• Hyundai představil třetí generaci modelu i30

  • Výstavní premiéra proběhne v Paříži, prodej odstartuje začátkem nového roku 

  • Nová i30 je větší a modernější 

  • Pro Evropu je standardem víceprvková zadní náprava u všech motorizací 

  • Brzy přijde také kombi a ještě třetí verze

Hyundai tento týden představil novou generaci modelu i30, který je i na českém trhu velmi dobře známý. Kromě nemalých prodejních úspěchů za to může především skutečnost, že se tohle auto v České republice vyrábí a na tom se nebude nic měnit ani s příchodem nejnovější, v pořadí už třetí generace. I ta totiž sází hlavně na evropský původ. Design, technika a nakonec i testování, vše probíhalo v Evropě.

_DSC3213
Zepředu připomíná i30 hatchback od Infiniti. Mohou za to hlavně světla a tvar masky
_DSC3206
Zezadu naopak nová i30 navazuje na Tucson. Celkově jde o zajímavý vůz

Jen pro připomenutí, Hyundai i30 se poprvé objevil v roce 2007. Nejdříve se vyráběl pouze v Koreji, až později byla výroba přesunuta do slezských Nošovic. Od počátků první generace prodala automobilka už na 800 000 exemplářů tohoto modelu, takže je na co navazovat. Prozatím přichází pětidveřový hatchback, pravděpodobně už v Ženevě příští rok se ale představí na českém trhu oblíbenější kombi. Hyundai má připravenou ještě třetí verzi. Jak naznačil Peter Schreyer ve své prezentaci při uvádění nové i30, tohle provedení nabídne délku kombi, ale splývavou záď. Že by se na nás chystal sedan v podobě evropské verze americké Elantry?

Je větší a pevnější

Nová generace Hyundai i30 měří na délku 4340 mm, široká je 1795 mm a vysoká 1455 mm. To v překladu znamená protažení karoserie o 40 mm, respektive nárůst šířky o 15 mm. Hodnota rozvoru náprav se mezigeneračně nezměnila, takže nejnovější i30 má pořád 2650 mm. Jak je v dnešní době obvyklé, klesla výška, a to přesně o patnáct milimetrů, což kromě designu (podpořeného třeba také nízkou a poměrně dlouhou kapotou) prospívá aerodynamice. Součinitel odporu vzduchu je u nové generace 0,30. Po vzoru jiných automobilek nasadil Hyundai také aktivní klapky v masce chladiče.

Základní rozměry Hyundai i30 3. generace Hyundai i30 2. generace Volkswagen Golf Opel Astra K
Délka (mm) 4340 4300 4255 4370
Šířka (mm) 1795 1780 1799 1809
Výška (mm) 1455 1470 1452 1485
Rozvor (mm) 2650 2650 2637 2662

Při vývoji se samozřejmě myslelo i na bezpečnost. Hyundai v tiskové zprávě zdůrazňuje, že si vysokopevnostní ocel jako jediná automobilka na světě vyrábí sama. Karoserie nové i30 obsahuje tento materiál z 53 %. Jinak řečeno, podíl vysokopevnostní oceli v karoserii se zhruba zdvojnásobil. Základ karoserie je ale zároveň lehčí, podle údajů automobilky klesla  hmotnost přesně o 28 kg. Především se ale zvýšila tuhost. Rozdíl oproti dosluhující i30 je 22 %. Zvýšení tuhosti při současném snížení hmotnosti se dosáhlo mimo jiné také zvětšením délky strukturálních lepených spojů. Ta u nejnovějšího vydání korejského hatchbacku celkově dosahuje na 112 m.

Včera představený Hyundai i30 dostal zcela nový design. Auto má například takzvanou kaskádovitou masku chladiče, poměrně dlouhou a zakulacenou kapotu (ta při pohledu z boku připomíná Audi A5 Sportback) a za pozornost stojí i nová kompletně diodová světla. Základem budou patnáctipalcová kola, na přání pak bude možné získat až sedmnáctky. Sportovní verze dostanou disky ještě o palec větší. To, co vidíte na fotkách, jsou sedmnáctipalcová kola. Nabídka barev bude zahrnovat dvanáct odstínů.

