Seat Ateca přichází na český trh a zákazníci se jen hrnou

  • Seat Ateca je kompaktní SUV příbuzné s Volkswagenem Tiguan a Škodou Kodiaq

  • Stejně jako Kodiaq se Ateca vyrábí v Kvasinách

  • Základem motorové palety je tříválec 1.0 TSI

  • Ceny začínají na 523 900 Kč

  • Seat Ateca si v České republice objednalo už více než 800 zákazníků

Nové SUV Seat Ateca je pro tuzemské publikum zajímavé hned na několik způsobů. Kromě samotného produktu, jímž se budeme podrobněji zabývat na následujících řádcích, je nám Ateca blízká výrobou ve východočeských Kvasinách a technickou příbuzností s SUV značky Škoda: jak novým sedmimístným Kodiaqem, tak chystaným nástupcem současného Yeti. Seat si k národní prezentaci svého prvního SUV vybral atraktivní lokalitu vědeckotechnického parku Centrum aplikované vědy u Dobříše a přilehlého vojenského prostoru, kde byly v minulosti umístěné rakety a radary chránící Prahu před útokem ze vzduchu.

Kratší než Tiguan

Stejně jako příbuzný Volkswagen Tiguan patří Seat Ateca mezi kompaktní SUV a stojí na modulární koncernové platformě MQB. Jednotlivé technické celky modelu tedy nejsou překvapením, známe je z řady vozů značek Seat, Škoda i Volkswagen. Ateca nicméně není kopií Tiguanu. Oslovit chce zejména ty, kteří by rádi svoje kompaktní SUV opravdu kompaktní. Jak ukazuje následující tabulka, Ateca je zejména na délku méně urostlá než Tiguan a samozřejmě i než sedmimístný bratranec z Kvasin:

Rozměry Seat Ateca 4Drive VW Tiguan 4Motion Škoda Kodiaq
Délka (mm): 4363 4486 4967
Šířka (mm): 1841 1839 1882
Výška (mm): 1625 1643 1676
Rozvor náprav (mm): 2630 2681 2791

Nabídku motorů tvoří známé jednotky, z čehož ale ještě nevyplývá, že Seat Ateca neschovává pod kapotou žádné překvapení. Ponecháme na vaší úvaze, zda Seatu blahopřát k odvaze nebo se vysmívat jeho bláhovosti, ale základní motorizací nového SUV je litrový tříválec 1.0 TSI. Z našeho srovnání s 1.2 TSI ve Škodě Octavia sice motor 1.0 TSI vyšel naprosto přesvědčivě, ale přece jen trochu pochybujeme, jak se mu bude dařit v boji proti jízdním odporům SUV. Seat argumentuje nízkou hmotností této motorizace (1280 kg), ale kromě kil jde také o množství vzduchu, které musí motor před sebou tlačit.

Seat Ateca-4
Na rampách ukrytých v lesích u Dobříše kdysi stávaly vojenské radary
Seat Ateca-8
Armáda opustila prostor v roce 1997, od té doby zde postupně znovu získává navrch příroda

Litr bude vcelku logicky k dostání výhradně s předním pohonem a manuálním řazením. Totéž platí pro 1.6 TDI. Dvoulitrový diesel je naopak vždy kombinovaný s pohonem všech kol (s obchodním označením 4Drive, ale samozřejmě se jedná o známý Haldex V). Pokud se rozhodnete objednat si k 2.0 TDI dvoustupňovou převodovku DSG, dostanete sedmistupňovou skříň se spojkami v olejové lázni, která je dimenzovaná na vysoké točivé momenty a velké zatížení  – typicky jízdu s přívěsem nebo v terénu. Základní parametry všech motorizací najdete v tiskové zprávě odkazované na konci tohoto textu.

Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace 30d AWD – Tenkrát poprvé

Pro zákazníky značky Seat bude novinkou bezdotykové ovládání pátých dveří. Automobilka mu říká „virtuální pedál“ a zdůrazňuje, že tímto způsobem lze kufr nejen otevřít, ale i zavřít. Zajímavá je také soustava kamer, které zobrazují nejen celé okolí auta, ale třeba i prostor přímo pod předním nárazníkem, což se může hodit při manévrování okolo nepřehledných kamenů, kořenů apod. Jednotlivé pohledy se přepínají přímo na dotykovém displeji.

Seat Ateca-1
Ateca není žádný off-road, ale polní či lesní cestu samozřejmě zvládne hravě. Při aktivaci terénního režimu se automaticky zapne systém HDC, který hlídá rychlost při sjíždění svahů

Adaptivní tempomat s funkcí stop&go (u DSG) sice v koncernu ani u Seatu novinkou není, ale přesto mu věnujeme zvláštní zmínku, protože schopnost zastavení a opětovného rozjetí v koloně dodnes mnozí výrobci neumějí nabídnout ani ve střední třídě. Hravějším (zlé jazyky by řekly dětinským) povahám udělá Seat Ateca radost přepínatelnými barevnými odstíny nepřímého osvětlení interiéru a také osvětlením nástupního prostoru s projekcí nápisu „ATECA“ na zem, podobně jako to známe z Range Roveru Evoque, Mini nebo některých BMW.

Seat Ateca-17
Na rozdíl od Tiguanu má Ateca vertikální výdechy ventilace a obrazovku infotainmentu až nahoře
Seat Ateca-16
Otočný volič jízdních režimů vidíme ve voze na koncernové platformě MQB poprvé

Jízdní režimy se nepřepínají tlačítkem jako v jiných modelech na platformě MQB, ale otočným voličem na středové konzole. Seat tak zužitkoval místo uvolněné odstraněním páky parkovací brzdy (ta se ovládá elektricky).

Nejlevnější model teprve přijde

Aktuálně nejlevnější cestou k novému SUV Seat Ateca je 1.0 TSI Style za 523 900 Kč, od listopadu rozšíří nabídku ještě varianta Reference za 462 900 Kč. Vrchol nabídky představuje Seat Ateca 2.0 TDI 4WD DSG Xcellence za 843 900 korun. Výbava Style obsahuje kromě bezpečnostních prvků také třeba loketní opěrky vpředu i vzadu, malý kožený paket, tempomat, přední sedadla s bederní opěrkou, dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací senzory i Bluetooth. Xcellence přidává navíc třeba volič jízdních režimů, chromované lišty okolo oken, LED světlomety, bezklíčové odemykání, sportovní sedadla čalouněná Alcantarou nebo infotainment s barevným displejem a osmi reproduktory.

Seat Ateca: Ceny pro český trh

Motorizace Style Xcellence
1.0 TSI 85 kW 523 900 Kč -
1.4 TSI ACT 565 900 Kč 611 900 Kč
1.4 TSI ACT 4WD 612 900 Kč 658 900 Kč
1.4 TSI ACT DSG - 652 900 Kč
1.4 TSI ACT 4WD DSG - 699 900 Kč
1.6 TDI 568 900 Kč -
2.0 TDI 4WD 665 900 Kč 711 900 Kč
2.0 TDI 4WD DSG - 843 900 Kč

Čeští zákazníci jeví o Atecu veký zájem. Ještě před oficiálním spuštěním prodeje získal Seat na tento model více než 800 objednávek.

Další podrobnosti o Seatu Ateca najdete v tiskové zprávě.

Otevřít tiskovou zprávu

PŘIDAT KOMENTÁŘ: