Škoda Octavia Combi G-TEC: Jeli jsme na CNG Z Prahy do jižního Chorvatska a zpět

5 nových názorů
Autor: Redakce
  • Škoda Octavia G-Tec slibuje náklady nižší než 1 Kč/km 

  • Přeplňovaný motor 1.4 TSI disponuje výkonem 81 kW

  • Na trase z Prahy do Jižní Dalmácie jsme vyzkoušeli výhody a nevýhody pohonu na stlačený zemní plyn 

  • S CNG na vás opravdu čekají příznivé náklady, horší je to s dostupností plnicích stanic 

  • Octavia trochu zklamala spotřebou při jízdě na benzin 

Zákazníci, pro které jsou důležité náklady na kilometr jízdy, stále většinou automaticky sahají po naftových motorech. Je to logické, protože jde o rozšířenou technologii, která často funguje velmi dobře. Další volbou mohou být hybridní pohonná ústrojí nebo rovnou elektromobily, ale zde je pořád překážkou vysoká pořizovací cena a špatná dostupnost dobíjecích stanic. Zajímavou alternativou, která stojí někde mezi, jsou motory na stlačený zemní plyn (CNG).

Jejich výhodou je skutečnost, že CNG není na rozdíl od klasických paliv zatíženo tak velkými daněmi, takže je v praxi výrazně levnější. V České republice stojí kilogram zemního plynu přibližně 25 korun a třeba taková Škoda Octavia G-Tec má podle výrobce spotřebu pouze 3,5 kg CNG na 100 km. Pokud by to byla pravda, zaplatíte za každých 100 km pouze necelých 90 Kč – a rázem jste s náklady pod hranici 1 Kč/km.

Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout

Jenže stejně jako všechno i toto má své nevýhody, které povětšinou plynou z horší dostupnosti plnicích stanic. Na běžné denní popojíždění si určitě někde ve svém okolí nějakou stanici najdete, a máte vyhráno, ale jak zafunguje pohon CNG na dlouhých trasách? Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži za volantem Škody Octavia G-Tec s karoserií kombi.

Příprava je nutností 

Škodu Octavia G-Tec pohání přeplňovaný benzinový motor 1.4 TSI o výkonu 81 kW (110 k). Na rozdíl od běžných variant má kromě padesátilitrové nádrže na benzin ještě nádrž na 15 kg zemního plynu, umístěnou pod zavazadelníkem. To by podle oficiálních údajů mělo vystačit na ujetí 410 km pouze s využitím CNG, dalších 920 km údajně obstará benzinový pohon. Netvrdím, že jde o vyloženě nereálná čísla (když se chce, všechno jde), ale běžná praxe je samozřejmě někde jinde. Tím spíš, když se vypravíte někam na dovolenou a využijete největší výhodu současné Octavie – obrovský vnitřní prostor.

_DSC0461 Škoda Octavia G-Tec je na pohled zcela obyčejná Octavia. Na rozdíl od ostatních ale umí jezdit opravdu levně
_DSC0454 Přítomnost druhé nádrže prozrazuje pouze nenápadný štítek G-Tec vzadu. Celkový dojezd má být daleko přes 1000 km

Když jsem testovanou Octavii vyzvedl a dotankoval obě nádrže na maximum, ukázal palubní počítač celkový dojezd 920 km. To pořád není špatné, ale bylo zřejmé, že především údaj o dojezdu 410 km na CNG je potřeba brát s velkou rezervou. Měl jsem v plánu trasu z Prahy do jižního Chorvatska na poloostrov Pelješac. Pokud nechcete jet po pevnině, což by cestu prodloužilo minimálně o další dvě hodiny jízdy, můžete využít trajekt z města Ploče. Sem to je z Prahy zhruba 1200 km. Teoreticky bychom tedy mohli dojet k trajektu bez tankování, ale od začátku bylo jasné, že to nevyjde. Naopak pokud budeme chtít dojet na CNG co nejdále, bude potřeba zastavovat zhruba po 300 km. Jenže kde?

Doporučujeme: Škoda Octavia 1.0 TSI vs. 1.2 TSI: Černobílá záležitost?

Právě to je ten „problém“. Díky internetu (třeba na cngeurope.com) si velmi snadno dohledáte plnicí stanice po celé Evropě, ale musíte to udělat předem. Pokud se vydáte na delší cestu s tím, že „někde něco najdete“, zdržíte se při hledání, případně velmi brzy definitivně přejdete na benzin. Plnicí stanice CNG obvykle nenajdete na dálnicích a už vůbec nečekejte nějaké zásadní poznávací znamení, podle kterého byste z dálky na první pohled poznali, že zrovna zde bude možné doplnit plyn. CNG je zkrátka pořád alternativní pohon a vyžaduje menší přípravu.

Prohlédl jsem se interaktivní mapu a zjistil, že pro nás bude nejlepší, když v Říčanech doplníme plyn na maximum, pak zastavíme v Mikulově a následně kousek pod Štýrským Hradcem (Graz). Česká republika a Rakousko mají stanic docela dost, Slovinsko a Chorvatsko jsou na tom ale hůře. Podstatně hůře. Ve Slovinsku jsou tři stanice, v Chorvatsku dvě. V našem směru byly teoreticky použitelné stanice v Mariboru a Záhřebu. Protože jsme po cestě tam plánovali tankovat pod Grazem, Maribor jsme vynechali a chtěli se zastavit v Záhřebu, abychom dojeli na CNG dále. Celou trasu s vyznačenými použitými plnicími stanicemi najdete výše v mapě.

Strategii tedy máme připravenou, adresy plnicích stanic poznamenané, automobil naložený. Můžeme vyrazit.

Když může, jede na CNG

Octavia G-Tec je v podstatě obyčejná Octavia. Že umí jezdit i na CNG, to poznáte jedině pouze štítku G-Tec, případně podle malého plnicího hrdla umístěného vedle klasického hrdla nádrže. Z pozice řidiče jsou rozdíly také minimální. Na místě ukazatele chladicí kapaliny je ukazatel stavu nádrže na CNG a v palubním počítači najdete navíc údaje o kvalitě CNG nebo dojezdech na benzin a plyn, respektive o jejich spotřebě. Octavia G-Tec se ale představila už v roce 2014, takže tyto detaily možná znáte. Celkově je to praktický a velmi prostorný vůz, do kterého naházíte vše potřebné snadno a rychle.

_DSC0426 Cílem naší cesty bylo město Ploče, ze kterého jezdí trajekt na Pelješac. Trajekt není nutnost, dá se objet po pevnině, ale pak je už tak dlouhá cesta ještě delší
_DSC0429 Pelješac nabízí mnoho zajímavostí, ale tou pro nás nejdůležitější byl stabilní vítr a výborné podmínky pro windsurfing

Poloostrov Pelješac coby cíl naší cesty je velmi krásné místo, kde turista najde písečné pláže, mělké teplé moře nebo naopak divoké útesy, tisíc metrů vysokou horu, případně se nabízejí výlety na Korčulu. Ale zejména je to místo vyhlášené stabilním větrem, což je pro příznivce windsurfingu to nejdůležitější a proto jsem tam také já osobně byl už mnohokrát. Naše Octavia tudíž dostala ještě navíc na střechu poměrně velký balík, který ukrýval všechny věci potřebné k tomuto parádnímu sportu a který samozřejmě aerodynamice moc nepřidal.

Pokud máte v nádrži CNG, jede Octavia vždy na CNG, což poznáte podle zelené kontrolky na přístrojovém štítu. Nikde nic přepínat nemusíte, prostě automaticky šetříte. Když plyn v nádrži dojde, zobrazí se hlášení „pohon přepnut na benzin“ a pokračujete dále. Po doplnění CNG pokračuje vůz ještě chvíli na benzin, než se přepne na CNG. Řídicí jednotka totiž nejprve vyhodnocuje kvalitu plynu.

_DSC0416 První zastávka na dočerpání CNG proběhla v Mikulově ještě ráno za tmy. Necelých 11 kg stálo 264,3 Kč
_DSC0418 Dotankovat CNG je jednoduché. Stačí připojit pistoli a čekat. Vše trvá o trochu déle než tankování benzinu

Motor je velmi tichý už při jízdě na benzin, pokud jede na CNG, je ještě o trochu klidnější, takže uvnitř sotva poznáte, že je nastartovaný. Asi není potřeba zdůrazňovat, že výkon 81 kW (110 koní) není na naloženou Octavii – ještě navíc s balíkem na střeše – úplně mnoho, ale tragédie se nekoná. Cestovní tempo do 130 km/h auto udrží bez problémů a když přijde větší dálniční kopec, tak stačí podřadit na pětku. Tou hlavní otázkou je ovšem spotřeba.

Na CNG 800 km

První zastávka proběhla přesně podle plánu v Mikulově, kde je stanice Benzina hned vedle hlavní silnice číslo 52 do Rakouska. Zajížďka je minimální, CNG tu stojí 24,4 Kč za kilogram. Octavia si řekla o necelých 11 kg. Druhá zastávka vynucená doplněním CNG proběhla pod Grazem, konkrétně u města Unterpremstätten. Zde je jedna menší zrada – čerpací stanice Eni sice stojí hned vedle dálnice, ale nevede k ní přímý sjezd a navíc ani není moc vidět. CNG tu ovšem měli, přičemž cena byla 0,995 eur za kilogram.

Kdy Škoda Octavia G-Tec nejede na CNG?
Pokud je v nádrži plyn, jede Škoda Octavia G-Tec vždy na CNG. Výjimky, kdy se tak neděje, jsou pouze dvě. Zaprvé při studeném startu, pokud teplota chladicí kapaliny klesne pod -10 °C. Pak Octavia startuje na benzin. Na plyn přejde zhruba po 90 až 120 sekundách jízdy. Druhou možností je doplnění CNG. Řídicí jednotka nejprve musí vyhodnotit kvalitu plynu a než tak učiní, motor spaluje benzin. Obvykle ale systém přejde na CNG do jednoho kilometru jízdy.

Se vstupem do Slovinska naše „plynová pohádka“ skončila. Plnicí stanice v Mariboru a hlavně v Záhřebu už znamenaly větší zajížďku, nicméně v rámci testu jsme po cestě tam vyzkoušeli tu v chorvatském hlavním městě. Bohužel leží přímo v centru a cesta k ní a zase zpět znamená přibližně hodinové zdržení. Jedná se o poněkud zastarale vypadající areál a na nás zde navíc čekalo nepříjemné překvapení. Ačkoliv mělo být otevřeno, nikdo zde nebyl. Pravděpodobně za to mohla polední pauza. Čekat se nám nechtělo, protože na trajekt v Ploče to je ze Záhřebu pořád více než 500 km, tak jsme pokračovali dále.

_DSC0417 Rakouská zastávka kousek pod Grazem představovala zdržení pár minut...
_DSC0421 ...ovšem zastávka v Záhřebu nás zdržela na hodinu. Navíc zde nebylo možné doplnit plyn

Projížďka městem nám zvedla spotřebu, a tak po ujetí 286 kilometrů od tankování v Rakousku Octavia definitivně přešla na benzin. Celkově jsme relativně v pohodě ujeli na CNG přesně 799 km a nebýt zdržení v Záhřebu, bylo by to určitě ještě o něco více.

Doporučujeme: Od Felicie po Octavii RS: 10 nejlepších ojetin značky Škoda

Na chorvatské dálnici A1 vedoucí směr Split a dále na jih panuje v říjnu velmi slabý provoz, takže nebyl problém v poklidu pod dohledem tempomatu nastaveného na 125 km/h pokračovat do cíle. Jenže pohled na průměrnou spotřebu nás trochu zaskočil. Při jízdě na benzin ukazoval palubní počítač chvílemi i 8 l/100 km. Větší zatížení je u relativně slabého motoru hodně znát. Jen pro zajímavost, stejnou trasu jsem s tím stejným balíkem na střeše dříve absolvoval rovněž se Subaru Outback 2.5i Lineartronic, který vykazoval spotřebu 8,5 l/100 km.

V Chorvatsku máte smůlu, Slovinsko také nepotěšilo 

Pokud jedete s autem na LPG, není problém. V Chorvatsku lze doplnit LPG běžně na dálnicích, dokonce i na Pelješaci taková stanice je. S CNG je ovšem potíž. Když jsme se bavili s domácími během našeho pobytu, ti ani nevěděli, co přesně stlačený zemní plyn je.

Pro zpáteční cestu jsme natankovali plnou nádrž benzinu na Pelješaci a pak ještě jednou před Splitem, abychom bezpečně dojeli do Mariboru, kde jsme chtěli vzít CNG, a také abychom mohli dopočítat reálnou spotřebu. Ta se při většinovém dálničním provozu kombinovaném v menší míře s jízdou po okresních cestách bez zátěže zastavila na 7,8 l/100 km.

_DSC0514 Plnicí stanice ve slovinském Mariboru vypadá moderně. Dá se ale platit pouze platebními kartami, protože jde o samoobslužnou stanici
_DSC0513 My jsme měli smůlu, protože k nové Octavii nešla pořádně připojit tankovací pistole. Na jiných stanicích ovšem problém nebyl

Také plnicí stanice v Mariboru leží v centru, ale zajížďka není tak velká jako v Záhřebu. Od pohledu jde také o podstatně modernější zařízení, kde se ale musí každý řidič obsloužit sám a kde se platí pouze platebními kartami. Když jsme dorazili, ze čtyř stojanů byl funkční jen jeden a k našemu nemilému překvapení se jeho pistole nechtěla pořádně připojit k testované Octavii.

Doporučujeme: Vrátí se spolu s reálnějším měřením spotřeby do hry větší motory?

Technik, který se zde zrovna pohyboval, to vysvětloval chybou na straně Škody, která má v plnicím hrdle něco, co vypadá jako filtr. Zatímco jeho starší VW Touran šel ze stejné pistole natankovat bez problémů, u Octavie to nešlo a tak jsme museli pokračovat do Rakouska na benzin. V Rakousku ani následně v Mikulově už Octavia problémy s tankováním CNG neměla.

Konečné počty 

Během týdenní dovolené jsme s Octavii G-Tec ujeli celkem 2714 km. Z toho přesně 1300 km proběhlo s pohonem na benzin, zbylých 1414 km jsme ujeli na CNG. Konkrétní údaje o tankování CNG a benzinu, cenách a ujetých kilometrech najdete v tabulce.

Místo Ujeto od tankování Tankované množství Cena Dopočítaná průměrná spotřeba
Říčany 0 km --- --- ---
Mikulov 235 km 10,83 kg 264,25 Kč 4,61 kg/100 km
Unterpremstätten 513 km 12,39 kg 333,23 Kč 4,46 kg/100 km
Dálnice A1 pod Záhřebem 799 km Pohon přepnut na benzin --- 5,36 kg/100 km
Orebič 1370 km 47,23 l 1647,57 Kč 8,3 l/100 km
Split 1626 km 19,85 l 671 Kč 7,8 l/100 km
Unterpremstätten 2099 km 15,34 kg 412,6 Kč ---
Mikulov 2383 km 13,71 kg 334,5 Kč 4,83 kg/100 km
Praha 2714 km Pohon přepnut na benzin --- 4,65 kg/100 km

A jak je to tedy s cenou za ujetý kilometr? Pod korunu na kilometr jsme se nedostali, nicméně i průměrný výsledek 1,24 Kč na kilometr jízdy je z pohledu provozních nákladů velmi zajímavý. Tím spíš, když při jízdě na benzin nás u té stejné a stejně zatížené Octavie stál jeden kilometr v průměru 2,6 Kč.

Průměrná spotřeba se při jízdě na CNG pohybovala kolem 4,7 kg/100 km. Octavia ale ukazuje údaje v metrech krychlových na 100 km, což mělo být podle palubního počítače zhruba 7 m3/100 km. Po přepočtení spotřeby podle dotankování vychází reálná spotřeba v průměru na 6,7 m3/100 km.

G-Tec vs. 1.6 TDI 

V roce 2013 jsme naprosto identickou trasu podnikl shodou okolností také se stříbrnou Škodou Octavia Combi, nicméně s motorem 1.6 TDI a s pohonem všech čtyř kol. Zatížení vozu bylo tenkrát téměř stejné. Pro zajímavost: tehdy vycházela průměrná spotřeba vypočítaná podle dotankování na 7,8 l/100 km. I relativně slabý diesel (také s výkonem 81 kW) měl s naloženým autem docela dost práce a na spotřebě to bylo znát.

_DSC0463 Jakmile dojde CNG, bude vás na to Škoda upozorňovat při každém nastartování
_DSC0464 Vyhledat můžete stanice CNG i čerpací stanice. V Chorvatsku vám je ale hledání CNG k ničemu

Z tohoto pohledu je jasné, že se CNG vyplatí i na delších trasách. Kdybychom jeli pouze na benzin, vyšplhaly by se celkové náklady na palivo na 7056 Kč. Takto jsme za benzinové kilometry zaplatili 3406 Kč, zbylých 1414 km stálo pouze 1754 Kč. Celkem tedy vyšla (v nákladech za palivo) kombinovaná cesta na 5160 Kč, což znamená úsporu přibližně dvou tisíc. To už za častější zastávky stojí. A kdybychom měli možnost jet pouze na CNG, pak by oněch 2714 km stálo pouze 3365 Kč.

Náklady na kilometr jízdy
Škoda slibuje poměr 1 Kč/km, ale na tuto hranici jsme se nedostali. Průměrný výsledek testu je 1,2 Kč/km, což je pořád velice zajímavé. V případě jízdy na benzin vyšel průměr testu na 2,6 Kč/km. Stejnou trasu i s podobnou zátěží jsme absolvovali před lety také se Škodou Octavia Combi 1.6 TDI 4x4. V jejím případě vycházely náklady na 2,2 Kč/km.

Cestování s autem na CNG je opravdu zajímavá alternativa. Dost možná vůbec ta nejzajímavější ze všech alternativních pohonů, protože vyžaduje ještě relativně malé ústupky. Navíc pořizovací cena verze s motorem 1.6 TDI o výkonu 81 kW je prakticky shodná s provedením G-Tec a jak je vidět, i ve srovnání s dieselem vychází CNG výhodněji.

Jsem si celkem jist tím, že bych si na Octavii Combi G-Tec, respektive na provoz s cenou blízkou 1 Kč/km, rychle zvykl, jedna věc by mě ale speciálně na těchto dlouhých trasách poněkud znervózňovala. Jet necelých 3000 km bez rezervního kola je prostě trochu zvláštní pocit. Ale pokud věnujete přípravě trasy alespoň trochu času, je to asi tak vše, co vás u podobného vozu může trápit.

Milan (neregistrovaný)
Jezdím s Oplem Zafirou 1,6l, 74kw CNG a tankuji za 400 až 420,-Kč a najizdim okolo 500km. Druhé auto, IVECO Daily 3,0 l, 103
Petr (neregistrovaný)
Jezdim s Golfem 1.4 TGI ( CNG) 4 roky, 230 tis. najeto, , vcetne, cesty na dovolenou, Italie, Chorvatsko ( obl. Makarska) , Rakousko. Dlouhoba spotreba 4,1 kg pri vetsim podilu dalnice ( jezdim svizne:-)) Chorvatsko vzdy prumer 4,2 CNG , benzin cca 7,3 - vzdy v srpnu, 32-35*C tedy s klimou na plno! V zime Italie s “rakvi” opet 4,2 CNG Samozrejme plne nalozeno :-) Ty spotreby redaktora se mi zdaji pomerne vysoke, i kdyz vezmu v uvahu ze Oct. je trochu vetsi auto. Obecne: Spotreba na dalnici 150 km/h tempomat = +- 4,5 kg Mimo dalnici plynula jizda +- 3,8 kg
Petras (neregistrovaný)
Taky mám zkušenost z Itálie, tam je CNG docela populární díky Fiatu a jeho Natural Power
Ivo Novotny (neregistrovaný)
Nevim, proc Vam pistole v Mariboru nefungovala, ale stojan #3 je v pohode. Vy jste (dle fota), tankovali ale u jineho.
Alena Povolná (neregistrovaný)
Pěkně zpracováno. Ale v Itálii byste pořídil s CNG líp... Stanic CNG dost, nepřítelem je jen provozní doba. Automaty skoro nejsou, tankovat může pouze vyškolená obsluha a ta má v provozní době cca 8-18 ještě pěkně dlouhou siestu cca 11-15.
  • Našli jste v článku chybu?