+

  • Dynamika blízká dřívější 911
  • Fantastické jízdní vlastnosti
  • Každodenní použitelnost

  • Šestiválec byl charakternější
  • Reálná spotřeba není nižší než dřív
  • Není kam odložit mobil

Docela nedávno jsme v partnerském týdeníku EURO rozebírali, jak Porsche zkouší víru svých fanoušků přechodem ikonického sportovního modelu 911 na zmenšený motor s přeplňováním. To ale není nic ve srovnání s tím, co právě potkalo základní sportovní modely značky, roadster Boxster a technicky příbuzné kupé Cayman. I ty se musely ve jménu tabulkových emisí CO2 vzdát atmosféricky plněného šestiválce. Místo něj teď vrčí za zadními sedadly motor menší, přeplňovaný – a navíc jenom čtyřválcový!

Precedens existuje

Leckdo se nejspíš pohoršeně křižuje, znalci automobilové historie však jen nezúčastněně pokrčí rameny: A co má být? Vždyť čtyřválce mají u Porsche dlouhou tradici. Motory této koncepce poháněly model 914 ze 70. let, „levnou“ řadu 924/944, řidičsky ceněné Porsche 968 z první poloviny 90. let a také závodní vůz 718, od kterého si nejnovější Boxster a Cayman vypůjčily modelové označení. Kromě toho nové jednotky nejsou řadové čtyřválce jako ve vašem služebním Superbu, ale tzv. „boxery“ – tedy ploché čtyřválce s protiběžnými písty. Přesně jako u Subaru.

Porsche 718 Boxster S
Nejnovější Boxster i příbuzné kupé Cayman si vypůjčily označení 718 od závodního vozu z 50. let
Porsche 718 Boxster S 27 (1)
Spolehlivým poznávacím znamením nových modelů je černá lišta mezi zadními svítilnami

Základní 718 Boxster a 718 Cayman dostaly dvoulitr naladěný na 220 kW (300 koní), silnější 718 Boxster S a 718 Cayman S se pyšní objemem 2,5 l a výkonem 257 kW (350 k). Což je mimochodem nachlup stejná hodnota, jakou nabízela ještě před nedávným faceliftem základní 911 Carrera!

Proto je nejnovější malé Porsche rychlejší než kdy dřív. Boxster S v testované konfiguraci s paketem Sport Chrono a dvouspojkovou převodovkou PDK dokáže odpálit z místa na 100 km/h za velmi „nečtyřválcové“ 4,2 sekundy – tedy pokud nelije tak apokalypticky jako během těch několika hodin, které jsem mohl strávit za jeho volantem. Na zmáčených silnicích by nebylo moudré zkoušet ani nejvyšší rychlost 285 km/h, ale Porsche je pověstné tím, že – na rozdíl od některých jiných automobilek – uvádí jízdní výkony spíš trochu podhodnocené.

Snaha zjevně byla

Dynamika jízdy tvoří pouze jednu dimenzi řidičských radostí ze sportovního auta. Je znát, že v Porsche se opravdu snažili, aby řidičům nějak vynahradili břitkost reakcí, návykový hlad po otáčkách a precizní dávkovatelnost dřívějšího atmosférického šestiválce. Nový motor ve sportovním režimu zlověstně hudruje, po rychlém odstavení plynu mocně zapráská do výfuku a napříč otáčkoměrem se dere opravdu snaživě.

Porsche 718 Boxster S 13 (1)
Čtyřválcový boxer sice postrádá charakter, ale rychlý je neuvěřitelně – co říkáte na akceleraci 0-100 km/h za 4,2 sekundy?

Upřímně řečeno, kdyby tento Boxster přišel na trh jako novinka bez historie, nejspíš by vás ani nenapadlo si na motor jakkoliv stěžovat. Jenže tlačítko na vymazání vzpomínek zatím v Zuffenhausenu nevynalezli a v emocionálním srovnání se šestiválcovým boxerem jeho o dva písty chudší následovník prohrává. Jeho zvukový projev je plošší, finále před červeným polem mdlejší a mechanický charakter hrubější. Osobně se mi zdá, že subjektivní daň z pokroku je v tomto případě výraznější než u 911 (která si zachovala počet válců), ale vy můžete mít jiný názor.

Nakonec ale není těžké Boxsteru čtyřválec odpustit. Porsche v rámci modernizace totiž zapracovalo i na tom, aby se nejlépe ovladatelný roadster široko daleko stal ještě ovladatelnějším. Odezva řízení je podle všech měřítek fantastická, čitelnost podvozku na limitu neuvěřitelně intuitivní a schopnost tlumičů poradit si s katastrofálním stavem středočeských okresek k neuvěření. I na 20palcových kolech je komfort odpružení celkově lepší než u některých normálních aut s rodinnými ambicemi. Když si pohlídáte pravý kotník (přeplňovaný motor má mnohem víc síly v nízkých otáčkách), je s tímhle autem velice snadné a vlastně docela přirozené pohybovat se na limitu přilnavosti. Dokonce i na mokru.

Porsche 718 Boxster S 19 (1)
S odkládacími prostory v dosahu řidiče je to horší, ale zpracování i pozice za volantem jsou perfektní
Porsche 718 Boxster S 18 (1)
Na volantu inspirovaném hypersportem 918 Spyder nově najdete otočný přepínač jízdních režimů

Ani praktičnost není úplně zlá. S odkládacími prostory v dosahu řidiče je to sice bída, ale hluboký kufr v přídi a menší schrána v zádi dohromady pojmou překvapivé množství menších zavazadel. Plně elektrická střecha v zataženém stavu zajišťuje snesitelnou míru hluku i v dálničním tempu a když je stažená, netrpí posádka nadměrnými turbulencemi. Boxster je zkrátka velmi propracovaný produkt. Ovšem za odpovídající cenu.

Boxster je teď dražší

S příchodem řady 718 upravilo Porsche tržní anomálii, kdy bylo kupé (Cayman) dražší než roadster s komplikovanější střechou. Roli základního sportovního Porsche teď převzal Cayman, který s dvoulitrovým motorem stojí 1 480 000 Kč. Ekvivalentní Boxster je o 56 tisíc dražší a stejný odstup zůstává zachován i u verzí S: Cayman S za 1 832 000, Boxster S za 1 888 000 Kč. Ve standardu. O možnostech a rozsahu příplatkové výbavy Porsche výmluvně svědčí skutečnost, že testovaný kus by vyšel na 2,68 milionu korun.


Cena testované motorizace: 1 888 000 Kč

Cena testovaného vozu vč. příplatkové výbavy: 2 680 000 Kč

Technické údaje Porsche 718 Boxster S PDK
MOTOR
Konstrukce: uprostřed uložený přeplňovaný plochý čtyřválec s protiběžnými písty; turbodmychadlo s proměnnou geometrií
Zdvihový objem válců (cm3): 2497
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 102,0 x 76,4
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 257/6500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 420/1900-4500
Kompresní poměr: 9,5:1
Převodovka: automatická dvouspojková sedmistupňová
Poháněná kola: zadní
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,2 (se Sport+)
Akcelerace 0-200 km/h (s): 14,7 (se Sport+)
Nejvyšší rychlost (km/h): 285
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 9,5/6,0/7,3
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4379
Šířka (mm): 1801
Výška (mm): 1280
Rozvor náprav (mm): 2475
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1515/1540
Poloměr otáčení (m): 5,49
Provozní hmotnost (kg): 1385
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1695
Objem zavazadlového prostoru (l): 150 vpředu, 125 vzadu
Objem palivové nádrže (l): 64
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: vzpěry MacPherson
Zavěšení vzadu: vzpěry MacPherson
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem a proměnným převodem (15,0:1 až 12,4:1)
Brzdy vpředu: chlazené kotoučové, 330 x 34 mm; čtyřpístkové brzdiče
Brzdy vzadu: chlazené kotoučové, 299 x 20 mm; čtyřpístkové brzdiče
Pneumatiky vpředu: 235/40 ZR 19
Pneumatiky vzadu: 265/40 ZR 19
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte
Předchozí článekTZ: Životnost pneumatik se neřídí jejich datem výroby, ale správným skladováním a údržbou
Další článekTesla Model S je díky nové baterii rychlejší než Ferrari

2 KOMENTÁŘE

PŘIDAT KOMENTÁŘ: