-
Panamera druhé generace nemá s předchůdcem společného téměř nic
-
Je větší, prostornější, úspornější a rychlejší
-
V nabídce jsou tři verze: 4S Diesel, 4S a Turbo
-
Panamera 4S Diesel je nejrychlejší sedan se vznětovým motorem
-
Turbo je na Nürbugringu stejně rychlé jako nedávná 911 GT3
-
Interiér sází ve velkém na dotykové ovládání
-
Tempomat InnoDrive zvládne sám brzdit i do zatáček
-
Ceny na českém trhu začínají na 3,1 milionu
Druhá generace sportovního sedanu Porsche Panamera je rychlejší, úspornější, technicky vyspělejší a především atraktivnější. Zachovala si koncepci „liftbacku“ s výklopnou zadní stěnou, ale namísto někdejší buclaté zádi dostala pohledné křivky ve stylu aktuálního modelu 911. Zástupcům médií ze střední a východní Evropy se nová Panamera představila ve statické premiéře v industriálních prostorách staré čističky odpadních vod v Praze-Bubenči.
Z předchůdce nezůstalo skoro nic
Na pohled může druhá generace Panamery vypadat jako rozsáhlejší facelift, ve skutečnosti však nezůstal kámen na kameni. „Z první generace přebírá nový model jen tři věci,“ řekl, Dr. Stefan Utsch, který v Porsche AG odpovídá za prodej a marketing Panamery. A vzápětí dodává, které to jsou: „Celkovou koncepci luxusního sedanu s výklopnou zádí; jméno ‚Panamera‘; a logo Porsche na přídi.“ Takže fakticky nic.
Panamera mezigeneračně vyrostla naprosto ve všech směrech. Měří 5049 mm (+34 mm) na délku, 1937 mm (+6 mm) na šířku a 1423 mm (+5 mm) na výšku. Rozvor náprav se prodloužil o tři centimetry, na 2950 mm. Kapota, střecha, blatníky a víko zavazadelníku jsou vyrobené z lehkého hliníku.
Díky výklopné zádi nabízí tento model tradičně mnohem lepší praktičnost, než by se při pohledu na jeho splývavou siluetu mohlo zdát. Zavazadlový prostor o objemu 495 l lze sklopením dělených zadních sedadel zvětšit až na 1304 litrů. Střecha v oblasti zadních dveří je o 20 mm níž než dřív, ale Utsch tvrdí, že prostor pro hlavu na zadních sedadlech se nezmenšil ani o milimetr. „Ve skutečnosti jsme Panameru navrhovali jako vůz pro čtyři dospělé. Dospělé muže vysoké 1,93 m,“ řekl.
Dotykové plošky místo tlačítek
Dramatickou proměnou prošel interiér. Téměř se zřekl hardwarových tlačítek a sází na ovládání prostřednictvím velkých dotykových ploch na palubní desce i středové konzole. Uvidíme, jak se toto pojetí osvědčí při jízdě. Palubní desce, kterou teď Porsche nazývá „Porsche Advanced Cockpit“, vévodí dva barevné displeje s úhlopříčkou sedm palců.
Dominantní otáčkoměr uprostřed přístrojového štítu před řidičem však zůstává analogový. Prostor okolo páky automatické převodovky na středové konzole už není obsypaný tlačítky, místo nich je zde velký dotykový panel.
Tři motory včetně naftového osmiválce
Porsche Panamera druhé generace bude prozatím k dostání ve třech variantách: Panamera 4S Diesel (twin-turbo V8 4,0 l), Panamera 4S (twin-turbo V6 2,9 l) a Panamera Turbo (twin-turbo V8 4,0 l). A jak byste čekali, žádný z nich nebude úplně brzdou provozu. Panamera 4S Diesel je podle Porsche aktuálně nejrychlejší sériové auto se vznětovým motorem na světě. „Žádný jiný diesel nedokáže akcelerovat na 100 km/h za 4,3 s a rozjet se na 285 km/h,“ prohlásil Stefan Utsch.
Ještě působivější jsou jízdní výkony vrcholného modelu Panamera Turbo. Ta zajela na Nürbugringu čas 7:38. „To je stejný čas jako v případě 911 GT3 997,“ zdůraznil s hrdostí Utsch. Připomeňme, že GT3 je nejostřejší varianta řady 911, optimalizovaná právě na zajíždění rychlých kol na uzavřených tratích…
Na průběh rekordního kola se můžete podívat v oficiálním videu Porsche:
Všechny dosud oznámené verze mají sériově pohon všech kol, do budoucna ale očekáváme i kombinaci šestiválců se zadním pohonem (kvůli ceně i emisím CO2). Základní parametry všech tří modelů najdete v tabulce:
[wpsm_comparison_table id="20" class=""]
K rychlosti v reálném světě přispějí velmi vyspělé technologie podvozku. Nová Panamera dostala aktivní řízení zadních kol, systém potlačování náklonů v zatáčkách, adaptivní tlumiče PASM a vylepšené pneumatické pérování s tříkomorovými měchy. Dvojdílné zadní křídlo má o 60 % větší plochu než dříve.
Tempomat brzdí i do zatáček
Konstruktéři ale mysleli také na pohodlí cestujících, protože Panamera plní u řady zákazníků spíše roli reprezentativního dopravního prostředku než sportovního vozu. Vedle Matrix LED světlometů nebo nočního vidění si tak budete moci objednat i nový adaptivní tempomat Porsche InnoDrive s rozšířenými semiautonomními funkcemi. Na základě údajů z radaru, kamery a navigace propočítává optimální akceleraci, deceleraci a strategii brzdění na tři kilometry dopředu. Díky tomu funguje i v zatáčkách, takže řidič pouze otáčí volantem.
Cenově nejdostupnější variantou nového sedanu Porsche je Panamera 4S za 3 197 000 Kč. 4S Diesel vyjde na 3 306 000 Kč a za model Turbo musíte zaplatit nejméně 4 315 000 korun.