+

  • Už svým vzhledem nahání husí kůži
  • A co teprve svým zvukem!
  • Enormní grip v zatáčkách všech poloměrů
  • Ostrá, přesná a poslušná převodovka DCT
  • Možnost ovládat výfuk a tlumiče nezávisle na jízdním módu
  • Brzdy, ze kterých vás bude bolet za krkem
  • Pocit kontroly i ve vysokých rychlostech na nedokonalém povrchu

  • Výkon a dynamika v přímce nejsou zase tak výjimečné
  • Na úzkých silnicích budete nesví ze šířky karoserie
  • Kvůli sezení nad zadní nápravou se i malé uklouznutí zadních kol zdá dramatičtější, než doopravdy je
  • Žádné „Grand Tourismo“ k pohodlnému dálkovému cestování to fakt není

Silnice se vine do kopce v sérii utažených oblouků a přední kola kopírují úzký prostor vymezený dvojící bílých čar s milimetrovou přesností. Jen vzdálené pískání naznačuje, že přední pneumatiky pracují opravdu tvrdě, ale ze stopy neuhnou ani o píď, krátký pohyb pravého kotníku přenese břímě povinností na zadní pláště a nízké kupé udělá z krátké rovinky v mžiku minulost za hutného burácení přeplňovaného osmiválce.

Když jsem před časem jezdil s Mercedesem AMG GT S, přes všechnu jeho techniku a parametry jsem měl trochu problém najít v něm na českých silnicích precizní sportovní auto, které by se chovalo k řidiči podobně interaktivně jako Porsche 911. Navzdory ohromujícím číslům na tachometru a exotickému zjevu tomu chyběl ten poslední kousek přesnosti, komunikativnosti a předvídatelnosti. Jenže tohle je úplně jiná káva!

Vyslanec (zeleného) pekla

Verze R je vrcholným modelem řady AMG GT. Inspirovaná závodním speciálem třídy GT3, namířená proti 911 GT3 RS a zaměřená hlavně na výkony na uzavřené trati. Při uvádění modelu na trh Mercedes hojně zdůrazňoval spojitost s nechvalně proslulou Severní smyčkou Nürburgringu. Jedovatě zelený lak vozu na prvních zveřejněných fotkách dokonce dostal název Green Hell Magno – na počest oblíbenému pracovišti vývojových techniků divize AMG. Více o tom, kdo nazval Nürburgring „zeleným peklem“ a proč má mezi závodními okruhy tak výsadní postavení, jsme psali na euro.cz.

Mercedes-Benz AMG GT R-1974
Masku se svislým žebrováním dostaly v rámci nedávného faceliftu i běžnější verze Mercedesu AMG GT. Technické změny varianty R jsou ale opravdu rozsáhlé a týkají se pohonu, podvozku i aerodynamiky

Mercedes-Benz AMG GT R, který nám dělal společnost na několik hodin v jedno sobotní květnové dopoledne, nesvítil do světa jedovatě zelenou barvou. I v matně šedém laku z něj ale čiší naježená agrese, překvapivě vzdálená civilizovanému vzhledu standardní verze. Detaily z uhlíkového kompozitu, velké žebrované otvory okolo celé karoserie, „stealth“ kombinace šedé a černé, to všechno působí velmi dramaticky. Zvlášť na viditelně rozšířené karoserii. Rozchod kol je širší o 46 mm vpředu a dokonce o 57 mm vzadu.

Maska s vertikálními žebry odkazuje na 300 SL Panamericana a dává celkovému designu retro nádech. Není na to ale sama. Schválně se podívejte na fotku auta z předního tříčtvrtečního pohledu a soustřeďte se na zadní partie. Asi to nebyl záměr, ale černé kolo se stříbrným lemem vykukující z oblého blatníku silně evokuje klasické Porsche 911 SC z 80. let.

Mercedes-Benz AMG GT R-1982
Testované auto bylo vybaveno i příplatkovými kompozitovými brzdami v ceně malého auta. Jsou asi o 40 procent lehčí než běžné litinové
Mercedes-Benz AMG GT R-1963
Ze zadního difuzoru trčí tři koncovky výfuku AMG Performance. Dvě krajní přijdou ke slovu hlavně v režimech Sport+ a Race

Detailním výčtem všech technických rozdílů oproti verzi S se dnes zabývat nebudeme. Najdete je totiž v článku Lukáše Dittricha ze statického představení Mercedesu AMG GT R:

Pokud jste Lukášův článek četli, ať už tehdy nebo teď, možná si vybavíte závěrečnou větu. „Nám nezbývá nic jiného, než doufat, že se třeba někdy svezeme, protože tohle auto vypadá opravdu pekelně.“ Není to krásné, když se člověku jeho přání vyplní?

Po nasoukání se do kokpitu si nemůžu nevšimnout, že interiér se neliší od verze S zdaleka tak výrazně jako exteriér. Stejný je volant, středová konzola lemovaná po každé straně čtveřicí tlačítek a samozřejmě i výhled na předlouhou kapotu. Z povědomých tvarů doslova vyčnívá žlutý knoflík kontroly trakce. To je u aut poměrně neobvyklé. Setkáváme se většinou se třemi stupni stabilizačního systému (normální/sportovní/vypnuto), ale zde je nastavitelná i regulace prokluzu kol, a to v devíti krocích.

Mercedes-Benz AMG GT R-2043 Mercedes-Benz AMG GT R-2042 Mercedes-Benz AMG GT R-2044 Mercedes-Benz AMG GT R-2058

Už manévrování na parkovišti Mercedes-Benz centra na pražském Chodově dává jasně najevo, že tohle není žádné pohodlné grand tourismo. Řízení jde ztuha, plný rejd mu není moc po chuti. Nepoddajné pérování dává najevo, že potřebuje úplně jiné rychlosti, aby se trochu rozhýbalo, a z motoru i převodovky sálá při malých otevřeních plynu netrpělivost jako z natlakovaného parního kotle. I AMG GT R má samozřejmě přepínatelné jízdní režimy, ale relativně nekompromisní celkové naladění auta se nezapře ani ve výchozím komfortním módu. Když k tomu přidáte výrazné hučení širokánských pneumatik (vzadu 325/30 ZR 20!), rychle si uvědomíte, že na machrování v Pařížské nebo dokonce dálkové cesty po dálnici si můžete vybrat i vhodnější auta.

Výbušná síla

Díky většímu plnicímu přetlaku dvou turbodmychadel (1,35 vs. 1,2 baru) a odlehčenému setrvačníku narostl výkon čtyřlitrového osmiválce na 430 kW. Točivý moment má hodnotu strašidelných 700 Nm už od 1900 otáček za minutu. Akcelerace přesto nepůsobí nijak extrémně. Uvědomuji si, že to zní jako rouhání, ale ve světě dnešních superrychlých kombi a SUV s výkonem okolo 600 koní je akcelerace z nuly na 100 km/h za 3,6 sekundy vlastně očekávaná. Vždyť třeba jistý sedan vyšší střední třídy zvládne tuto disciplínu ještě rychleji!

Mercedes-Benz AMG GT R-2046
Kokpit se příliš neliší od varianty GT S. Všimněte si ale výrazného žlutého kolečka kontroly trakce na středovém panelu. Přepnutí jízdního režimu se vždy znázorní i na obrazovce systému Comand

Což pochopitelně neznamená, že Mercedes AMG GT R je pomalý. Přinejmenším pokud nejezdíte každý den do práce Mercedesem E 63 AMG S, bude vám způsob, jakým nabírá rychlost, brát dech. Relativně nízkootáčkový charakter motoru akceleraci trochu maskuje, protože zrychlování není provázeno frenetickým ječením jako u výkonných atmosférických motorů. Ale když sledujete, jak rychle se ručička rychloměru pohybuje po své dráze i u čísel začínajících dvojkou, nevěříte vlastním očím. V režimu Race, kdy výfukové plyny tečou do netlumených koncovek po stranách zadního difuzoru, provází akceleraci hromový nízkofrekvenční řev, podmalovaný odfukováním turbodmychadel. Řev rozdrážděného AMG GT R se nese krajinou na kilometry daleko. Klapky v titanovém výfuku se otevírají automaticky v režimech Sport Plus a Race, ale lze je ovládat i ručně tlačítkem na středové konzole.

Mercedes-Benz AMG GT R-2041
Označení výchozího režimu C jako „Comfort“ je v případě Mercedesu AMG GT R opravdu relativní. Zato slovo „RACE“ nepřehání ani trochu
Mercedes-Benz AMG GT R-2039
Systém kontroly trakce je regulovatelný v devíti krocích. Pokud nechcete být jeho zásahy rušeni, otočte na třetí až čtvrtou polohu zleva

Tlačítkem na středové konzole můžete nezávisle na zvoleném jízdním režimu ovládat i další specialitu verze R, adaptivní tlumiče s technologií DSSV. Jsou nastavitelné ve třech stupních, ale pozor, Sport tady znamená opravdu Sport! Režim „Sport Plus“ se i podle samotného Mercedesu hodí jen na hladké závodní okruhy jako Hockenheim, na Nürburgring firma doporučuje prostřední Sport.

Právě tlumiče nepochybně nesou hlavní díl zásluh na zlepšení jízdního chování AMG GT při ostré jízdě na silnici. Už v základním nastavení účinně krotí pohyby karoserie ve vertikální ose, a to nejen na hladkém asfaltu, ale i na rozbitých, záplatovaných a zvlněných českých okreskách. Výsledkem je podobně „nepatřičný“ pocit jistoty, stability a čitelnosti jako ve většině sportovních modelů Porsche. Model GT S se tomuhle ani neblížil.

Mercedes-Benz AMG GT R-2067
Natáčení zadních kol dramaticky zlepšilo agilitu v ostrých zatáčkách, zatímco v rychlejších obloucích předvádí AMG GT R díky aktivní aerodynamice ohromnou stabilitu

To opravdu nejlepší ale GT R přece jenom předvede na hladkém asfaltu. Není to jen širší rozchod, snížený podvozek s upraveným zavěšením a propracovaná aerodynamika, čemu tento Mercedes vděčí za svoji agilitu. Konstruktéři použili také aktivní natáčení zadních kol, se kterým se v posledních letech setkáváme u evropských sportovních modelů čím dál častěji. Auto se díky tomu ochotně skládá do ostrých zatáček, zatímco táhlejšími oblouky se protahuje se skálopevnou jistotou. Pocit enormní přilnavosti zesiluje umístění sedadel prakticky nad zadní nápravu, daleko od osy předních kol. Když minete vrcholový bod zatáčky a začínáte akcelerovat, intuitivně očekáváte, že přední kola tam daleko na vzdáleném konci předlouhé kapoty budou chtít uhnout ze stopy, ale kdepak. Drží se silnice jako autíčko na autodráze svojí drážky, a zbytek té hmoty je poslušně následuje – nebo také ne, pokud zatočíte knoflíkem kontroly trakce příliš doleva a zacházíte neopatrně s plynem na výjezdu z ostřejší zatáčky. Ztráta přilnavosti, která se odehrává přímo pod vaší zadnicí, je čitelná, ale pozor – tohle je auto se závodnickými instinkty. Progresivní přechod do smyku a bůhvíjakou přátelskost po vyčerpání gripu pneumatik od něj nečekejte.

Mercedes-Benz AMG GT R-2080
S nejostřejším AMG GT se pěkně svezete i na klikaté silnici, ale pokud chcete potenciál motoru využít opravdu naplno, musíte na okruh. Stejně jako všem moderním autům této výkonnostní třídy jsou mu okresky malé. To ostatně platí i doslova, rozměry široké a nepřehledné karoserie se na úzkých silnicích moc dobře neodhadují

Enormní jsou také příplatkové keramické brzdy. Aby také ne, za 221 170 korun! Silné zpomalení je stejně tak výsledkem výkonných brzdičů jako sportovních pneumatik a podvozku naladěného tak, že si nechá líbit silné zpomalování až hluboko do zatáčky, jak se to dnes dělá (a my, co jsme se nikdy nenaučili pořádně brzdit levou nohou, můžeme jen litovat, že nedokážeme zužitkovat potenciál dnešních sportovních aut naplno).

Mercedes-Benz AMG GT R-1959 Mercedes-Benz AMG GT R-1956 Mercedes-Benz AMG GT R-1968 Mercedes-Benz AMG GT R-2056

Když už jsme nakousli otázku cen – jak asi tušíte, AMG GT R je zboží pro vyvolené. Ve standardním provedení stojí 4 589 530 korun, o 719 tisíc víc než GT S a o 1,27 milionu víc než základní AMG GT. V ceně sice dostanete výkonnější motor, rozšířený a upravený podvozek i nové aerodynamické prvky, ale pokud chcete svoje AMG GT R opravdu ve špičkovém provedení, budete připlácet. A pořádně. 132 tisíc za high-end audio Burmester 3D. 41 tisíc za karbonový kryt motoru. 35 tisíc za parkovací senzory a kameru. 12 729 Kč za stříbrné pásy. A tak dále. V testovaném autě jsme napočítali příplatkovou výbavu přibližně za 850 tisíc korun, takže prodejní cena by se pohybovala okolo 5,5 milionu. Inu, kdo chce opici…

Z pekla do ráje

Těch pár hodin na seznámení s nejostřejším současným Mercedesem uteklo nepříjemně rychle. Párkrát jsme projeli kousek hezké silnice, párkrát rozechvěli poklid sobotního dopoledne v ospalé krajině kousek od Vlašimi bojovým křikem rozdrážděného osmiválce a explozemi benzinu v rozpáleném titanovém výfuku, a je čas vrátit naježenou bestii do rukou jejích dočasných opatrovníků z českého zastoupení Mercedesu. V hustém provozu na dálnici je čas trochu si srovnat myšlenky. AMG GT R bude nepochybně senzační okruhové auto, to je zcela zjevné i z těch několika desítek ostrých kilometrů ujetých na silnici. Zároveň je to nejostřejší současný Mercedes a nejlepší sportovní auto s trojcípou hvězdou na kapotě za dlouhou dobu. Má v sobě velký kus chladné účinnosti dobrých Porsche, ale také bouřlivácký charakter na způsob třeba Jaguaru F-Type SVR. Možná přijel z pekla, ale těch nemnoho šťastlivců, kteří si jej budou moci koupit, odveze rovnou do řidičského ráje.


Cena testovaného vozu: 4 589 530 Kč

Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: cca 5 500 000 Kč

Technické údaje Mercedes-Benz AMG GT R
MOTOR
Konstrukce: zážehový vidlicový osmiválec s přímým vstřikováním paliva
Plnění: přeplňování dvěma turbodmychadly, plnicí přetlak 1,35 baru
Zdvihový objem válců (cm3): 3982
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Vrtání x zdvih (mm): 83,0 x 92,0
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 430/6250
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 700/1900-5500
Kompresní poměr: 9,5:1
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková AMG SPEEDSHIFT DCT 7, uložená u zadní nápravy
Poháněná kola: zadní
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 3,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 318
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 15,1/9,2/11,4
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4551
Šířka (mm): 2007
Výška (mm): 1284
Rozvor náprav (mm): 2630
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1693/1683
Poloměr otáčení (m): 5,7
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1555
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1890
Objem zavazadlového prostoru (l): 285-350
Objem palivové nádrže (l): 65
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: hliníková trojúhelníková ramena, mechanicky nastavitelné vinuté pružiny, elektronicky ovládané nastavitelné adaptivní tlumiče pérování, stabilizátor
Zavěšení vzadu: hliníková trojúhelníková ramena, natáčení zadních kol, mechanicky nastavitelné vinuté pružiny, elektronicky ovládané nastavitelné adaptivní tlumiče pérování, stabilizátor
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: chlazené a perforované kompozitové kotouče, průměr 390 mm
Brzdy vzadu: chlazené a perforované kompozitové kotouče, průměr 360 mm
Pneumatiky vpředu: 275/35 ZR 19
Pneumatiky vzadu: 325/30 ZR 20
Test na pondělí: Mercedes-Benz AMG GT R
Ohodnoťte tento článek!
4.86 (97.14%) 7 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: