Wartburg slaví třicáté výročí. Nikoliv ten dvoutakní, ale čtyřtaktní verze 1.3

  • Před třiceti lety se světu představil Wartburg 1.3

  • Šlo o výrazně modernizované provedení modelu 353

  • Třicáté narozeniny Wartburgu 1.3 připomněla nedávná výstava Techno Classica 

Vozy značky Wartburg vám určitě nemusíme představovat. Zejména dvoutaktní model 353 byl na československých silnicích často vídaným jevem. I proto stojí za pozornost, že letos slaví kulaté třicáté narozeniny. Samozřejmě ne v původním provedení s dvoutaktním motorem, ale ve výrazně modernizované verzi z roku 1988, která dostala čtyřtakt.

Třicáté narozeniny Wartburgu 1.3, jak byl tento model označován, připomněla nedávná výstava Techno Classica. Čtyřdobý Wartburg se ale světu poprvé ukázal až na podzim roku 1988, a to na autosalonu v Lipsku. Později se představil také na jubilejním 30. strojním veletrhu v Brně.

Doporučujeme: Kvíz — Poznáte tato auta z letošní výstavy Techno Classica?

Nový motor pocházel od automobilky Volkswagen. Měl objem 1272 cm3, byl uložen napříč a skloněný o 15° vpřed. Jednotka využívala dvojitý karburátor Weber 34 TLA a vrtání 75 mm, respektive zdvih 72 mm. Celkově Wartburg 1.3 nabídl svému řidiči výkon 43 kW (58 k) při 5500 ot./min a 96 Nm při 3500 ot./min.

Zástavba nového motoru uloženého vpředu napříč si vyžádala také další změny. Vpředu byl například zvětšen rozchod kol o 100 mm na 1382 mm, vzadu se rozchod kol zvětšil o 60 mm na 1360 mm. Výrobce udával spotřebu 6,4 l/100 km při 90 km/h, což mělo zajistit tomuto automobilu v kombinaci s objemem nádrže 44 litrů dojezd bezmála 700 km. Warburg 1.3 se představil jako sedan a kombi, došlo ale také na pick-up.

Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku — Přežilo jich jen pár

Jakkoliv tehdejší československý tisk psal o Wartburgu 1.3 jako o velice atraktivní novince, která se na autosalonech těšila obrovské přízni veřejnosti, fakticky to byla labutí píseň tohoto tehdy už zastaralého modelu. Výroba naběhla v únoru 1989, o dva roky později Wartburg definitivně skončil. Přesto se nakonec vyrobilo zhruba 152 000 osobních exemplářů a necelá tisícovka pick-upů.

Wartburg slaví třicáté výročí. Nikoliv ten dvoutakní, ale čtyřtaktní verze 1.3
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 34 hlas/ů

6 KOMENTÁŘE

  1. A já sem jeden doma měl… jelo to jako dělo… bohužel jen čtyři rychlosti i když motor by klidně pětku snesl, brzdy bez posilovače, celé auto si hodně sedalo v zatáčkách i při nevelkém naložení,ale parádně topilo a kupodivu i spotřeba do sedmi nebyl velký problém, jezdilo se s ním velmi pěkně. Trošku byla škoda že mu nezůstala volnoběžka, to bylo na Varanech nej:-)

  2. Jj, měl jsem celkem tři tyhle čtyřtaktní kousky a na svojí dobu to bylo solidní auto. Jen se do Československa nikdy oficiálně nevozilo, soudruzi z NDR ho totiž tehdy chtěli měnit za favorita v poměru 1:2. Ale můžu srovnávat a ten Wartburg 1,3 byl po všech stránkách lepším autem než ten první favorit, otázka je, jestli dvakrát:-).

    • Oficiálně byl v ČSSR snad jen jeden kus,jako hlavní cena v tehdejší loterii. Prospekty v češtině už byly i vytištěny. Ten důvod pro to,že se nezačalo s importem byl mnohem jednodušší…konkurence Favoritu. Protože v době kdy byl vyráběn pouze 5dv Favorit,měl Wartburg 3 druhy karoserie, sedan , kombi Tourist a pickup Trans a jeho prodlouženou verzi Ihlling Trans. Jen málo kousků bylo poté dovezeno a oficiálně přihlášeno,hodně ostatních 4 taktů bylo tehdy pololegálně přihlášeno (Písek a pár dalších měst) na původní dvoutaktní doklady. Tehdy to prošlo a tak i já mám ve velkém TP čtyřtaktní údaje správně,ale datum uvedení do provozu 1980.

  3. Volnoběžka byla u dvoutaktu z toho důvodu, že by tě jinak sežral, čtyřtakt nic takového nepotřeboval.
    Brzdy byly Škoda 130, jako u všech novějších wartburgů a docela to šlo, nebyly tak namáhány právě kvůli absenci volnoběžky.

  4. volnobezka u dvoutaktu nebyla kvuli spotrebe (to byl druhotny jev), ale kvuli mazani motoru. dvoutakt by se ve velkych otackach pri zavrenem plynu zadrel

PŘIDAT KOMENTÁŘ: