Velký test Seat Leon 1.5 TSI: Lekce španělštiny

1 nový názor
Autor: Redakce

+

  • Podvozek, který umí komfort i akci
  • Kultivovaný a úsporný motor
  • Pohodlné přední sedačky

  • Ovládání klimatizace a hlasitosti dotykovými ploškami
  • Vedení v jízdních pruzích je poněkud jalové

Je pravdou, že mluvit o španělských vozech v souvislosti s emocemi je klišé jako hrom. Ale když na dálku odemknete a podsvícení vám na zem z pod zpětných zrcátek promítne slovo Hola! (v překladu Ahoj!), je těžké se alespoň nepousmát. Pozitivní emoce budí i vzhled nového Seatu Leon. Příď s akční grafikou diod ve světlometech působí agresivně, nízko umístěné kliky opticky snižují pas vozu a záď se světelným pásem mezi světly také vylepšuje celkový dojem. Co je podstatné: Na první pohled poznáte, že jde o Seat.

Vnitřek sází na stejnou kartu, jako koncernoví sourozenci. Tudíž zde máme velké obrazovky přístrojového štítu a infozábavního systému a také dotykové plošky pro ovládání klimatizace a hlasitosti multimédií. Toto řešení nyní značky sdružené pod Volkswagenem masově nasazují s různým přístupem a zdá se, že ne vždy nadšeným přijetím. V Leonu máte pod středovým displejem dva panely po stranách pro regulaci teploty, které lze mačkat nebo přejíždět prstem. Prostor mezi nimi je pak dotyková ploška k ovládání hlasitosti. Pokud máte dost času se na nastavení soustředit, jde o poměrně elegantní způsob, jak tyto základní a používané funkce obsluhovat. Nicméně pokud se musíte soustředit i na jízdu, můžete se přistihnout v situacích, kdy dělíte svou pozornost mezi provoz a plošky. A tak se občas stává, že najednou z ventilaci fičí ledový vichr či tropické vedro, či rádio nastavíte na ohlušující hlasitost. Stačí se chvilku zamyslet nebo nesoustředit s prstem na panelu. Na druhou stranu, možná jde o zvyk, který se při relativně krátkém testování nepodařilo osvojit. Budoucnost ukáže, zda nejde o slepou uličku, na kterou další generace nenaváže.

Dvě tlačítka na pravém rameni volantu umožňují zobrazit různé doplňkové informace uvnitř digitálních „budíků“. Voliče blíže k středu vyžadují dlouhé palce
Bezklíčové startování je v základní výbavě, odemykání i zamykání dostáváte bez příplatku k výbavě Xcellence

Naopak spolupráce s velkou obrazovkou palubního systému je bez větších zádrhelů. V základním zobrazení jsou dlaždice jednotlivých funkcí vedle sebe, ikony těch nejpoužívanějších ve spodní části obrazovky mají rozumnou velikost a displej funguje s akceptovatelnou rychlostí. Hlasové ovládání taktéž zřídkakdy chybuje, a pokud něčemu nerozumí, položí vám doplňující otázky. Přístrojový štít nabídne několik zobrazení, z nichž se jeví jako nejpraktičtější mapa uprostřed a „budíky po stranách,“ přičemž vnitřky každého můžete doplnit provozními informacemi typu spotřeby nebo stavu vozu dle svého uvážení skrze tlačítka na volantu. Ne zcela šťastnou volbou je však dělení stupnice rychloměru po 20 km/h od nuly. Praktičtější by bylo vidět klasické evropské limity – 50, 90, 130 km/h.

Sledování mrtvého úhlu vás upozorní světlem ve výplni dveří
Až budete hledat ofuk čelního skla nebo výhřev toho zadního, podívejte se vlevo pod volant

Digitální výbava chce tedy nějakou tu chvíli zvyku, zato ergonomické prvky interiéru sednou většině lidí napoprvé. Přední sedadla jsou příjemně široká v oblasti sedáků i opěradel, díky rozumé výšce se do nich snadno nastupuje. Skrze volant s tenkým věncem je dobře vidět na přístrojový štít, pod palci máte užitečné válečkové ovladače pro hlasitost a palubní počítač. Vzadu je v podélném i příčném směru místa dost, ale sedáky jsou celkem nízko nad podlahou a stehna si na ně tak položí jen děti. Nad hlavou budou mít dost místa osoby s výškou necelých 180 centimetrů. Nazvdory stoupající linii zadních oken se zde pasažéři necítí jako v temném bunkru. Potěší také přítomnout dvou USB-C portů, které dostáváte společně s paketem navigačního systému. Podlahu kufru lze uložit do dvou výškových poloh. V té spodní máte k dispozici plnou kapacitu zavazadelníku, v horní je pak podlaha v rovině se sklopenými opěradly druhé řady. Nakládací hrana kufru však není v rovině s podlahou ani v jednom případě. Kapacita je mimochodem stejná jako u sesterského Golfu.

Tvarování sedáků a opěradel jasně říká, že zadní sedačky nejlépe vyhoví dvěma osobám. Dopředu i dozadu se pohodlně nastupuje, bezproblémové je i nakládání rozměrných dětských sedaček
Podlaha kufru se dá uložit ve dvou polohách. Na snímku vidíte tu spodní, která nabídne maximum objemu, ale zároveň zde po sklopení opěradel vznikne schod. Ten zmizí po umístění do horní polohy

Stopadesátikoňový turbobenzín dynamicky střiženému Leonu sluší. Je velmi tichý, nevibruje a dá si líbit i nižší otáčky – na rovině není problém, aby se nechal roztočit z 1000 ot./min ke dvěma tisícům, kde už naplno táhne, a dál k omezovači, před kterým mu nijak výrazně nedochází dech. Zrychlení na první dva stupně je velmi slibné, na vyšší a delší kvalty by se hodil větší odpich. Zvlášť vzhledem k schopnému podvozku. Testovaný kus byl vybaven příplatkovým paketem Dynamic s adaptivním odpružením a rovněž příplatkovými 18" koly s pneu v rozměru 225/40. Pocitově je odpružení tužší než například u plavné nové Octavie, ale k charakteru auta bezpochybi sedí. Leon ochotně mění směr, řízení je citlivé, ale zároveň ne zbrklé. V zatáčkách Seat vykazuje velké množství přilnavosti, necestuje z oblouku ven a v zákrutě se bez protestů nechá rovnat do směru lehkým sešlápnutím výborně modulovatelných a účinných brzd. Spolupráce se šestistupňovým manuálem je také příjemná, nikdy není třeba řadit nadvakrát. Škoda jen, že plynový pedál už není uchycen k podlaze a nenachází se v ideální poloze pro meziplyny. To však není chyba, jen povzdech nad dobami minulými. Odhlučnění je na vysoké úrovni, v dálniční stotřicítce je slyšet jen lehký svist vzduchu a vzdálený šum od kol.

Detailní srovnání: Nový Seat Leon vs. Volkswagen Golf, Hyundai i30 a další konkurence
Přečtěte si také:

Detailní srovnání: Nový Seat Leon vs. Volkswagen Golf, Hyundai i30 a další konkurence

I Leon si stejně jako všechna moderní auta umí pomáhat různými asistenčními systémy. Adaptivní tempomat funguje dobře, vedení v jízdních pruzích ale nepracuje s takovou samozřejmostí, na jakou jsme zvyklí z jiných koncernových vozů. Po sepnutí vás důrazně stáhne k pravému okraji pruhu a po malé chvilce upozorní, abyste za volantem nechytali lelky a převzali řízení. Na jednu stranu je sympatické, že vůz chce, abyste se na jízdu soustředili, ale hodila by se větší (byť z právního hlediska diskutabilní) samostatnost, například aby řidič mohl otevřít láhev s pitím, loknout si a opět našroubovat víčko bez držení volantu.

Parkovací kamera je umístěna nad registrační značkou. Lépe by jí bylo pod výklopným znakem, kterým otevíráte kufr

V té nejdůležitější „Seatí“ disciplíně Leon boduje. Svižnou a sebejistou jízdu s příjemným ovládáním si užijete, aniž by vás penalizoval nepohodlím. Je také vrcholně kultivovaný a má rozumnou spotřebu. Ovládání klimatizace a hlasitosti dotykovými ploškami však není v této podobě uživatelsky vstřícné. Občas je dokonce k vzteku. Vidíte, zase ty emoce.

Interiér

Vnitřek působí velmi vzdušně, na čemž mají podíl subtilní výplně dveří a štíhlý středový tunel. Přední sedadla jsou hezky široká a díky prostorově tvarovaným bočnicím opěradel dobře drží tělo, aniž by škrtila trup. Dozadu se pohodlně usadí dva průměrně vysocí dospělí, i zde je v příčném směru místa dost, ale sedák je relativně nízko nad podlahou. Nohy si tedy musíte buď nátáhnout (máte li prostor za předními sedačkami) nebo si je poskládat do stran. Dekory a materiály palubní desky působí kvalitně, ve dveřích a na středovém tunelu to je o něco horší. Ovládání klimatizace a hlasitosti dotykovými ploškami vyžaduje více spoustředění, než by bylo bývalo zdrávo. Nezřídka omylem nastavíte nesprávné hodnoty.

Práci řidiče usnadňuje výborná pozice za volantem. Všimněte si také, jak dobře se do sedačky vejdou ramena
Dotykové plošky chtějí zvyk, cit a soustředění. Teplotu lze nastavit i přes dotykovou obrazovku, kde najdete zbylé funkce klimatizace a topení

Cena a výbava

Výbava Xcellence je u Leonu nejdražší. Orientována je na styl a komfort, rovněž vrcholná specifikace FR míří spíše na akčněji laděné doplňky. Se 150koňovou verzí motoru 1.5 TSI za ni dáte bezmála 620 tisíc korun, což je na středně velký hatchback částka nemalá, nicméně nižší než u sesterského Golfu v linii Style. Z hlediska užitečných prvků má např. parkovací senzory, automatické stěrače nebo zadní loketní opěrku s průvlakem. I základní provedení Reference (dostupné s motory 1.0 TSI 110 k a 2.0 TDI 115 k) má velmi slušnou výbavu. Například DAB, startování tlačítkem, automatickou klimatizaci, přední a zadní full LED světla, udržování v jízdním pruhu nebo systém s 8,25" dotykovou obrazovkou.

Infotainment

Displej příplatkového infozábavního systému Seat Connect s úhlopříčkou 10 palců má přehlednou, jemnou grafiku a k funkcím vás pustí skrze ikony nebo posunem dlaždic do stran. Rychlost odezvy je v normě, struktura různých menu není příliš složitá k pochopení – stejně jako jiné nové koncernové vozy umožňuje nastavovat bezpečnostní a komfortní funkce skrze názorné obrázky s ikonami a popisky. Aktualizace systému máte předplaceny na deset let. K dispozici je úložiště o kapacitě 10 gigabajtů i WiFi hotspot. Funkce lze ovládat hovorovou češtinou, virtuální asistentka rozumí téměř všem pokynům a pokud jí něco není jasné, položí doplňující dotaz nebo navrhne další postup, který můžete odsouhlasit skrze displej.

Jízda

Leon je auto dvou tváří. Při normálním cestování tichý a úsporný, velmi pohodlný i na 18" kolech, ale když na to šlápnete, předvede díky své neodbytné přilnavosti, citlivému řízení a skvěle dávkovatelným brzdám akční a zábavnou jízdu. Do zatáček se stáčí ochotně, na výjezdu pod plynem pak hezky drží stopu díky standardně dodávané elektronické náhradě uzávěry diferenciálu XDS. Ve všech nastaveních adaptivního odpružení kola s rezervou stíhají filtrovat nerovnosti, a to má verze 1.5 TSI „pouhou“ klikovou zadní nápravu – výkonnější verze dostanou multi link. Z hlediska aerodynamického hluku je jízda také velmi příjemná.

Porovnali jsme novou Škodu Octavia Combi 2.0 TDI s předchůdcem. V mnohém je lepší, ale ne ve všem
Přečtěte si také:

Porovnali jsme novou Škodu Octavia Combi 2.0 TDI s předchůdcem. V mnohém je lepší, ale ne ve všem

Motor a spotřeba

Pokud se krotíte, spotřeba osciluje okolo šesti litrů na sto, ale ani při občasné rychostní zkoušce se vám neudělá vír v nádrži. V dálniční stotřicítce na šestku motor točí zhruba 2500 otáček, takže máte pod pravou nohou dost síly na předjíždění. Je velmi dobře odhlučněný a neobtěžuje v nízkých ani vysokých otáčkách. Solidně táhnout začíná zhruba ve dvou tisících otáčkách, pod nimi je poněkud mdlejší, ale auto umí utáhnout i na vyšší (a bohužel dost dlouhé) kvalty. Při nízké zátěži motor využívá pouze dva válce. Pokud máte ambice jezdit s ještě nižší spotřebou, chvíli s nákpuem Leonu počkejte – v budoucnu bude 1.5 TSI k dispozici i s 48V mild hybridním systémem, ale výhradně s automaticklou převodovkou DSG.

Provozní náklady

Navzdory vyšší ceně a solidnímu výkonu není povinné ručení a havarijní pojištění příliš drahé. Před kolizemi by vás měl ochránit také standardně montovaný systém nouzového brzdění s detekcí chodců i cyklistů. Hodí se i asistent vyparkování, který upozorní na blížící se vozidla nebo kola a pokud řidič nezareaguje, automaticky zabrzdí. Nad bezpečím na cestách dále bdí asistent pro stav nouze. Pokud zjistí absenci řidičovy aktivity, několikrát přibrzdí a poté převezme řízení, rozsvítí varovná světla a plynule zastaví. Ceny nehodových dílů jsou vcelku příznivé (konkrétně LED světlometů), první servis vás čeká až po dvou letech nebo 30 000 km, další v 60 000 km vyjde na 7 615 Kč a v 90 000 km zaplatíte 5900 Kč. Standardní záruku lze rozšířit na pět let a 150 000 kilometrů za vstřícných 5000 Kč.

Seat Leon 1.5 TSI: Verdikt

Zaměření Seatu jakožto akční koncernové značky se v Leonu zrcadlí na sto procent. V zatáčkách je velmi schopný, zároveň však umí být téměř dokonale pohodlný. A to jde ruku v ruce s kultivovaným motorem s příjemně nízkou spotřebou. Na zmatené ovládání základních funkcí se ale zvyká hůře.

Foto: Ondřej Liling


Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 758 500 Kč
Technické údaje Seat Leon 1.5 TSI
MOTOR
Konstrukce: řadový čtyřválec
Zdvihový objem válců (cm3): 1498
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 110/5000-6000
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): 250/1500-3500
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: pohon předních kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,4
Nejvyšší rychlost (km/h): 216
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4368
Šířka bez zrcátek (mm): 1800
Výška (mm): 1456
Rozvor náprav (mm): 2686
CENY A VÝBAVY
Cena modelu od (Kč): 484 900
Tomas (neregistrovaný)
Mám tento motor a podle fotek i stejnou výbavu xcellence, podle mě je motor hodně hlučný a celkově auto vůbec netáhne odspodu, spotřeba dlouhodobě 7 litrů, vypínání válců a znova narození si všimne i spolujezdec vnímáním hrubého chodu motoru a škubnutím, nevím jestli si autor nespletl článek a auto. Kdo nevěří, jsem ochoten se po domluvě sejit a vše předvést.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?