• Lada Niva existuje mimo jiné v radikální úpravě značky Bronto 

  • Vůz prošel dokonce i homologací pro Evropu

  • U nás se prodává jako Niva Extreme Cross 

  • Už pouze vidět tuhle specialitu v pohybu je zážitek 

  • Niva Extreme Cross překvapivě používá zcela sériový motor

Před pár lety se na internetu objevily fotografie původem z Ruska, na kterých se předváděla stará známá Niva osazená gigantickými pneumatikami. Tenkrát jsme ještě v jiné redakci nelenili, prohledali internet, pokusili se zjistit všemožné veřejně dostupné informace a vydali článek postavený na galerii. Čtenářský úspěch na sebe nenechal čekat. Měl jsem za to, že tím pro mě příběh vozu Lada Niva Bronto Marsch (respektive Бронто Mарш) končí a já už ho nikdy neuvidím. Jenže to jsem se spletl.

Když jsme letos vyrazili na akci Veteráni na pláži, první, co mne při příjezdu praštilo do očí, byla Niva postavená na gigantických kolech. Letmá prohlídka ukázala, že jde o ruskou specialitu, o které jsem před lety psal. Slovo dalo slovo a jednoho krásného podzimního pátečního dne jsem s fotoaparátem čekal na Honzu Šrajera, což je jeden z mála evropských majitelů této brutální Nivy, před jeho dílnou nedaleko Slaného.

Opravdu má jenom 83 koní 

Lada Niva osazená obřími koly o rozměru 49 x 32,5 je dílem ruské společnosti PSA VIS-Avto, která tyto (a jiné) speciály vyrábí pod značkou Bronto. Avtovaz tohoto úpravce vlastní. Kromě extrémně přestavěné Nivy tak v nabídce Lady najdete třeba model 4×4 Bronto, tedy klasickou Nivu opatřenou řadou terénních doplňků. Varianta Marsch, v Evropě prodávaná jako Niva Extreme Cross, jde dál. Mnohem dál.

Lada Niva Bronto-17
Lada Niva Extreme Cross je přesně tak extrémní, jak napovídá název a jak vůz vypadá. Jde o Nivu posazenou na rámu UAZ a na pneumatikách, které mají průměr zhruba 1,2 m. Celková šířka vozu přesahuje 2,5 m. Řídit něco takového vyžaduje trochu zvyk

Ruští technici v podstatě spojili dvě auta dohromady. Na jedné straně máte Nivu přesně tak, jak ji všichni známe od dob seriálu Návštěvníci. Samonosná karoserie, motor o objemu 1,7 litru, stálý pohon všech kol, uzávěrka mezinápravového diferenciálu, pětistupňová manuální převodovka, redukce i dvě malé páčky mezi předními sedadly plus dlouhá řadicí páka. Tohle vše ale bylo nasazeno na poctivý rám armádního vozu UAZ 469. Ze stejného modelu pochází i tuhé portálové nápravy a vůz používá rovněž kolové reduktory. Kromě toho bylo potřeba přidat nové hnací hřídele a kvůli průchodnosti terénem jsou oba nápravové diferenciály samosvorné. Jak Honza upozornil, celý koncept je vymyšlený tak, aby byl jednoduchý na opravu a aby bylo snadné získat náhradní díly.

Doporučujeme. Galerie — Co všechno vás čeká v běžném provozu, když si pořídíte Ladu Niva?

Niva Extreme Cross je ještě větší, než vypadá na fotkách. Pětidveřová verze měří na délku skoro pět metrů, vysoká je 2,2 m a na největších pneumatikách její šířka dosahuje hodnoty 2550 mm. Zajímavá je i světlá výška podvozku. K nejnižšímu bodu, tedy k nápravovému diferenciálu, byste od země naměřili 51 cm. Hmotnost se pohybuje kolem dvou tun.

Lada Niva Bronto-14
Součástí přestavby jsou také obří blatníky nebo prahové nášlapy, ve kterých mohou být přídavné nádrže nebo plováky
Lada Niva Bronto-28
Pokud máte pocit, že by vás kovové nárazníky před koly v terénu omezovaly, můžete je po vysunutí červené pojistky jednoduše odstranit

Je až neuvěřitelné, že se technici opravdu omezili s úpravami pouze na podvozek. Když zkoumáme Honzovu příručku, kterou dostal k autu, v tabulce technických údajů je fakt napsáno v kolonce „nejvyšší výkon“ sériových 61 kW. Motor má pouhých 83 koní a 129 Nm, protože pod kapotou je obyčejná sériová zážehová sedmnáctistovka.

Doporučujeme: Vždy vás to zajímalo, ale báli jste se zeptat: Jak zrychluje Lada Niva na asfaltu a hlíně?

Člověk by při kombinaci takhle nízkého výkonu a takového monstra čekal zoufalou dynamiku, ale Niva Extreme Cross nakonec jede celkem svižně. Tedy alespoň tak to připadá mně coby řidiči zvyklému běžné automobilové produkci, kdy rozhodně nemusíte řešit, že vaše reálná šířka je asi tak dvakrát větší než samotná kabina auta. Ještě že Niva má elegantní tykadla (respektive tyče s golfovými míčky), jinak by šlo odhadnout rohy auta jen těžko.

Lada Niva Bronto-19
Obrovské pneumatiky nasazené na dělených ráfcích jsou překvapivě lehké. Rezervu auto nemá, koupit si ovšem můžete vozík na stejných kolech, kam lze rezervní kola při expedici odložit. Mimochodem, hever dostal kvůli výšce podvozku speciální stoličku svařenou z několika kovových profilů. I ta je součástí výbavy

Kromě vskutku nevšedního výhledu je uvnitř Niva Extreme Cross úplně stejná jako každá Niva. Chybí pouze středový tunel, který by tu byl zbytečný, ale to je spíše výhoda. Samozřejmě nastupování je oproti normálním SUV poněkud komplikovanější. Tím spíš, když se budete chtít dostat na zadní řadu sedadel. U sériové Nivy se jaksi nepočítalo s tím, že cestující bude muset překonávat 80 cm vysoký schod a že mu při usedání bude bránit ještě gigantický zadní blatník. Ale on si každý rád zvykne.

Ano, plave 

Přirozeně se nelze nezeptat na homologaci. Co je Niva Extreme Cross vlastně za stroj? Oficiálně spadá do kategorie Z (zvláštní vozidla) a její nejvyšší rychlost je 70 km/h. Proto byste neměli s ruským monster truckem jezdit po dálnicích. Podle zkušeností majitele je ale 70 km/h úplně normální rychlost, kterou Niva křížená s UAZem zvládá naprosto bez problémů. Sám navíc přiznal, že už si vyzkoušel i 120 km/h. I to Niva zvládne, jen se vůz z pochopitelných důvodů poněkud hůře ovládá a nevyvážená obrovská kola začínají dělat hrozné věci. Zvyk vyžadují rovněž brzdy. Na všech kolech jsou bubny, takže auto brzdí spíše vlažně, což mě při první konfrontaci s brzdovým pedálem trochu vyděsilo.

Lada Niva Bronto-33
Kam se Niva Extreme Cross vejde, tam projede. Průchodnost terénem je ve srovnání s běžnými off-roady poněkud jinde. Sériový motor stačí, pouze v dlouhých táhlých výjezdech má tahle Niva trochu problémy

Rozjezd z nuly na maximálních 70 km/h trvá podle oficiálních údajů devatenáct sekund, pokud je na palubě pouze řidič a spolujezdec. (Při plném zatížení je to o dvě sekundy víc, ale Niva Extreme Cross toho zas tak moc neuveze). Fráze „na palubě“ tentokrát nemá žádný přenesený význam, protože když najdete dostatečně hlubokou vodu, z Nivy Extreme Cross se skutečně stává loď. Pneumatiky jsou tak velké, že auto dokáže plavat (tlak pneu pro plavání je maximálně 1 bar). Honza ale říká, že je to tak akorát. Pro větší jistotu se dají dokoupit duté nášlapy podél prahů fungující jako plováky, respektive přídavné nádrže na palivo opět umístěné do nášlapů. Skuteční extrémisté si pak mohou ještě dozadu na rám čouhající zpod Nivy nechat připevnit lodní motor.

Doporučujeme: Off-roadem po uhelném Mostecku — Chmurné krásy českého severu

Škoda, že v okolí Slaného není nějaký náročnější terén. Těch pár nerovností, které jsme našli, je pro tuhle Nivu zcela nezajímavých. Jak říká Honza, dimenze jízdy terénem se s nákupem tohoto stroje posunuly někam úplně jinam než to, na co byl zvyklý od klasických off-roadů.

Nivu Extreme Cross si můžete koupit také u nás 

Lada Niva si u tuzemských myslivců (a lidí preferujících podobný provoz v podobných podmínkách) vydobyla slávu především kvůli průchodnosti terénem, protože je malá a lehká, což je v našich končinách naprosto ideální. Niva Extreme Cross ovšem míří na zasněžené pláně. Pohyb ve stísněných podmínkách rozhodně není její silnou stránkou. Přesto si přímo v České republice můžete tento stroj objednat a stejně jako Honza ho zaparkovat v garáži. Tedy přesněji řečeno někam, kam se vejde.

Lada Niva Extreme Cross doprava
Při přepravě musí velká kola pryč a i Niva Extreme Cross dostane normální disky o velikosti 16″. Což vypadá opravdu vtipně (foto: manyjak.cz)
Lada Niva Bronto-8
Tlak pneumatik se pohybuje v rozmezí od 0,44 baru pro tvrdé cesty po 0,05 baru pro blátivé úseky. Vzhledem ke své velikosti jsou kola velmi lehká

Do Evropy totiž tento stroj dováží společnost AMC plant (Russian Vehicles) sídlící kousek od Hradce Králové. Ta zatím dovezla z Ruska tři exempláře včetně toho, o kterém právě čtete. Nejlevnější krátká Niva Extreme Cross stojí včetně dodání a homologace minimálně 749 990 Kč bez DPH. Za testované delší provedení si musíte připlatit 50 tisíc. Takže ano, tohle je Niva za milion. Pokud máte zájem, na vůz se čeká dvanáct týdnů a koupit si můžete všechny karosářské verze Nivy včetně pick-upu. Pro úplnost dodejme, že jedna obří pneumatika stojí 22 680 Kč bez DPH.

Niva Extreme Cross je v našich končinách především skvělá hračka. Já osobně jsem ji sice řídil jenom na louce, ale jsem si naprosto jist, že jízda větším terénem musí být opravdová zábava. Protože tady není potřeba řešit, jak moc hluboká ta která louže je a zda nejsou v té které rokli příliš hluboké vyjeté koleje.

Honza (kontakt najdete zde) si koupil Nivu Extreme Cross pro radost, ale rád se podělí i s ostatními. V dohledné době chce s autem vozit pasažéry při různých výjimečných příležitostech, třeba na svatbách. Když si to budete přát, přijede vás klidně vyzvednout třeba i na letiště, což je třeba pro mě osobně tak lákavá představa, že ji snad i využiji. Obecně platí, že kdekoliv se Niva Extreme Cross objeví, lidé nestíhají tasit mobily, aby si ji vyfotili. Až tohle ruské monstrum někdy potkáte v běžném provozu, zajisté pochopíte.

Technické údaje Lada Niva Extreme Cross
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec
Plnění: atmosférické, elektronicky řízený vstřik paliva
Zdvihový objem válců (cm3): 1690
Ventilový rozvod: OHC, 2 ventily na válec
Vrtání x zdvih (mm): 82,0 x 80,0
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 61/5000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 129/4000
Převodovka: pětistupňová manuální
Poháněná kola: všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-70 km/h (s): 19,0 s
Nejvyšší rychlost (km/h): 70
Přibližná spotřeba paliva (l/100 km) 18,8 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4920
Šířka (mm): 2550
Výška (mm): 2200
Rozvor náprav (mm): 3160
Provozní hmotnost (kg): 2020
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2300
Objem palivové nádrže (l): 65

Lada Niva Extreme Cross: Krátké svezení s ruským monster truckem
Ohodnoťte tento článek!
4.67 (93.33%) 9 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

  1. Zdarec super článek i auto, sleduju ho i na zahraničních webech.
    Jen bych upozornil na chybičku: v dutých nášlapech nejsou přídavné nádrže na „naftu“ nýbrž na benzín.
    Ona Niva diesel nepapá 😉
    good luck

  2. jenže to jsou zhomologované přestavy povětšinou z Sk či De, Niva se dělala jenom a pouze s 1.6 posléze 1.7 benzínovým motorem, ono na sibiři nafta ztuhne…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: