Americký spotřebitelský časopis Consumer Reports testuje vše od pojišťovacích produktů přes spotřební elektroniku až po automobily. Má velmi silné slovo a jeho statistiky, průzkumy a testy se berou vážně. Dokonce tak vážně, že před dvěma lety přišel za nelichotivé umístění v přehledu Consumer Reports tehdejší ředitel kvality koncernu FCA Fiat-Chrysler o místo. Nyní vlivný magazín zveřejnil aktuální hodnocení spolehlivosti. Značky spadající pod FCA v něm opět neuspěly. Bude se historie opakovat?
Poslední čtyři
Nutno říci, že hodnocení průměrné spolehlivosti nových aut od Consumer Reports očekávají s velkou nervozitou všechny automobilky. Letos ale nikdo nepropadl tolik jako hlavní značky koncernu FCA Fiat-Chrysler. Čtyři skončily na posledních čtyřech místech! Tři z nich si přitom oproti loňským výsledkům pohoršily. Jen Jeep si polepšil o čtyři příčky, ale stále skončil mezi podprůměrně spolehlivými vozy na 23. místě z 29. Žádná jiná značka koncernu FCA už lépe nedopadla.
Doporučujeme: Galerie aut, která ztrácejí nejrychleji (a nejpomaleji) na ceně
Zatímco vítězný Lexus získal 86 bodů ze 100 a druhá Toyota 78, spodní patra tabulky vypadají trochu jinak:
Pořadí | Značka | Změna pořadí oproti 2015 | Skóre spolehlivosti (max. 100 bodů) |
---|---|---|---|
19 | Volvo | -7 | 40 |
20 | Lincoln | -4 | 33 |
21 | Cadillac | +4 | 32 |
22 | Volkswagen | -9 | 30 |
23 | Jeep | +4 | 30 |
24 | GMC | -5 | 29 |
25 | Tesla | — | 28 |
26 | Dodge | -3 | 28 |
27 | Chrysler | -5 | 26 |
28 | Fiat | — | 17 |
29 | Ram | -3 | 16 |
Nabízí se úvaha, zda dlouhodobě špatné výsledky značek FCA v přehledech Consumer Reports nevyplývají ze specifické metodiky hodnocení nebo snad ze zaujatosti redakce vůči americkému koncernu. Jenže Fiat, Jeep a spol. dopadají podobně neslavně prakticky ve všech statistikách, které se snaží nejrůznějšími způsoby vyjádřit kvalitu a spolehlivost automobilů. To už nemůže být náhoda.
Ani evropské statistiky J.D. Power a ADAC Fiat nechválí
Například statistiky německého autoklubu ADAC, který eviduje počet výjezdů k porouchaným autům, nehovoří pro koncern FCA zrovna kladně. Mezi tříletými auty se Fiat Panda a dodávka Fiat Ducato nacházejí mezi pěti nejhoršími auty s více než desetiprocentním výskytem závad, kvůli kterým si majitelé volají asistenční službu. Podle ADACu je najčastější příčinou elektroinstalace a akumulátor (36 %), závada na motoru (16 %) a porucha na podvozku, řízení nebo brzdách (15 %).
Doporučujeme: Další ostuda pro Jeep. SUV Renegade se při brzdění staví na přední kola
Pro Fiat nehovoří příliš pozitivně ani průzkumy spokojenosti J.D. Power. Podívat se můžeme opět do Německa, ke kterému máme kulturně i geograficky blíž než do USA nebo třeba Velké Británie. Majitelé, kteří v dotaznících J.D. Power hodnotili svá auta za prvních 12 měsíců vlastnictví, přisoudili Fiatu předposlední příčku. Fiat nasbíral v průměru 170 problémů na 100 aut. Horší už bylo jen BMW se 178 problémy na 100 aut. Průměr trhu je přitom 127 problémů na 100 aut.
Jen pro zajímavost, vítězné Mitsubishi mělo jen 77 problémů, druhý Peugeot 92 problémů a třetí Škoda 95 problémů na 100 aut. Podle J.D. Power pramení nejvíce problémů nových aut z funkce a používáním infotainmentu (včetně konektivity s telefonem), ale zákazníci si stěžují také na reálnou spotřebu paliva, funkci převodovky a spolehlivost elektroniky.
Také německý TÜV řadí Fiaty na spodní příčky statistických přehledů TÜV Report, které sledují četnost závad zjištěných na stanicích technické kontroly. Loňský TÜV Report vyzněl pozitivně pro model Fiat Panda mezi dvou- a tříletými vozy (6,2% výskyt závad a 37. příčka ze 132 hodnocených aut). Modely Fiat Punto a Fiat Panda však skončily na samotném dně – na 130. a 131. příčce s četností závad 13,3 % pro Punto a 14,1 % pro 500). TÜV Report zohledňuje i najeté kilometry. Fiaty podle něj patří k vozům s nejmenším průměrným nájezdem. I Alfa Romeo Giulietta skončila hluboko pod průměrem, na 107. místě s téměř 10% výskytem vážných závad.
Problémy ve vývoji i u subdodavatelů
Odkud pramení vleklé potíže skupiny FCA Fiat-Chrysler se spolehlivostí, kvalitou a celkovou spokojeností zákazníků? Za aktuální problémy může především samotný vývoj nových aut spojený s velkými problémy v řetězci subdodavatelů. Jak připomíná respektovaný oborový list Autonews, koncern FCA Fiat-Chrysler byl letos opět subdodavatelskými firmami označen za nejhoršího zákazníka roku.
Fiat údajně provádí velmi nákladné konstrukční změny na nových produktech na poslední chvíli. Oddaluje důležitá rozhodnutí, kdy se vlastně jen čeká na podpis zodpovědných osob. Zejména však nutí dodavatele šetřit na nesprávných místech, jen aby se uspořily v celém logistickém řetězci náklady.
Problém je ale i v samotném vývoji. FCA Fiat-Chrysler často uspěchá termín uvedení vozu na trh, aniž by byl produkt hotový. Reportér Larry P. Vellequette z Autonews připomíná minulý Jeep Cherokee s devítistupňovým automatem, pro který nebyl dokončený řídící software převodovky. Jak to dopadlo? FCA musel kvůli modifikaci softwaru automatu svolat do servisů tisíce aut. Podobné to bylo s modelem Dodge Dart, který přišel na trh, aniž by měl dokončený vývoj nové generace motorů a převodovek.
Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se schylovalo k zásadní a trvalé změně k lepšímu. Stačí si vzpomenout na fiasko z představení Alfy Romeo Giulia. Při prvních novinářských jízdách letos v květnu se několik aut porouchalo. Dalším nefungoval pořádně infotainment a elektronika si tradičně žila vlastním životem. Alfa Romeo Giulia je přitom model, který dorazil na trh s mnohaměsíčním zpožděním oproti původnímu plánu a do kterého strádající značka vkládá doslova existenční naději.