Stejná pneumatika, zcela jiná konstrukce. Verze pro různá auta se mohou velmi lišit

  • Pneumatika stejného výrobce se stejným obchodním označením může mít odlišnou konstrukci, patku i dezén

  • Někteří výrobci pneumatik dodávají automobilkám takzvané „označené“ pneumatiky, vyvinuté přímo pro konkrétní model

  • Plášť Pirelli P Zero 305/30 ZR20 se montuje na Audi R8, Porsche 911, Lamborghini Huracán i Ferrari 488. Pokaždé je ale jiný

  • Od generických plášťů stejného jména se pneumatiky dodávané jako originální výbava liší označením na bočnici

Poučenější motoristé vědí, že není pneumatika jako pneumatika. A to i když má naprosto stejné obchodní označení. Někteří výrobci plášťů úzce spolupracují s automobilkami a vyvíjejí pro ně obutí na míru. Možná vás ale překvapí, jak moc se pneumatiky s totožným obchodním označením mohou lišit.

Britský automobilový novinář Henry Catchpole zveřejnil o víkendu na svém Twitteru tento obrázek:

Ve všech případech se jedná o pneumatiku Pirelli P Zero. Přesto je zjevné, že mají zcela jiný průřez, profil patky i dezén. „Jedná se o takzvané ‚označené‘ pneumatiky,“ vysvětluje Zdeněk Vacl z českého zastoupení Pirelli. „Označená pneumatika je na míru vyvinutá pro konkrétní model.“

A proč se jim říká označené? Protože označené jsou. Doslova. „Prémioví a prestižní výrobci používají značení na bočnici pneumatiky,“ říká Vacl. Známý je příklad Porsche a jeho „N“, BMW používá hvězdičku, Audi „AO“.

Podívejme se na konkrétní konstrukční odlišnosti. Za příklad si vezmeme plášť Pirelli P Zero 305/30 ZR20, obouvaný v prvovýrobě na Audi R8, Porsche 911, Lamborghini Huracán i Ferrari 488.

Jak číst značení pneumatik a co znamenají zkratky na boku pneumatiky

Verze pro Porsche a Lambo se shodují v profilu patky, materiálu (jednovrstvý rayon) a tuhosti nylon-kevlarové části (střední). Porsche má však jinou směs dezénu (typ B) a asymetrickou strukturu. V případě R8 se používá specifická geometrie patky, dvouvrstvý polyester, vysoká tuhost, směs dezénu A a symetrická struktura. Tu má i plášť pro Ferrari. Od ostatních se však liší směsí dezénu (typ C) i profilem patky. Je vyroben z dvouvrstvého rayonu a má vysokou tuhost nylon-kevlarové části. Na stejnou pneumatiku hodně rozdílů, viďte?

Screenshot 2018-11-27 at 09.33.41
Značné rozdíly jsou v profilu pláště i konstrukci patky (Zdroj: Pirelli)
Výrazně se může lišit i šířka a profil dezénu (Zdroj: Pirelli)

Odlišnosti, a výrazné, najdeme i v šířce a profilu dezénu. „Podstatou značených pneumatik je úzké sepětí od jejich návrhu,  přes výrobu a náročné testování s výrobcem automobilů pro zajištění jízdní charakteristiky pro konkrétní modely vozů. Každá pneumatika musí projít velmi specifickými testy a musí splnit vice než 50 různých kriteríí kvality. Vše směřuje k naplnění optimálního fungování mezi pneumatikou a komponenty vozidla, např podvozkem, adaptivními systémy atd.,“ vysvětluje Zdeněk Vacl.

Pláště jako Pirelli P Zero se samozřejmě vyrábějí i v provedení bez označení originální výbavy. Když si v e-shopu objednáte obutí jen podle obchodního označení a rozměru, dostanete zase jiný plášť. Liší se vším výše popsaným. „Jiná je konstrukce, použité materiály i směs,“ upřesňuje Vacl. „Nicméně vždy je pneumatika vyvinuta pro výkon a naplnění obecné charakteristiky v souvislosti se svým technickým vymezením nosnosti, rychlostního indexu a dalších parametrů.“

Zimní vs. letní pneumatiky: Jak se liší brzdění z rychlosti 200 km/h na suchu u Porsche 911?

Pokud tedy chcete, aby vaše sportovní nebo luxusní auto mělo přesně takové jízdní vlastnosti, jaké výrobce zamýšlel a jaké mělo při dodání z továrny, při přezouvání žádejte pneumatiky s označením originální výbavy. Zvlášť u aut se specifickými jízdními vlastnostmi, jako má třeba Porsche 911, může být rozdíl oproti generickému plášti stejného obchodního označení i dost výrazný.

Stejná pneumatika, zcela jiná konstrukce. Verze pro různá auta se mohou velmi lišit
Ohodnoťte tento článek!
4.14 (82.7%) 37 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: