+

  • Výborně fungující celek
  • Prostorný a variabilní uvnitř 
  • Mnoho asistenčních systémů 
  • Jisté jízdní vlastnosti 

  • Cena plně vybavených verzí daleko za hranicí milionu korun
  • Papírově silný diesel působí unaveně 
  • Na dvacítkách horší komfort 

Koncern VW představuje své novinky ve vlnách. Postupně přišlo trio Leon, Golf a Octavia, pak následoval Superb a Passat a letošní rok znamená příchod novinek v kategorii SUV. Seat už prodává Atecu, se kterou jsme ale ještě neměli tu čest se svézt, Volkswagen začal nabízet nový Tiguan a Škoda začne příští rok prodávat nový Kodiaq. Jak známo, jednotlivé modely sdílí mnoho společné techniky (MQB) a do jisté míry si jsou navzájem podobné. A proto můžeme klidně říci, že se zájemci o Kodiaq mají na co těšit, protože Tiguan se během testu ukázal jako výborný automobil.

Do testu nám dorazila verze, která donedávna zastávala pozici toho vůbec nejdražšího, co jste si mohli pořídit: dvoulitrový naftový čtyřválec disponující výkonem 140 kW (190 k), pohonem všech kol a automatickou převodovkou DSG. Pro fanoušky Škody je i tato skutečnost celkem zajímavá, protože právě tohle bude vrchol pro Kodiaq. V případě Tiguanu si už ale od letošního léta můžete pořídit ještě silnější „naftu“. No ovšem, je to dvakrát přeplňovaný dvoulitr o výkonu 176 kW (240 koní).

_DSC0398
Nový Tiguan ve velkém navazuje na Passat. Jak technikou, tak designem
_DSC0411
Do testu nám přijela plně vybavená verze s cenou vysoko přes milion korun

Druhou generaci modelu Tiguan nabízí automobilka VW ve třech výbavách. Nejdostupnější provedení 1.4 TSI (92 kW/125 k) vyjde v úrovni Trendline na 569 900 Kč. Naší motorizaci, respektive cokoliv s automatickou převodovkou, dostanete od úrovně Comfortline (934 900 Kč). Jenže náš vůz dorazil v nejvyšší výbavě Highline, která už překonává milionovou hranici, a to přesně o 25 900 Kč. A to není vše. V seznamu standardní výbavy sice najdete kde co, ale pořád je za co připlácet.

Třeba vrcholná navigace Discover Pro stojí 63 400 Kč, dvaceptipalcové disky vyjdou na 33 400 Kč a ve standardní výbavě nejsou ani adaptivní tlumiče. Na ně budete potřebovat dalších zhruba 28 tisíc. Celkově vyšlo testované auto na 1,3 milionu korun. Lidová cena to vážně není.

Základní rozměry Volkswagen Tiguan Seat Ateca Škoda Kodiaq
Délka (mm) 4486 4363 4697
Šířka (mm) 1839 1841 1882
Výška (mm) 1673 1625 1655
Rozvor (mm) 2677 2630 2791
Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1576/1566 1572/1544 1586/1576

Také u nového Tiguanu nasadil Volkswagen taktiku, kterou prezentoval už při představování aktuálního Passatu. U obou modelů je totiž ambice odlákat zákazníky prémiovým automobilkám, čemuž odpovídá nejen cena, ale také nabízené zboží. Třeba náš plně vybavený exemplář měl úplně všechno od bezklíčového odemykání přes displej na místě přístrojového štítu až po adaptivní tempomat a vůbec celou armádu asistentů.

Funkční a hlavně prostorný

Když Volkswagen poprvé ukázal nový Tiguan, velké překvapení to nebylo, protože design navázal na Passat a v interiéru se tradičně objevilo mnoho známých věcí, které najdete třeba i v nejnovějším Touranu. Pracoviště řidiče nelze moc řešit, protože tohle všechno známe. Představte si Passat s vyšším posazem a přesně víte, o čem je řeč. Ani tady nechybí barevný displej místo přístrojového štítu (k dispozici je několik zobrazení nebo třeba mapa), velmi schopný multimediální systém s dotykovou obrazovkou (k němu se dostaneme později) a další známé ovladače. Ergonomie je jedním slovem výborná.

_DSC0372
Displej místo přístrojového štítu, čalounění alcantarou, automat, nejvyšší verze multimediálního systému – testovaný Tiguan dostal vše. Po stránce ergonomie není co vytýkat. Téměř…

Tedy ergonomie by byla přímo dokonalá, nebýt drobného detailu. Vše je na svém místě, odkládácích přihrádek máme také dost, s přehledností rovněž nejsou problémy, ale každý večer vás za soumraku rozčílí fakt, že nelze ztlumit přístrojový štít nějakým jednoduchým ovladačem, jako to má řada jiných aut. Zde to vadí snad o trochu více, protože když vám svítí do očí displej, je to ještě méně příjemné než klasické budíky. Takže: nastavení podsvícení se provádí přes dotykovou obrazovku na středovém panelu a navíc je utopené kdesi hluboko v systému. Ale to nakonec také není překvapení, stejná věc nás rozčilovala rovněž u jiných koncernových vozů z poslední doby.

Prostor pro cestující (cm) Volkswagen Tiguan Hyundai Tucson Nissan Qashqai
Šířka v úrovni loktů vpředu 154 151 147
Šířka v úrovni loktů vzadu 151 149 147
Prostor pro hlavu vpředu max. 104 101 95
Prostor pro hlavu vzadu 99 100 90
Délka sedáku vpředu 51 48 48
Délka sedáku vzadu 49 48 49
Prostor pro nohy vzadu (za řidičem 190 cm) 24 21 18

Tiguan naopak jednoznačně potěší nabídkou prostoru v interiéru. Toho je vážně dost jak vpředu, tak vzadu. Druhá řada cestujících těží z možnosti posouvat sedadla (v rozsahu 18 cm), přičemž v zadní poloze je pro kolena připraven doslova královský prostor a je celkem jedno, jak vysoký před vámi sedí řidič. Opěradla jsou nastavitelná a nechybí ani výklopné stolečky s držákem nápojů.

_DSC0387
Sedadla vpředu mají příjemný tvar a poskytují dostatečnou oporu
_DSC0386
Zadní sedadla můžete posouvat. Nastavit lze i sklon opěradla
_DSC0384
Celkově je v novém Tiguanu hodně prostoru ve všech směrech

Volkswagen udává základní objem zavazadelníku 615 litrů, ale asi tušíte, že to je pouze pro případ sedadel odsunutých co nejvíce vpřed. Jak to už je zvykem, můžete opěradla sklápět páčkami ze zavazadelníku a jednoduše jde nakonec sklopit i sedadlo spolujezdce. Pak Tiguan spolkne předmět dlouhý 2,5 m, ani nemrkne. V zavazadelníku ještě (pokud připlatíte) objevíte tlačítko pro odjištění tažného zařízení, ale k němu se také dostaneme později.

Prostor pro zavazadla (cm) Volkswagen Tiguan Hyundai Tucson Nissan Qashqai
Šířka mezi bočnicemi 101 104 107
Výška po plato 47 41 46
Délka ložné plochy 85-103 88 87
Výška nakládací hrany 70 78 65
Max. délka nákladu (k přednímu opěradlu) 256 (měřeno až k palubní desce) -- --

Nový Tiguan je uvnitř především prostorný a variabilní. Naše verze čalouněná alcantarou navíc vypadala hodně dobře už na pohled. Škoda toho nešťastného nastavování podsvětlení přístrojů, jinak by nebylo co kritizovat.

Motor tak trochu bez dechu

Motor byl asi největší zklamání tohoto testu. Ono když si jdete pro vůz se základními parametry 140 kW (190 k) a 400 Nm, máte jistá očekávání. Jenže Tiguan překvapil nejen poměrně hlučným chodem, než se dieselový čtyřválec ohřál, ale také laxním chováním.

_DSC0405
Donedávna vrcholná naftová motorizace a také nejdražší motorizace v rámci modelu Tiguan, ale přesto pocitově jako kdyby jí scházela chuť k životu. Že by následek emisního skandálu?

Je zde samozřejmě několik jízdních režimů, takže v tom sportovním se reakce čtyřválcového dieselu trochu vylepší, ale pořád to není to, co byste asi očekávali od jednotky, která se ještě nedávno chlubila titulem nejvýkonnějšího dieselu v nabídce. Laxní reakce, překvapivě slabé střední pásmo otáček a rychlý odchod ze scény. Chvílemi jsem si říkal, zda vůbec dosahuje testovaný Tiguan na slibovaných 140 kW.

Osobně bych si velice rád vyzkoušel slabší provedení s výkonem 110 kW (150 koní). Takto subjektivně bych totiž řekl, že nějaké zásadní rozdíly co do dynamiky by se konat nemusely. Samozřejmě brzdou provozu nebudete, ale motor je zkrátka lehce přidušený, nebo tak alespoň působí. Že by daň za vylepšené emise? Řešením je dvakrát přeplňované provedení, za které si ale připlatíte dalších 105 000 Kč. Minimálně vyjde na 1 130 900 Kč.

Naměřené hodnoty Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 140 kW
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,21
0-100 km/h (s) 9,83
0-130 km/h (s) 16,02
0-150 km/h (s) 22,13
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,62
50-70 km/h (s) 2,09
80-120 km/h (s) 6,91
130-150 km/h (s) 5,78
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,42
50-0 km/h (m) 9,00
100-0 km/h (s) 2,76
100-0 km/h (m) 36,80
130-0 km/h (s) 3,57
130-0 km/h (m) 62,87
150-0 km/h (s) 4,12
150-0 km/h (m) 84,27

Nakonec i měření zrychlení neskončilo úplně tak, jak slibuje Volkswagen ve svých tabulkách. Oficiálně byste měli 100 km/h s Tiguanem v této verzi pokořit za 7,9 s, náš průměr měření v každém směru ale skončil na hodnotě 9,6 s, tedy hned o dvě sekundy horší. Výsledky celkem přesně vystihují to, jak vůz na řidiče působí.

_DSC0363
Sedmistupňové DSG je pro tuto motorizaci standardem. K fungování nelze mít výhrady. Převodovka řadí výborně
_DSC0335
Tlačítkem „Mode“ volíte klasické režimy, otočením ovladače pak dále můžete Tiguan uzpůsobit povrchu, po kterém jede

Tím ale kritika končí. Po ohřátí je čtyřválec tichý, kultivovaný a umí být velmi úsporný. Když s ním pojedete do 100 km/h, pak se velice snadno dostanete pod pět litrů. Běžně budete jezdit zhruba za sedm. Motoru skvěle sekunduje dvouspojková sedmistupňová převodovka i pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex.

Jezdí parádně, ale bez dvacítek

Dá se říci, že všechna auta postavená na platformě MQB nabízejí velmi jisté jízdní vlastnosti, což nakonec platí také o novém Volkswagenu Tiguan. Skvělá kombinace jistého chování, kdy můžete jet třeba 200 km/h a s poměrně vysokým SUV to ani nehne, a na druhé straně výborného komfortu. Je zde ale jedna podmínka – nesmíte se nechat zlákat designem a pořídit si dvacetipalcová litá kola. Ta už jsou totiž na jinak schopný podvozek Tiguanu moc a ten nezvládá účinně tlumit jejich pohyby, což nakonec nejvíce pocítí nadskakující posádka. Přitom základní osmnáctky nevypadají o nic hůře, ale na takových kolech se už dočkáte téměř ideálního pohodlí bez jakýchkoliv rázů.

Podobně jako Passat nebo Octavia nabízí i Tiguan výběr z několika jízdních režimů (Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual). Mění se zejména odezva na plyn, která je kdekoliv jinde kromě režimu Sport neuvěřitelně pomalá, a samozřejmě nastavení tlumičů. Tiguan nakonec zvládne s velkým přehledem i nevybíravou jízdu po okreskách, to se musí nechat. V kombinaci s výkonným benzinovým motorem by to mohla být celkem zábava. V našem případě to také není špatné, ale lepšímu dojmu z jízdy zde schází větší chuť motoru do práce.

_DSC0389
Podvozek Tiguanu zvládá i větší nerovnosti, ale to si nesmíte na auto pořídit dvacetipalcová litá kola, což byl případ testovaného exempláře. Základní osmnáctky pořád vypadají dobře a komfort je na nich mnohem lepší

Na rozdíl od ostatních koncernových modelů má Tiguan ještě jednu vychytávku – speciální režimy pro jízdu na sněhu nebo v terénu. V podstatě se jedná pouze o rozšíření známých jízdních profilů, zde se ale navíc ještě aktivují třeba asistenti pro sjíždění z kopce a rozjezdu do kopce. Volkswagen přidal i režim Offroad Individual, v němž lze jednotlivé věci nastavit podle libosti.

S naším Tiguanem jsem se ale do terénu nehrnul. Testovali jsme totiž silniční provedení s velkým předním nárazníkem a problémem pro jízdu terénem byla samozřejmě i velmi široká kola s nízkým obutím. Tiguan ovšem umí uspokojit i zájemce o častější výlety mimo silnice, stejně jako tomu bylo u předchozí generace. Stačí zaškrtnout položku Offroad Paket, v rámci kterého dostanete jiný přední nárazník. Ten vám rázem vylepší přední nájezdový úhel z 18,3° na 25,6°. Opačnou možností je sportovně laděné provedení R-Line.

_DSC0360
Kromě známých režimů nabízí Tiguan také režim Snow a Offroad
_DSC0359
Režim Offroad je pak ještě dále rozšířen o Offroad Individual, kde můžete nastavit řadu věcí

Každopádně celkově Tiguan jízdou určitě nezklame. Jestli není aktuálně v tomto směru nejlepší, tak rozhodně patří mezi nadprůměrně schopná SUV.

Asistence na všechno

Tiguan může mít celou řadu asistentů. Hodně dobře fungují adaptivní diodová hlavní světla i adaptivní tempomat schopný úplného zastavení a tedy i použití v kolonách, což je příjemné. Tiguan rovněž zvládne jet sám uprostřed jízdního pruhu, aniž byste museli držet volant. Samozřejmě jen po krátkou chvíli, protože pak se aktivní asistent vedení v jízdních pruzích vypne.

Zřejmě nejzajímavější je asistent pro couvání s přívěsem (mimochodem, Tiguan je schopný uvézt přívěs těžký až 2,5 t). I tuto věc známe z Passatu, ale je fajn si znovu připomenout (v našem případě vyloženě na vlastní kůži), jak to funguje.

_DSC1106
Testovaný Tiguan umí odtáhnout přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny a počíná si u toho s velkým nadhledem
_DSC1109
Pro méně zkušené se výborně hodí asistent pro couvání s přívěsem. Ten známe už z Passatu

Auto samozřejmě pozná, že má připojený přívěs (umí rovněž například identifikovat, které světlo na přívěsu případně nesvítí, a na to vás upozorní hláškou na displeji), takže když zařadíte s připojeným přívěsem zpátečku, automaticky vám nabídne možnost aktivovat tento asistent. Pokud tak učiníte, změní se volič pro nastavení zrcátek v miniaturní joystick, kterým určujete, kam má přívěs při couvání směřovat. Otáčení volantem už obstará systém samotný. Funkci pěkně ukazuje přiložené video.

Jestli máte více zkušeností s přívěsem, pak vás tato pomůcka zřejmě neosloví, protože couvá jistě, ale pomalu (vždy chvíli trvá, než přenastavíte požadovaný směr). Pro méně zkušené je to ovšem neocenitelný pomocník. Zbaví vás nutnosti vymýšlet, jakým směrem vlastně točit volantem, a při couvání rovně zaručuje, že váš přívěs bude směřovat opravdu rovně a nestočí se, kam nechcete.

Multimediální zázraky

Velké věci se u nového Tiguanu dějí také v oblati multimédií. Díky systému Car-Net lze spojit chytrý telefon s automobilem a na dálku tak sledovat třeba stav paliva nebo to, zda je auto uzamčené. Podpora AndroidAuto i Apple CarPlay poslouží k propojení telefonu se systémem a k využití nejrůznějších aplikací. Navíc lze spojit nějaké zařízení i přes WiFi. To se dá využít třeba tak, že budete ze zadních sedadel ovládat přes tablet přehrávanou hudbu, ale můžete rovněž připojit přes WiFi kameru (třeba GoPro) a její obraz si nechat promítat na středový displej. Volkswagen jako příklad použití uvádí sledování dětí na zadních sedadlech.

_DSC0402
Nová generace VW Tiguan je bezesporu jedno z nejlepších SUV této třídy na trhu. Zákazníci Škody se mají na co těšit
_DSC0406
Nejen cenou míří Tiguan do prémiové kategorie. V nabídce má tolik věcí, že i prémioví konkurenti budou závidět

Velmi brzy přijdou ještě další záležitosti. Přes systém Car-Net bude možné pouze za pomoci telefonu zapnout klakson, případně na váš pokyn Tiguan pětkrát blikne. To abyste nemuseli vůz složitě hledat, pokud zapomenete, kde přesně jste zaparkovali. Když si to budete přát, budou vám na mobil chodit i zprávy v momentě, kdy váš vůz překročí zadaný rychlostní limit, případně opustí vámi zadanou oblast, po které se má pohybovat. To využijete hlavně tehdy, když auto někomu zapůjčíte. Tigaun pak bude umět ještě navíc sám komunikovat se servisem, který si vy opět předem vyberete.

Celkově je výborný

Design nového Tiguanu je sice konzervativní, ale tak je to v pořádku, interiér je funkční a hlavně prostorný, potěší variabilita a velká nabídka nejrůznější výbavy. Škoda pouze přidušeně působícího motoru, ale nakonec může být na vině právě bohatá výbava, protože i ta něco váží.

Největším „problémem“ tak asi zůstane cena a množství příplatků. Vždyť testované provedení za 1,3 milionu korun pořád používalo pouze manuálně nastavitelné přední sedačky…

Technické údaje Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 140 kW
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem válců (cm3): 1968
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 81 x 95,5
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 140/4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 400/1900-3300
Kompresní poměr: 16,5:1
Převodovka: automatická sedmistupňová
Poháněná kola: všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 7,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 212
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 6,5/5,2/5,7
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4486
Šířka (mm): 1839
Výška (mm): 1673
Rozvor náprav (mm): 2677
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1576/1566
Provozní hmotnost (kg): 1798
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2330
Objem zavazadlového prostoru (l): 615/1655
Objem palivové nádrže (l): 60
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: vzpěry McPherson
Zavěšení vzadu: víceprvková náprava
Pneumatiky vpředu: 235/45 R20
Pneumatiky vzadu: 235/45 R20
Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI (140 kW) 4Motion: Než přijde Kodiaq
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Bože, vy jste banda analfabetů. Nejdřív nechápete rozdíly mezi turbodírou a turboefektem, váhou a hmotností a teď zas srovnáte Tiguana s Kodiaqem. Snad všem kromě vás je jasný, že konkurentem Tiguana bude nový Yeti a konkurentem Kodiaqa bude Teramont! To byste rovnou mohli napsat, že konkurencí pro Polo je Rapid a pro Golfa Superb……

  2. Chtěl bych se zeptat na automatickou 7°DSG u TIGUANA 2.0. TDi (140kw) – lze někde najít rozvržení jednotlivých převodových stupňů v základní režimu a režimu sport? (víc mě zajímá běžný režim). Tuto charakteristiku nemohu nikde dohledat… Děkuji

PŘIDAT KOMENTÁŘ: