+

  • Relativně malé, ale pořád dost prostorné SUV 
  • Téměř bezchybná ergonomie 
  • Nadprůměrně jistý podvozek 
  • Mnoho spolehlivě fungujících asistentů

  • Vyšší spotřeba 
  • Spíše laxní dynamika 
  • Dvouválcový režim se v praxi do hry moc často nedostane 
  • Qashqai je o něco prostornější 

Aktuální vlna neutuchajícího zájmu o automobily kategorie SUV nám postupně přinesla hned několik „poprvé“. Se svým historicky vůbec prvním SUV přišel Jaguar, Bentley, ale také Seat. Ten dlouhou dobu sázel (nebo z koncernových důvodů sázet musel) na náhražky v podobě Leonu X-Perience nebo Altey Freetrack. Jenže to se s příchodem Atecy změnilo. A tak už i Seat má v nabídce plnohodnotné SUV.

Doporučujeme: Změřili jsme Seat Ateca 2.0 TDI 4Drive na brzdě. Budoucí Škoda Yeti nezklamala

Jak už asi víte, Ateca je dalším dítětem koncernové techniky MQB. Takže to je samozřejmě sourozenec Volkswagenu Tiguan a Škody Kodiaq. Jako svůj základ ovšem využívá menší variantu A1-MQB, zatímco třeba Tiguan stojí na větší verzi této dnes už velmi dobře známé platformy. Stejný základ jako Ateca dříve dostal také Leon. Už teď vám asi začíná být jasné, o co vlastně jde.

_DSC0127
Koncern Volkswagen si umí velmi dobře spočítat, kam potřebuje usadit své modely. Ateca dostala roli jednoho z nejmenších kompaktních SUV na trhu. Ještě letos se k ní přidá nová Škoda Yeti, která bude Seatu hodně podobná

Seat Ateca je z trojice Kodiaq/Tiguan/Ateca nejmenší. Možná už také víte, že z něj vzejde nová Škoda Yeti. Ostatně Ateca se vyrábí v českých Kvasinách. Není pochyb o tom, že tahle španělská novinka zaplaví české silnice. Ale asi ne jako Seat, nýbrž právě jako Yeti. Uvidíme. Ateca dostala zhruba roční náskok. Nastupující Yeti se představí na podzimním autosalonu ve Frankfurtu.

Seat Ateca Nissan Qashqai Volkswagen Tiguan
Délka (mm): 4363 4380 4486
Šířka (mm): 1841 1806 1839
Výška (mm): 1611 1590 1673
Rozvor náprav (mm): 2630 2646 2677

Protože je Ateca spíše kompaktní SUV, o přízeň zákazníků bude kromě Škody Yeti bojovat zejména s Nissanem Qashqai. Výše v tabulce najdete základní rozměry španělské novinky i japonského crossoveru, který se na evropském trhu těší mimořádné přízni ze strany zákazníků.

Design ostrý jako u jiných Seatů

Seat má být v koncernovém společenství automobilkou zaměřenou na emoce. Dokazuje to už design. Ateca vlastně není ani moc velké překvapení, protože přesně navázala na Leon. Výsledek má ostře řezané hrany a prvky známé z ostatních modelů. Komu by standardní provedení nestačilo, ten si může vzhled svého vozu dále vylepšit. V rámci příslušenství dostanete třeba takzvaný styling kit. Ten přidá stříbrné lišty na přední nárazník a stříbrné kryty zpětných zrcátek.

_DSC0136
Seat Ateca není až tak velké designové překvapení. Otázkou bylo v podstatě pouze to, jak se podaří naroubovat styl modelu Leon na vysokou karoserii. Výsledek je podle našeho názoru zdařilý

Testovaného exempláře se ale tato věc netýkala a je to dobře, protože Ateca pak vypadá už trochu přeplácaně. Pro pořádek dodejme, že testujeme nejvyšší výbavu Xcellence, postavenou na osmnáctipalcových kolech.

Interiér všichni dobře známe

Ano, bylo trochu otázkou, jak se designéři popasují s implementací stylu známého ze Seatu Leon na poměrně vysoký vůz, ale rozhodně bylo jisté, že v interiéru se už nějakého dalšího překvapení nedočkáme. A tak se také stalo. V podstatě se totiž můžeme bavit pouze o rozměrech kabiny. Uspořádání základních prvků (rozuměj celé palubní desky) je naprosto stejné jako v Leonu.

Doporučujeme: Seat připravuje rychlé SUV Ateca Cupra. Bude i Škoda Kodiaq RS?

To je ale svým způsobem dobře, protože ergonomie je vynikající. Jednoduché ovladače, přehledný přístrojový štít, „uklizený“ panel klimatizace… Chyba tu je pouze jedna, a sice nesmyslné ovládání podsvětlení přístrojů přes menu multimediálního systému. To je tak složité, že je snad vůbec nejlepší někde zastavit. Posouvání lišty po dotykovém přístroji a vyhledávání políček vyžaduje nezdravě mnoho pozornosti.

_DSC0078
Poznali byste, že se díváte do interiéru Seatu Ateca a ne do modelu Leon? Uspořádání palubní desky a ovladačů je identické. Ateca má na rozdíl od svého sourozence navíc otočný ovladač pro volbu jízdních režimů

Máte pocit, že už jste tohle někde četli? Není to náhoda, to samé jsem psal o novém Volkswagenu Tiguan. V některých oblastech se zkrátka koncernové sourozenectví nezapře. Bohužel stejně „šikovné“ nastavování podsvětlení přístrojů používá i Škoda. Přitom by stačilo jen jedno malé tlačítko pod volantem navíc…

Jinak je v Seatu Ateca vše v nejlepším pořádku. Zpracování na úrovni, použité materiály zrovna tak, pozice za volantem vynikající. Zkrátka je to velmi příjemné místo, kde trávit každodenní cesty.

Doporučujeme: Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI: Nečekaně vyrovnaní

Interiér se dá ale zhodnotit podstatně jednodušeji. Dokážete si představit Seat Leon, ve kterém se sedí trochu výše? Výborně, tak teď přesně víte, jaké je cestování v Seatu Ateca.

Vnitřní prostor: Menší než Tiguan, ale pořád prostorný 

Ačkoliv je Ateca spíše malé SUV, uvnitř nabídne docela hodně místa. Samozřejmě ne tolik jako Tiguan, který navíc standardně používá posuvná zadní sedadla, ani jako Kodiaq, který zamířil na opačný konec nabídky kompaktních SUV. Ale dost na to, aby se i dozadu vešli vyšší cestující.

Více než slovní popis ovšem prozradí přiložená tabulka, kde najdete také porovnání s VW Tiguan a Nissanem Qashqai:

Prostor pro cestující (cm) Seat Ateca Nissan Qashqai Volkswagen Tiguan
Šířka v úrovni loktů vpředu 151 147 154
Šířka v úrovni loktů vzadu 146 147 151
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 93/100 94/101 91/99
Prostor pro hlavu vzadu 98 100 92
Délka sedáku vpředu 51 48 50
Výška opěradla vpředu 63 65 65
Minimální šířka sedáku vpředu 34 --- 33
Délka sedáku vzadu 46 48 50
Výška opěradla vzadu 65 67 62
Šířka prostředního sedáku vzadu 22 --- 26
Minimální prostor pro nohy vzadu 16 20 18
Maximální prostor pro nohy vzadu 41 43 41
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem 27 26 27
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem 21 21 20

Jak je vidět, pokud upřednostníte Tiguan před Atecou, dostanete výrazně širší interiér (vpředu +3 cm, vzadu +5 cm) a zároveň více místa pro kolena ve druhé řadě. Od sedáku k přednímu opěradlu jsme sice naměřili v obou případech dost podobná čísla, ale Tiguan má zadní sedák delší o plné čtyři centimetry. Ateca ovšem disponuje větším prostorem pro hlavu cestujících.

Ve srovnání s Nissanem vítězí Ateca šířkou v první řadě. Qashqai ale lehce předčí svého španělského konkurenta nabídkou prostoru pro kolena zadních cestujících. V tabulce můžete také vidět, že japonský crossover disponuje větším prostorem pro hlavu. To je však dáno tím, že vůz, který jsme měřili, neměl střešní okno, zatímco testovaná Ateca tento prvek výbavy dostala.

