+

  • Atmosférický dvoulitr je v dnešní době hotový unikát 
  • Pokud vás baví řídit, pak se vám bude Mazda líbit 
  • Přesná manuální převodovka 
  • Velmi příznivá spotřeba

  • V nízkých otáčkách motor moc nejede, což by mohlo někomu vadit 
  • Odhlučnění rozhodně není dokonalé
  • Přínos nového systému G-Vectoring Control je diskutabilní 

Mazda je jednou z mála automobilek, která alespoň prozatím kašle na aktuální trendy. Elektromobil? Zapomeňte. Hybrid nebo malé přeplňované litrové tříválce? K čemu? V dnešní době opravdu není mnoho značek, které by si tak sveřepě šly vlastní cestou. Rozhodně je dobře, že i v kategorii, kterou berou miniaturní přeplňované motory ve velkém útokem, pořád najdete něco, co má pod kapotou zážehový atmosférický čtyřválec s objemem válců 1998 cm3. No řekněte, není to krásné?

Trojkový sedan vybavený zážehovým čtyřválcem Skyactiv-G120 jsme si ale nevzali do redakce v první řadě kvůli tomu, abychom se rozplývali nad přítomností dnes už neobvyklé techniky. Tento model totiž po třech letech na trhu loni prodělal facelift. Co se změnilo?

Vezměte si lupu 

Upřímně, tohle je přesně ta modernizace, kde změny musíte hledat pomalu lupou. Na pohled se totiž nezměnilo skoro nic, i když je pravda, že to ani nebylo moc potřeba.

_DSC0899
Na pohled poznáte upravenou Mazdu3 podle změn na předním nárazníku, nových kol, diodových světel, upravené masky, upravených zrcátek a případně i podle této modré barvy karoserie

Nejviditelnější novinkou je modrá barva karoserie Eternal Blue, kterou dostal i testovaný exemplář. Nová jsou i osmnáctipalcová litá kola, maska chladiče, diodová hlavní světla, lehce se změnil tvar zpětných zrcátek, přední nárazník a v případě hatchbacku i ten zadní.

Doporučujeme: Mazda chystá vznětový motor na benzin. Má snížit spotřebu o 30 %

Podobně je na tom také interiér. Mazda vyměnila volant (ten nový může být dokonce vyhřívaný), upravila displeje, mezi předními sedadly se objevilo tlačítko parkovací brzdy místo klasické páky, takže je zde více místa pro odložení drobností. Do nabídky přibylo nové čalounění a pracovalo se třeba také na odhlučnění kabiny.

_DSC0918 _DSC0921 _DSC0915 _DSC0908

Interiér Mazdy3 ale zůstal v základu stejný, takže pořád platí, že je především funkční. Faceliftu navzdory jsou některé materiály spíše laciné a odhlučnění má oproti evropským konkurentům pořád rezervy, ale po praktické stránce funguje vše přesně tak, jak to fungovat má.

Však to známe, Mazda se už dlouhou dobou řídí heslem „kůň a jezdec jedno je“ (nebo jak přesně Mazda japonské Jinba Ittai překládá), takže se vše soustředí na řidiče. Na výsledku to je poznat. Pozice za volantem je výborná, ovladače máte pěkně při ruce, všechno je přehledné. Za chytrý považuji i detail v podobě dotykového displeje, jenž je dotykový pouze při stání. Při jízdě přestane na dotyky reagovat a nastoupit musí otočný ovladač umístěný mezi sedadly. Ten je pro použití během řízení mnohem lepší a jednodušší.

Přestože se nejedná o zcela nový model, využili jsme příležitosti a změřili interiér. Výsledek našeho měření najdete v tabulce níže:

Prostor pro cestující (cm) Mazda3 Sedan
Šířka v úrovni loktů vpředu 148
Šířka v úrovni loktů vzadu 147
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 94/99
Prostor pro hlavu vzadu 93
Délka sedáku vpředu 48
Výška opěradla vpředu 65
Délka sedáku vzadu 43
Výška opěradla vzadu 69
Šířka prostředního sedáku 25
Minimální prostor pro nohy vzadu 11
Prostor pro nohy vzadu (řidič 178 cm) 23
Prostor pro nohy vzadu (řidič 190 cm) 16
Maximální prostor pro nohy vzadu 37

A zde ještě pro úplnost rozměry zavazadelníku:

Prostor pro zavazadla (cm) Mazda3 Sedan
Šířka mezi bočnicemi 104
Maximální šířka zavazadelníku 135
Výška po plato 51
Délka ložné plochy 98
Výška nakládací hrany 69
Šířka vstupního otvoru 110
Výška vstupního otvoru 48
Maximální délka nákladu 207

Mazda3 uvnitř rozhodně není malá. Na obří Octavii samozřejmě nestačí, ale oproti srovnatelným soupeřům z nižší střední třídy příliš neztrácí. Naopak. Třeba novou i30 nebo Astru překonává šířkou v úrovni loktů vpředu i vzadu, špatně na tom není ani s místem pro nohy ve druhé řadě a do zvavazadelníku dlouhého téměř metr uložíte opravdu hodně. Samozřejmě pokud se vypořádáte s malým vstupním otvorem.

Změny na motorech se nás netýkají 

Technici nezůstali pouze u kosmetických úprav vnější karoserie a interiéru, došlo také na motory. Jenže modernizace se dotkla vznětové části nabídky a my máme pod kapotou zážehový dvoulitr. V jeho případě se žádné novinky v rámci posledního faceliftu neuskutečnily, což je svým způsobem dobře. Je to bezesporu povedený čtyřválec, i když…

Mazda si jde svou vlastní cestou. To určitá skupina zákazníků rozhodně ocení, ale troufnu si tvrdit, že větší část už přišla na chuť přeplňovaným jednotkám. Přesně takovým přijde testovaný trojkový sedan disponující výkonem 88 kW (120 k) pomalý.

_DSC0932
Zážehový dvoulitr má své kouzlo, ale je to atmosféra, takže v nízkých otáčkách příliš nejede. Vadí to?
_DSC0876
Dynamikou se Mazdě3 podstatně menší přeplňované motory vyrovnají, Mazda ale překvapí spotřebou

Z nízkých otáček se rozhodně nesbírá rychle a ne každému je po chuti při požadavku ostřejší akcelerace podřazovat o dva rychlostní stupně, i když je manuální převodovka velice přesná. Více než kde jinde tu záleží na úhlu pohledu. Kdo se řadí do skupiny „chci pořádný motor“, ten bude nadšen. Komu to je jedno, ten potenciální výhody povedeného dvoulitr asi nechá plavat.

Doporučujeme: Test Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D (110 kW) AT — Záležitost vkusu

Že testovaná Mazda není žádný rychlík, to výmluvně ukazují naměřené hodnoty zrychlení. Oficiálně by se sice měl sedan s testovaným motorem rozjet z nuly na 100 km/h za 8,8 s, jenže my jsme se této hodnotě ani nepřiblížili. Výsledkem byl čas 10,4 s. Podobná čísla vykázala minulý rok třeba Octavia osazená tříválcem 1.0 TSI (85 kW/112 k). Nedá se nic dělat, malé přeplňované motory se těm velkým downsizingu odolávajícím jednotkám alespoň co do výkonových parametrů a dynamiky vyrovnaly.

Naměřené hodnoty Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,4
0-100 km/h (s) 10,42
0-130 km/h (s) 17,52
0-150 km/h (s) 24,24
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,53
50-70 km/h (s) 2,61
80-120 km/h (s) 7,71
130-150 km/h (s) 6,73
80-120 km/h/3° (s) 8,17
80-120 km/h/4° (s) 16,49

Dvoulitrová Mazda3 je ale stará škola. Čím víc točíte, tím víc vůz jede. Zátah ukázkově graduje a reakce na plyn ve vyšších otáčkách jsou příjemně bezprostřední. Tohle prostě své kouzlo má, ne že ne. Tím spíš, když i s tímto motorem dokáže Mazda splnit aktuální emisní limity a hlavně když zážehový dvoulitr dokáže být překvapivě úsporný. Bez většího omezování jsme jezdili za 7,5 l/100 km, trochu klidnější a plynulejší cestování znamená minimálně o litr nižší hodnotu. Ze zkušenosti víme, že litrové tříválce, respektive malé přeplňované motory obecně, možná umí být při pomalejším tempu podobně úsporné, jakmile jim ale na dálnici naložíte, spotřeba fofrem roste klidně i k deseti litrům. Dvoulitrová Mazda zdaleka takhle citlivá na zatížení a tempo není.

Co je to G-Vectoring Control? 

Modernizace z minulého roku zasáhla i podvozek. Ladilo se zavěšení na obou nápravách a všechny trojky dostaly do výbavy funkco s obchodním označením G-Vectoring Control. Jedná se o elektronickou pomůcku, kdy při nájezdu otáček motor lehce sníží točivý moment a auto malinko přibrzdí. Tím se přenese váha na přední kola a ta tak mají více přilnavosti pro zatáčení. Dokud jsem si to nepřečetl v oficiálních materiálech, ničeho speciálního jsem si nevšiml. Je určitě záslužné snažit se snížit sklon k nedotáčivosti bez použití brzd a tím je šetřit, jenže výsledek je diskutabilní. Možná bychom více poznali při přímém srovnání se starší variantou…

_DSC0866
Mazda3 Sedan rozhodně umí v zatáčkách pobavit. Podvozek je sám o sobě tak dobrý, že pozitivní vliv systému G-Vectoring Control asi ani nepoznáte. Rychlá jízda zatáčkami je každopádně věc, která jde této Mazdě na výbornou

Z předchozího ale samozřejmě ještě nevyplývá, že by Mazda3 s karoserií sedan jezdila špatně. Naopak. Jízdní vlastnosti jsou velmi silnou stránkou tohoto modelu. Kromě výborně naladěného podvozku (v rámci faceliftu se měnilo také uložení tlumičů, složení jejich oleje a nastavení předního stabilizátoru) je podle mého názoru důvodem příjemného dojmu z řízení hlavně umístění řidiče, kdy se sedí blízko osy otáčení a vy tak vnímáte změny směru daleko lépe než u aut typu Octavie, u kterých jde hlavně o vnitřní prostor a řidič proto sedí více nalepen na přední nápravě.

Doporučujeme: Mazda CX-5 — V základu stejná, přesto lepší (první jízdní dojmy)

Mazda3 pak v rámci faceliftu dostala ještě balíček bezpečnostních asistentů. Do rychlosti 80 km/h vůz umí automaticky zastavit, zvládne rozpoznávat chodce, umí číst značky, případně se můžete spolehnout na hlídání mrtvých úhlů. Užitečné je, že u přednárazového systému i hlídání mrtvého úhlu můžete nastavit citlivost, případně systém zcela vypnout. Kromě zmíněného zvládne Mazda3 také automaticky přepínat dálková světla.

Bestseller to asi nebude, ale…

Mazda3 současné generace byla i před faceliftem velmi příjemným autem, ze kterého musí mít určitá skupina řidičů velkou radost. Loňská modernizace znamená drobná vylepšení, ale podstata věci zůstala stejná. Tohle je zkrátka dobrý automobil. Není nejrychlejší ve třídě, není ani nejprostornější, nebo nejmodernější. Jenže jakmile s ním vezmete pár zatáček, zjistíte, že v sobě opravdu má cosi přitažlivého. Něco, co se na dnešním trhu hledá poměrně těžko. Tak snad Mazdě tento přístup ještě dlouhou dobu vydrží.


Cena testovaného vozu: 532 900 Kč
Celková cena testovaného vozu: 559 200 Kč

Technické údaje Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, přímé vstřikování paliva
Plnění: atmosférické sání
Zdvihový objem válců (cm3): 1998
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtání x zdvih (mm): 83,5 x 91,2
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 88/6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 210/4000
Kompresní poměr: 14,0:1
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 195
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 6,5/4,3/5,1
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4585
Šířka (mm): 2053
Výška (mm): 1450
Rozvor náprav (mm): 2700
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1200
Objem zavazadlového prostoru (l): 419
Objem palivové nádrže (l): 51
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: Nezávislé zavěšení předních kol McPherson
Zavěšení vzadu: Víceprvkové zavěšení
Řízení: Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 215/45 R18
Pneumatiky vzadu: 215/45 R18
Test na pondělí: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120
Ohodnoťte tento článek!
4.92 (98.46%) 13 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. Ahoj, dobrý den,

    na fyziku jsem nikdy dobrý nebyl, ale kde je prosím osa otáčení auta? 🙂

    Jinak jsem majitelem přesně této Mazdy 3 sedan před faceliftem a cokoli je tu napsáno, můžu podepsat. Reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu jsou okamžité i v nižších otáčkách. A se spotřebou je to ještě lepší, než za kolik jste jezdil vy.

    Tyhle auta nikdy nebudou mainstream, kupují si je řidiči, pro které jsou bestsellery nudné na řízení. Auto podle mě prostě není o centimetrech, ale hlavně jak jezdí. Právě pro ten řidičský pocit za volantem s takovýmto motorem ještě v cenové hladině právě mainstreamu jsem neodolal a musel si ji koupit, dokud tu ještě na trhu vůbec něco takového je 🙂

    • Celkem mě zarazila uváděná spotřeba. Zkoušel jsem Mazdu 3 s tímto motorem a naprosto normální jízdou jsem se dostal bezproblémnově na 5,6 l/100 km. Při spotřebě 7,5 l/100 km bych na cestě asi jel dost nad limity.

  2. Mám sice CX-3, ale 2 litrový motor je skvělý – žádný motor do vysavače, který má papírovou spotřebu někde jinde než tu skutečnou. U mazdy také není problém LED osvětlení (kompletní) a ne až u nej výbavy nebo vůbec. Infotainment je super – digitální rádio i modrý zub (bez příplatku).
    Za volantem je to pohoda – a tu jde především.

    • Jasne, infotainment ju uplne super. Preladovat stanice ide aj cez volant? Ci radsej nie? Auto sa automaticky zamkne pri prekroceni urcitej rychlosti? Spolujazdcove okno ide dole automaticky zo strany spolujazdca alebo musi drzat gombik ako pred 15 rokmi?

      Odkladacie priestory – su tam nejake? Kde? Sadnite si niekedy do VW Golf alebo Octavie a porovnajte priestor.

      Odhlucnenie – schvalne si presadnite s VW Golf VII s 1.4 TSI do Mazdy (vlastnim obidve – hatchback) a porovnajte. To je proste zleee. Nie o trochu horsie, proste uplne ine a zle.

      Velkost kufra – najmensia v triede. Ked tam dam podvozok z kocika, uz tam nedam nic. Mam 185cm a ked si sadnem za seba, dotykam sa nohami vodicovho sedadla.

      Paci sa mi ako tu 20x zaznie vyborny motor – ano je. Ale auto je komplexom viacerych veci (odhlucenenie, infotainment, velkost kufra, velkost priestoru, spotreba, atd.) Takze huraaaa, ma to 2.0 atmosfericky motor – preto si to kupim. Na nic ine hladiet samozrejme nebudem :).

      BTW – k tym jazdnym vlastnostiam a podvozku – fakt by som chcel vidiet cloveka, ktory by mi popisal ten fantasticky rozdiel medzi Mazdou 3 a napr. VW Golf. Peace, Mazda ma super motor a spotrebu 🙂

      • Jasně Golf je univerzálně vyvážené auto z hlediska prostoru a mnoha nabídek verzí výbav. Jezdil jsem také s oběma vozy, odkládacích prvků je v trojce tak akorát, do kufru dám podvozek i s korbou (verze sedan) a ještě jsme tedy nenarazili ani zdaleka na nějaké prostorové limity v autě. Slýchám o kamarádů s SUV nebo koncenového kombíku, jak se tam můžeme jako vejít, no jde to úplně normálně…

        U jízdních vlastností rozdíl je, začíná to u reakcí motoru, zpětné vazby ve volantu kdy okamžitě cítím, jak moc se mění adheze u pneumatik na kluzkém povrchu, dále řazení (takový skoro short shift), sporťáčtější „posaz“ za volantem a ještě se mi navíc nestalo, že bych měl plynový pedál až na podlaze a to tedy nejsem žádná brzda provozu.

        U Golfu nebo Octavie necítím ve volantu vůbec nic, řazení je takový lepší průměr, u motoru 1.4 TSI je sice podobná dynamika, ale je tam turbodíra, potřeba sešlápnout pedál na podlahu při předjíždění hlavně na dálnici, nelineární zátah, který spíš otravuje než ohromuje nějakým zabořením do sedačky, který je ve výsledku při zrychlení docela pomíjivý. Na sedadlech se halvně v Octavii sedí jak na židli. To nejsou zrovna řidičské parametry.

        Jak jsem psal, těchto věcí si všímá výrazně méně lidí, než ti kteří si kupují právě mainstream jako Golf nebo Octavii.

        BTW – u spotřeby nejsou tabulkové hodnoty z říše snů 🙂 Ale pořád je to auto spíš pro řidičské fajnšmekry, kteří neřeší každý cm, protože to v této třídě je prostě úplně v pohodě.

      • Proč bych měl přelaďovat stanice za jízdy v době RDS? Auto se nezamkne, to někomu vadí? Ano tlačítko se musí držet, to je opruz, ale má to i spousta jiných aut.
        Odkládací prostory na lahev jsou + v loketní opěrce a před spolujezdcem. Nic víc nepotřebuju. Oktávka je vevnitř větší, ale Mazda určitě není stísněná.
        Odhlučnění je opravdu nevalné. Je to daň za nízkou hmotnost. Ale i s tím se dá něco dělat, když člověk hodně chce.
        Ne každý potřebuje pořád převážet půl domácnosti. Pokud ano, pak nejdu do Mazdy 🙂

  3. Test zajímavý, ale zarazila mne jeho povrchnost. Např. jste nezmínil, že test se uskutečnil na zimních pneu pirelli sotozero při 25 st. C, což značně zkresluje jízdní vlastosti. Mazdu zas tolik neznám, ale je to jedinná atmosféra, takž nad ní uvažuji, ale myslel jsem, že má kontrolu tlaku v pneu TPMS, proto mne zarazilo talčítko jako u Golfu, tedy na nepřímé měření. Auto s TPMS nechci, prodražuje to každou výměnu dvakrát ročně o nějakou tu tisíckovku, kterou dle mého názoru je lepší dat do benzínu a užít si. Možná proto jezdí mazda celoočně na zimních pneu.

  4. Karel:
    TPMS je zde nepřímá metoda tudíž měření přes ABS takže žádná čidla v kolech nejsou a výměnu to neprodražuje.
    (mám M3 G165 r. 2017)

    a když vezmu příspěvek od Dudo, tak možná má pravdu, ale já si to auto kupoval právě proto abych neměl Golfa. Btw. rozdíl v ceně (stejná výbava a dynamika je taky poměrně velká v případě mojí specifikace přibližně 100 000,- a to už je provoz auta na 2 roky ;).

PŘIDAT KOMENTÁŘ: