+

  • Pružný a kultivovaný šestiválec
  • Větší rezervy podvozku na špatném povrchu
  • Opravdu zdařilý interiér

  • Vyšší auto má vyšší spotřebu
  • Na víc než štěrkové cesty se nehodí
  • Lákavé příplatky rychle vyšroubují cenu

Původní Audi A6 Allroad dost předběhlo dobu. K vlastní škodě. V roce 1999, kdy BMW uvádělo na trh vůbec první X5, vyrukovali Ingolstadtští s neobvyklým křížencem mezi velkým luxusním kombíkem a tehdejší představou vozu SUV. Vzduchový podvozek s nastavitelnou výškou, ochrana spodních partií a na přání dodávaná redukční převodovka (!) znamenaly, že terénní potenciál Allroadu se rozhodně neomezoval na dobře udržované štěrkové cesty k luxusním alpským rezidencím. Koneckonců dobová propagační brožura byla nafocená v odlehlých pustinách Jižní Ameriky a evokovala atmosféru dobrodružných expedic do méně probádaných částí světa.

Audi A4 Allroad 54
A4 Allroad samozřejmě vychází z kombíku Avant. Na rozdíl od A6 nemá výškově stavitelné pérování
Audi A4 Allroad 47
Hlavními rozdíly jsou zvýšená světlá výška a plastová ochrana spodních partií
Audi A4 Allroad 38
Tmavě zelená metalíza Gotland připomíná „oficiální“ barvu původního Allroadu

Pak ale přišel boom prémiových SUV. Ukázalo se, že majitelé s nimi chtějí jezdit spíš do nákupních center než na solné pláně v Bolívii a že pohon všech kol ocení při lyžařském výletu do Špindlerova Mlýna, nikoliv při zdolávání bahnitého úvozu někde v lese.  Automobilky se tomu rychle přizpůsobily. Vozy SUV se postupně vzdávaly terénních ambicí a měnily se v  silniční křižníky  s více či méně úspěšně předstíraným sportovním espritem. Kde zůstalo místo pro Allroad? Na okraji kategorie prémiových kombi vyšší střední třídy. Z někdejšího „skoroteréňáku“ se stal de facto stylistický paket. Což Audi umožnilo uplatnit stejný recept také u menší a dostupnější řady A4.

Audi A4 Allroad 40
Menší Allroad je k mání jen s naftovými motory, automatickými převodovkami a pohonem všech kol

S odstupem několika měsíců se varianty Allroad dostala i nejnovější generace modelu A4, představená v loňském roce. Technicky se od kombíku Avant v podstatě neliší, na redukci či nastavitelnou výšku můžete zapomenout. Audi udržuje dobrodružnou image Allroadu alespoň zvýšenou světlou výškou (o 34 mm) a omezením nabídky motorizací na varianty s pohonem všech kol. Což je také důvod, proč o Allroadu na tomto místě čtete. Okrasné plasty na náraznících bychom netestovali, ale tmavě zelená A4 Allroad pro nás byla první příležitostí, jak vyzkoušet aktuální generaci A4 „ve čtyřkolce“. A navíc se šestiválcem.

Audi nabízí tento model výhradně se vznětovými motory a automatickými převodovkami. Vybírat můžete ze dvou variant čtyřválce 2.0 TDI (120 nebo 140 kW) a opět dvou variant šestiválce 3.0 TDI (160 nebo 200 kW). Testované auto mělo slabší provedení šestiválcového motoru. Zajímavostí je, že Audi montuje ke každé variantě jiný druh automatu. Zatímco ve špičkové 200kW verzi řadí tiptronic s měničem momentu, sílu tohoto motoru přenáší k mezinápravovému diferenciálu dvouspojková převodovka.

Audi A4 Allroad 13
Interiér odpovídá ostatním verzím A4. Příplatková sportovní sedadla mají nastavitelnou délku sedáku a jsou velice pohodlná
Audi A4 Allroad 5
Na „virtuálním přístrojovém štítu“ si můžete zobrazit třeba mapu s navigací
Audi A4 Allroad 4
K přepínání režimu displeje před řidičem slouží tlačítko „View“ na volantu
Audi A4 Allroad 3
Ve standardním nastavení se zobrazují digitální napodobeniny klasických analogových přístrojů

Kombinace je to občas trochu ucukaná, nicméně velmi účinná. I se dvěma redaktory a bohatou příplatkovou výbavou na palubě jsme naměřili zrychlení 0-100 km/h za 6,8 s (výrobce udává 6,6). Z padesáti na 70 km/h dokáže šestiválcové Audi A4 Allroad vystřelit za 1,49 s a interval 80-120 km/h zvládne za 4,8 sekundy. V praxi je ale nejlepší obrovská rezerva točivého momentu v nízkých otáčkách. Když vyjíždíte z utažené zatáčky nebo potřebujete rychle předjet, nabírá auto rychlost krásně nenuceným způsobem, jak to umějí právě jen velkoobjemové víceválcové motory.

Velkoobjemové víceválcové motory ovšem umějí také pořádně ublížit jízdním vlastnostem, protože jsou těžké a v případě Audi také vyložené před osou přední nápravy. Díky náročně konstruovaným pětiprvkovým nápravám a adaptivním tlumičům však Allroad maskuje hmotnost hnacího agregátu dostatečně úspěšně – rozhodně daleko úspěšněji než předchozí modely. Pouze v nejostřejších zatáčkách a při rychlých změnách směru si všimnete, že 3.0 TDI nezatáčí s takovou grácií jako lehčí čtyřválce.

Audi A4 Allroad 25
Se šestiválcem v přídi je Allroad těžkopádnější než čtyřválcové verze A4, ale většina řidičů si toho nevšimne
Audi A4 Allroad 29
Zato určitě poznají rozdíl v přímce: i slabší varianta 3.0 TDI má velkou sílu od nejnižších otáček

V kabině žádné odlišnosti nečekejte, všechno je stejné jako v normální A4. Což rozhodně není stížnost. Výběr materiálů i jejich zpracování, aretace všech pohyblivých páček, knoflíků a tlačítek i samotný design dělají z kabiny místo, ve kterém je radost trávit čas. I zde si samozřejmě můžete připlatit za „virtuální přístrojový štít“ tvořený digitálním displejem nebo navigaci MMI Touch. A stejně jako u všech prémiových aut platí, že celkové vyznění interiéru dramaticky závisí na tom, co si zaplatíte. Volba čalounění, dekoračních lišt a příplatkové výbavy může posunout výsledný dojem na ose „tradiční luxus-moderní techno“ ve velmi širokém rozmezí. Testovaný kus se šedými sportovními sedadly, hliníkovým dekorem a plnou náloží technických vymožeností včetně barevného průhledového („head-up“) displeje mělo blíž k tomu druhému.

Zajímavé to začne být, když se začneme zamýšlet nad tím, co všechno získáme – a zejména ztratíme – volbou varianty Allroad oproti běžnému modelu se stejným motorem a převodovkou.

Audi A4 Allroad Audi A4 Avant
Verze: 3.0 TDI 160 kW quattro S Tronic 3.0 TDI 160 kW quattro S Tronic
Délka (mm): 4725 4750
Šířka (mm): 1842 1842
Výška (mm): 1434 1493
Rozvor náprav (mm): 2820 2818
Provozní hmotnost (kg): 1660 1690
0-100 km/h (s): 6,4 6,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 245 231
Kombinovaná spotřeba (l/100 km): 4,7 5,1

Zatímco A4 Avant 3.0 TDI 160 kW quattro S tronic stojí 1 276 900 Kč, ekvivalentní Allroad má v ceníku uvedeno 1 330 900 Kč. Navíc dostanete lepší průchodnost po špatných cestách, přepínání jízdních režimů (u Avantu za příplatek), 17palcová kola místo 16“ a plastové prvky na náraznících. Akceptovat budete muset zejména horší spotřebu. Výška nad silnicí totiž zvyšuje nejen pocit neohroženosti řidiče, ale i aerodynamický odpor. I podle nerealistických homologačních údajů je Allroad o devět procent (5,1 vs. 4,7 l/100 km) žíznivější, v dálničních rychlostech bude rozdíl ještě výraznější. My jsme ani se zapnutým adaptivním tempomatem nestlačili dálniční spotřebu pod sedm litrů. Stojí výsledný kompromis za příplatek ve výši 54 tisíc korun? To si rozhodněte sami.


Cena testované motorizace: 1 330 900 Kč

Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: 2 038 599 Kč


Naměřené hodnoty Audi A4 Allroad quattro 3.0 TDI 160 kW S tronic
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 2,33
0-100 km/h (s) 6,82
0-130 km/h (s) 11,01
0-150 km/h (s) 15,15
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,12
50-70 km/h (s) 1,49
80-120 km/h (s) 4,80
130-150 km/h (s) 4,15
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,25
50-0 km/h (m) 8,52
100-0 km/h (s) 2,49
100-0 km/h (m) 34,40
130-0 km/h (s) 3,25
130-0 km/h (m) 58,54
150-0 km/h (s) 3,78
150-0 km/h (m) 79,23
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 49
90 km/h 89
130 km/h 128
PŘEVODY
Max. rychlost na 1° 45
Max. rychlost na 2° 65
Max. rychlost na 3° 95
Max. rychlost na 4° 135
Otáčky při 130 km/h na 7° 1750
Technické údaje Audi A4 allroad quattro 3.0 TDI S tronic
MOTOR
Konstrukce: turbodmychadlem přeplňovaný vidlicový šestiválec, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem válců (cm3): 2967
Ventilový rozvod: DOHC, 24 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 83,0 x 91,4
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 160/4000-5000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 400/1250-3750
Kompresní poměr: 16,0:1
Převodovka: 7stupňová dvouspojková
Poháněná kola: všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 6,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 231
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 5,4/5,0/5,1
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4750
Šířka (mm): 1842
Výška (mm): 1493
Rozvor náprav (mm): 2818
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1578/1566
Poloměr otáčení (m):
Provozní hmotnost (kg): 1690
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2280
Objem zavazadlového prostoru (l): 505-1510
Objem palivové nádrže (l): 58
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: pětiprvkové
Zavěšení vzadu: pětiprvkové
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 15,9:1
Poloměr otáčení (m): 5,8
Pneumatiky vpředu: 225/55 R17
Pneumatiky vzadu: 225/55 R17

Příplatková výbava testovaného vozu:

  • 18″ litá kola – 5paprskový V-design
  • Advanced key
    Ambiente osvětlení interiéru
  • Asistenční paket City + Paket parking
  • Asistenční paket Tour
  • Audi smartphone interface
  • Audi virtual cockpit
  • Bang & Olufsen Soundsystem s 3D zvukem
  • Dekorace hliníková Trimaran
  • Head-up display
  • Komfortní automatická klimatizace
  • Komfortní středová loketní opěrka vpředu
  • LED světlomety Audi Matrix
  • Multifunkční kožený volant plus
  • Navigace MMI plus včetně MMI touch
  • Panoramatické střešní okno
  • Přední sedadla elektricky nastavitelná
  • Sportovní sedadla vpředu
  • Vnitřní zrcátko, bezrámové
  • Vyhřívání sedadel vpředu
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte
Předchozí článekTest BMW K 1600 GT Sport: Když komfort neznamená nudu
Další článekRychlý test Jaguar XF 30d Portfolio: Okrajová volba

1 komentář

  1. […] Audi a Porsche, obě prémiové značky koncernu Volkswagen, v některých oblastech spolupracují a sdílejí techniku. Ovšem pokud jde o novou generaci elektromobilů, každá chce jít vlastní cestou. V době, kdy skupina Volkswagen řeší omezování nákladů kvůli drahé aféře Dieselgate (podle posledních propočtů bude stát asi 18 miliard eur), se může zdát vývoj dvou podobných platforem jako šílenství. […]

PŘIDAT KOMENTÁŘ: