Svícení v autě: denní vs. potkávací světla a kdy (ne)používat mlhovky?

  • Pravidla pro svícení ve dne nejsou stejná jako pravidla pro používání mlhovek

  • Světla do mlhy lze použít opravdu jen, kdo by to byl řekl, v mlze

  • Myslete na to, že denní světla nesvítí vzadu

  • Odstavené auto na silnici musí svítit

  • Policistovi nesmíte nikdy říct, že víte, že vám nesvítí světlo

Není snad dne, abyste nepotkali v šeru někoho s denním svícením, za jasného dne tzv. „mlhovkáře“ nebo auto, kterému svítí pouze obrysová světla. Jistě, jsme jen lidé a někdo si prostě rozsvítit zapomene. Ale když už člověk svítí, měl by svítit nejen v souladu s předpisy, ale především také tak, aby byl vidět a neoslňoval.

Doporučujeme: Jak postupovat při dopravní nehodě – a co raději nedělat

Osvětlení vozidel upravuje v zákoně 361/2000 Sb. § 32 takto:
(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.
(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.
(3) Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.
(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.
(5) Činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.

§ 33 pak doplňuje následující:
(1) Motorové vozidlo nebo jízdní souprava, jejichž rozměry nebo rozměry nákladu přesahují míry stanovené zvláštním právním předpisem, musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla.
(2) Vozidlo stojící za snížené viditelnosti v obci na místě, kde tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích, nebo na pozemní komunikaci mimo obec musí mít rozsvícena alespoň na straně přivrácené ke středu pozemní komunikace obrysová nebo parkovací světla, popřípadě musí být osvětleno na straně přivrácené ke středu pozemní komunikace alespoň jedním bílým neoslňujícím světlem viditelným zpředu i zezadu. To neplatí na parkovišti.

Co to ale znamená v praxi a jak se máte při používání světel chovat? Asi bude nejlepší, když si to probereme po jednotlivých paragrafech.

Pozor, denní svícení nesvítí vzadu

§ 32/1: Povinnost svítit ve dne splníte jen v tom případě, kdy použijete schválená světla. V tomto případě potkávací (tedy hlavní sklopená světla) a obrysová světla (na moderních autech svítí dohromady vpředu, obrysová nebo též tzv. parkovací světla svítí vždy vzadu). Pokud má vaše auto homologovanou sadu světel pro denní svícení (dnes jsou to nejčastěji diodové proužky), můžete svítit i jimi. U některých aut se zapínají automaticky, u jiných je potřeba je zapnout ručně. Některé vozy mají možnost denní svícení vypnout v menu palubního počítače.

Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život

V případě tzv. denních světel se neřeší nesvícení zadními obrysovými světly, ale praxe ukazuje, že policie to neřeší a vlastně současný stav plošně toleruje. Nepočítejte ale se shovívavostí, když klesne viditelnost. Jezdit v šeru nebo v tunelu na denní ledky bez rozsvícených zadních obrysových světel je nejen nebezpečné, ale i neslušné. Netolerují se ani mlhovky. Mlhová světla v kombinaci s obrysovými světly vpředu neodpovídají zákonu a přísného policistu jen tak neumluvíte.

Co je to vlastně snížená viditelnost?

§ 32/2: Snížená viditelnost je hodně široký pojem, ale i ten upravuje zákon. §2 odstavec ff říká, že „snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.“ V takovém případě musíte mít vždy rozsvícená přední potkávací světla a obrysová světla a zadní obrysová světla, případně přední světla dálková, pokud tím není porušena jiná povinnost. Ani v tomto případě se nedovoluje svícení mlhovými světly, protože to upravuje samostatný odstavec zákona.

§ 32/3: Ohledně dálkových světel je to snad každému jasné, ale například stání u přejezdu s rozsvícenými potkávacími světly také mnoho řidičů nedodržuje. S tím souvisí i jedna drobnost. Když stojíte dlouho u přejezdu, nestůjte na brzdě. Intenzivní brzdové světlo by mohlo oslňovat řidiče za vámi. Zákon to neupravuje, ale ale určitě se vám nic nestane, když zatáhnete parkovací brzdu.

Mlhovky? Opravdu jen do špatného počasí

§ 32/4: A teď se konečně dostáváme k diskutovaným mlhovkám. Smí se použít jen za hustého deště, sněžení nebo mlhy. Raději si to v samostatném odstavci ještě jednou zopakujme:

Za hustého deště, sněžení nebo mlhy.

Má snad svéprávný řidič problém poznat, co je to husté sněžení, déšť nebo mlha? Pozor ale na povinnost zadní mlhovku v takových podmínkách použít vždy. Zejména na dálnici se v dešti za vozidlem tvoří velká vodní tříšť a běžná obrysová světla nejsou vůbec vidět. Auta mají také v palubní desce kontrolky informující o rozsvícených mlhovkách, takže až podmínky pro mlhovky pominou, zase je vypněte. Děkujeme.

Doporučujeme 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů: Jste jedním z nich?

§ 32/5: Za mouchy na světlech vám policista pokutu nedá, ale za světla zastříkaná blátem a zejména silně znečištěná zadní světla pokutu dostat můžete.

§ 33/2: Nezapomeňte v autě odstaveném mimo označené parkoviště, které zasahuje do vozovky, rozsvítit obrysová nebo též parkovací světla. Zároveň je povinnost takové auto označit nějakým neoslňujícím bílým světlem, pokud obrysová světla nefungují.

Jaká hrozí pokuta?

Za porušení povinnosti v souvislosti s osvětlením vozidla hrozí bloková pokuta do 2000 Kč, bodů se ale bát nemusíte. Vedle nerozsvícených světel nebo naopak oslňování ostatních dálkovými světly či bezdůvodným svícením mlhovkami můžete dostat pokutu také za neschválená světla, ať už jsou to různé světelné rampy, podsvícení podvozku neony a podobně. Policie si ráda smlsne třeba na obrysových světlech neodpovídající barvy. Myslete také na to, že musí fungovat i osvětlení registrační značky.

A na závěr jedna drobná rada. Povinností řidiče je si před jízdou osvětlení vozidla zkontrolovat. Takže když vás zastaví policie a zeptá se vás „Víte, že nám vzadu nesvítí světlo?“ a vy odpovíte „Jo, vím…“, tak to můžete mít až za dva tisíce. A dobře vám tak.

Svícení v autě: denní vs. potkávací světla a kdy (ne)používat mlhovky?
Ohodnoťte tento článek!
4.61 (92.26%) 62 hlas/ů

17 KOMENTÁŘE

  1. Musím autora trochu poopravit: při použití denních světlometů nesvítí zadní obrysovky záměrně a je to tak v pořádku. Takže policie nemá co tolerovat. Má to totiž svou logiku – za bílého dne je toto osvětlení zbytečné a pokud není aktivní, tak nezhoršuje viditelnost směrových a hlavně brzdových světel. Nejvíc patrné je to u vozů, kde obrysovka a brzdovka jsou sloučeny do jedné komory. Ale např. u vozů koncernu VW se to mnohdy dá naprogramovat tak, aby s denními světly svítili zároveň i zadní obrysovky. Škoda jen, že povinnost užití denních světel je pouze dobrovolná a není stejně exaktně stanovena tak, jako v případě ostatních světelných zdrojů. Nepotkávali bychom potom spousty aut s nesmyslně rozsvícenými potkávačkami za nesnížené viditelnosti. Je to stejně nepříjemné jako zmiňované stání na brzdě. Nakonec úplně nepochopitelným a maximálně neohleduplným počínáním mnoha “řidičů” je jízda s trvale sepnutým osvětlením, ačkoli disponují automatickým spínáním světel (poloha přepínače světel “Auto”). Obzvlášť, když to auto je osazeno výbojkovým nebo LED-kovým zdrojem.

    • Pouze bych dodal, že svícení za bílého dne je absolutní nesmysl .
      Tuto záležitost převzal nějaký chory mozek ze severských zemi. Tam je to opodstatněné
      ale u nás je to tak trochu zbytečné. Nemluvím o snížené viditelnosti.
      Výsledek je ten ,že řidiči toto osvětlení za bílého dne nevnímají a pokud svítí sluníčko ,tak už vůbec ne.
      Následkem toho jsou větší nároky na elektrickou soustavu auta.Odchází rychleji žárovky,
      alternátory,akumulátory a jiné. Další vliv i zvýšená spotřeba paliva .
      To znamená,že řidičům to pomohlo ,tak že mají pouze vyšší náklady na provoz a polepšili si
      prodejci a autoservisy .

      • Svícení není nesmysl. Celkem jednoznačně zviditelňuje jedoucí auta na přechodech mezi stínem a světlem, na dlouhých rovných úsecích (zejména v létě, kdy se vzduch horkem tetelí), no prostě kdo jezdí, ví (a vidí), že to je prospěšné.
        Zmínku o žárovkách, altících a baterce beru jako nepovedený pokus o vtip.
        Ještě legračnější je kňourání nad spotřebou – i kdybych svítil jak vánoční stromeček (2xH7+2x15W vzadu), tak odběr bude cca 150W, s účinností altíku, ztrátami třením, atp. klidně 200W, tedy 0,2kW. Běžný motor, který přinejhorším má řekněme 40kW (stará 1,4MPI Fabie) tuhle “zátěž” (0,5% celkového výkonu motoru) ani nepozná, a daleko větší vliv bude mít protivítr, puštěná klima nebo (a to hlavně) styl jízdy.

        Fakt by mě zajímalo, kde se tyhle konspirační teorie berou.

  2. Vtip je v tom, že MLHA je podle terminologického, výkladového slovníku Českého Hydrometeorologického Ústavu vždy když je dohlenost nižší než 1km.

    cituji
    “Mlha je soustava velmi malých vodních kapiček, popř. drobných ledových krystalků, rozptýlených ve vzduchu, která snižuje vodorovnou dohlednost třeba jen v jednom směru pod 1 km. Relativní vlhkost vzduchu v mlze je vysoká, až 100%”.

    zdroj zde:
    http://portal.chmi.cz/predpovedi/predpovedi-pocasi/ceska-republika/meteorologicka-terminologie

    Dále, ale z jiného soudku, pokud máte funkci Autohold, pak po uvolnění brzdového pedálu zadní brzdová světla nezhasnou :/.

  3. těch lulanů co zbytečně svítí zadní mlhovkou a oslňují tupě ostatní nejen na dálnicích je plno

  4. A pokud máte naprogramované automatické denní svícení potkávacími světly, tak je ani na tom přejezdu nebo jinde bez vypnutí motoru nevypnete.

  5. A taky by mě zajímalo, jak se slučuje se zákonem automatické přisvícení mlhovkou při zatáčení (samozřejmě mimo mlhy, sněžení nebo hustého deště).

  6. Já bych ještě doplnil že pokud máte denní svícení, tak nemůžete “svítit i jimi”. Podle předpisů denní svícení nesmí svítit s žádnými jinými světly a se světly potkávacími to dokonce nesmí být ani technicky možné.

  7. Tlumenými světly svítím i přes den od roku 1982. Denní svícení, vpředu jakási bludička a vzadu tma, považuji za “vynález zkázy”. Někteří pomatenci takto jezdí v v zimě za hustého sněžení.

    • Naprosto souhlasím, také jsem začal trvale svítit tlumenými světly ještě v době kdy mě ostatní problikávali, že svítím…

  8. pro Honzu
    -nové auta co svítí s potkávacími světly i denní, mají dvě intenzity svícení led denních světel. S potkávajícími svítí ledky sníženou intenzitou jako obrysové světla.Pokud se potkávací vypnou, ledky svítí více.Tak se prodávají i samostatné přídavné led světla.
    proto ne všechny se smějí používat jako denní světla.

  9. Pouze bych dodal, že svícení za bílého dne je absolutní nesmysl .
    Tuto záležitost převzal nějaký chory mozek ze severských zemi. Tam je to opodstatněné
    ale u nás je to tak trochu zbytečné. Nemluvím o snížené viditelnosti.
    Výsledek je ten ,že řidiči toto osvětlení za bílého dne nevnímají a pokud svítí sluníčko ,tak už vůbec ne.
    Následkem toho jsou větší nároky na elektrickou soustavu auta.Odchází rychleji žárovky,
    alternátory,akumulátory a jiné. Další vliv i zvýšená spotřeba paliva .
    To znamená,že řidičům to pomohlo ,tak že mají pouze vyšší náklady na provoz a polepšili si
    prodejci a autoservisy .

  10. Mlhovky mě teda snad nikdy neoslňovaly, i když je měla auta zapnuté i mimo povolené podmínky. Za daleko horší praxi považuji to, že autoškoly vyučují, že používání směrových světel je trestné a hrozí za to až výjimečné tresty. Jinak si ten odpor a neochotu používat směrovky vysvětlit nedokážu.

  11. Nevím co máte za auta, ale moje Octavia II FL Scout model 2013 má denní svícení v předu řešeno origo mlhovkama a automaticky mi s tím svítí i zadek, ale těch šašků co jezdí na denní svícení vpředu co i oslňuje a vzadu tma při značném šeru, nebo za mlhy potkávám spoustu. Když přepnu na automatické rozsvicení, tak se denní svícení přepíná na můj vkus dosti brzo, ale to mě netrápí. Dáležité je, že jsem vidět a ta jedna deska nafty na 100km mě fakt nepo…e

  12. Vzhledem k tomu ze cyklisti svitit nemusi, je to pekna prasarna. I kdyz maji svitivy buzioblecky tak proste nejsou videt. Hlavne ze auta ktery nejde prehlidnout musi svitit jak vanocni stromecek.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: