Škoda Element: Učni z podnikového učiliště Škoda Auto postavili elektrickou buginu

  • ›  22 učňů devíti oborů Středního odborného učiliště ŠKODA AUTO navrhli a postavili čtvrté učňovské auto od roku 2014
  • ›  ElektrickábuginasejmenujeŠKODAELEMENT
  • ›  17a18letítechnicipostaviliběhemzhruba1500hodinučňovskývůz
  • ›  StálevícedíveksezajímáostudiumveŠKODAAkademii

    Mladá Boleslav, 19. června 2017 – Každý rok navrhují a staví učni Středního odborného učiliště strojírenského ŠKODA AUTO učňovský automobil. Po třech úspěšných studiích vozů z předchozích tří let se nyní učni rozhodli pro elektricky poháněnou buginu, která dostala jméno ŠKODA ELEMENT. Písmeno E odkazuje na elektřinu, samotné jméno ELEMENT zase na to, že elektropohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility. Učni na otevřeném plážovém vozítku pracovali celých 1500 hodin. To je důkaz nadšení mladých techniků. Stavba vlastního vozu fascinuje nejen učně ve ŠKODA AUTO, ale funguje i jako reklama pro automobilku ŠKODA i Střední odborné učiliště strojírenské ŠKODA AUTO. Dobrá inspirace pro nejlepší technické talenty v České republice.

    22 učňů ve věku 17 a 18 let z celkových 900 učňů, kteří se učí na Středním odborném učilišti strojírenském KODA AUTO, dostalo od října minulého roku příležitost vyzkoušet si práci na vývoji nového automobilu. Mladí technici si rozhodnutí, jaký vůz má vzniknout, nechali pořádně projít hlavou. „Elektromobilita není jen přechodný trend – je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ vysvětluje Daniel Launa, jeden z učňů, volbu letošního týmu. KODA ELEMENT vychází z vozu KODA CITIGO. Dvoumístná plážová bugina nemá střechu ani boční dveře. Pod kapotou pracuje elektromotor o výkonu 60 kW (82 PS). Zcela nové uspořádání má díky kreativním nápadům učňů také interiér.

    Projekt letošního učňovského auta začal na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 pracují vysoce motivovaní učni nejen na papíře a v počítači, ale stále v dílně se svářečkou a s nůžkami na plech. Střecha musela pryč, boky vozu jsou kompletně přepracovány, zavazadlový prostor byl uzavřen víkem. Nejsložitější byla výroba individuálních dílů karoserie. Schopnosti učňů však rostly spolu s jejich úkoly. V praxi poznali, co obnáší spolupracovat jako tým, osvojili si technické a organizační schopnosti a naučili se, jak vystačit se závazným rozpočtem. Při takové práci jsou vždy vítány nápady v duchu ‚Simply Clever’. Rady od zkušených profesionálů ze svařovny, designu nebo technického vývoje byly ale samozřejmě také kvitovány s povděkem. 17 chlapců a 4 dívky věnovali projektu více než 1500 hodin, práce na voze byla součástí jejich výuky.

    22 mladých techniků se na Středním odborném učilišti strojírenském KODA AUTO učí v devíti oborech – mimo jiné jde o obory lakýrník, elektrikář, svářeč, automechanik nebo logistik. Od roku 2014 navrhují a vyrábějí učni vlastní vůz každý rok: V roce 2014 šlo o dvoumístnou otevřenou verzi vozu KODA CITIGO, v roce 2015 Pickup na bázi vozu KODA FABIA a v roce 2016 kupé vycházející z vozu KODA RAPID SPACEBACK.

    Projekty jako stavba učňovského vozu motivují nejen učně ve KODA AUTO, inspirují také ty mladé lidi, kteří stále ještě hledají povolání svých snů. Automobilka KODA tak získává v konkurenci ostatních zaměstnavatelů ty nejlepší talenty. Protože v mnoha technických odvětvích je příliš málo uchazečů o budoucí povolání, je důležitější víc než dřív nabídnout začátečníkům v daném povolání mimořádně atraktivní vzdělávací podmínky.

    Zároveň se KODA AUTO zasazuje o systém duálního profesního vzdělávání v České republice. Správná kombinace teorie a praxe platí za podstatný faktor pro profesní vyhlídky žáků a úspěch automobilky KODA. Zvláště potěšitelné je, že v takzvaně mužských profesích nalézá zalíbení stále více dívek: Aktuálně tvoří mladé ženy již 12,4 procent učňů na Středním odborném učilišti strojírenském KODA AUTO.

    Střední odborné učiliště strojírenské KODA AUTO v Mladé Boleslavi slaví v letošním roce 90 let své existence. Je součástí KODA Akademie, založené v roce 2013, jejíž program vzdělávání a rekvalifikace je cíleně orientován na potřeby firmy. Od roku 2014 investovala automobilka téměř 200 milionů korun do rozšiřování vzdělávacích programů a modernizace KODA Akademie. Právě včas k devadesátému výročí jsou dokončeny nové stavební úpravy. Nové prostory byly otevřeny společně s centrem robotiky, jazykovým střediskem a multifunkčním sálem.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: