Škoda Octavia 2017 je zkouškou odvahy (první jízdní dojmy)

9 nových názorů
Autor: Redakce
  • Modernizace Škody Octavie přinesla mnoho dílčích změn 

  • Všichni ale pořád řeší hlavně design přední části 

  • Podle našeho názoru je vzhled upravené Octavie povedený

  • Nové adaptivní tlumiče jsou v normální režimu překvapivě měkké 

  • Na motor 1.5 TSI si zatím musíme ještě počkat 

„Změn je tolik, že facelift je podle našeho názoru poněkud slabé slovo,“ říkali opakovaně představitelé Škody na prezentaci modernizované Octavie v okolí portugalského Porta. Můžeme-li si dovolit lehce uštěpačnou parafrázi, jsou to podle našeho názoru poněkud silná slova, protože obsah změn v polovině životního cyklu současné Octavie by se dal použít jako encyklopedická definice pojmu facelift.

Modifikovaný design přídě a světel. Dílčí úpravy podvozku. Nové asistenční systémy. Modernější infotainment s možností připojení k internetu a dálkovým přístupem k údajům vozu (poloha, stav paliva atd.) přes mobilní aplikaci. Prostě facelift. Jenže když jde o nejprodávanější auto v ČR a zároveň nejprodávanější model největší české automobilky, mají i malé změny velký význam.

Světla stále v centru pozornosti

Pro kontext: Octavia tvoří asi 40 procent prodejů značky Škoda. Loni se jich prodalo více než 400 000, z toho 28 406 v České republice. Octavia Combi je zároveň nejprodávanějším kombíkem v Evropské unii. U tak klíčového modelu automobilky považované spíše za konzervativní a racionální je pochopitelné, že se designérský tým Jozefa Kabaně nepouštěl do žádných velkých dobrodružství a omezil se na kosmetické uhlaz… Oh wait. Vždyť ono je to přesně naopak.

Škoda Octavia facelift 2017 v Portugalsku -0007 Už dlouho nevyrukovala Škoda s tak kontroverzním designovým prvkem, jako jsou tato dělená světla
Škoda Octavia facelift 2017 v Portugalsku -0005 V rámci modernizace doznaly lehčích změn i zadní svítilny, zde tvořené rovněž LED diodami

Přestože Octavia je klíčovým modelem značky, Škoda si troufla vyrukovat v rámci faceliftu s poměrně radikálním a rozhodně nikoliv univerzálně líbivým řešením. Dělené světlomety budily vášně už po zveřejnění prvních fotografií. Budily vášně na statické premiéře faceliftované Octavie ve Vídni. A opět se o nich mluvilo i na dynamické prezentaci v Portugalsku. Často ne právě s nadšením. Osobně moc nechápu, kde je problém. Nová podoba Octavie mi nevadí a ve slabé chvilce bych klidně řekl, že se mi i líbí. Navíc je mi sympatická odvaha, jíž bylo k takovému kroku u klíčového produktu zapotřebí. Zcela očividně jde ale o jeden z těch případů, kdy jsem se svým názorem v naprosté menšině.

Doporučujeme: Je dobře, že se o designu nové Octavie mluví, říká šéfdesignér Kabaň

Ne že by nebylo co kritizovat. Tvar a šířka lemu okolo vnějšího světlometu nekoresponduje s tvarováním karoserie okolo vnitřního světla. Z určitých úhlů a v určitých barvách vypadá „kostka“ vnějšího světlometu smutně osamocená. Ale jako celek to podle mě funguje.

Škoda Octavia facelift 2017 v Portugalsku -0001 Bez ohledu na váš názor snad oceníte aspoň to, že s modernizací přicházejí do Octavie Full LED světlomety, u vyšších specifikací jako Scout a RS dokonce ve standardní výbavě.

Z hlediska vzhledu je další podstatnou změnou rozšíření rozchodu zadní nápravy. Přidání dvou centimetrů o motorizací s vlečenou nápravou (do 110 kW včetně) a tří v případě multi-linku (nad 110 kW + čtyřkolky) zmírnilo dojem kol utopených v karoserii, za který byla dosavadní Octavia opakovaně kritizována. Ve spojení s novým naladěním podvozku by to navíc mělo přinést kultivovanější a stabilnější jízdu.

Kabina zůstává až na několik detailů typu ovladačů klimatizace či displeje maxi dot stejná jako dosud. Nedočkali jsme se ani přidání dekorační lišty, která by opticky rozbila velkou plastovou plochu před spolujezdcem. S celkovým dojmem z kabiny nejlépe vybavených verzí ale dělá zázraky nový infotainment Columbus s úhlopříčkou 9,2“ palce.

Škoda Octavia facelift 2017 v Portugalsku -0012 Kabina je v podstatě stejná, nejvýraznější změnou proto zůstává nový multimediální systém Columbus. Jeho 9,2" velký displej doplněný o lesklé černé plochy dělá velmi dobrý dojem

Černá lesklá plocha vypadá jako displeje drahých telefonů a připomíná je i jemností a přesností, s jakou reaguje na dotyky. Zobrazovaný obsah působí díky hluboké černé velmi ostrým, kontrastním dojmem. Škoda v komunikaci hodně zdůrazňuje službu Škoda Connect s internetovými funkcemi jako hledání objízdných tras v reálném čase nebo vyhledávání čerpacích stanic. Osobně si myslím, že zákazníci raději využijí rozhraní Apple CarPlay nebo Android Auto a budou k zábavě, navigaci i hledání na internetu raději využívat aplikace ve svém telefonu. V každém případě mají na výběr, protože infotaiment v modernizované Octavii oba standardy podporuje.

Novinkou je „Simply Clever“ držák nápojů, který je tvarovaný tak, že by měl umožnit pohodlné otevření lahve jednou rukou. Asi ale záleží na tvaru konkrétní plastové lahve, v Portugalsku se nám to nepodařilo. Šikovné jsou ovšem dva USB vstupy pro cestující vzadu a při aktuálním počasí určitě oceníte i vyhřívání volantu, které Octavia dosud nenabízela.

Novinky ve výbavě: Sledování mrtvých úhlů i adaptivní tlumiče

S modernizací přicházejí do Škody Octavia také nové asistenční systémy. Nové pro Octavii, do jiných modelů koncernu VW se všechny už montují. Novinkou je automatické brzdění s detekcí chodců, asistent pro připojení přívěsu nebo hlídání mrtvých úhlů, spojené – jak je dnes obvyklé – s upozornění na vozidla přijíždějící ze strany, když couváte z parkovacího místa do silnice. Adaptivní tempomat a systém udržování v pruhu Octavia „uměla mít“ už před faceliftem.

Škoda Octavia facelift 2017 v Portugalsku -0042 Změny se dotkly také podvozku. Modernizovaná Octavia už může mít adaptivní tlumiče DCC
Škoda Octavia facelift 2017 v Portugalsku -0062 V normálním režimu jsou tlumiče překvapivě měkké, při prudké změně směru jízdy ale okamžitě ztuhnou

Poslední větší technickou novinkou je rozšíření nabídky o adaptivní tlumiče pérování, označované zkratkou DCC (dynamic chassis control). Škoda je nabízí pro motorizace od 110 kW výš a měla je všechna auta, jimiž jsme se v Portugalsku svezli. Pro řidiče stávajících Octavií bude překvapením záměrně měkké naladění podvozku v normálním režimu. Dlouhé terénní vlny zpracovává Octavia na tlumičích DCC s jemným pohupováním. Na kvalitní silnici navodí takové chování iluzi plavného komfortu, ale na horší povrch se paradoxně víc hodí tužší nastavení, které asertivněji krotí pohyby karoserie ve vertikální ose.

Bez ohledu na zvolený režim ale tlumiče bleskově ztuhnou a podrží vnější stranu auta, když náhle uděláte prudký manévr nebo vjedete rychle do zatáčky. To je ostatně jejich hlavní přínos. Pokud jde o schopnost filtrovat série drobných ostrých nerovností, jimiž jsou české silnice poseté, na tu má přepnutí režimu adaptivních tlumičů (jakýchkoliv, nejen těch škodováckých) jen omezený vliv.

Doporučujeme: Škoda Octavia RS 245 je nejrychlejší Octavia v historii

A když jsme u těch nerovností. Na kvalitních dálnicích a hlavních silnicích v Portugalsku se Octavia jevila jako tišší a kultivovanější auto, než si ji pamatujeme. Když jsme ale v okolí hotelu našli zvrásněné, hrbolaté a popraskané cesty alespoň trochu podobné těm našim, ukázalo se, že vnímané hlučnosti od zadní nápravy se Octavia tak docela nezbavila. To nám potvrdili i lidé z vývojového týmu, když na přímý dotaz po večerní prezentaci odpověděli, že v oblasti NVH k žádným zásadnějším změnám nedošlo.

Škoda Octavia facelift 2017 v Portugalsku -0020 Škoda Octavia facelift 2017 v Portugalsku -0024 Škoda Octavia facelift 2017 v Portugalsku -0026 Škoda Octavia facelift 2017 v Portugalsku -0022

Celkově samozřejmě Octavia zůstává řidičsky příjemným autem s přesným řízením a stabilním chováním. Efekt širšího rozchodu zadní nápravy je jedna z těch věcí, o nichž si snadno vsugerujete, že ji za jízdy vnímáte, ale upřímně řečeno – bez přímého srovnání staré a nové Octavie na stejné silnici si toho sotva všimnete. Nepochybuji, že si jinde přečtete dalekosáhlé hodnocení jízdních vlastností modernizovaného modelu včetně nejjemnějších nuancí handlingu, ale já si raději počkám, až se s ní svezu ve známém prostředí. Odlišný způsob stavby silnic a údržby asfaltu může ovlivnit dojmy z auta dost dramaticky.

1.5 TSI dorazí až později

Motory se zatím nemění. Velká novinka v podobě jednotek 1.5 TSI přijde až během roku v rámci modelové péče, takže faceliftovaná Octavia vstupuje do prodeje se známými jednotkami 1.0 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI a 1.6 i 2.0 TDI v několika stupních naladění. Benzinová čtrnáctistovka je k mání i v provedení G-Tec na stlačený zemní plyn.

V Portugalsku jsme se svezli s motory 2.0 TDI a 1.8 TSI. Zatímco silné i slabé stránky toho prvního jsou českému publiku už notoricky známé, osmnáctistovka je pro nás exotickou motorizací. Pokud už někdo chce Octavii s velkým benzinovým motorem, sáhne rovnou po dvoulitrové Octavii RS. Čtyřválec 1.8 TSI ale přesvědčuje nejen průběhem točivého momentu, kultivovaným chodem a ochotou k vytáčení, ale i kulturou jízdy. Jako jediná z benzinových předokolek má totiž víceprvkovou zadní nápravu a rozdíl v přenosu mechanických rázů i hlučnosti je po přesednutí z „torzky“ dobře patrný. Škoda že flotily, do nichž míří asi sedm z deseti prodaných Octavií, takovýmto motorům příliš nepřejí.

Doporučujeme: Faceliftovaná Škoda Octavia už má svou cenu. Pod 400 000 Kč ji nekoupíte

Klíčovou výhodou Škody Octavia ale zůstává i po modernizaci hlavně prostornost. Při rozvoru 2,7 m uvnitř opravdu nechybí místo v podélném směru a pohled do útrob kufru je po otevření výklopné zádi až zarážející. Škoda nadále uvádí základní objem 590 litrů u liftbacku a 610 litrů v případě Octavie Combi.

Podrobné technické údaje všech verzí modernizované Octavie si můžete otevřít nebo stáhnout v následujících souborech PDF:

Prodejci Škody přijímají objednávky na modernizovanou Octavii už od konce listopadu. První zákazníci by se měli dočkat svých aut ještě před začátkem jara.

Další podrobnosti o faceliftu Škody Octavia obsahuje tisková mapa:

Otevřít tiskovou mapu

Oskar Jedlicka (neregistrovaný)
Ja tu octu mam. 4x4 automat 135 kw l&k v lny palbe za 900 kKc. Kazdy stale resi vzhled, ale to ze svetlomety nemaji nataceni do zatacek, nejaka zmena kuzelu sviceni - to je leda povera, tak to nikdo neresi. Nikdo neresi, ze v tom aute nejsou odkladaci prostory, to co se mi veslo do passata neni kam dat, nadrz vydrzi slabych 700km a ze staci trochu slapnout na plyn a zere to i travu u silnice. Od kol jde hukot jako u zigulka. Tohle nikdo neresi, ale kraviny jako jestli jsou svetla hezky nebo osklivy, tak toho je plnej internet. A o presne Skodovka potrebuje - at vsichni resi kraviny a nikdo nenapise o tom co je podstatne...
Player (neregistrovaný)
A mě to jedno. Octavie není žádný designový majtrštyk před tím ani teď. A jelikož jsme chud, kupuju ojetiny a škodovky jsou velmi předražené a za dlouhý prachy nic adekvátního nenabízí.
Petr Medek (neregistrovaný)
Jako u II., změna k horšímu, stačí se zeptat potencionálních zákazníků,kterou by si vybrali...
sc1971 (neregistrovaný)
předchozí vzhled byla nuda ... podívejte se na předfacelift opakovaně - velké nicneříkající plochy světel nový výraz je kombinace elegance a odvahy za mě rozhodně ano !
Jan (neregistrovaný)
No a za pár let se opět jako u dvojky po faceliftu dozvíme, že se ta přední část nepovedla... No jo, koho chleba jíš.....
autonym (neregistrovaný)
Už jsem slyšel novou přezdívku pro tuhle oktu - vetřelec. A ono to tak fakt vypadá, jako kdyby se z čumáku vysunoval menší.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?