Z pražských Letňan to je do Krušných hor něco málo přes hodinu nudné cesty. Se silnějším Porsche 718 Boxster S vybaveným automatickou převodovkou jsem vše zvládl v klidu a v pohodě, vlastně ani nevím jak. Pamatuji si pouze ubíhající přerušované čáry na silnici a sem tam se míhající auta v pravém pruhu. Z letargie mne probere až křik romského chlapce při průjezdu Dubí. Ne, neděje se mu nic zlého, to jen jeho všední čtvrteční dopoledne narušilo kolem projíždějící Porsche. A to neví, co se během pár chvil vynoří zpoza rohu.

Jako hladový pes mne už od Prahy pronásleduje jasně červené a velmi placaté auto. Ve zpětném zrcátku vidíte jeho nizoučkou kapotu, nízké čelní sklo a do boku vystupující zadní blatníky. Z nich trčí nasávací otvory poskytující vzadu umístěnému motoru adekvátní přísun vzduchu. Alfa Romeo 4C Spider vypadá na fotkách skvěle, ale myslím, že právě takhle ve zpětném zrcátku jí to sluší ze všeho vůbec nejvíc. Je to supersport se vším všudy, jen je oproti všem těm Lamborghini poněkud malá.

Doporučujeme: Porsche 718 Cayman/Boxster v Černém lese —  Čtyřválcová radost

Něco mi říká, že kolega Dalibor na rozdíl od mé maličkosti sedící tou dobou v Porsche rozhodně za volantem neměl tendenci usnout a že určitě dobře věděl o každém ujetém kilometru na dálnici D8. Alfa Romeo 4C je v hrubých rysech podobný vůz jako Boxster, cenově je prakticky stejná, ale v praxi představují obě tato auta dva naprosto rozdílné světy.

_DSC1996
Motor uprostřed, pohon zadních kol, dvoumístný interiér, cena přes dva miliony, expresní dynamika a ambice oslovit zájemce o zábavné řízení. To vše mají Boxster a 4C Spider společné, přitom se ale dost liší. Zkoumat rozdíly na opuštěných krušnohorských okreskách bylo velmi příjemné

Nadšený chlapec mizí z dohledu, stejně jako o něco později značka ohlašující konec obce Dubí. Odbočujeme z hlavní a konečně se pouštíme do lesa a dál do hor, které jsme pomalu už od Prahy viděli na obzoru.

Boxster dobře známe 

Porsche Boxster znám velmi dobře. Řídil jsem ho v posledních letech několikrát, a to včetně současné čtyřválcové verze. Je to klišé apokaliptických rozměrů, ale nemohu si pomoci. Boxster S osazený čtyřválcovým boxerem o objemu 2,5 litru je vynikající automobil, jenže dřívější šestiválec měl něco, co současné provedení postrádá. Pořád si říkám, že čas všechno spraví, ale za volantem čtyřválce si vždy na předchozí atmosféru vzpomenu. No nevadí.

Současný Boxster S používá víc než dobrý (i když čtyřválcový) motor, ale hlavně má fantastický podvozek. To okamžitě potvrzuje první rychleji projetá zatáčka. Naše auto dostalo nad rámec standardní výbavy adaptivní tlumiče (Porsche Active Suspension Management) za 65 tisíc. Velice užitečná věc.  Posouvá model 718 mezi absolutní špičku toho, s čím můžete na běžné okresky vyrazit (na příplatkový aktivní diferenciál ale tentokrát nedošlo). Rozbité silnice nevadí, elektromechanický posilovač je možná až moc horlivý, ale řízení je dokonale přesné, brzdy jedovaté jak tchyně v ráži. Netrvá dlouho a Alfu za sebou nevidím.

_DSC2042
Boxster sice už nemá dokonalý atmosférický šestiválec, ale pořád je to etalon sportovních aut. Není náhoda, že se často setkáte s názory, podle kterých je lepší než 911. Věděli jsme to dopředu a krušnohorská projížďka to potvrdila. Pro Alfu to bude těžký soupeř

Porsche 718 Boxster je špičkový sportovní automobil. Nemusíte se s ním příliš dlouho seznamovat, než se začnete cítit za volantem velmi jistě. Pak stačí přepnout stabilizaci do sportovního režimu, který vám dovolí docela velké uklouznutí zádě, nicméně včas zasáhne, takže se rychle odhodláte k úplné deaktivaci. Drift v zatáčce? To není příliš velký problém. K tomu přidejme perfektní interiér a samozřejmě každodenní použitelnost, podtrženou dvojicí zavazadlových prostorů.

Alfa Romeo 4C Spider Porsche 718 Boxster S PDK
Zdvihový objem válců (cm3): 1742 2497
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 177/6000 257/6500
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,5 4,2 (se Sport+)
Délka/šířka/výška (mm) 3968/1864/1183 4379/1801/1280
Převodovka automatická dvouspojková šestistupňová automatická dvouspojková sedmistupňová
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,9 7,3

A teď si představte tu drzost. Ne, není drzost, když Alfa Romeo postaví sportovní vůz s motorem uprostřed. Jenže její sporťák má nižší výkon, je o něco pomalejší v přímce (základní porovnání obou aut je výše v tabulce), nemůže mít zdaleka tak bohatou výbavu, ve srovnání s Boxsterem vypadá její interiér, jako kdyby ho dodávala Dacia a za to všechno si automobilka řekne v základu 2 060 000 Kč. Tak na tuhle cenovou obhajobu jsem fakt zvědavý.

Přesednutí je jako…

…rána kladivem do hlavy nebo jako příchod z hospody v noci domu, kdy vás už mezi dveřmi překvapí naštvaná přítelkyně. Jak chcete. Alfa Romeo 4C vznikla s jediným cílem: Nabídnout extrémně lehký sportovní vůz. Tomu je podřízeno úplně všechno. Tenhle fakt si dobře zapamatujte, protože se od něj odvíjí celý charakter auta.

_DSC2151
Alfa Romeo byla během vývoje doslova posedlá honbou za co nejnižší hmotností. Přesně ve stylu supersportů také 4C dostala výrobně drahý karbonový monokok. Výsledkem je suchá hmotnost 940 kg, expresní dynamika a na dnešní poměry hodně nevšední chování

Alfa Romeo se uchýlila k odvážnému kroku. Základem 4C je karbonový monokok s pomocnými rámy, na které jsou upevněny nápravy a motor. Nejde o nic, co bychom neviděli, ale zároveň se jedná o velmi drahé řešení známé z čistokrevných supersportů. Pro lepší představu se můžete podívat na přiložené video ukazující výrobní proces. Především úvodní část týkající se monokoku stojí za pozornost.

Aby bylo možné udržet cenu vozu na přijatelné úrovni, vypadá interiér naprosto katastrofálně. Oficiálním důvodem je snaha o nízkou hmotnost, ale to ještě neznamená, že by ovladače a použité plasty nutně musely vypadat jak z Dacie. Dokud jsem jezdil pouze ve 4C, nějak jsem to akceptoval. Ale pokud si do této kabiny sednete po jízdě v dobře vybaveném Boxsteru, můžete být nejortodoxnějším fanouškem italských aut, ale stejně se sami sebe začnete ptát, jestli se něco takového ještě dá přehlížet.

_DSC1954
Aktuální Boxster nabízí v interiéru vše, co od něj zákazník očekává. Kvalitní materiály, poctivé zpracování i komfortní výbavu
_DSC1971
4C je okreskový a hlavně okruhový speciál, nic jiného. Ani naše dobře vybavená verze uvnitř svou dvoumilionovou hodnotu příliš znát nedává

Kromě toho jsou tu i drobnosti typu posuvného sedadla spolujezdce za příplatek (Spider ho má naštěstí standardně), katastrofálního rádia či absence prakticky jakýchkoliv odkládacích prostor. Tedy s výjimkou schránky, kterou jsem si přejmenoval na „integrovanou kabelku“. Ta se dá uzamknout miniaturním klíčkem. Jak roztomilé.

Při statické prohlídce nemá 4C Spider proti 718 Boxster S nejmenší šanci. Kromě toho Porsche nabízí klasickou stahovací střechu, kterou navíc můžete ovládat dálkově. Alfa dostala menší střechu a musíte s ní manipulovat ručně. Důvod? Jistě, hmotnost. Zrovna tahle věc mi příliš nevadí. Je to jeden díl a po několika pokusech vše zvládnete během chvíle, byť nejde o žádný sofistikovaný mechanismus. Pořád to není nic proti tomu, co předvádí Jaguar Project 7, kde se střecha taky nasazuje ručně, ale je složena hned ze čtyř dílů.

_DSC1992 klc _DSC1974 _DSC1975

Jakmile přes výrazný karbonový práh zapadnete do karbonové sedačky, začnete pomalu na ten ošklivý a nepraktický interiér zapomínat. Sedí se zde v podstatě na zemi a nohy máte zastrčené daleko pod přední kapotu. Výhled ven mi navodil podobný pocit, jaký jsem zažíval kdysi při projížďce s Ferrari 458 Italia.

Nás ale ze všeho nejvíc zajímají argumenty, které předloží Alfa na klikatých cestách. Vždyť právě to je prostředí, kvůli kterému vznikla.

Zvyk je vážně potřeba 

Nastartujete a místo tichého předení německého čtyřválcového boxeru vám za hlavou začne burácet řadový italský čtyřválec 1750 TBi (Turbo Benzina iniezione diretta), známý z Giuletty QV. Uložen je napříč, využívá turbo a pro 4C byl upraven, takže je o 22 kg lehčí. Motor je spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou, pracující s dvojicí suchých spojek. Už první popojíždění naznačuje, že 4C bude vyžadovat zvyk. Při jízdě krokem převodovka spíná spojku s prodlevou, takže auto chvíli nedělá nic, načež poskočí dopředu.

Doporučujeme: Srovnání nového Porsche 911 GT3 a Ruf CTR na Ringu vám vezme dech

První kilometry za volantem 4C Spider mi přinesly šok. Hned několikrát. Především jde o dynamiku. Italské zmenšené Ferrari je hodně rychlé. Ne tak rychlé jako Boxster S (naměřené jízdní výkony najdete na konci článku), ale trochu neurvalý projev motoru vám poskytne více emocí. Zatímco německý boxer se nechá vytočit až k sedmi tisícům a přitom své představení graduje s dokonalou plynulostí, Alfa v prvních chvílích nic moc nepředvádí, načež se kolem dvou tisíc za vašimi zády ozve hlasité „tssss“, jak se turbo nadechne, a přijde příval točivého momentu. 4C vystřelí vpřed. Povolíte a opět jasně slyšíte, jak si turbo odfoukne.

_DSC2094
Porsche nabízí precizní podvozek, perfektní převodovku i dálkově ovládanou stahovací plátěnou střechu
_DSC2107
Na 4C Spider si musíte v mnoha ohledech zvykat. Kromě jiného je potřeba se naučit, jak manipulovat se střechou

Druhý šok pramenil z toho, jak umí být italská motokára hlučná. Opět v zájmu co nejnižší hmotnosti. Izolační materiály něco váží, takže tu nejsou. Alfa dokonce úmyslně nasadila tenká skla, protože jsou lehčí. Spider má navíc čelní a boční skla o 10 % tenčí oproti kupé (podle všeho snaha kompenzovat nárůst hmotnosti o 10 kg). Stačí se trochu rozjet a v interiéru převládne směs hučení čtyřválce podtržené duněním výfuků, poklepávání odletujícího nepořádku od kol a bez střechy také hluk vzduchu. V tomto kontextu je regulérně vtipná skutečnost, že naše Alfa dostala i hands-free. Volat jsem přes něj za jízdy zkusil jenom jednou, nemá to valný smysl.

A do třetice řízení. Důvod, proč jsem zmiňoval Daliborovu cestu po dálnici v Alfě a to, že dobře věděl o každém kilometru, je prostý. Alfu jsem vyzvedl o dva dny dřívea po dálnici jsem s ní už jel. Zatímco v Boxsteru o rychlosti 200 km/h skoro nevíte, protože jen sedíte a lehce držíte volant, něco takového se v Alfě ani náhodou nekoná.

_DSC2084
Zmenšené Ferrari používá řadový čtyřválec, uložený napříč přímo za vašimi hlavami. Na izolace a dokonalé zakrytování ve stylu Boxsteru zapomeňte. To jsou kila navíc a ta nejsou žádoucí. Na zavazadla zbyl prostor za motorem. Má objem 110 l a pokud do něj dáte střechu, nezůstane z něj skoro nic

Řízení je samozřejmě tuhé a přenáší se do něj úplně všechno. To je na jednu stranu dobře, ale na druhou stranu tu máme i lehký předek, krátký rozvor a široké pneumatiky. Co tahle Alfa dělá ve chvíli, kdy potká sebemenší vyjeté koleje, to nejlépe vystihuje fotbalové „pojď sem, kam jdeš“. Je to jako když vám spolujezdec chytne volant a cukne do strany. Motor nemá problém jet daleko přes 200 km/h, ale 4C je u v takové rychlosti docela dost nervózní a kvůli své extrémně nízké hmotnosti velmi citlivá na jakékoliv vnější vlivy. Chceš jet rychle? Tak to se budeš muset panáčku snažit.

Doporučujeme: BMW 330e vs. Lexus IS 300h — Když hybridy sportují

Všechny tyhle věci musíte vzít na vědomí a na všechno tohle si musíte zvyknout. Až potom jste připraveni na opravdu rychlou jízdu s Alfou Romeo 4C. To je zároveň podle mého soudu také zlomový okamžik, kvůli kterému většina zákazníků fofrem ze showroomu Alfy uteče, div že se nepřerazí. Ne, 4C ani 4C Spider vážně nejsou pro každého. Zde má Porsche obrovskou výhodu.

Ukaž, co v tobě je 

Nadpis by se dal chápat tak, že chceme, aby nám v Krušných horách Alfa ukázala, co v ní je. To jsme také měli v plánu, nicméně realita je poněkud odlišná. V praxi je to spíše o tom, že vy máte ukázat Alfě, co je ve vás jako v řidičích.

První ostré zatáčky v Alfě byly po Boxsteru docela jiné. To, jak vnímáte z pozice řidiče své okolí, se dost liší. Boxster, ačkoliv sám o sobě dost nízký, najednou vypadá jako vysoké SUV a posaz v něm se zdá být jako sezení u oběda v restauraci. Není to pravda, nicméně v kontextu extrémní 4C ten pocit mít budete. Alfa je navíc ve všem intenzivnější a především není na nerovných silnicích tak jistá. Sem tam vám něco zatáhne za volant, sem tam vám auto někam odskočí. Chce to pevnou ruku.

_DSC2026
Rozbité silnice zvládá Porsche 718 Boxster daleko lépe. S naprostou jistotou se vypořádá s veškerými nerovnostmi a řidiče tím nijak neznervózňuje. V Alfě víte o sebemenším kamínku. Tuhý podvozek nerovnosti v lásce nemá

Na druhou stranu je v tom divně tvarovaném volantu cítit každý kamínek. S autem jste doslova srostlí, přeskakujete nerovnosti a v každém okamžiku vnímáte extrémní tuhost karbonového monokoku, kterému nevadí ani absence střechy. Ačkoliv jízda po hrbolaté silnici není ideální, není to ani taková katastrofa, jak se můžete různě po internetu dočíst. Důvodem je skutečnost, že na rozdíl od staršího novinářského kupé Spider nedostal příplatkový sportovní podvozek. A to je dobře, protože ten v našich končinách vážně postrádá jakýkoliv smysl.

S další a další zatáčkou stupňujeme tempo a přicházejí další a další koňské dávky emocí. Co na tom, že Boxster jede s ledovým klidem v konstantním odstupu a jeho řidič se v jednom kuse diví, proč 4C nezrychlí.

Žádné nerovnosti, žádné problémy 

Po čase přichází výrazně kvalitnější asfalt a tím pro 4C Spider končí veškeré potíže. Auto se uklidní a přisáté k zemi hltá rychlé zatáčky takovým stylem, že se to opět může rovnat čistokrevným supersportům. Na přetáčivou hravost Boxsteru ale rovnou zapomeňte. Alfa Romeo 4C má rozložení hmotnosti 60/40 ve prospěch zadní nápravy a když v zatáčce přitlačíte na plyn moc, začne být spíše nedotáčivá. Přirozeně když budete chtít, drift Alfa také umí, ale my jsme osud příliš pokoušet nechtěli. Kratičký rozvor, nízká hmotnost, neurvalý průběh motoru… Na seznámení by to chtělo letiště, na které ovšem tentokrát nedošlo. Rozbít 4C na úzké okresce by byla škoda. Zas tak moc jich nejezdí.

_DSC2005
Porsche je příjemně čitelné. K efektním průjezdům vracečkami ho příliš přemlouvat nemusíte. Užijete si i tehdy, pokud stabilizaci přímo nevypnete
_DSC2033
Alfa se drží vozovky s neuvěřitelnou vervou. Pouze plynem pustit zadní nápravu vpřed nechce. Je velmi neutrální

Každopádně chvíle, kdy se v plném tempu střídala jedna zatáčka za druhou, si budu pamatovat ještě dlouho. Brzdy jsou dokonalé, s lehkou motokárou nemají moc práce. Alfa obecně nabízí obrovské množství přilnavosti. Odhadnout správnou rychlost pro průjezd zatáčkou chce opět zvyk. Většinou jsem brzdil příliš brzy a v oblouku jel příliš pomalu. Asi jsem odmítal uvěřit rychlostem, jaké je 4C v oblouku ochotná akceptovat.

Doporučujeme: Test Lexus GS F — Unikátní nejen atmosférickým osmiválcem

Na plyn můžete pořádně šlápnout už v zatáčce, protože trakce je na suchém asfaltu na rozdávání. Opět přeřadíte a upalujete za mohutného burácení k další zatáčce. A takhle to jde pořád dokola. Pro připomenutí, během toho všeho sedíte asi tak 15 cm nad silnicí.

_DSC2123 _DSC2149 _DSC2140 _DSC2132

Na tomto místě bych rád upozornil na dvě skutečnosti: 1) Snad ještě nikdy se mi nestalo, aby mě po jízdě s civilním autem bolely ruce. 2) Za volantem 4C Spider máte plné ruce práce a máte z toho skvělý pocit, Porsche 718 Boxster S ale téměř jistě neujedete.

Zpět do Porsche 

Další focení na jiném místě v Krušných horách přináší decentní oddych. Následně si beru Porsche a pokračujeme dále. Je to zvláštní. Skoro se to bojím napsat, ale najednou jízda v Boxsteru nepřináší takové řidičské uspokojení. Na Alfu koukáte shora, motor, převodovka, podvozek, všechno funguje tak dokonale. Jedete nebetyčnou kudlu a emoce se jaksi nedostavují. Že bych si jízdou v Alfě vyčerpal zásoby adrenalinu? Nevím, každopádně po další zastávce už při Daliborově dotazu „čím chceš teď jet“ vždy následovala automatická odpověď — Alfou. Je tak intenzivní, neobvyklá, exotická a především naprosto syrová. Takhle syrové auto dnes na trhu nenajdete. Je ale při jízdě natolik dobrá, abychom ji mohli s klidným svědomím prohlásit za vítěze tohoto srovnávacího testu?

Doporučujeme: Test BMW 750Ld xDrive — Šestiválcový diesel na čtvrtou

Dříve bych měl jasnou odpověď. Ne, ne a ne. Ani kdybyste se na hlavu postavili a u toho zpívali italskou hymnu. Boxster byl, je a bude etalon. Tečka. Jenže to bylo v době, kdy Boxster S používal skvělý šestiválec (budiž mu země lehká). Aktuálně se Porsche této přece jen zásadní výhody zbavilo. Čtyřválec je pořád vynikající a auto neuvěřitelně rychlé, nicméně moje odpověď na otázku z předchozího odstavce tentokrát bude „asi ne“.

_DSC2076
Komu byste dali přednost? My asi Porsche, protože je objektivně ve všem lepší, ale v koutku duše bychom za jeho volantem stejně vždy vzpomínali na svezení s Alfou. Je tak intenzivní, bezprostřední a syrová…

Ono je to tak. Porsche dělá všechno lépe. Jakože úplně všechno. Je rychlejší, má pro běžné silnice lepší podvozek, je použitelné pro běžné cestování, umí být pohodlnější a když přijde na věc, umožní vám průlet po okreskách, který bude jen tolik rychlý, na co si troufnete. Při podobné ceně je objektivně lepší. Přesto, jak už jste asi poznali, mě víc bavila jízda s Alfou. Sice jde o horší vůz, ale jeho řízení v rychlém tempu je opravdový zážitek. Dokáže vám tenhle zážitek kompenzovat denní nepoužitelnost, ošklivý interiér, tak trochu nevyzpytatelné jízdní vlastnosti na nerovné silnici a samozřejmě cenu přes dva miliony?

Když ji milujete…

Alfa 4C je typické jednoúčelové auto. Defender mezi silničními sporťáky, Ferrari pro chudé, výzva i pro velmi zdatné řidiče. Oproti Boxsteru je to úplně jiný svět. Zatímco Porsche dělá všechno tak moc precizně, až i ostrá jízda začíná být nuda, Alfa umí být velmi nepoddajná. Když ji ovšem donutíte k chování vzdáleně se přibližujícímu vytříbeným způsobům Porsche, dočkáte se o to většího potěšení.

_DSC2083 _DSC2085 _DSC2096 _DSC2113

Ideálem by byla obě tato auta v jedné garáži. Pokud nepatříte mezi zákazníky, kteří si to mohou dovolit, musíte si být naprosto jisti tím, že chcete od sportovního auta jenom a pouze zábavu za volantem, emoce, rychlost a že si to vše chcete odpracovat. Pak bude 4C skvělá volba. Jakmile se v řetězci vašeho rozhodování objeví byť jen miniaturní pochybnost, není co řešit. Jednoznačně lepší bude Boxster, protože Alfa Romeo 4C by vás brzy začala štvát.


Cena testovaného vozu
Porsche 718 Boxster S: 1 880 000 Kč
Alfa Romeo 4C Spider: 2 060 000 Kč

Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy
Porsche 718 Boxster S: 2 667 520 Kč
Alfa Romeo 4C Spider: 2 396 000 Kč


Poznámky pod čarou, spotřeba a jiné starosti všedních dnů

Alfa Romeo 4C Spider je stroj určený výhradě pro řidičovo potěšení. Na nějaké všední starosti konstruktéři nehleděli, protože vše zaslepila co nejnižší hmotnost. I tak je minimálně zajímavé, jak se s tímto autem žije. Protože i s Alfou 4C bude občas potřeba někam přejet. Připravit se musíte na řadu potíží.

Předně je 4C extrémně nízký stroj. Světlá výška podvozku 113 mm znamená konstantní obavy o přední nárazník i nervy při přejíždění každého ostřejšího zlomu. Stejně jako u supersportů. Boxster také není zrovna vysoký vůz, ale po této stránce je na tom mnohem lépe. Stejně tak je trochu problém s výhledem přes malé zadní okno (zejména šikmo), ale na to si zvyknete.

_DSC1989
Zavazadelník disponuje objemem 110 litrů. Není to mnoho, ale nevadí to. Alfa Romeo 4C rozhodně není auto na dlouhé cesty
_DSC1967
Boxster nabízí vpředu zavazadelník o objemu 150 litrů. Navíc má další prostor o objemu 125 litrů i vzadu. Vedla Alfy je to hotový stěhovák

Je také dobré vědět, že v Alfě toho moc neodvezete. Zavazadelník je vzadu za motorem a má objem 110 litrů. Technici si nedělali vrásky nad praktickou stránkou věci, takže musíte otevřít celkem těžké víko motoru a podepřít si ho klasickou tyčkou, jako to znáte u kapot bez plynokapalinových vzpěr. Kromě toho, pokud uložíte do kufru srolovanou střechu, zde mnoho prostoru nezůstane. Boxster naproti tomu nabízí dva zavazadelníky. Na převoz lednice to sice nestačí, ale oproti Alfě je to hotový stěhovák.

Spotřeba ani jednoho z těchto aut není nijak dramatická. Běžně se dá jezdit zhruba za devět, na okreskách při rychlé jízdě do patnácti litrů. To je ve srovnání se skutečnými supersporty docela příjemný rozdíl. Z naší dvojice byla přibližně o dva litry úspornější Alfa. A abych nezapomněl, ovládání převodovky klasickým voličem je oproti italským tlačítkům nesrovnatelně praktičtější.

_DSC1979
Systém DNA dává na výběr ze tří klasických režimů a režimu Race. Mění se chování převodovky a odezva motoru
_DSC1962
Také v Porsche lze volit jízdní režimy. S konkrétní volbou ale souvisí také nastavení posilovače a hlavně podvozku

A ještě jedna věc. Připravte se na neustálou pozornost okolí. Alfa prodala na českém trhu překvapivě hodně exemplářů. Třeba v roce 2015 bylo u nás registrováno dokonce 20 vozů, od ledna do dubna letošního roku to byly dva kusy. V běžném provozu ovšem potkáte 4C jen velmi zřídka. Lidé neví úplně přesně, cože to je vlastně za auto, a pokud dostane vůz červenou barvu jako ten testovací, mnozí v něm vidí Ferrari. Ani se jim nedivím.

Třešničkou na dortu u 4C je doplňování vody do ostřikovačů, které se ale už na internetu probíralo. No co, nízká hmotnost především.

Dynamika 

Také u těchto dvou aut jsme měřili dynamiku. Níže najdete grafy a hlavně výsledná čísla. Ta potvrzují skutečnost, že Boxster S je ve všem lepší. Je sice těžší, ale zrychlení zvládá lépe. Aby také ne, když má o 80 kW (109 k) vyšší výkon. Menším překvapením je brzdění. I v této disciplíně dokázal Boxster svého italského soupeře porazit.

Naměřené hodnoty Alfa Romeo 4C Spider Porsche 718 Boxster S
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 2,00 1,64
0-100 km/h (s) 4,97 4,22
0-130 km/h (s) 7,80 6,43
0-150 km/h (s) 10,33 8,31
0-170 km/h (s) 13,25 10,60
0-200 km/h (s) 19,66 15,09
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 0,86 0,69
50-70 km/h (s) 1,02 0,89
80-120 km/h (s) 3,07 2,58
130-150 km/h (s) 2,53 1,87
130-200 km/h (s) 11,86 8,66
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,35 1,26
50-0 km/h (m) 8,36 8,10
100-0 km/h (s) 2,56 2,41
100-0 km/h (m) 33,56 32,00
130-0 km/h (s) 3,28 3,10
130-0 km/h (m) 56,65 54,26
150-0 km/h (s) 3,77 3,56
150-0 km/h (m) 75,43 71,98
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 48,1 47,3
90 km/h 86,5 86,8
130 km/h 124,3 126,6
alfa_vs_porsche_akcelerace
Porsche 718 Boxster S (červená křivka) potvrdil papírové předpoklady. Přestože je Alfa Romeo 4C (modrá křivka) velmi rychlá, na Boxster to nestačí
alfa_vs_porsche_brzdy
Ačkoliv Porsche váží o zhruba 400 kg víc, také při prudkém brzdění se ukázal testovaný Boxster S jako schopnější vůz. Lehčí Alfa (modrá křivka) ovšem příliš nezaostala
Technické údaje Alfa Romeo 4C Spider Porsche 718 Boxster S PDK
MOTOR
Konstrukce: uprostřed uložený přeplňovaný řadový čtyřválec; turbodmychadlo uprostřed uložený přeplňovaný plochý čtyřválec s protiběžnými písty; turbodmychadlo s proměnnou geometrií
Zdvihový objem válců (cm3): 1742 2497
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilů DOHC, 16 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 83,0 x 80,5 102,0 x 76,4
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 177/6000 257/6500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 350/2200-4250 420/1900-4500
Kompresní poměr: 9,5:1 9,5:1
Převodovka: automatická dvouspojková šestistupňová automatická dvouspojková sedmistupňová
Poháněná kola: zadní zadní
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,5 4,2 (se Sport+)
Nejvyšší rychlost (km/h): 258 285
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 10,1/5,1/6,9 9,5/6,0/7,3
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 3986 4379
Šířka (mm): 1864 1801
Výška (mm): 1183 1280
Rozvor náprav (mm): 2380 2475
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1620/1600 1515/1540
Poloměr otáčení (m): 5,0 5,49
Provozní hmotnost (kg): 940 1385
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 1175 1695
Objem zavazadlového prostoru (l): 110 150 vpředu, 125 vzadu
Objem palivové nádrže (l): 40 64
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: dvojité lichoběžníkové vzpěry MacPherson
Zavěšení vzadu: vzpěry MacPherson vzpěry MacPherson
Řízení: hřebenové bez posilovače, převod 15,7:1 hřebenové s elektromechanickým posilovačem a proměnným převodem (15,0:1 až 12,4:1)
Brzdy vpředu: chlazené kotoučové, 305 x 28 mm chlazené kotoučové, 330 x 34 mm
Brzdy vzadu: chlazené kotoučové, 292 x 22 mm chlazené kotoučové, 299 x 20 mm
Pneumatiky vpředu: 205/45 ZR 18 235/40 ZR 19
Pneumatiky vzadu: 235/40 ZR 18 265/40 ZR 19
Alfa Romeo 4C Spider vs. Porsche 718 Boxster S: Dva světy
Ohodnoťte tento článek!
4.25 (85%) 16 hlas/ů

3 KOMENTÁŘE

PŘIDAT KOMENTÁŘ: