Zapomeňte na ploché plexištíty, třásně a cvočky. Typickou formu velkého amerického motocyklu 21. století dokonale ztělesňují tyto dva baggery – polokapotáž na řídítkách, dvojice bočních kufrů a minimalistická estetika. Harley-Davidson má vynikající schopnost přijímat do výrobního programu slibné trendy ze scény nezávislých úpravců. Už v roce 2006 představil Street Glide, tovární custom vzniklý částečným odstrojením „dresserů“ z rodiny Electra Glide. Byl to prozíravý krok. Street Glide se na domácím trhu postupně etablovala jako nejprodávanější Harley, ale i jako jeden z nejprodávanějších velkých motocyklů celkově.

Masivní černé hlavy nejsou tak horké, jak by se mohlo zdát. Milwaukee-Eight má uhlazený projev
Osmnáctistovka s nádhernou siluetou se projevuje jako ryzí vzduchem chlazený twin – cítíte každý puls

Indian se po svém posledním povstání z popela pod křídly koncernu Polaris dlouho držel bezpečné sázky na ony tradiční třásně. S úspěchem však roste odvaha vydávat se na neprobádanou půdu. Chieftain Limited je přímou odpovědí na Street Glide Special. Oproti standardním modelům mají tyto varianty navíc lepší výbavu a četné detaily v „custom“ stylu. Ostatně styl, o ten zde jde především. Nenechte se zmást kufry a kapotáží. Hluboko vybrané sedlo, nízký plexištítek a na údržbu náročná povrchová úprava mnoha dílů se hodí spíš na křižování bulvárů než na křižování kontinentů. Od toho mají obě značky v nabídce osvědčené cestovní koráby Ultra Limited (dříve Electra Glide) a Roadmaster.

Poslední modernizace odpružení u harleyů řady Touring snese i české silnice. Do ideálu má však daleko

V otázce stylu se Harley těší zřejmé výhodě originality. Kořeny ikonické kapotáže „Batwing“ sahají až do roku 1969, kdy se tento prvek objevil v nabídce příslušenství pro Electru Glide. Motor Milwaukee Eight, ač konstrukčně nový, vzhledově rovněž odkazuje hluboko do slavné historie značky. Stejně jako blatníky, podsedlové kryty a mnohé další detaily. Indian nemá na své straně výhodu nepřetržitého designového vývoje. Působí jako kopie úspěšného receptu konkurenční značky, protože jí fakticky je. Absence přímé historické návaznosti nicméně dává návrhářům větší svobodu. Znát je to právě na tvarech kapotáže. Je aerodynamicky efektivnější a výšku plexi lze seřizovat elektricky, což v praxi přináší značnou výhodu. Harley sice v rámci svého projektu Rushmore kapotu Batwing pro modelový rok 2014 modernizoval, oproti Indianu však turbulence stále cloumají uzavřenou přilbou o dost výrazněji. A to nejen v dálničních rychlostech.

Naprosto přehledné a intuitivní zároveň je uspořádání přístrojového štítu Street Glide
Infotainment Indianu je o něco méně intuitivní než u H-D. Kruhové budíky ovšem také nechybí

Ve výbavě amerických rivalů najdeme nejen audiosystém, ale také infotainment s dotykovou obrazovkou s navigací. Systém Ride Command v Indianu se vyznačuje velkou obrazovkou a množstvím zobrazovaných údajů ve stylu palubních počítačů osobních aut, Harley zase boduje intuitivnějším grafickým rozhraním. Navíc podporuje Apple CarPlay.

Oba motocykly mají téměř shodnou suchou hmotnost (Harley 362, Indian 361 kg) a podobnou výšku sedla – 690, resp. 650 mm. To je pozoruhodné, když uvážíme, že v Milwaukee k tomu potřebovali snížit zdvih zadního kola na extremistických 55 mm, zatímco Chieftain navzdory nižšímu sedlu nabízí velkorysých 114 mm. Ona ta historická návaznost může být někdy i ke škodě věci… A pojďme si říct rovnou, že komfort tomu bezezbytku odpovídá. Po poslední modernizaci odpružení jezdí Street Glide i na českých silnicích docela snesitelně, charakteristická rána do kostrče se dostaví jen zcela výjimečně. Když ale stroje vyměníte, je to jako přesednout z jankovitého sportovního hatchbacku do velkého mercedesu na 16palcových kolech. Indian žehlí silnici s grácií limuzíny.

Klíčem k ochočení Indianu je správný způsob jízdy

Nic limuzínového naopak není na jeho motoru Thunder Stroke 111. Obrovité písty, které běhají pod nádherně tvarovanými půlkulovými hlavami, tlačí soustavu jezdce a stroje vpřed ráznými pulsy, které připomínají rytmické údery velkého kladiva. Milwaukee Eight se projevuje uhlazeně. Možná až příliš. Na japonské twiny s podobným chováním se z tábora pravověrných léta hrnula kritika za nedostatek charakteru… Síla však Harleyi nechybí. Má ještě o něco absurdnější zdvihový objem než Indian (1868 vs. 1819 cm3) a o 12 Nm více točivého momentu.

Test Harley-Davidson Road Glide Special s motorem Milwaukee-Eight: Co není vidět

Dvouventilový Thunder Stroke také rychle ztrácí elán, zatímco „M8“ se nechává vytáčet do oblasti nejvyššího výkonu s dříve nepoznanou radostí. Jeho krémovější běh by mohl být velkou výhodou v hustém městském provozu. V něm však řidiče potrápí velmi tuhá spojka. Kdyby opravdu došlo k nějakému zlepšení pokaždé, když H-D v posledních dekádách sliboval lehčí chod spojky, musela by už dávno fungovat úplně sama. Realita je taková, že autor článku potřebuje k popojíždění mezi semafory všechny čtyři prsty – a i tak začne ruka brzy umdlévat. Na Indianu chodí levá páčka daleko lehčeji. Lehčeji však rozhodně nechodí samotný Indian.

Kopat kvalty nahoru patou je chvílemi příjemné zpestření. Plošinové stupačky ale v zatáčkách jiskří o asfalt příliš brzy
Řazení nahoru patou byste u Chieftainu hledali marně. O to víc je na plotně prostoru pro spočinutí chodidla

Ačkoliv jsou oba kolosy podobně těžké a úhel krku řízení se liší o jediný stupeň, Street Glide působí v městských rychlostech agilněji. Její ochota k překlápění ze strany na stranu hraničí s hravostí, a když se, nedejbože, potřebujete otočit do protisměru, nemáte na rozdíl od jezdce na Chieftainu nutkání zavolat si na pomoc jeřáb. Situace se ale obrátí, jakmile město skončí, rychlost se zvýší a místo pravoúhlých zlomů mění vozovka směr plynulými oblouky. Klíčem k ochočení neotřesitelné stability Indianu je ovšem správný způsob jízdy.

Test Indian Chief Dark Horse: Problém pro tu druhou značku

Zatáčet úmyslným vyvíjením síly na řídítka v opačném směru je technika dvousečná a podle mnohých instruktorů dokonce nebezpečná. Na sportovních motocyklech jistě. V případě tak těžkého, dlouhého a nízkého biku však představuje klíč k radosti v zatáčkách. Pak zjistíte, že zatímco Street Glide škrtá plošinovými stupačkami velmi předčasně, Chieftain má nečekané zásoby volnosti v náklonu. Navíc se sklápí neutrálněji a případné nerovnosti ve vrcholovém bodu zatáčky převálcuje se stoickým klidem, zatímco Harley se ve stejném místě nervózně zavlní.

Čtyřpístkové brzdiče si poradí i s plně naloženou Street Glide, která může s posádkou vážit až 617 kg
Brzdy zvládají nápor hmotnosti i u Indianu, bez brzdění tou zadní se ale neobejdete

A nervózně by se mohl zavlnit také zákazník při pohledu na fakturu. Street Glide Special v testované barvě Grey Denim vyjde (podle aktuálního kurzu eura) asi na 740 000 Kč. Chieftain Limited pořídíte za 699 000 Kč.

Harley-Davidson Street Glide Special 2019 vs. Indian Chieftain Limited 2019: Verdikt

Indian Chieftain Limited nadchne dvouválcovým bucharem, jehož charakter je stejně výrazný jako jeho vzhled. Nakonec ale o vítězství rozhodly zejména racionální kvality od většího komfortu přes lepší chování v zatáčkách po příznivější cenu. Harley-Davidson Street Glide má na své straně točivější motor, agilnější pocit v běžném provozu a zejména mimořádnou sílu značky i tradice, stejně jako zázemí obrovské komunity souvěrců. To se také počítá.

Foto: David M. Bodlák


Technické údaje H-D Street Glide Special Indian Chieftain Limited
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor (mm): 1625 1668
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 619 650
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 117/54,6 119/114
Úhel krku řízení (°): 64 65
Pneumatika vpředu 130/60 B19 130/60 B19
Pneumatika vzadu 180/55 B18 180/60 R16
Hmotnost s plnou nádrží (kg): 379 375
Objem nádrže (l): 22,7 20,8
PODVOZEK
Rám: kolébkový z oceli z hliníku
Zavěšení vpředu: teleskopická vidlice teleskopická vidlice, ø 46 mm
Zavěšení vzadu: kyvná vidlice, dvě pružicí a tlumící jednotky kyvná vidlice, centrální pružicí a tlumící jednotka
Brzdy vpředu: 2 x čtyřpístkový třmen, Ø 300 mm 2 x čtyřpístkový třmen, Ø 300 mm
Brzdy vzadu: čtyřpístkový třmen, Ø 300 mm dvoupístkový třmen, Ø 300 mm
MOTOR
Konstrukce: vidlicový dvouválec vidlicový dvouválec
Zdvihový objem válců (cm3) 1868 1811
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 66/5020 40,3/6250
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 167/3000 151/3000
Ohodnoťte tento článek!
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: