Mercedes-Benz třídy S je léta považován za nekorunovaného krále luxusních sedanů nejvyšší třídy. Současná, šestá generace s označením W222 je ale na trhu již čtvrtým rokem a v poslední době čelí nevídaně zostřené konkurenci v podobě zcela nových generací úhlavních rivalů. BMW svoji řadu 7 už prodává, nejnovější Audi A8 k zákazníkům teprve míří. Aktuální třída S je však teprve za polovinou životního cyklu. Náporu nové konkurence proto čelí rozsáhlejším faceliftem, který vedle estetických změn přináší také docela rozsáhlé novinky v technice.
Český importér představil modernizovanou třídu S médiím v prostorách rodinného pivovaru v obci Zichovec na Lounsku
Hlavní změnou v interiéru je nový volant, na jehož ramena se přesunulo ovládání mnoha funkcí včetně tempomatu (ten měl dosud vlastní páčku)U faceliftů nebývá obvyklé, aby se změnila prakticky celá škála pohonných jednotek, ale v paletě motorizací pro třídu S prakticky nezůstal kámen na kameni. Zmizel z ní vznětový čtyřválec. Roli základní motorizace přebírá šestiválec se známým označením S 350d, ale zcela novou konstrukcí (OM656). Už není vidlicový, ale řadový. Dosahuje výkonu 210 kW a točivého momentu 600 Nm. Výkonnější provedení stejného agregátu se jmenuje S 400d. Má 250 kW a 700 Nm. Obě varianty lze kombinovat s pohonem všech kol.
Doporučujeme: Test Mercedes-AMG GT R
Také benzinové šestiválce jsou nyní řadové, ze zcela nové konstrukční řady M256. A pozor, je tu jeden chyták. S 500 už neoznačuje vidlicový osmiválec, ale vrcholnou verzi šestiválce. Díky přechodu na 48V elektroinstalaci mohli konstruktéři osadit motor elektrickým kompresorem, jaký poprvé použilo Audi u agregátu 4.0 TDI v modelu SQ7. Pokud se nemýlíme, má kombinace zážehového motoru a elektrického kompresoru ve třídě S premiéru. K výkonu spalovací jednotky přidá „elektrické turbo“ dalších 16 kW.
Vrchol nabídky nadále tvoří varianta Mercedes-Maybach (X222). Dodává se jen s osmiválcem a dvanáctiválcem
Většina českých zákazníků údajně pořizuje třídu S s exteriérovým paketem AMG-Line. Poznáte ji podle dvou lišt v rozích předního nárazníkuOsmiválec v nabídce zůstal, ale přejmenoval se na S 560. Také on je nový, jedná se o dvěma turbodmychadly přeplňovaný čtyřlitr, konstrukčně příbuzný s již známými jednotkami AMG. Pro třídu S dostal 345 kW a 700 Nm.
Nadále bude pochopitelně možná objednávat sportovní S 63 AMG, stejně jako dvanáctiválce S 600 a S 65. Ty se ale v České republice prodávají jen výjimečně, nejžádanější jsou na zámořských trzích. Na českém trhu, kde pro elektrifikovaná auta neplatí speciální úlevy, bude stát trochu stranou zájmu i plug-in hybrid S 560e. Je to první Mercedes, který využívá třetí generaci plug-in hybridní soustavy. V čistě elektrickém režimu ujede až 50 km
Paletu vybraných motorizací včetně cen uvádíme pro přehlednost v tabulce:
| Model | Výkon (kW) | Toč. moment (N.m) | Cena (Kč vč. DPH) |
|---|---|---|---|
| S 450 | 270 | 500 | 2 480 500 |
| S 450 4Matic | 270 | 500 | 2 553 100 |
| S 500 | 320 | 520 | 2 710 400 |
| S 560 | 345 | 700 | 2 842 290 |
| S 560 4Matic | 345 | 700 | 2 940 300 |
| S 350d | 210 | 600 | 2 340 140 |
| S 350d 4Matic | 210 | 600 | 2 438 150 |
| S 400d | 250 | 700 | 2 504 700 |
| S 400d 4Matic | 250 | 700 | 2 601 500 |
| S 600 L | 390 | 830 | 4 427 390 |
| S 63 AMG 4Matic+ L | 450 | 900 | 4 455 220 |
| S 65 AMG L | 463 | 1000 | 6 399 690 |
| Maybach S 650 | 463 | 1000 | 5 307 060 |
Nejen v luxusní třídě nicméně dnešního zákazníka zajímají hlavně technologie, přinejmenším podle názoru automobilek. Třída S zatím nedokáže nabídnout autonomní řízení úrovně 3 jako Audi, ale v rámci modernizace dostala vylepšenou soustavu kamer a radarů spolu se zdokonaleným softwarem. Adaptivní tempomat dokáže zpomalovat do zatáček podle údajů z navigace a v koloně se znovu sám rozjede po zastavení dlouhém až 30 sekund.
Doporučujeme: Test BMW 750Ld xDrive – Šestiválcový diesel na čtvrtou
Zajímavostí je adaptivní podvozek Magic Body Control s funkcí naklánění do zatáček. Pokud si říkáte, že do zatáček se naklánějí všechna auta a cílem semiaktivního odpružení a tlumení je tomu zamezit, vězte, že funkce Curve naklání karoserii na opačnou stranu, jako na motorce. A to až do úhlu 2,65 stupně. Výsledkem by mělo být zmenšení sil působících na těla cestujících a tím i vyšší cestovní komfort.
A abychom nezapomněli na design. Maska dostala dvojité lamely, změnil se vzhled předních světlometů i zadních svítilen a oba nárazníky jsou úhlednější než dříve. Koncovky výfuků jsou u zážehových motorizací funkční obě, u dieselů je pravá jen atrapa. Za pravým zadním kolem se totiž schovává nádrž na aditivum AdBlue.
Člověk by si zvykl, viďte. Čalounění a dekory si musíte vybrat už při objednávce, ale nepřímé osvětlení interiéru lze měnit dle libosti. K dispozici jsou desítky odstínůStandardní výbava se liší podle motorizace. Už u základních modelů ale obsahuje třeba zadní kameru, zpětná zrcátka s ochranou proti oslnění nebo nepřímé osvětlení interiéru (s až 64 barevnými odstíny). Mercedes nabízí i různé zvýhodněné sady výbavy na přání. Z nich asi nejzajímavější je sada Premium. Obsahuje soubor jízdních asistentů, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla s pamětí polohy, panoramatické střešní okno, 360°soustavu kamer, servodovírání dveří, adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go a bezklíčové odemykání. Výše příplatku za tuto sadu činí na českém trhu příjemných 0 Kč.
V prvním pololetí 2017 prodal Mercedes-Benz na českém trhu 44 kusů třídy S, zatímco výběhové Audi A8 má na kontě pouhých šest registrací a naopak zbrusu nové BMW 7 působivých 142. Bude zajímavé sledovat, jak se poměr sil v prestižním segmentu změní, až budou mít na trhu svůj nejnovější model všichni tři hlavní rivalové.

