Srovnání nesrovnatelného: O kolik přesně je rychlejší Audi SQ7 než Ford Focus RS?

4 nové názory
Autor: Redakce
  • Po srovnání Škody Superb a dvanáctiválcového BMW řady 7 se objevilo další anglické srovnání nesrovnatelných aut 

  • Top Gear proti sobě postavil Audi SQ7 a Ford Focus RS 

  • Původní video můžeme doplnit o vlastní naměřené hodnoty 

  • Ano, SQ7 je rychlejší a ne, není to překvapení 

  • Jedno opravdové překvapení se ale přece jen našlo 

Před časem se na internetu objevilo video magazínu carwow, které zaujalo především české publikum. Britští kolegové totiž proti sobě postavili dvanáctiválcové BMW řady 7 a vrcholnou Škodu Superb osazenou zážehovým přeplňovaným dvoulitrem. Obě tato auta jsme už v redakci měli, takže jsme mohli k původnímu videu přidat vlastní naměřené hodnoty, které lépe ukazují, jaká je realita. Teď po internetu koluje obdobná záležitost. Hlavními aktéry jsou pro změnu Audi SQ7 a Ford Focus RS. Jde sice o nesrovnatelná auta, ale jejich porovnání rozhodně není nezajímavé. A protože jsme v redakci měli i tyto modely, můžeme opět přidat přesná čísla.

Doporučujeme: Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive — Přesné porovnání neporovnatelného

Audi SQ7 pracuje se vznětovým čtyřlitrovým osmiválcem naladěným na 320 kW (435 k) a 900 Nm. Motor používá elektrický kompresor, standardem je osmistupňový automat a samozřejmě pohon všech kol. To Focus RS je vůz docela jiného ražení. Jeho přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,3 litru nabídne „pouze“ 257 kW (350 k) a 470 Nm. Opět je zde sice pohon všech kol, ovšem řidič má k dispozici manuální převodovku.

V přímce si jsou oficiálně obě auta blíže, než by se na první pohled mohlo zdát. Ford udává pro Focus RS zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,7 s, v případě Audi SQ7 je to o desetinku méně. Realita všedního světa ale taková není. V praxi je totiž pomalejší Focus RS. Přesvědčí vás o tom první tabulka naměřených údajů:

Akcelerace Audi SQ7 Ford Focus RS
0-50 km/h 1,75 s 1,76 s
0-100 km/h 4,84 s 5,35 s
0-130 km/h 7,65 s 8,21 s
0-150 km/h 10,14 s 11,36 s
0-170 km/h 13,16 s 14,54 s

Audi SQ7 je rychlejší. Pro někoho to je překvapení nebo dokonce smutná ukázka toho, jak je dnes kategorie hot-hatchů pomalá a jak zaostává za velkými SUV. Ve skutečnosti jde o naprosto logickou záležitost. Focus RS totiž ztrácí čas kvůli manuálnímu řazení. Můžete namítnout, že čas pro přeřazení je přímo závislý na schopnostech řidiče, což je rozhodně pravda. Jak je ale vidět, reální zákazníci hodnot slibovaných řidičem bez nějakého speciálního tréningu dosáhnou jen těžko. Rozhodně s tím budou mít daleko víc práce než u automatu.

Audi SQ7 vs Ford Focus RS akcelerace Graf nejlepšího pokusu pro zrychlení z nuly na 180 km/h krásně ukazuje, že obě auta akcelerují de facto stejně. S každým přeřazením ale Focus RS nabere určitou ztrátu

Obě auta mají k dispozici systém Launch Control, ale na původním britském videu Focus RS evidentně vystartoval o něco dříve. I to je výhoda na první pohled méně efektního porovnání naměřených údajů, kdy si můžeme posunout start obou aut do identického okamžiku. Z grafu je dobře vidět, že kdyby se podařilo kolegům z Top Gearu přesně načasovat start, budou na prvních metrech obě auta stejně rychlá.

Doporučujeme: Test Audi SQ7 TDI — Superdiesel

Stejně jako u Škody Superb a dvanáctiválcového BMW bylo cílem porovnat sprint na čtvrt míle. I zde je rozdíl minimální, jak dokazuje další tabulka:

Sprint na 1/4 míle Audi SQ7 Ford Focus RS
0-100 m 107,52 km/h/5,53 s 103,47 km/h/5,52 s
0-200 m 135,63 km/h/8,47 s 134,45 km/h/8,70 s
0-300 m 153,25 km/h/10,96 s 150,79 km/h/11,21 s
0-402,36 m 167,15 km/h/13,26 s 164,54 km/h/13,55 s

V průměru dvou pokusů v každém směru je konečný rozdíl pouhých 0,3 s. Opět především kvůli přítomnosti manuálního řazení. Zrychlení obou aut na čtvrt míle si znovu můžete prohlédnout v grafu:

Audi SQ7 vs Ford Focus RS 400 m Sprint na čtvrt míle lépe zvládne Audi SQ7 (modrá), ale je tomu tak opět díky automatické převodovce. Focus RS (červená) zde platí daň za zábavnější manuál. V praxi vám Ford bude připadat víc než dostatečně rychlý

Lepší dynamika Audi SQ7 ve srovnání s Fordem Focus RS není překvapením, jedno překvapení jsme ale v našich tabulkách přece jen našli. Jde o brzdy. Lehčí vůz by zde měl mít navrch, jak to ostatně dokázal i Superb při srovnání s BMW 760Li, ale to se nepotvrdilo. Podstatně větší a těžší Audi SQ7 dokonce brzdilo lépe.

Brzdná dráha Audi SQ7 Ford Focus RS
50-0 km/h 8,77 m 9,03 m
100-0 km/h 34,84 m 35,99 m
130-0 km/h 58,31 m 60,59 m
150-0 km/h 77,71 m 80,5 m

Brzdná dráha je při brzdění ze 150 km/h u Focusu delší o necelé tři metry. V tabulce výše opět vidíte průměr dvou nejlepších pokusů v každém směru. Není to zas až tak dramatický odstup, takže bychom ho teoreticky klidně mohli připsat na vrub třeba více opotřebovaným brzdám u Focusu RS (přece jen Focus RS láká novináře k ostré okreskové jízdě daleko víc než gigantická SQ7), i kdyby ale zastavil na stejně dlouhé dráze jako Audi, pro SQ7 je to pořád překvapivý a velmi dobrý výsledek.

Doporučujeme: Čtyřikrát 4×4 – Souboj ostrých čtyřkolek

Paradoxem celého tohoto srovnání je fakt, že si nejsme úplně jisti, zda by Focus RS nakonec ujel Audi SQ7 i na okresce, tedy v prostředí, pro které byl stvořen. Má sice aktivní zadní diferenciál (respektive zařízení, které jako aktivní diferenciál pracuje), nicméně SQ7 ho může mít také a navíc dokáže kompenzovat svou hmotnost ještě aktivními stabilizátory a zadní řiditelnou nápravou (za vše ale musíte připlatit celkem 172 tisíc). Jak ukázalo jedno starší video, na Nürburgringu předjede SQ7 i na první pohled daleko rychlejší auta (i když na ’Ringu více než kdekoliv jinde dost záleží na tom, jak tuhle trať zná řidič).

Porovnání Audi SQ7 a Fordu Focus RS krásně odráží realitu dnešního světa. Vývoj zkrátka pokročil a vrcholné modely různých kategorií se svými schopnostmi vzájemně začínají vyrovnávat. Jak známo, tabulky ale nejsou vše. Jakkoliv je SQ7 monstrózní SUV, Focus RS řidiče pobaví víc. Navíc Audi svých dovedností dosahuje za pomoci celé armády technických pomůcek, a to něco stojí. Takže k tomu, abyste se mohli vytahovat, že se svým obřím rodinným SUV předjedete i sportovní auta typu Fordu Focus RS za 967 900 Kč, budete potřebovat 2,6 milionu korun. Minimálně.

Původní britské video porovnávající dynamiku Audi SQ7 a Fordu Focus RS si můžete prohlédnout zde:

Vašek (neregistrovaný)
Sice se tady porovnávájí rozdílne auta jak bylo psáno a parametry jsou na straně audi a to i k vyšší hmotnosti,ale na klikaté okrsce jsem si jist lepších vlastností fordu tam se logicky smaže výkonový deficit fordu.Dnes jsou i suvečka nastavena i na okruh a jsou velice rychlá.
bob (neregistrovaný)
takze jsme se dozvedeli ze trikrat drazsi auto s vykonem o 85PS vetsim a kroutakem dvojnasobnym bylo rychlejsi. o kolik bude rychlejsi FF kdyz ho nadopujeme na stejne hodnoty?
Colin. (neregistrovaný)
Audi je výkonnější, ale taky o dost těžší, na to nesmíte zapomínat. Klidně Focusu dorovnejte výkon a krouťák, ale taky mu přidejte ty stovky kilogramů :)
bob (neregistrovaný)
proste naprosto debilni srovnani naprosto odlisnych aut. a navic ta uvaha ze si neni jist vysledkem na okreskach. tak tam jsem si jist naprosto. v teto discipline je to jen brutalni kroutak od volnobehu a pocet stupnu v prevodovce. nic jineho v tom neni
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?