O Škodě Fabia 1.9 TDI, která najela více než 1 250 000 km, jste už určitě slyšeli. Mladoboleslavská automobilka získala tento exemplář zhruba před rokem a od té doby ho ukazovala všude možně. Při své pouti po jednotlivých redakcích se milionová Fabia na pár dnů zastavila také u nás.
Skutečnost, že exemplář zaregistrovaný 21. prosince 2005 zvládl do dnešních dnů ujet přes 1,2 milionu kilometrů, je sama o sobě velmi zajímavá, nás ale (stejně jako všechny ostatní) zaujala především nadprůměrná dynamika legendami opředeného vznětového čtyřválce 1.9 TDI PD. Pravda, příklad kultivovanosti to nikdy nebyl, ale pokud jde o reakce na plyn a pružné zrychlení, dodnes mnozí na tuto jednotku se slzou v oku vzpomínají. Jenže tato konkrétní Fabia nabízela ještě něco navíc.
Vůz jezdil až podezřele rychle. Motor řady 1.9 TDI PD nabízí podle tabulek 74 kW (100 k) při 4000 ot./min a 250 Nm dostupných při 1900 ot./min. Oficiálně tento automobil zvládne zrychlení z nuly na 100 km/h za 11,5 s. Realita testovaného exempláře ovšem byla trochu jiná.
Celkem 100 kW a 344,5 Nm
Milionová Fabia totiž kdysi ve své historii prošla takzvaným chiptuningem, takže nebyla tak docela v originálním stavu. Na brzdě se ukázalo, že maximální výkonové parametry jsou podstatně vyšší než to, co uvádí Škoda. Výkon se vyšplhal na více než 100 kW (137,3 k) a vrchol točivého momentu dokonce přesáhl 344 Nm. Tolik nenabízela ani první Škoda Fabia RS. Expresní dynamice testovaného exempláře se tak nelze divit. Co přesně za tím stojí?
Doporučujeme: Co byste měli vědět o motoru 1.0 TSI, než začnete nadávat na litrovou Octavii
Richard Štrunc, majitel společnosti Dieselpower, neoriginální software blíže analyzoval. Došel k závěru, že jeho autor jednoduše zvýšil množství vstřikovaného paliva a plnicího tlaku vzduchu. „Ke zvýšení výkonu a točivého momentu došlo pomocí razantního zvýšení množství vstřikovaného paliva a plnícího tlaku vzduchu, a to bohužel i v režimech, kde to není zcela žádoucí z hlediska účinnosti spalování. V určitém provozním režimu může proto dojít ke zvýšení spotřeby paliva“, uvádí.
Podobné úpravy nejsou zcela výjimečné. V principu jde o to, že se v řídící jednotce změní některé přepočty důležitých veličin, jako je velikost vstřikovačů nebo dokonce rozsah snímače plnícího tlaku. Řídící jednotka motoru nezískává zcela korektkní data a i při nastavených standardních hodnotách vstřikuje vyšší množství paliva, resp. turbo dává více vzduchu. Svým způsobem je to stejné, jako kdyby se mezi řídicí jednotku a vstřikovače připojil powerbox, který vstupní údaje zkreslí.
„Tím, že není úprava provedena korektně, nemá řídící jednotka správný údaj o vstřikovaném množství paliva a ukazatel spotřeby ukazuje až o 15% nižší spotřebu paliva, než je spotřeba skutečná. Zda-li to byl záměr, nebo nechtěný výsledek práce někoho, kdo tomu příliš nerozuměl, můžeme jen spekulovat,“ dodává Richard Štrunc. Software lze samozřejmě upravit i tak, aby řídicí jednotka počítala s nezkreslenými údaji a hodnoty uváděné palubním počítačem byly pravdivé, nicméně to nebyl případ této Fabie. Taková úprava je ve výsledku složitější.
Milionovou Fabii jsme si půjčovali s tím, že chceme zjistit, jak je na tom v originálním stavu, nikoliv po úpravě, takže jsme na zkoušku provedli „chiptuning naopak“ a do vozu nahráli tovární software. Porovnání obou variant najdete výše v grafu. I tak ale vznětový čtyřválec nabízel více, než co najdete v tabulkách. Konkrétně se dostal na 85 kW (116 k) a 287 Nm.
Jak rychlá tedy doopravdy je?
Měření dynamiky motoru vylepšeného chiptuningem bylo vskutku zajímavé. V průměru dvou nejlepších pokusů v každém směru se milionová Škoda Fabia rozjela z nuly na 100 km/h za rovných deset sekund. Po instalaci továrního softwaru klesl naměřený čas o 1,4 s. Vedlejším efektem našeho „chiptuningu naopak“ byl výrazně klidnější chod motoru. Přesná čísla týkající se dynamiky a grafické porovnání nejlepších pokusů z každého měření ukazuje tabulka, respektive graf.
Sluší se podotknout, že starý čtyřválec 1.9 TDI má ve srovnání s dnešními diesely opravdu své kouzlo. Jadrný projev nezmizel ani po instalaci originálního softwaru. Absolutní sprinty z nuly na X kilometrů sice nakonec nejsou jeho nejsilnější disciplínou, nicméně díky razantnímu pružnému zrychlení se s autem jezdí vskutku příjemně.
Naměřená dynamika (s) | Originální software | Po úpravě |
---|---|---|
0-50 km/h | 3,59 | 3,36 |
0-100 km/h | 11,39 | 10,04 |
0-120 km/h | 17,54 | 15,44 |
0-140 km/h | 25,71 | 22,35 |
30-50 km/h | 1,87 | 1,62 |
50-70 km/h | 2,54 | 2,19 |
80-120 km/h | 9,95 | 8,59 |
80-110 km/h na 3. rychlostní stupeň | 5,57 | 5,23 |
80-120 km/h na 4. rychlostní stupeň | 8,76 | 7,32 |
Zřejmě i proto byly nájezdy testované Fabie tak extrémní. Během svého působení u předchozího majitele automobil v některých měsících ujel i 30 tisíc kilometrů. Graf vývoje počtu kilometrů u tohoto konkrétního vozu, který má na svědomí systém Autotracer, najdete pod článkem. Mimochodem, je zajímavé, že na diagnostice ukazovala řídicí jednotka necelých 900 000 km, nikoliv více než 1,2 milionu. Počítadlo kilometrů na diagnostice pro změnu hlásilo 655 350 km. Podle některých teorií právě výměna řídicí jednotky souvisí s provedeným chiptuningem. V servisní historii se totiž nic o nové řídicí jednotce nepíše.