_DSC3229
Nová i30 je prvním modelem značky, který nese nový designový styl; v nabídce nebudou chybět ani diodová světla
_DSC3233
Zájemci dostanou na výběr z dvanácti barev karoserie. Velikost kol se pohybuje od patnácti do sedmnácti palců

Protože se nám už naskytla možnost si vůz reálně prohlédnout, můžeme říci, že vypadá opravdu moderně, ale zejména při pohledu zepředu trochu připomíná Infiniti Q30. Nicméně oproti dosluhující generaci je to značný posunu kupředu, respektive velký krok směrem ke vkusu evropských zákazníků.

Prostorem bohužel nehýří

Zpracování i použité materiály v novém Hyundai i30 působí opravdu dobře. Samozřejmě hodnotíme pouze vystavené verze s plnou výbavou podtrženou dvoubarevnými interiéry. Ergonomie pracoviště řidiče je zcela v pořádku a k dispozici bude také dotykový osmipalcový displej umístěný „do prostoru“ nad palubní deskou.

Hyundai slibuje velmi prostorný interiér, ale po první prohlídce vozu se zdá, že právě nabídka prostoru bude menším problémem. Přesná čísla najdete v tabulce, kde je pro zajímavost srovnání s Opelem Astrou K. Já mohu přidat vlastní dojmy a ty jsou takové, že mám se svými 190 cm vzadu velké problémy v oblasti kolen i hlavy. Místo pro hlavu ale částečně u vystavených exemplářů omezovalo panoramatické okno.

Prostor pro cestující (cm) Hyundai i30 3. generace Opel Astra K
Šířka v úrovni loktů vpředu 147 147
Šířka v úrovni loktů vzadu 145 145
Prostor pro hlavu vpředu max. 96 104
Prostor pro hlavu vzadu 91 94
Délka sedáku vpředu 48 50-54
Délka opěradla vpředu 64 61
Délka sedáku vzadu 46 45
Délka opěradla vzadu 67 65
Šířka prostředního sedáku 25 27
Prostor pro nohy vzadu (za řidičem 190 cm) 14 21

Objem zavazadelníku narostl na 395 litrů, což je o patnáct litrů více ve srovnání s předchozí generací. Podlaha zavazadelníku je dvojitá, u vystavených automobilů se pod dnem skrývala plnohodnotná rezerva. Po sklopení zadních opěradel dostanete celkový objem 1301 litrů a téměř rovnou ložnou plochu.

Prostor pro zavazadla (cm) Hyundai i30 Opel Astra K
Šířka mezi bočnicemi 103 104
Maximální šířka 129 106
Výška po plato 41 47
Délka ložné plochy 77 76
Výška nakládací hrany 73 71
Výška otevření pátých dveří 184 190

Další litrový tříválec

Nabídka motorizací bude zahrnovat tři benzinové agregáty a jeden naftový čtyřválec nabízený ve třech verzích. Základem pro novou i30 má být atmosférická čtrnáctistovka 1.4 MPI disponující maximem 73 kW (100 koní). Silnější alternativou nahrazující stávající šestnáctistovku je přeplňovaný litrový tříválec 1.0 T-GDI, který nabídne 88 kW (120 k) a 171 Nm. Nejvýkonnější možností je zcela nová přeplňovaná čtrnáctistovka s parametry 103 kW (140 koní) a 242 Nm.

_DSC3273
Ergonomie vypadá velmi slibně. Na interiéru je vidět velká snaha trefit se do vkusu evropských zákazníků. Materiály působí hodnotně
_DSC3264
Nabídka prostoru vzadu bude patřit ke slabinám nové i30. Místa na rozdávání není zejména v oblasti hlavy a kolen

Příznivci dieselu dostanou k dispozici čtyřválec 1.6 CRDi ve verzích o výkonu 70, 81 a 100 kW (95, 110 a 136 koní). Vše bude dostupné s manuální převodovkou, pro vybrané motory je alternativou sedmistupňový automat. Základní technické údaje najdete níže v tabulce.

480 kol na ’Ringu

Hyundai slibuje také velmi zajímavé jízdní vlastnosti. Nová generace i30 je v podstatě americká Elantra GT, ale oproti ní se liší nastavením podvozku, protože evropští zákazníci jsou na jízdní dovednosti vozu více zaměřeni. Inženýři tak například změnili odklon předních kol a samozřejmě nastavení pružin a tlumičů. Bez ohledu na motorizaci dostanou zákazníci vždy víceprvkovou zadní nápravu, což ne každý zástupce přímé konkurence dokáže nabídnout.

Jak známo, Hyundai má vedle Nürburgringu své testovací centrum, kde se během vývoje zastavila i nová i30. Ta údajně odkroužila na slavné a podle mnohých nejtěžší trati na světě poctivých 480 kol, což by mělo být ekvivalentem 150 000 km ujetých v běžném provozu. Ve srovnání s předchozí generací nabízí novinka o deset procent strmější řízení. K dispozici budou zatím verze s klasickými tlumiči, nicméně jeden z inženýrů potvrdil, že se testovalo i provedení s adaptivními tlumiči. Zda se objeví v prodeji, to je otázkou zájmu zákazníků. Prozatím to údajně vypadá, že jde o zbytečnou věc, kterou si zákazníci nekupují a proto ji ani Hyundai nebude minimálně z počátku nabízet.

_DSC3269
Výbava bude bohatá. Nová i30 nabídne třeba sledování mrtvého úhlu, hlídání jízdních pruhů nebo automatické přepínání dálkových světel
_DSC3271
Standardem bude šestistupňová manuální převodovka, k vybraným motorům půjde objednat také automat

Na jízdu jako takovou je zaměřena rovněž řada asistentů. Hyundai i30 nabídne hlídání jízdních pruhů, nouzové brzdění, adaptivní tempomat nebo sledování únavy řidiče. Chybět nebude ani čtení značek, upozornění na blížící se vozidla při couvání do ulice nebo automatické přepínání dálkových světel.

Přijde kombi i něco jako Focus ST

Další program nové i30 je následující. Koncem září proběhne v Paříži výstavní světová premiéra, výroba v Nošovicích odstartuje v prosinci a do prodeje se vůz dostane začátkem příštího roku. Na ceny si musíme ještě chvíli počkat.

_DSC3251 _DSC3248 _DSC3253_DSC3250

Jak už bylo řečeno, příští rok by mělo dorazit kombi. Jak to bude se třetí „záhadnou“ karosářskou variantou, to se zatím ještě neví. Těšit se máme také na sportovní i30 N, nicméně podle všeho nepůjde o konkurenci Focusu RS, jak naznačovaly nedávné neoficiální informace. Nejprve přijde rychlá předokolka coby přímý konkurent Focusu ST a pak se uvidí. Časem by se měla objevit taktéž ekologická varianta, podle všeho hybrid.

Hyundai i30 nové generace chce být autem pro všechny zákazníky napříč věkovým spektrem. Uvidíme, zda se mu podaří v těžké konkurenci zaujmout. Základ ale na první pohled vypadá velmi slibně.

Hyundai i30: Benzinové motory 1.4 MPI 1.0 T-GDI 1.4 T-GDI
Zdvihový objem válců (cm3) 1368 998 1353
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 73 88 103
Nejvyšší výkon (k/min-1) 100 120 140
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1) 134 171 242
Akcelerace 0-100 km/h (s) 12,7 11,1 (11,3) 8,9 (9,2)
Maximální rychlost (km/h) 183 190 (183) 210 (205)
*Údaje v závorce platí pro automatickou převodovku
Hyundai i30: Naftové motory 1.6 CRDi (70 kW) 1.6 CRDi (81 kW) 1.6 CRDi (100 kW)
Zdvihový objem válců (cm3) 1582 1582 1582
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 70 81 100
Nejvyšší výkon (k/min-1) 95 110 136
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1) 280 280 280 (300)
Akcelerace 0-100 km/h (s) 12,2 11,0 (11,2) 10,2 (10,6)
Maximální rychlost (km/h) 186 190 (190) 200 (200)
*Údaje v závorce platí pro automatickou převodovku

PŘIDAT KOMENTÁŘ: