Vyhněte se pokutám i karambolům. Sněhové řetězy mějte v zimě s sebou!

S rozmachem aut s pohonem 4×4 a zimních pneumatik si čím dál více řidičů myslí, že sněhové řetězy v zimě nepotřebují. Chyba lávky. V Rakousku vám pomohou se vyhnout více než stotisícové pokutě.

Nasazování řetězů na kola u auta v oblibě nemá asi nikdo. Není se čeho bát, pokud se nepodcení příprava, tedy vyzkoušet si je alespoň jednou nanečisto. Do kufru se vejdou vždy a například v Rakousku se vyhnete extra tučným pokutám. V horských oblastech je vzhledem k  nebezpečí uvíznutí lepší řetězy považovat za povinnou výbavu.  „Pokud například v Rakousku řidič sněhovou situaci podcení a zablokuje komunikaci, hrozí mu pokuta až pět tisíc euro,“ varuje Petr Vomáčka z ÚAMK s tím, že za zimní řetězy lze považovat jen ty kovové. „Ostatní typy často nejsou policií v alpských zemích tolerovány a hrozí vám za jejich užití sankce stejná jako za jízdu bez nich,“ upřesňuje Petr Vomáčka.

U auta s pohonem všech kol si motoristé musí dát pozor na to, jestli výrobce nenařizuje použití řetězů na obou hnaných nápravách. „Hodně řidičů s těžkými SUV vozy s pohonem 4×4 a kvalitními zimními pneumatikami přestává mít potřebu se řetězy vybavit. Na všechno čtyřkolky rozhodně nestačí. Zabrzdit rozjeté těžké SUV při jízdě z kopce nebo do zatáčky na ujetém či uklouzaném sněhu, je opravdu nebezpečný zážitek. Řetězy doporučuji nejdříve v klidu vyzkoušet na suchu,“ říká Martin Lenfeld z firmy Pewag, jejíž řetězy byly vítězi několika testů. Pro vozidla SUV a to i s pohonem 4×4 je mnohdy těžší sjet na sněhu dolů než vyjet.

Češi si podle něj řetězy také s oblibou mezi sebou půjčují, což nemusí být zrovna bezpečné. „V Rakousku existují specializované půjčovny, u nás to častěji probíhá na úrovni známých a kamarádů, kteří si často půjčí řetěz nevhodný,“ dodává Lenfeld s tím, že je vždy potřeba přesně zjistit typ řetězu podle auta.

Absence sněhových řetězů v případě nehody nebo kolize může hrát také roli ve výplatě pojistného.
„Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost, kdy absence řetězů zapříčiní škodu. Pokud sněhové řetězy při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí,“ říká Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny.

Aby při vyjížďkách za zimními radovánkami neztuhly posádce rysy, je nutné mít kromě řetězů dostatek paliva v nádrži, rozmrazovací olej do zámků, nemrznoucí směs v ostřikovačích, smetáček, zimní rukavice, škrabku na led, pytlík s pískem, lopatku, lano, kanystr s palivem, startovací kabely, baterku a v neposlední řadě teplou deku nebo spacák, náhradní oblečení a autonabíječku na mobil.

Jak je to s řetězy v Alpských zemích?

Slovensko
Sněhové řetězy mohou být použity pouze v případě, že je dostatek sněhu pro ochranu povrchu vozovky. Při použití musí být namontovány na hnacích kolech. Pokud máte vozidlo s náhonem na všechna kola, řídíte se manuálem k vozidlu.

Rakousko
Použití sněhových řetězů je povoleno, a pokud je u silnice umístěna dopravní značka sněhové řetězy je nutné je nasadit na každou hnací pneumatiku. Pokud máte vozidlo s náhonem na všechna kola, řídíte se manuálem k vozidlu. Maximální rychlost je pak 50 km/h (v závislosti na doporučení výrobce).

Německo
Použití sněhových řetězů je povoleno a maximální rychlostní limit s nasazenými řetězy je 50 km/h. V horských oblastech je často vyžadováno používání sněhových řetězů pomocí dopravní značky.

Švýcarsko
Sněhové řetězy jsou povinné v oblastech, kde je umístěna dopravní značka. Vozidlo tak musí být vybaveno nejméně na dvou hnacích kolech.

 Francie
Sněhové řetězy musí být vybaveno vozidlo na zasněžené silnici v souladu s příslušnou dopravní značkou. Pokuty lze uložit za nedodržení tohoto předpisu. Vozidla s řetězy nesmí překročit 50 km/h.

 Itálie
Vozidla vybavená řetězy nesmí překročit 50 km/h.

(Zdroj: ÚAMK)

Jaká na montáž sněhových řetězů

Vyndáme si praktický návod montáže vytištěný na igelitu, který tak lze použít i jako podložku, pokud si chceme kleknout. Řetěz rozložíme před poháněným kolem, na které budeme řetěz montovat.

Většina moderních řetězů má ráčnu s lankem pro automatické samočinné dopínání za jízdy. Uchopíme lanko a vytáhneme jej z ráčny. Jde to snadno – na ráčně je označení „open“ nebo „drive“.

Upravíme případné překroucení řetězových částí, řetěz zasuneme za kolo a oba konce obvodového lana spojíme nad běhounem pneumatiky. Dva zobáčky do sebe lehce zapadnou. Takto spojený řetěz položíme nahoru na dezén pneumatiky. Následně spojíme dva háčky horní části řetězové sítě a znovu zkontrolujeme, zda řetěz nemáme překroucený nebo zachycený. Takto spojený řetěz zasunete v podběhu za pneumatiku. Pohledem zkontrolujeme, zda je stávající usazení řetězu zhruba symetrické. Nyní uchopíme spodní (většinou červený) koncový a spojovací článek řetězové sítě a spojíte jej.

Nyní již stačí na ráčně přepnout páčku na pozici „drive“ a řetězy se samy dopnou.

Usedneme do vozu a jedeme. Pak není potřeba z auta vystupovat a kontrolovat dopnutí. Řetěz se díky ráčně dopíná neustále sám.


Trik: když je sněhová pokrývka, může se vám stát, že si zezadu nahrnete při zasouvání řetězu za kolo sníh. Uchopíme oba dva spodní konce a střídavě za konce zataháte. Ty se vrstvou sněhu proříznou.

„I když dostanete k řetězům sebepodrobnější návod a vše se vám bude zdát snadné, jednoznačně doporučuji vyzkoušení předem někde na suchu,“ říká Martin Lenfeld, jednatel společnosti Pewag. „U většiny řetězů opravdu postačí jedna zkouška na suché silnici nebo na dvoře, aby pak řidič ve sněhu a chumelenici nezmatkoval a zbytečně se netrápil. A ten trik je skutečně dobrý. Nestane se vám, že vám chybí ke spojení 5 mm.“

Nejrůznější výrobci sněhových řetězů vyvinuli i nové systémy rychlého nandávání nouzových náhražek sněhových řetězů, které jsou nabízeny jako systém „zacvaknout z boku a jet“ nebo textilní či dokonce ve spreji, ale kdo jezdí v zimě do hor často, zpravidla dá přednost klasickým celoobvodovým ocelovým řetězům, protože na vozovce pokryté sněhem poskytují jasně nejlepší služby. Navíc například v Rakousku jsou za řetězy považovány při silniční kontrole pouze a jen ty ocelové, tj. osvědčená odolná klasika. Tyto řetězy mají většinou řetězovou síť tzv. „šikmou stopu“, popř. „H“.

Řetězy jsou určeny pro jízdu na vozovkách pokrytých sněhem či ledem, případně pro jízdu v terénu (určité typy). Materiál těchto řetězů však dovoluje jízdu i na kratších nezasněžených úsecích bez nebezpečí porušení řetězů. Je pak nutno počítat s mírně zvýšeným opotřebením řetězů. Maximální rychlost jízdy vozidla s řetězy je 50 km/h. Na úsecích bez sněhu se doporučuje ještě ji snížit.

Návod musí být u každé zakoupené sady přibalen, protože bezchybnou funkci splní jen ty sněhové řetězy, které na pneumatice dobře „sedí“. Přední výrobci dodávají návody igelitové. Nerozmočí se a lze je tak opakovaně použít, pokud montujete s návodem na sněhu.

Jízda s chybně usazeným nebo neúplně dotaženým řetězem může vést i k poškození vozidla. Řetězy se samočinnou dopínací ráčnou jsou komfortní a bezpečné právě z hlediska správného dopnutí (bez starostí) a rychlosti montáže.

Postup při demontáži

Je potřeba, aby dolní spojovací háček byl cca na pozici „17.30 h“. Případně malinko popojedeme. Kola máme rovně.

Následně přepneme ráčnu do polohy „open“ povytáhneme lanko. Tím se nám řetěz celý povolil a lze velmi snadno rozpojit jak spodní, tak i horní háčky.

A jak sundat řetěz, abyste nemuseli sahat do podběhů a hledat spojku?

Uchopíme z leva i zprava řetězovou síť na bocích pneumatiky a jednou či dvakrát trhneme s řetězy směrem k sobě dolů. Zadní spojka vyjede zezadu, jednoduše se uvolní „spojka se rozeskočí“ a řetěz spadne. Podíváme se, zda máme ráčnu mimo kolo, případně ji posuneme, abychom ji nepřejeli, a z řetězu už jen sjedeme.

A co vozy s minimálním místem v podbězích? Moderní řetězy mají tenké a odolné řetězové články, kdy např. boční řetězy mají průměr pouhých 7 mm a vejdou se i do skutečně stísněných podběhů. Standardní řetězy mají 9 mm řetězové články z odolné oceli.

Nutná údržba 

Řetězy je dobré co nejdříve po použití osprchovat v teplé vodě, aby se snadněji rozpustily solné usazeniny. V tomto stavu je možno řetězy uložit. Nesmí se nikdy olejovat. Menší známky koroze neohrožují kvalitu řetězů pro další použití.

Celkovou životnost řetězu lze těžko stanovit, je dána jak způsobem jízdy, tak i do značné míry počtem kilometrů ujetých po vozovkách s neúplnou sněhovou pokrývkou. Roli hrají též použité materiály výrobcem.

Před nákupem řetězů je třeba zjistit rozměr pneumatik, které auto na zimu obouvá (Škoda Fabia například 185/60 R14). Správný řetěz nemůže být absolutně univerzální a je obvykle určený jen pro několik rozměrů pneumatik.

Vždy je lepší nahlédnout do návodu k obsluze vozu, zda zde nejsou uvedena omezení pro použití sněhový řetězů v souvislosti s rozměrem pneumatik, které zrovna na vozidle máte. Mnoho výrobců vyrábí řetězy i pro vozy s minimálním místem v podbězích stejně tak, jako zesílené provedení pro těžší SUV vozidla. Majitelé těchto těžkých vozů, a to i s pohonem 4*4 ocení řetězy především při jízdě z kopce a brzdění, kdy bude s řetězy brzdná dráha výrazně kratší a držení stopy lepší.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: