Mercedes-Benz třídy S je léta považován za nekorunovaného krále luxusních sedanů nejvyšší třídy. Současná, šestá generace s označením W222 je ale na trhu již čtvrtým rokem a v poslední době čelí nevídaně zostřené konkurenci v podobě zcela nových generací úhlavních rivalů. BMW svoji řadu 7 už prodává, nejnovější Audi A8 k zákazníkům teprve míří. Aktuální třída S je však teprve za polovinou životního cyklu. Náporu nové konkurence proto čelí rozsáhlejším faceliftem, který vedle estetických změn přináší také docela rozsáhlé novinky v technice.
U faceliftů nebývá obvyklé, aby se změnila prakticky celá škála pohonných jednotek, ale v paletě motorizací pro třídu S prakticky nezůstal kámen na kameni. Zmizel z ní vznětový čtyřválec. Roli základní motorizace přebírá šestiválec se známým označením S 350d, ale zcela novou konstrukcí (OM656). Už není vidlicový, ale řadový. Dosahuje výkonu 210 kW a točivého momentu 600 Nm. Výkonnější provedení stejného agregátu se jmenuje S 400d. Má 250 kW a 700 Nm. Obě varianty lze kombinovat s pohonem všech kol.
Doporučujeme: Test Mercedes-AMG GT R
Také benzinové šestiválce jsou nyní řadové, ze zcela nové konstrukční řady M256. A pozor, je tu jeden chyták. S 500 už neoznačuje vidlicový osmiválec, ale vrcholnou verzi šestiválce. Díky přechodu na 48V elektroinstalaci mohli konstruktéři osadit motor elektrickým kompresorem, jaký poprvé použilo Audi u agregátu 4.0 TDI v modelu SQ7. Pokud se nemýlíme, má kombinace zážehového motoru a elektrického kompresoru ve třídě S premiéru. K výkonu spalovací jednotky přidá „elektrické turbo“ dalších 16 kW.
Osmiválec v nabídce zůstal, ale přejmenoval se na S 560. Také on je nový, jedná se o dvěma turbodmychadly přeplňovaný čtyřlitr, konstrukčně příbuzný s již známými jednotkami AMG. Pro třídu S dostal 345 kW a 700 Nm.
Nadále bude pochopitelně možná objednávat sportovní S 63 AMG, stejně jako dvanáctiválce S 600 a S 65. Ty se ale v České republice prodávají jen výjimečně, nejžádanější jsou na zámořských trzích. Na českém trhu, kde pro elektrifikovaná auta neplatí speciální úlevy, bude stát trochu stranou zájmu i plug-in hybrid S 560e. Je to první Mercedes, který využívá třetí generaci plug-in hybridní soustavy. V čistě elektrickém režimu ujede až 50 km
Paletu vybraných motorizací včetně cen uvádíme pro přehlednost v tabulce:
Model | Výkon (kW) | Toč. moment (N.m) | Cena (Kč vč. DPH) |
---|---|---|---|
S 450 | 270 | 500 | 2 480 500 |
S 450 4Matic | 270 | 500 | 2 553 100 |
S 500 | 320 | 520 | 2 710 400 |
S 560 | 345 | 700 | 2 842 290 |
S 560 4Matic | 345 | 700 | 2 940 300 |
S 350d | 210 | 600 | 2 340 140 |
S 350d 4Matic | 210 | 600 | 2 438 150 |
S 400d | 250 | 700 | 2 504 700 |
S 400d 4Matic | 250 | 700 | 2 601 500 |
S 600 L | 390 | 830 | 4 427 390 |
S 63 AMG 4Matic+ L | 450 | 900 | 4 455 220 |
S 65 AMG L | 463 | 1000 | 6 399 690 |
Maybach S 650 | 463 | 1000 | 5 307 060 |
Nejen v luxusní třídě nicméně dnešního zákazníka zajímají hlavně technologie, přinejmenším podle názoru automobilek. Třída S zatím nedokáže nabídnout autonomní řízení úrovně 3 jako Audi, ale v rámci modernizace dostala vylepšenou soustavu kamer a radarů spolu se zdokonaleným softwarem. Adaptivní tempomat dokáže zpomalovat do zatáček podle údajů z navigace a v koloně se znovu sám rozjede po zastavení dlouhém až 30 sekund.
Doporučujeme: Test BMW 750Ld xDrive – Šestiválcový diesel na čtvrtou
Zajímavostí je adaptivní podvozek Magic Body Control s funkcí naklánění do zatáček. Pokud si říkáte, že do zatáček se naklánějí všechna auta a cílem semiaktivního odpružení a tlumení je tomu zamezit, vězte, že funkce Curve naklání karoserii na opačnou stranu, jako na motorce. A to až do úhlu 2,65 stupně. Výsledkem by mělo být zmenšení sil působících na těla cestujících a tím i vyšší cestovní komfort.
A abychom nezapomněli na design. Maska dostala dvojité lamely, změnil se vzhled předních světlometů i zadních svítilen a oba nárazníky jsou úhlednější než dříve. Koncovky výfuků jsou u zážehových motorizací funkční obě, u dieselů je pravá jen atrapa. Za pravým zadním kolem se totiž schovává nádrž na aditivum AdBlue.
Standardní výbava se liší podle motorizace. Už u základních modelů ale obsahuje třeba zadní kameru, zpětná zrcátka s ochranou proti oslnění nebo nepřímé osvětlení interiéru (s až 64 barevnými odstíny). Mercedes nabízí i různé zvýhodněné sady výbavy na přání. Z nich asi nejzajímavější je sada Premium. Obsahuje soubor jízdních asistentů, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla s pamětí polohy, panoramatické střešní okno, 360°soustavu kamer, servodovírání dveří, adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go a bezklíčové odemykání. Výše příplatku za tuto sadu činí na českém trhu příjemných 0 Kč.
V prvním pololetí 2017 prodal Mercedes-Benz na českém trhu 44 kusů třídy S, zatímco výběhové Audi A8 má na kontě pouhých šest registrací a naopak zbrusu nové BMW 7 působivých 142. Bude zajímavé sledovat, jak se poměr sil v prestižním segmentu změní, až budou mít na trhu svůj nejnovější model všichni tři hlavní rivalové.