- Okouzlující retro design
- Silný, ale dobře vychovaný boxer
- Pohodlná ergonomie
–
- Hliníková nádrž a drátěná kola jen za příplatek
- Nepříliš vzrušující charakter motoru
- Omezené pohodlí
Možná ani v samotném BMW netušili, s jak vřelým přijetím se setká nostalgicky stylizovaný model R nineT z roku 2014. Vzducháč připomínající – ale nikoliv kopírující – klasické modely BMW Motorrad se přesně trefil do ducha doby. Firma následně prohlásila R nineT za základ nové řady Heritage, která se má postupně rozrůstat o další modely. Na říjnovém veletrhu Intermot v Kolíně nad Rýnem ukázalo BMW varianty R nineT Racer a R nineT Pure, veřejným tajemstvím je příchod „Paříž-Dakar“ verze v duchu konceptu Lac Rose. Ještě před závěrem letošní sezóny ale stihl formálně vstoupit na český trh model BMW R nineT Scrambler.
V éře před vznikem specializovaných terénních motocyklů se označení „scrambler“ vžilo pro normální motorky upravené pro jízdu mimo zpevněné silnice: výše posazený výfuk, demontáž nepotřebných dílů, nějaká ta ochrana olejové vany a někdy i delší zdvihy pérování. Dnes to nejčastěji znamená tovární model s výrazným retro nádechem a terénními ambicemi spíše symbolickými. Podobně jako Ducati u svého Scrambleru i BMW šikovně využilo u řady R nineT starší techniku, která už nedokázala skloubit moderní požadavky na výkon se zpřísňujícími se emisními a hlukovými normami.
Doporučujeme: Pět ikonických motorek, které si už nekoupíte kvůli Euro 4
V téhle kategorii se ale koně nehoní, takže zatímco v Ducati Scrambler pracuje buchar ze starého Monsteru, BMW R nineT dostalo vzduchem a olejem chlazený motor s protiběžnými písty. A nejen ten. Majitelům boxerů BMW do roku výroby 2013 bude povědomá i jednoramenná zadní kyvná vidlice Paralever na pravé straně, ukrývající kloubovou hřídel. (Novější modely jako BMW R 1200 GS mají kromě vodou chlazeného motoru i novou spojku, převodovku a Paralever vlevo.)
Z konstrukčního pohledu není Scrambler ničím víc než stylistickou variací R nineT, které se teď přejmenovalo na Roadster. Hlavními odlišnostmi jsou levnější specifikace (klasická vidlice místo obrácené, ocelová nádrž místo hliníkové, normální brzdy místo radiálních, litá kola místo vyplétaných) a 19palcové přední kolo. Robustní „off-road“ vzhled dotvářejí dvě vysoko vyvedené „trumpety“ výfuku, gumové prachovky na přední vidlici, zubaté stupačky z modelu GS a volitelně i pneumatiky Metzeler Karoo 3 s výraznými „špunty“, byť uspořádanými do šípovitého tvaru.
Radost pohledět
Očesaný vzhled prostý zbytečností v kombinaci s úzkým a krátkým sedlem má v sobě něco z drsného mimimalismu původních amerických „bobberů“ z 50. let. R nineT Scrambler je jedna z těch motorek, které chcete instinktivně mít v garáži v podstatě bez ohledu na to, jak jezdí. Po usednutí do sedla vás čeká nezaměnitelný výhled na žebrované válce trčící do stran a jednoduchý kruhový přístroj s analogovým rychloměrem a malým digitálním informačním displejem, podobně jako na některých Harleyích. Na stroj, který vlastně vychází ze starší R 1200 GS, působí Scrambler velice kompaktním, skoro až malým dojmem.
Doporučujeme: Test BMW R 1200 GS – Co na něm všichni vidí?
Nepředstavujte si ale něco jako „GS Light“. Začíná to už posazem. Mírný, ale přece jen znatelný předklon trupu je mnohem víc roadster než enduro. Vyloženě silniční zdvihy pérování 125 mm vpředu a 140 mm vzadu pak jasně naznačují, že na hluboké příkopy a velké skoky Scrambler stavěný není. Jeho přirozeným mimoasfaltovým působištěm jsou uježděné hliněné a štěrkové cesty, jaké u nás nejčastěji vedou okolo zemědělských usedlostí nebo do chatových osad.
Při otočení plynovou rukojetí na místě trhne podélně uložený boxer celou motorkou doprava a zní o něco důrazněji než v původních modelech s objemnými výfukovými tlumiči, povahou je to ale vyloženě dobrácká jednotka. Roztáčí se poněkud rozvážně a nemá nijak vzrušující zvuk, potěší ale pro BMW typickými vybranými mravy. V nízkých otáčkách neškube, zabírá zcela plynule a nejlépe se cítí ve středním rozsahu. Co je dobře, protože při chybějícím otáčkoměru stejně jezdíte „na ucho“. Dobrácká nicméně neznamená totéž co slabá. Dva šestidecilitrové válce znamenají dohromady spoustu snadno dostupné síly, takže na důrazné otočení plynovou rukojetí reaguje boxer sice zcela plynule, ale zároveň velice vehementně. Zpočátku jsem měl pocit, že možná až moc vehementně.
První kilometry jsem totiž strávil v dešti na mokrých silnicích, což jsou podmínky, v nichž „špuntům“ (i kompromisním) chybí trakce a řidiči zase pocit jistoty při přechodu do náklonu. Motorka je dobře vyvážená, má velmi nízko položené těžiště a lehký předklon trupu dává jezdci více jistoty než zcela vzpřímený posaz na některých jiných scramblerech (či cestovních endurech), ale přece jen. Zvlášť když k tomu připočtete nulovou aerodynamickou ochranu a tedy i ochranu před vodou.
Odpoledne naštěstí silnice oschly, dokonce i sluníčko se na chvíli uráčilo, a konečně jsem mohl poznat BMW R nineT Scrambler z příznivější stránky.
Pohoda na špuntech
Nízké těžiště a relaxovaný úhel krku řízení mu dávají skvělou stabilitu, navíc podpořenou standardně dodávaným tlumičem řízení. Díky širokým řídítkům se přitom motorka sklápí do oblouků naprosto bez protestů. Nejistě působí jen prvních pár stupňů náklonu, než stroj „přepadne“ přes mezeru v hrubém vzorku pneumatik, ale jakmile už máte naklopeno, Scrambler se nevlní, drží a jede tam, kde ho chcete mít. Stejně bych ale oželel drsný vzhled a raději obul civilizovanější pláště určené na velká cestovní endura. Takové totiž dobře fungují i na prašných nebo kamenitých cestách a do bláta se s touhle motorkou snad nikdo pouštět nebude…
Stejně jako jiné motocykly bez kapotáže či předního štítku Scrambler z principu neumožňuje dlouhodobě snášet vysoké rychlosti. Nápor větru v kombinaci s dobráckým charakterem motoru si samy diktují způsob jízdy, kdy se jen tak vezete na točivém momentu a pohodově kroutíte pravou rukojetí od zatáčky k zatáčce. Ten kdo je zvyklý na sportovní motorky, asi kouzlo takového ježdění na pohodu z vyprávění nepochopí, ale věřte mi, že v reálu je to mnohem příjemnější, než to zní.
Brzdy jsou v kontextu karoserie a předpokládaného určení stroje zcela bezproblémové, jak je u BMW zvykem. Pérování nezapře levnější specifikaci a na středočeských záplatách vás vyklepe tak, že za hodinku v sedle budete mít dost, ale v kontextu kategorie je na tom Scrambler ještě dobře. Třeba stejně pojmenovaný model od Ducati je o poznání větší kostitřas. A motorky tohoto typu beztak nejsou určené na nějaké dlouhé cestování. Stačí se podívat na úzké sedlo s tenkým polstrováním. Pojížďky po městě, krátké večerní vyjížďky „okolo komína“ a ještě tak menší nedělní výlet na zmrzlinu, to je jejich doména. A samozřejmě parkování někde, kde jsou hezky na očích. Estetika je u nostalgicky koncipovaných strojů významnou složkou vlastnického zážitku.
Doporučujeme: Test Harley-Davidson 1200 Roadster
Proto BMW také nabízí celou řadu možností, jak přizpůsobit Scrambler k obrazu svému. Dekorační kryty motoru, vyplétané ráfky, oválný štítek nebo krátké jednomístné sedlo posunou vzhled Scrambleru zase o kus dál ještě u dealera – a samozřejmě se počítá s tím, že nemalá část majitelů využije i služeb nezávislých úpravců nebo se pustí do vlastní kreace sama.
BMW R nineT Scrambler byl oficiálně uveden na český trh koncem září. Ve standardním provedení vyjde na 347 000 Kč. Testovaný motocykl z flotily importéra měl navíc hliníkovou nádrž (26 442 Kč), vyhřívané rukojeti (5564 Kč), bílé LED blinkry (2652 Kč) a regulaci prokluzu ASC (8450 Kč).
Cena testovaného motocyklu: 347 000 Kč
Cena testovaného motocyklu včetně příplatkové výbavy: 390 108 Kč
Technické údaje | BMW R nineT Scrambler |
---|---|
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 2175 |
Šířka (mm): | 880 |
Výška (mm): | 1330 |
Rozvor (mm): | 1522 |
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): | 820 |
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): | 125/140 |
Závlek (mm): | 116,1 |
Úhel krku řízení (°): | 61 |
Pneumatiky vpředu | 120/70 R19 |
Pneumatiky vzadu | 170/60 R17 |
Provozní hmotnost (kg): | 220 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 430 |
Objem nádrže (l): | 17 |
MOTOR | |
Konstrukce: | vzduchem a olejem chlazený plochý douválec s protiběžnými písty („boxer“) |
Vrtání x zdvih (mm): | 101 x 73 |
Kompresní poměr: | 12,0:1 |
Zdvihový objem válců (cm3) | 1170 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 81/7750 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 116/6000 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | > 200 |
Spotřeba paliva při 100 km/h (l/100 km): | 5,3 |
[su_hello-bank-calculator]