_DSC0085_DSC0086_DSC0083

Protože jsme z nějakého důvodu národ stěhovavý, určitě vás v nemalé míře zajímá i zavazadelník. Podle tabulek nabízí testovaná Ateca základních 485 litrů (verze bez pohonu 4Drive disponují objemem 510 l), což běžně postačí. Pokud tedy nepotřebujete pravidelně stěhovat lednice, pračky a podobné spotřebiče. Tiguan vám dopřeje 615 litrů a zmiňovaný Qashqai se může pochlubit hodnotou 401 l. Průkaznější opět budou námi naměřená čísla:

Prostor pro zavazadla (cm) Seat Ateca Nissan Qashqai Volkswagen Tiguan
Šířka mezi bočnicemi 101 111 101
Výška po plato (s podlahou v dolní poloze) 54 38 (51) 53 (47)
Délka ložné plochy (s podlahou v dolní poloze) 82 82 (70) 85
Výška otevření pátých dveří 189 191 191
Šířka vstupního otvoru 113 116 108
Výška vstupního otvoru 85 86 88
Výška nakládací hrany 70 76 74
Max. délka nákladu 190 173 256

Navzdory oficiálním údajům je zřejmé, že Qashqai za Atecou co do místa v zavazadelníku příliš nezaostává. Ateca má prostor pro zavazadla hluboký a pravidelně tvarovaný. Qashqai je ale širší a má větší vstupní otvor.

Dynamika příliš neohromí 

Zájemci o Seat Ateca budou vybírat v případě zážehových motorů mezi přeplňovaným tříválcem 1.0 TSI a čtyřválcem 1.4 TSI. U vznětových jednotek jsou k dispozici objemy 1,6 a 2,0 litru. My jsme testovali zážehovou čtrnáctistovku s parametry 110 kW (150 k) a 250 Nm. Tento motor je k dispozici jako předokolka s manuálem, předokolka s DSG, čtyřkolka s DSG a čtyřkolka s manuální převodovkou. Testované auto dostalo poslední možnost.

Kombinace pěkného výkonu 110 kW/150 k (více koní pod kapotu Atecy v současnosti nedostanete, ale možná přijde Cupra), pohonu všech kol a faktu, že jde o trochu větší Leon, slibovala zajímavé svezení. Ale to se tak docela nedostavilo. Tedy alespoň pokud se budeme bavit o nabízené dynamice. Viz naměřené údaje:

Naměřené hodnoty Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,4
0-100 km/h (s) 10,3
0-130 km/h (s) 17,1
0-150 km/h (s) 25,0
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,7
50-70 km/h (s) 2,2
80-120 km/h (s) 7,6
130-150 km/h (s) 7,9
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,6
50-0 km/h (m) 11,2
100-0 km/h (s) 3,2
100-0 km/h (m) 44,5
130-0 km/h (s) 4,2
130-0 km/h (m) 74,3
150-0 km/h (s) 4,8
150-0 km/h (m) 97,9
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 48,5
90 km/h 87,6
130 km/h 127,2

Testovaná varianta by měla zvládnout sprint z nuly na 100 km/h za rovných devět sekund. Nám se podařilo v průměru zajet čas 10,3 s. Možná bychom dokázali ubrat nějakou tu desetinku rychlejším řazením, ale popravdě si tím nejsme úplně jisti, protože při snaze o co nejrychlejší uvolnění spojky zůstává levý pedál chvíli „viset“. To jsme naposledy zažili u VW Golf R s manuální převodovkou.

_DSC0027
Seat Ateca se zatím nabízí maximálně s motory o výkonu 110 kW (150 k). Testované benzinové provedení by mělo zvládnout sprint na 100 km/h za devět sekund, my jsme se ale pod deset nedostali

Dalším faktem ubírajícím dynamiku jsou poměrně dlouhé převody. Na trojku zvládne Ateca bezmála 130 km/h, čtyřka už stačí k pokoření maximální udávané rychlosti (192 km/h). Níže v grafu si můžete prohlédnout porovnání nejlepšího pokusu benzinové Atecy s provedením 2.0 TDI 4Drive o výkonu 110 kW (150 k). Ačkoliv jsme s diselem řadili dříve, výsledek je prakticky totožný.

seat ateca 14 tsi vs 20 tdi
Dynamika benzinového Seatu Ateca s pohonem všech kol a manuálem (červená křivka) je téměř totožná s tím, co nabídne naftové provedení ve stejné konfiguraci (modrá křivka). Je to logické, protože obě auta mají 150 koní

Popravdě řečeno, dynamika testovaného Seatu nakonec příliš neohromí. Rozhodně nejde o pomalé auto, ale nejsilnější motorizace by si zasloužila zajímavější akceleraci. Pocitově na dynamice ubírá i trochu „dieselový“ charakter přeplňovaného motoru. Ani ve sportovním režimu nejsou reakce na plyn nějak extra rychlé. Zvyknout se na to ovšem dá.

Tužší podvozek nevadí, spotřeba nepotěšila 

Seat naladil své historicky první SUV sportovněji, takže je výsledek tužší. Na testovaných osmnáctipalcových kolech takové nastavení ale ničemu příliš nevadí. Pořád platí, že Ateca zvládá tlumit nerovnosti velmi obstojně. Pokud ovšem sáhnete po větších kolech, bude realita o poznání horší.

Doporučujeme: 9 důvodů, proč se bude Škoda Kodiaq prodávat víc než dobře [první jízdní dojmy]

Přední náprava pracuje se vzpěrami McPherson, vzadu najdeme víceprvkové zavěšení. To se ale týká pouze testované čtyřkolky, předokolky si musí vystačit s jednoduchou nápravou. Adaptivní tlumiče Ateca zatím nedostala. Opět lze ale říci, že vám chybět nebudou. V zatáčkách si totiž španělské SUV vede nadprůměrně dobře. Pokud na základě tohoto modelu někdy vyroste Ateca Cupra, máme se docela na co těšit.

_DSC0046
Ateca sice nemůže mít adaptivní tlumiče, ale to v zásadě ničemu nevadí. Jízdní vlastnosti jsou velmi dobré
_DSC0043
Malé španělské SUV umí být i zábavné. Čtyřkolka navíc používá zadní víceprvkové zavěšení, předokolky mají vzadu jednoduchou nápravu

Co naopak nepotěší, to je spotřeba. Přeplňovaná čtrnáctistovka by měla být velmi úsporná. Kromě jiného také díky přítomnosti systému vypínajícího dva válce při ustálené jízdě. Dobrou zprávou je skutečnost, že dvouválcový režim podle sluchu ani zvýšených vibrací nepoznáte. Tou špatnou je fakt, že v běžné praxi se tento režim (upozorní vás na něj hlášení na přístrojovém štítu) do hry moc často nedostane.

S Atecou jsem například absolvoval trasu dlouhou přibližně 300 km. Z poloviny dálnice, kde rychlost nepřekročila 120 km/h, z druhé poloviny okresní komunikace, kde jsem jel podle tachometru lehce přes 90 km/h. Minimální zatížení a průměrná spotřeba něco málo přes 8 l/100 km. Nakonec ale ani dieselové alternativě, kterou jsme dříve měřili na brzdě, se příliš úsporně jezdit nechtělo. Při běžném cestování se stejně výkonný diesel pohyboval kolem 7,5 l/100 km. Vyšší stavba karoserie a hmotnost přibližně 1,5 tuny jsou prostě znát.

Nabídka dalších systémů chudá vážně není 

Bohatá nabídka asistenčních systémů je dnes už běžným standardem, takže ani Ateca nemohla zůstat pozadu. Náš testovací exemplář toho byl jasným důkazem. Začít můžeme od diodových světlometů, pokračujeme přes čtení značek, hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat, až po aktivní parkovací asistent nebo sledování mrtvého úhlu.

_DSC0062
K dispozici je i volba jízdních režimů včetně módů Offroad a Snow. Ty změní především odezvu na plyn a nastavení stabilizace
_DSC0065
Řada asistenčních systémů nabízí všechno možné. Třeba sadu kamer, díky které si můžete vybrat, kam se zrovna chcete přes displej dívat

Z jiných koncernových modelů víme, že tyto systémy fungují velmi dobře a spolehlivě, což Ateca potvrdila. Třeba asistent dálkových světel skutečně dokáže světla včas zhasnout, aby neoslňovala protijedoucí řidiče a s jejich opětovným rozsvícením následně nijak neotálí.

Doporučujeme: BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: ve stopách X6

Podle seznamu asistenčních prvků vám je asi jasné, že naše varianta vybavená kromě zmíněného ještě velmi povedeným multimediálním systémem, střešním oknem nebo nezávislým topením s dálkovým ovládáním nebude patřit mezi nejdostupnější verze. Testované zážehové provedení s pohonem všech kol vás v nejvyšší výbavě vyjde na 664 900 Kč, když k tomu připočteme veškeré další příplatky, dostaneme se přes 800 000 Kč.

Po svezení s Atecou nemohu říci, že by mě nějak zásadně ohromila, ale na druhou stranu jí lze jen těžko něco vytýkat. Klidnější řidiči určitě zvládnou jezdit s nižší spotřebou a laxnější dynamika jim také zajisté vadit nebude. A stavět veškerou kritiku na jednom chybějícím tlačítku pro nastavení podsvícení by vážně nebylo fér.

Ateca je prostě typické koncernové SUV udělané podle excelové tabulky. Jako kdyby tamní specialisté vzali hodnoty ze sloupce Tiguanu, připravili si vedle toho sloupec označený jako Ateca a do jednotlivých buněk vepsali vzorec „=Tiguan/Leon“. Jen je to celé zabalené do atraktivněji tvarované a o něco menší karoserie.

_DSC0144 _DSC0131 _DSC0129 _DSC0138

Tento Seat (respektive budoucí Yeti) je objektivně dobré auto, které dělá většinu věcí přesně tak, jak má. Nakonec důvodem, proč mi Ateca nepřinesla žádné vyložené nadšení, je asi jednoduše prosté množství modelů vycházejících z platformy MQB. Jistě, vzájemně se trochu liší, ale svou příbuznost zamaskují jen těžko. Ať chceme, nebo ne, Ateca je sice pro Seat historickým momentem, ale fakticky jde o další z mnoha variací na jedno téma.

Na každý pád je po tomto testu jisté, že Nissan Qashqai a jemu podobní dostali těžkého soupeře. A další takový jim koncem příštího roku přibude.


Cena testovaného vozu: 664 900 Kč

Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 843 700 Kč


Technické údaje Seat Ateca 1.4 TSI 4Drive
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem válců (cm3): 1395
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 74,5 x 80
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 110/5000-6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 250/1500-3500
Kompresní poměr: 10,0:1
Převodovka: manuální šestistupňová
Poháněná kola: všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,0
Nejvyšší rychlost (km/h): 192
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): 6,2
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4363
Šířka (mm): 1841
Výška (mm): 1611
Rozvor náprav (mm): 2630
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1572/1544
Provozní hmotnost (kg): 1460
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2000
Objem zavazadlového prostoru (l): 485/1579
Objem palivové nádrže (l): 55
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: McPherson
Zavěšení vzadu: víceprvková náprava
Pneumatiky vpředu: 225/50 R18
Pneumatiky vzadu: 225/50 R18

3 KOMENTÁŘE

  1. Prosím Vás pozrite sa ako dynamicky jazdí konkurencia a potom opravte tie blbosti v článku – ak 1.4tsi nejazdí dynamicky tak neviem 🙂 Je to SUV. Jazdí to lepšie ako polovica áut na ceste. Oproti konkurencii je to raketa. A testovali ste 4drive takže je to pomalšie ako 2WD. Oficálne má 8.9 pri 4WD a 8.5 pri 2WD. To je málo dynamické? 😀 😀 Interiér môže vychádzať z Leona, je tam však viditeľný rozdiel. Interiér Ateca teraz prebral faceliftovaný Leon.

    Autor článku má doma aké auto? Tipujem RS6…

  2. No neviem – mozem porovnat Atecu 1.4 (testovacia jazda) s Qashqai a CX5 (maju kamarati) s 1.2 a veruze mi nesedia 3 veci:
    -> Vyšší spotřeba – neprislo mi zeby Ateca mala vyssiu – otestujem podrobne ked mi v maji pride
    -> Spíše laxní dynamika – v pohode porovnatelna s CS5 2.0 ale vyrazne lepsia ako Quashqai
    -> Qashqai je o něco prostornější —- tak toto uz vobec nie je pravda 😉 … mam 1,85 a v Qashqai sa nedalo normalne sediet s CX5 porovnatelne

  3. Nevím, podle čeho byla určena cena. Já jsem do ceny čtyřkolky za 820 tisíc vešel ještě automatickou převodovku a tažné zařízení. Nemám akorát střešní okno. Ale jinak plno výbavy včetně asystenčních systémů, navigace a např vyhřívání čelního skla. U prodejce jsem vyjednal 10% slevu, takže výsledek je za 720 tisíc za vozidlo 4×4, DSG a téměř všech výbav. Důvodem je možná skutečnost, že jsem si dal tu práci s konfiguračním programem a našel některé asistenční systémy zdarma, nebo s výraznou slevou v paketech.
    Co se týká prostoru. Do Qashqai se střešním oknem se nevejdu, i když mám sedadlo na doraz dole. V Atece se vejdu s rezervou i se sedadlem uprostřed. Spotřebu porovnat nemohu, protože dodání bude až v únoru. Ovšem spotřebě 8 l nevěřím. Odhaduji to po zajetí motoru mezi 6 a 7.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: