Od Felicie po Octavii RS: 10 nejlepších ojetin značky Škoda

Vozy domácí značky Škoda jsou na našem trhu nových a hlavně ojetých vozů nejoblíbenější. A určitě to není dáno jen patriotismem. Jsou to jednoduše dobrá auta. Ale která jsou vůbec nejlepší? Snažili jsme se dát dohromady desítku různých škodovek v různých cenových relacích. Každá z nich má pochopitelně svoje mouchy, jako všechny ojetiny. Obecně ale platí, že s nimi nešlápnete vedle.

10. Škoda Felicia 1.3 MPI

Jestli chcete něco, co se dá pořídit za dvacet tisíc, mohla by být zachovalá Felicia poměrně solidní volbou. Jistě, není to žádná hitparáda z hlediska stylu, dynamiky, bezpečnosti a komfortu, ale na popojíždění mezi vesnicemi je vlastně pořád plně dostačuje.

skoda felicia (1)
Felicia má jen to nejnutnější a třeba airbagy nebo centrální zamykání jsou spíše vzácnost. Na druhou stranu, méně věcí znamená méně problémů
skoda felicia (2)
Většina Felicií už dnes slouží pouze „na dojetí“ mezi vesnicemi. I naprosto zanedbávaná auta ale přežijí ještě zhruba dva až tři roky

Obrovskou výhodou jsou velmi levné díly, snadné opravy a skutečnost, že vám to pomůže spravit kdejaký karážový kutil. Hledejte auto, které není extrémně napadené korozí. Bude to trochu oříšek, ale s Felicií se dá vždycky něco udělat, aby aspoň další rok do příští technické jezdila. A pak zase… A tak to jde pořád dokola.

Doporučujeme: 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout

Pro lidi s velmi omezeným rozpočtem představuje Felicia asi nejjednodušší cestu k relativně spolehlivému autu. Dlouhodobé provozní náklady má opravdu nízké a není tu žádné extrémní riziko. Své dva nebo tři poslední roky si vždycky odpracuje se ctí.

9. Škoda Fabia 1.4 MPI

První generace Fabie stojí za zlepšenou image automobilky Škoda především na západoevropských trzích. Je bytelná, bezpečná a dobře navržená. Její konstrukční jednoduchost je ale bonusem pro někoho, kdo hledá ojetinu za zhuba padesát tisíc.

skoda fabia (1)
Fabia byla první opravdu moderní škodovka. U nás se to tak nebralo, ale v zahraničí tohle auto výrazně zlepšilo celé značce pověst a lidé se jí přestali smát
skoda fabia (2)
Fabia poskytovala na svou dobu vysokou míru pasivní bezpečnosti a kvalitní interiér i zpracování. Tohle auto ještě udělá spoustu dobré služby

Klasický motor 1,4 l s rozvodem OHV je pozůstatkem z dob Felicií a Favoritů. Mechanicky drží, jenom je potřeba investovat. Těsnění pod hlavou už pravděpodobně někdo měnil, potom nějakou dobu vydrží. Stejně tak řetězový rozvod vačky se pořeší jednou po 250 000 km a pak už máte klid. Chce to jen měnit každých 10 000 km olej a každé dva tři roky chladící kapalinu.

Hledejte kus bez koroze a bez tuningu a raději se smiřte s chudou výbavou. Airbag řidiče dostanete vždy, posilovač řízení také (kromě verze Junior). Jediným rizikem je právě elektromechanický posilovač, jehož repase vás může přijít na deset tisíc. Ale bez něj se dá také žít, jen se trochu nadřete.

8. Škoda Fabia I Combi 1.4 16V

Fabia první generace dostala v posledním tažení (od dubna 2006 do prosince 2007) povedený motor 1.4 16V o výkonu 59 kW, najdete ho pod výrobním kódem BUD. Je to zásadně modernizovaná jednotka, která se dostala i do Octavie a druhé generace Fabie. Když si pohlídáte výměnu řemenových rozvodů každých 90 000 km, tenhle motor vydrží a bude jezdit mimo město do šesti litrů.

skoda fabia I fl (1)
Na konci životního cyklu se pod kapotu jedničkové Fabie dostal motor 1.4 16V s kódem BUD. Poznáte ho podle výkonu 59 kW. Hatchback ho neměl, jen sedan a kombi
skoda fabia I fl (2)
Kombík je ale praktičtější a lépe se pak prodá. Čtrnáctistovka je věčná, jezdí za šest litrů a Fabii uděluje naprosto dostatečnou dynamiku. Za zhruba 75 000 korun skvělá volba

Už navíc nemá problémy se spotřebou oleje a dynamicky na první generaci Fabie bohatě stačí. Do hatchbacku se nedával a sedan není moc praktický. Hledejte tedy kombi z roku 2007. To je poslední ročník, takže všechny dětské nemoci už byly u jedničkové Fabie dávno vychytané.

Nechtějte ale přestavbu na LPG, tenhle motor má i na obyčejný benzín dostatečně rozumné provozní náklady. Plyn mu sebere cennou dynamiku a můžete mít problémy se startováním. Nezapomeňte také měnit každých 12 až 15 000 km olej, zejména u kusů s vysokým nájezdem.

7. Škoda Octavia I 1.9 TDI

Tohle je česká stálice a není se čemu divit. První verze klasického tédéíčka s rotačním čerpadlem jsou neuvěřitelně bytelné motory a dokonce se i vyplatí investovat do jejich velké generálky. Jejich robustnost a vidina dlouhodobého levného provozu stojí za každou korunu.

skoda octavia
První generace Octavie s motorem 1.9 TDI se pořád prodává za zhruba sto tisíc korun. Zájemci o spolehlivou ojetinu s nízkou spotřebou a nízkými provozními náklady znají její přednosti
skoda octavia i (2)
Nepřítelem jedničkové Octavie je koroze a zanedbaný servis. Do motoru 1.9 TDI se vyplatí investovat. Ani velká generálka nestojí tolik, co u dnešních komplikovaných dieselů

Je zajímavé, že tyhle Octavie pořád stojí okolo 100 000 korun, zatímco srovnatelný model s jiným motorem se prodává zhruba za čtyřicet. Pokud ale včas měníte olej, k motoru 1.9 TDI se chováte slušně a necháváte ho servisovat u zkušeného odborníka, vydrží klidně milion kilometrů. Možná i víc.

Jedinou citlivou věcí jsou rozvody, respektive jejich seřízení při výměně každých 90 000 km. Tuhle práci svěřte jen někomu, kdo má potřebné vybavení a šikovné ruce. Když se o auto budete starat, opravdu vydrží a dlouhodobě zvládne jezdit za čtyři a půl litru na 100 km.

6. Škoda Fabia II 1.4 16V

Druhá generace Fabie sice vypadá jako pařez, ale z hlediska užitných vlastností jí v podstatě není co vytknout. Benzinová atmosférická čtrnáctistovka představuje naprosto dostatečný pohon s rozumnou spotřebou a náklady. Jenom nezapomeňte každých 90 000 km vyměnit řemenové rozvody, ať máte klid.

Skoda Fabia II (1)
Proporce druhé generace Fabie daly vzniknout přezdívce „pařez“. Ovšem pod krabicoidním vzhledem je mimořádně spolehlivá technika
Skoda Fabia II (2)
Zapomeňte na diesel nebo tříválec HTP. Nejlepší motor je benzinová 1.4 16V, která při správném servisu slibuje nekonečnou službu

Sice vás to vyjde na deset tisíc korun, ale to je spolu s výměnami oleje po 15 000 km nebo jednou za rok prakticky jediný zásadní výdaj, který vás čeká. Jinak to jen jezdí a jezdí a jezdí. Pozor ještě na podvozek. Klepající tyčky stabilizátoru vyřešíte za tisícovku, horní uložení tlumičů se také opravuje jen jednou kolem 100 000 km.

Z hlediska dlouhodobých nákladů je tahle benzinová Fabia asi nejrozumnější volbou na trhu. Všechno na ni seženete levně a kazí se vzácně, nikoli pravidelně. Vlastně se nekazí skoro vůbec, když jí dáváte, co potřebuje. Je to auto k neutahání.

5. Škoda Fabia II 1.6 16V AT

Šestnáctistovka je hlučnější než motor 1.4 16V a vezme si osm litrů, ale do našeho seznamu ji dáváme kvůli automatické převodovce. Samočinné řazení získává na popularitě a především poskytuje svobodu pohybu lidem, kteří řadit nechtějí nebo ze zdravotních důvodů nemohou.

Skoda Fabia II AT (1)
Před faceliftem se dával do Fabie motor 1.6 16V. K dostání byů i s mimořádně spolehlivým a příjemným šestistupňovým automatem
Skoda Fabia II AT (2)
Pro někoho, kdo nechce nebo nemůže řadit a má rozpočet omezený na zhruba 140 000 korun, představuje Fabia s automatem nejlepší volbu

Fabia druhé generace s šestistupňovým automatem je výborná volba, nic lepšího v cenové relaci kolem 140 000 korun nekoupíte. Šestnáctistovka má řetěz, který se výjimečně přihlásí o slovo po zhruba 120 000 km, ale to se týká především manuálů. U automatu kupodivu řetěz i po 150 000 km pořád drží a závady nevykazuje ani samotný automat s hydrodynamickým měničem, pokud v něm každých 60 000 km vyměníte olej. Je smutné, že tuto výbornou převodovku nahradil koncern poruchovým sedmirychlostním DSG. Ale to víte, tabulkové emise

Doporučujeme: Sedm skvělých ojetin s automatickou převodovkou

Obecně je ve Fabii II dost místa, výhled z auta je perfektní, seženete na ni všechno a vždycky ji dobře prodáte. A osm až devět litrů vám bude ve městě žrát každý automat. Díky dlouhé šestce si verze s automatem řekne mimo město o šest a půl litru, což je paradoxně asi o půl litru až litr méně než u manuálu s krátkou pětkou.

4. Škoda Rapid 1.2 TSI

Ačkoli měl motor 1.2 TSI zpočátku špatnou pověst kvůli kazovým řetězovým rozvodům, koncern na něm pracoval a nakonec se ho podařilo vylepšit. Jenže zatímco u Octavií a Fabií musíte pátrat, jestli už má odolnější řetěz, v Rapidu dostanete zesílené provedení rozvodů vždycky. To je obrovská výhoda.

Skoda Rapid (1)
Na Rapid se můžete koukat jako na chudého příbuzného Octavie, ale pokud bychom hledali nenáročné auto, dali bychom přednost právě jemu
Skoda Rapid (2)
Motor 1.2 TSI je v tomto případě bezchybná volba. Od počátku výroby má totiž pevnější řetěz a odolnější rozvody. Provozní náklady jsou nízké

Rapid je i konstrukčně jednoduchý a snadno se servisuje. Svou primitivností trochu připomíná první generaci Fabie. Pro někoho, kdo tohle auto nafasoval místo Octavie, to možná byla špatná zpráva. Ale pro kupující ojetiny, kteří řeší provozní náklady ze svého, je to zpráva rozhodně dobrá. Stačí jen dodržovat základní servisní zásady, jako je výměna oleje nejpozději po 15 000 km nebo citlivé zacházení za studena, a Rapid s motorem 1.2 TSI vydrží hodně.

Doporučujeme: Osm neprávem přehlížených ojetin, které jsou dobrá koupě

Z hlediska dlouhodobých provozních nákladů je tento motor patrně nejlepší volbou, neboť oproti dieselu 1.6 TDI nemá výrazně horší spotřebu (pokud ho nehoníte stošedesátkou po dálnici) a nehrozí obrovskými jednorázovými investicemi (DPF pro 1.6 TDI stojí čtyřicet tisíc korun). Z tohoto trochu opomíjeného vozu by se mohl stát postupem času bazarový trhák, po kterém bude sháňka.

3. Škoda Octavia II 2.0 TDI CR

Druhé generace Octavie je solidní model, ale už toho za sebou bude mít hodně. Přesto by se dal ještě najít solidní kus po modernizaci s motorem 2.0 TDI a vstřikováním common-rail. Na rozdíl od verze PD jsou vstřikovače spolehlivější a u verzí s filtrem DPF už regenerace problémy nedělá. Za modernější motor Euro 5 (ano, ten, co podváděl emisní testy) bez vířivých klapek v sání a se spolehlivějšími (a na opravu levnějšími) vstřikovači si však připlatíte.

Skoda-Octavia-2009-1600-1c
Faceliftovaná Škoda Octavia druhé generace je bazarový trhák
Skoda-Octavia-2009-1600-1e
Turbodiesel 2.0 TDI s moderním vstřikováním common-rail je povedený a spolehlivý

A protože Octavia patří v rámci koncernové politiky mezi modely „nižší kategorie“, nemá motor vyvažovací hřídel, takže odpadá riziko náhlého selhání mazání vinou opotřebovaného unašeče olejového čerpadla, což postihuje starší šestnáctiventilové dieselové Superby, Passaty a vozy Audi, jakkoli to u verze TDI-CR už není takový strašák jako u TDI-PD. Hledejte Octavie s kódem motoru CFHC. Tam se nemá prakticky co rozbít.

Pohlídejte si, aby servis při první výměně rozvodů pořešil choulostivé uchycení napínací kladky v hliníkovém bloku. Pak už platí jen zásadní poučky jako kvalitní nafta, olej po 15 000 km a opatrné zahřívání a dochlazování. Verze 2.0 TDI-CR už také tolik neničí dvouhmotové setrvačníky. Vyhněte se ale načipovaným autům, výkon 103 kW byl pro tenhle motor akorát, verzím 125 kW (v modelu RS) až podezřele často praskala hlava. A ještě jeden bonus. Pokud nechcete řadit, k dvoulitru bylo vždy solidní DSG se šesti rychlostmi s mokrými spojkami. Stačí každých 60 000 km měnit olej, pak funguje výborně.

2. Škoda Octavia III 1.6 TDI

Třetí generace Octavie se i s dieselem dostává v bazarech pod hranici 300 000 korun a za 250 000 koupíte solidní kus bez luxusní výbavy. Centrál, elektrická okna vpředu a klimatizaci dostanete vždycky. Jenom bude mít takové auto nakrouceno skoro 200 000 km, ale to nic neznamená. Motor 1.6 TDI se prozatím ukazuje jako spolehlivá jednotka, pokud se o ni majitel řádně stará.

Skoda-Octavia-2013-1600-12
Třetí generace Octavie zatím na svou velkou bazarovou kariéru čeká, kroutí teprve čtvrtý rok ve službě. Už jsou ale k dostání pěkné mladé kusy
Skoda-Octavia-2013-1600-26
Motor 1.6 TDI CR představuje zajímavou volbu pro šetřílky. Má pevný setrvačník a pokud se necouráte po městě, o DPF vědět nebudete

Oproti dvoulitrům ale motor 1.6 TDI CR ještě jednu nespornou výhodu. V kombinaci s pětistupňovým manuálem MQ250 má věčný pevný setrvačník. Sice trochu zaduní při rozjezdu, ale přežije všechno. Jediným slabším místem jsou citlivější vstřikovače, takže nedojde na vesnici autobus nebo traktor. Chce to kvalitní aditivovanou naftu.

Pokud se pak necouráte jen po městě, filtr DPF se stačí regenerovat a ani po 250 000 km o něm vědět nebudete. Bohužel právě vadný DPF u utrápených služebáků s opožděnými výměnami oleje, který vás bude stát čtyřicet tisíc korun, je záležitost, kvůli které se jinak solidní motorizace nesetkala s dostatečným pochopením.

1. Škoda Octavia II RS 2.0 TFSI

Když chcete rychlé svezení se škodovkou, nejjistější je právě druhá generace Octavie RS ještě s motorem 2.0 TFSI. Zatímco diesel 2.0 TDI-PD 16V je pastí a dírou na peníze, benzinové ereso je mnohem spolehlivější. Pohonná jednotka patří do starší konstrukční řady EA113, takže má ještě řemenové rozvody, které stačí jednou za čas vyměnit.

Skoda Octavia RS II (2)
Octaiva RS před faceliftem je lepší s benzinovým motorem 2.0 TFSI. Je spolehlivý a nechá si líbit zvýšení výkonu. Chce ale Natural 98
Skoda Octavia RS II (1)
Octavii RS můžete mít i v praktické karoserii kombi. Vyhněte se ale autům po tuningu. Snažte se najít originální kus a benzinovým motorem

Praskající skříň turba už zřejmě někdo řešil, každopádně to stojí za investici. Motor 2.0 TFSI sice potřebuje k optimálnímu chodu Natural 98, ale pokud toho nenajezdíte hodně, dá se to vydržet. Navíc dobře snáší čiptuning až někam k 250 koním. Pak ale pozor na spojku a také na to, aby stíhaly brzdy.

Spolehlivá je i šestistupňová převodovka DSG, pokud se v ní pravidelně měnil olej každých 60 000 km. Nicméně s manuálem je tohle naprosto jistá volba. Na rozdíl od naftového RS by také to benzinové nemuselo mít najeto tři sta tisíc.

Od Felicie po Octavii RS: 10 nejlepších ojetin značky Škoda
Ohodnoťte tento článek!
4.35 (87.03%) 91 hlas/ů

27 KOMENTÁŘE

  1. Tak vám nevím, asi chyba modelu, ale s 2.0TDI 103kW CR, r.v 2012, 180 tisíc km, neustálé problémy, několik oprav v řádu 15 tisíc. 1.9 TDI PD 77kW, r.v 2010, 300 tisíc km, zatím bez oprav, jezdí jak nové. Že to CRko je považováno za spolehlivé, ok, ale že tu není dvojková „jednadevítka“, o které se všude pjejí ódy, to považuji za chybu, řadil bych ji dokonce na první místo.

  2. By mě zajímalo podle čeho to autor článku vybral. 3. místo Škoda octavia 2.0TDI ??? Prosím? Asi nejhorší naftový motor, který Škoda vyrobila.. 1.6TDI taky není žádná sláva.. ale žádná zmínka o 1.9TDI 77kW, který je v Octavii II ?

  3. Tenhle článek mě fakt pobavil 😀 😀 😀 2.0 TDI??? To nemyslíte vážně že?? Horší motor jsme na dílně snad neměli. Každou chvíli se na něm dělají sedla, ventily, vačky, hlavy praskají i u 103kW. Je to prostě děs!!! O3 1.6 TDi jak můžete mluvit o spolehlivosti když auto jezdí teprve 3 roky… 2.0 TFSi 1.2TSI OK dejme tomu no když vám nevadí vysoká spotřeba oleje tak faj. Není problém ani 1L na 1000 Km… Jen by mě zajímalo kam se vám zatoulal ten nejlepší benzínový motor který se vůbec ve škodovce vyskytl. 1.8T 20V a je jedno jestli 110kW nebo 132kW v RS. Ale tohle je motor který je druhý nejlepší hned po 1.9TDi s rotačním čerpadlem.

  4. Mám octavii 103kw dvoulitr jezdím sní už úlet a zatím bez problémů a to nejezdím 30tisic kilometrů rocne

  5. Mám octavii 103kw dvoulitr jezdím sní už 8úlet a zatím bez problémů a to najezdim 30tisic kilometrů rocne

  6. Vlastním Octavii 2 , 2,0Tdi CR DPF 2010, najeto 120 000km, zatím můžu říct jen hrůza hrůza, výměna již 2 ks vstřiků (jezdím na diesel VERVA), EGR ventil a nyní začíná opět pocukávat (vstřik č.3).Výměna oleje a filtrů vč.naftového po 15000km…………..
    Předtím O1 1,9Tdi a SUPER auto. Žádný problém po celou dobu (lituju že jsem ji prodal).

  7. 1.9 TDI PD je rozhodně lepší než 2.0 TDI CR.

    1.9 SDI ve Fabii 1 je rozhodně daleko lepší než 1.4 MPI OHV.

  8. Přítelkyně má 2.0 TDi 103kw typ BKD a uplně v pohodě, žádnej problém a já mám 2.0 TFSI a je to taky držák, sice si trochu popapká ale jinak vše OK

  9. Mám O1, 1.9 TDI, 96kW, r.v. 2003 a mám tam nahrkáno skoro 450.000 km. Výborná akcelerace a tah, pokud tam načepuju Vervu nebo Nitro+ tak je to vyloženě jak oheň se spotřebou do 6 litrů. S motorem absolutní spokojenost a je to jednoznačně nejlepší auto, co jsem měl. Investice za těch 8 let? Brzdy, ložiska, tlumiče, rozvody… Motor zatím nic nechtěl.

  10. Ani já nemohu proti motoru 2,0 tdi 103 kw říci špatné slovo. Octavia 2 po faceliftu,téměř 200 000 km a žádná špatná překvapení. Vlastním šestý rok a stále mě baví jak krásně tahá a tahá a tahá…

  11. Mám taky OI 1,9 TDI, 96 kw, 6 kvalt..najeto 250 000 km…jezdím za 4,5 litru, mám ji 8 rokem a měnil jsem jen olej a filtry. Super auto…kukám po trojkových octávkávh v dieselu..ale asi zůstanu věrný OI.

  12. Zdravim. Uz jsem na 99% rozhodly ze pristi auto bude Octavie 2.0tsfi vrs. Ale moc bych chtel s DSG. To ze bude zrat olej a spotreba kolem 9 litru s tim pocitam. Jen by me zajimalo jak DSG funguje s timhle motorem? Nebo radeji jit do manualu a mit klid? Diky moc.

  13. Líbí se mi, jak se zmíní PD a už je to nespolehlivé auto s astronomickými náklady. Mam o2 1.9tdi-pd 77kw, je dokonce chipnuta na 105kw. A najeto 480000km za celou dobu se nesralo nic nějak extra. Seriove turbo vydrželo 460000km, převodovka původní. Asi nejdražší oprava byla výměna zadní náprava teď naposled (9500). 90% věcí si člověk udělá sám. Moc nechapu jak tam můžete napsat pár let stará auta, není u nich nic otestováno.

  14. Měl jsem 9 let Octavii II 2,0TDi CR RS, 125kW, r.v.2008 …najel jsem 170.000km, bez jakékoliv investice mimo PHM. nejlepší auto, co jsem kdy měl…když jsem ji prodával byla jak nová…dalo se s ní jet 230km/h a bylo li potřeba tak jela za 4l nafty. Dokonce nebylo třeba ani měnit brzdy (při prodeji byly údajně na 5%)….. jak to tak po sobě čtu, tak je mi skoro líto, že jsem ji prodal.. Hodně tomu napomohlo to, že jsem četl nejrůznější moto fóra a tam tu kritiku co vše odchází…ty hlavy a turba a FPČ atd…u mne za 9 let nic no…takže hlavně zachovat chladnou hlavu pánové…. asi tak no 🙂

  15. Na starou felinu vzpomínám do teď. Hodně těžce jsem se s ní loučil to auto vydrželo všechno. V loni jsem pořídl v bazaru jedničkovou oktávkou 1.9. TDI a zatím jsem velmi spokojen.

  16. Tsivado Feldy nás ještě přežijou, to jsou nesmrtelný auta. Bazarovou Oktávku jsme nedávno bohužel rozsekali, ale zachránila nám život. Málokdy se najde tak spolehlivý auto i když má mrtě najeto

  17. Zvláštní, jak si Škodovky držej cenu. Asi to bude tím, že jsou praktický. A na výběr jich je dost. stačí zadat do googlu a vyjede jich tolik. Já chci RS nebo scouta. Ty j lepším stavu ve velkém autobazaru si držej cenu hodně dobře.

  18. Felina byla držák, donedávna jsem sní byl i v chorvatsku, asi tři roky zpět a pak jsem se stou kráskou musel rozloučit a koupit klasiku octávu po drhém majiteli, docela taky drží

  19. hele, zmiňujou octu I 1.9 TDi a daj tam fotky benzínu 😀
    Oranžová Cayenne je 1.8T 4×4 (288mm FN-3 brzdy vepředu (ty měly jenom 1.8T 110kw)+ kola Ride (nabízené jenom pro 4×4) a pod zadníma dveřma vykukuje krom plastu pod nádrží i zadní rameno)
    a je to jediná octa I co umí normálně driftovat 😀

    druhá je 1.8T 110kw předokolka

PŘIDAT KOMENTÁŘ: