Velice zvláštní rozsudek vydal německý soud, který se zabýval žalobou na spolkovou zemi Severní Porýní-Vestfálsko, nejlidnatější a čtvrtou největší spolkovou zemi. Soud tomuto významnému průmyslovému regionu přikázal do roka snížit emise a jako příklad uvedl, že by měl třeba zakázat vjezd naftovým autům do měst. Případně je zakázat úplně.
Čtěte také: Na reálné spotřebě už nezáleží. Ta „papírová“ ušetří lidem víc
Jedná se o jeden z mnoha případů, kdy neziskové organizace financované ze státních peněz žalují jednotlivé státy nebo města kvůli příliš vysoké koncetraci škodlivých emisí v ovzduší. Nejaktivnější je neziskovka Transport Environment se sídlem v Bruselu, pod kterou spadá několik aktivistických skupin působících i u nás.
Aktivisté vycházejí ze zákonů o životním prostředí, které přikazují úřadům provádět opatření, pokud jsou trvale překračovány emisní limity. Pro oxidy dusíku platí celoevropský limit 0,04 mg na m3 s tím, že lze tolerovat překročení až na 0,2 mg/m3 během 18 hodin. Při překročení limitu 0,4 mg/m3 jsou pak úřady povinny vydat opatření jako zavírání škol nebo blokování silnic.
Doporučujeme: Ojeté diesely z Dieselgate? Noční můra pro VW, ale požehnání pro motoristy
Vůbec poprvé v německé historii tak soud vydal doporučení zakázat jízdu autem v zájmu ochrany ovzduší. Dokonce i německá environmentální skupina DUH, která žalobu podala, byla tímto rozhodnutím překvapena. Podle ní lze očekávat, že se tím vytvoří jakýsi precedens pro dalších 14 podobných žalob, které skupina DUH podala.
Düsseldorf musí podle rozhodnutí soudu provést do října 2017 „potřebná opatření“ pro trvalé snížení emisí NOx ve městě a v regionu. Jestli skutečně dojde k zákazu jízdy v autě se vznětovým motorem, to je otázka. Osobní auta se podílejí na celkových emisích pouze zčásti. Velký podíl mají domácnosti a průmysl, koncentraci ovlivňují i rozptylové podmínky a počasí.