Sedm užitečných prvků výbavy moderních aut, které nikdo nepoužívá

  • Výrobci dnes dávají do aut všemožné asistenty a pomocníky

  • Některé jsou mnohdy spíše otravné, jiné ale umějí život opravdu zjednodušit

  • Řidiči však na jejich používání rezignují nebo ani nevědí, že je v autě jsou

V tiskové zprávě to vypadá úchvatně a na propagačním videu také. Automobilky se předhánějí v tom, kdo jaké funkce svým zákazníkům nabídne, až jich je v autech tolik, že se v tom majitelé nevyznají a řadu z nich vůbec nepoužívají. Ne všechny novinky jsou přitom samoúčelné zbytečnosti. Některé moderní prvky výbavy smysl mají, v autech často bývají, a přesto je lidé vůbec nepoužívají. Buď o nich nevědí, případně je zkusili jednou, ale systém nefungoval podle jejich představ. A pak na něj definitivně zanevřeli. Následující seznam přibližuje sedm takových prvků, které jsou už i v relativně dostupných autech zcela běžné, ale jak jsme si ověřili dotazováním ve svém širším okolí, skoro nikdo z normálních řidičů, kteří se nepovažují za nadšence do aut nebo techniky, je nepoužívá.

1. Samočinný parkovací asistent

Volkswagen Touran
Moderní parkovací asistenty dokážou naprosto bezpečně a rychle zaparkovat do poměrně těsné mezery. Vy jen šlapete na pedály
Volkswagen Golf
Například u koncernu VW potřebuje současná verze parkovacího asistentu na každé straně jen asi 30 cm volného místa

Už i do poměrně dostupných aut se dostala funkce automatického parkování do podélné mezery. Najdete ji ve volkswagenech, škodovkách, fordech i jinde. Systém funguje tak, že při pomalé jízdě okolo řady zaparkovaných aut hledá svými ultrazvukovými senzory dostatečně velkou mezeru. Jakmile ji najde, dá vám signál, že máte zastavit. Následně převzeme řízení a vy jen šlapete na brzdu, případně přidáváte plyn. Auto pak samo zajede do mezery a pohodlně zaparkuje.

Doporučujeme: Co udělá Škoda Octavia nebo Kodiaq, když pustíte volant? Kontrolovaně zastaví

Takový užitečný pomocník nejenže není vyhledávaným prvkem příplatkové výbavy, ale když už ho v autech lidé mají, vůbec ho nepoužívají. Přitom i naše praxe ukazuje, že takový systém dnes zaparkuje stejně dobře jako zkušený řidič. Jak během testů přesedáme mezi jednotlivými auty, chvíli nám trvá, než si na rozměry jiného modelu zvykneme. A tento asistent dokáže život opravdu usnadnit.

2. Tempomat a omezovač rychlosti

tempomat (2)
Tempomat a omezovač rychlosti se ovládá buď samostatnou páčou, nebo nejčastěji tlačítky na volantu či páčce blinkrů
Adaptivní tempomat s udržováním odstupu je užitečný hlavně v kolonách. Nové systémy umějí samočinně zastavit a zase se rozjet

Další naprosto běžnou věcí je dnes v autech tempomat s omezovačem rychlosti. O tom, zda je tempomat přínosem pro bezpečnost, by se dalo diskutovat. I v redakci se občas hádáme o tom, jestli z nás tempomat nedělá horší a méně pozorné řidiče. Na druhou stranu je to na dlouhé cestě opravdu skvělý pomocník. Šetří nervy a mnohdy i spotřebu paliva. A v dlouhých rychlostních omezeních s úsekovými radary se nemusí řidič tolik hlídat. Uznáváme, že některé například adaptivní tempomaty svou přílišnou opatrností otravují. Ale třeba v modelech koncernu VW se dá jeho „asertivita“ nastavit v několika stupních. A v koloně je adaptivní tempomat s funkcí stop&go úžasný vynález.

Podobně funguje i omezovač rychlosti, který dnes automobilky dávají i do levných aut kvůli tomu, že za něj dostanou lepší hodnocení od organizace Euro NCAP. Kdo má tedy s udržováním rychlostních limitů problém, může mu omezovač rychlosti pomoci. Navíc pak není nutné koukat na tachometr, ale místo toho lze sledovat třeba zrcátka a okolní provoz. Mnoho řidičů ale ani neví, že něco takového v autě mají. Přitom se ta věc aktivuje prostým stiskem tlačítka.

3. Bluetooth, hands-free a hlasové ovládání

konektivita (1)
Propojit dnes mobil s autem není nic těžkého. Za jízdy tak řidič už telefon vůbec nemusí vzít do ruky, k jeho ovládání slouží tlačítka na volantu
voice control
Ovládání hlasem dlouho moc spolehlivě nefungovalo a neovládalo češtinu. Moderní systémy už český jazyk umějí rozponat a fungují obstojně

Pořád se mluví o tom, jak se nesmí za volantem telefonovat, jak se má používat sada hands-free a podobně… A i když drtivá většina moderních aut propojení telefonu s autem umožňuje a člověk už dnes nemusí v autě na telefon ani sáhnout, mnozí stále berou telefon do ruky. Možná z lenosti, jindy třeba z neznalosti a nedůvěry. Ohledně hlasového ovládání se podařilo také udělat zásadní pokroky, takže moderní auta už zcela bezpečně rozeznávají příkazy mluvenou češtinou.

Doporučujeme: Pokuta za jízdu s telefonem v ruce. Co zaplatíte a kolik dostanete bodů?

Propojení telefonu s autem není nic složitého. A kdybyste si s tím neporadili sami, vždycky je tu návod k obsluze. Jistě, pokud někdo popojíždí cizím autem kousek, nebude si párovat telefon se všemi kontakty a citlivými údaji. Ale na to také existuje jednoduchý recept. Prostě za jízdy netelefonovat, případně někde bezpečně zastavit a tam hovor vyřídit. O psaní textových zpráv a sledování internetu ani nemluvě…

4. Funkce „auto v mobilu“

konektivita (2)
Když už se prokoušete nabídkou palubního menu některých aut, najdete vedle těch zbytečných i docela užitečné funkce
connectivity5-jpg-2
Plno automobilek nabízí zdrama aplikace, kterými můžete sledovat stav vašeho auta a třeba naplánovat návštěvu servisu

Většina automobilek včetně těch, které míří na cenově citlivé zákazníky, dnes už nabízí všelijaké funkce propojení auta s mobilní aplikací. Na dálku tak můžete zkontrolovat, zda máte auto zamknuté, kde stojí, jaký je stav jeho akumulátoru, či jaký je indikovaný dojezd a podobně, ale můžete vidět (a ovládat) i mnoho dalších užitečných věcí.

Například můžete snadno zjistit, kdy má jet auto do servisu. A pomocí aplikace se můžete hned objednat. Lze třeba ovládat funkci nezávislého topení na dálku a určitě objevíte mnoho dalších funkcí, které aplikace, navíc pravidelně aktualizované, umožňují. Ano, někdy to nefunguje spolehlivě, ale aplikace se průběžně aktualizují a časem to bude jenom lepší.

5. Bezklíčové odemykání, stahování oken na dálku a otevírání kufru nohou

Volkswagen-Golf-2013-1600-34
Dnes už se klasickým klíčkem moc aut nestartuje. A už je ani nemusíte mačkáním tlačítka odemykat. Poznají, že s klíčkem v kapse přicházíte
Skoda-Karoq-2018-1600-a3
Zajímavou funkcí dnes bývá odemykání a otevírání kufru nohou. To se hodí, pokud nesete třeba tašky s nákupem. Uznáváme, že ne vždy to funguje

Je to hodně o zvyku. Někdo prostě nedá dopustit na klasický klíček a stisknutí tlačítka, snad aby měl jistotu, že má vše pod kontrolou. Dnes jsou ale bežné bezklíčové přístupy, respektive možnost odemykat auto, aniž byste museli v kapse lovit klíček a mačkat tlačítka. Když něco nesete, je to užitečné. Totéž platí i o startování.

Doporučujeme: Multimediální systémy výrazně rozptylují řidiče. Nejhorší jsou Audi, Tesla nebo Volvo

Dnes se rozšiřuje také systém otevírání pátých dveří tak, že pod nimi zamáváte nohou. Ne vždy ale funguje zcela spolehlivě. I prémiové značky mají s touto funkcí mnohdy problém. Každopádně klíček k autu umí i jiné věci, třeba prosté stáhnutí oken nebo střechy u kabrioletu na dálku. Stačí ho chvíli podržet a okna sjedou. A stejně tak lze okna a střechu zase zavřít, když dlouze podržíte tlačítko zamykání. Ne všechny značky to umějí, ale schválně to vyzkoušejte na svém autě.

6. Odmlžování a rozmrazování oken

151209-octavia-rs230-016
Správným používáním klimatizace a funkcí oběhu vzduchu předejdete mlžení skel. Nezávislé topení je úžasný pomocník, pokud parkujete v zimě venku
vyhrivane sklo
Mezi masová auta dostal vyhřívání čelního skla Ford. Pomůže nejen s námrazou, ale i mlžením. Mnoho lidí neví, že jejich auto tuto funkci má

Brzy bude používání této funkce zase aktuální a nás překvapuje, jak moc řidičů vždycky v rannních mlhách patlá hadrem čelní sklo, případně si při mrazících jen vyškrábou tankový průzor. Moderní auta přitom mají velice účinné rozmrazování a odmlžování oken. Stačí umět používat klimatizaci a těch pár tlačítek kolem ní. Velkou námrazu je samozřejmě třeba seškrábat, ale zamlžená okna pomůže rychle rozfoukat klimatizace. Zapátrejte na panelu ovládání klimatizace po ikoně předního okna (je prohnuté do oblouku) doplněné o nápis „Max“. Na obrázku vlevo ji vidíte v horní části levého otočného ovladače.

A zrcátka? Jejich vyhřívání člověk ocení i v dešti, nejen při námraze. Pokud na ně ve svém autě nemáte extra tlačítko, jejich vyhřívání se spustí automaticky při zapnutí vyhřívání zadního okna (obdélníkový symbol).

7. Blinkry

páčka blinkru
Páčkou vlevo pod volantem se vedle fotonových děl pro sestřelování pomalejších řidičů z levého dálničního pruhu obsluhují i blinkry
Když se ale někdo v autě válí jak u zubaře a volant drží pěstí nahoře jako mokrou tašku, nechce se mu na páčku blinkrů přehmatávat

Pro mnohé z vás to bude překvapení, ale vaše auto je vybaveno užitečnou funkcí, která umožňuje ukázat ostatním řidičům, že se chystáte odbočit nebo přejet do vedlejšího pruhu. Jmenuje se směrová světla nebo hovorově blinkry a ovládá se páčkou vlevo pod volantem.

Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů. Jste jedním z nich?

Ale vážně. Nepoužívání blinkrů není jen výsada majitelů německých prémiových aut, jak se často traduje. Vidíme to okolo sebe pořád. A všímáme si, že i tohle souvisí s tím, jak lidé v autech sedí. Řidiči v autech válí, volant drží jednou rukou nahoře uprostřed a druhou svírají řadící páku, dnes už spíše mobil. Pak je jim pochopitelně zatěžko uprostřed nějakého manévru tou levou rukou nahoře na věnci volantu přehmátnout a páčku blinkrů použít. Držte volant pořádně a pak vás nebude používání blinkrů obtěžovat.

Sedm užitečných prvků výbavy moderních aut, které nikdo nepoužívá
Ohodnoťte tento článek!
3.87 (77.45%) 94 hlas/ů

10 KOMENTÁŘE

  1. To že nikdo nechce/nepoužívá keyless to bych se hodně divil. To je podle mě killer feature a auto bych už bez toho nechtěl.

  2. Mohl by prosim psat clanky nekdo, kdo alespon obcas ridi? Autor tohoto vyplodu by se mohl vratit psat kucharky.

  3. Většinou souhlas, pár vlastních zkušeností:
    – proč bych používal omezovač rychlosti, když si můžu zapnout tempomat a sundat pak nohu z plynu?
    – tempomaty na volantu (MAzda, Hyundai..) super, snadné ovládání při jízdě a jasný popis funkcí i pro ty, kdo mají auto jen občas. Ale ta příšernost, co má škodovka, jakési miničudlíky na blinkru, bez popisek – to se nedivím, že to nepoužívá níkdo, kdo si nenastudoval návod. Dát u škodovky Cancel bez vypnutí tempomatu (tj. vypnutí bez zapomenutí nastavené rychlosti) čudlíkem za jízdy skoro nejde, pak se člověk nediví, že škodovka přede mnou najednou vyděsí záhadným probliknutím brzdy, protože “řidič” to jinak vypnout ani neumí.
    – parkování v řadě – musí se zapnout hodně dopředu (než míjím díru), musím dojet až za díru, neporadí si s parkováním v zatáčce, někdy záhadně zapomene podruhé zatočit volantem – pak trčím z díky jak f*lus
    – blinkry, přesně jak piše 🙂

  4. No, když už v autoškole se učí, že použitím směrových světel se dopouštíte přestupku potažmo trestného činu… Jinak si jejich masové nepoužívání představit nedokážu.

  5. Nic z první pětky moje auto nemá a ani nic takového nechci. Zbytečnosti. Odmlžování čelního skla umí i jedničková Oktávka. A blinkry – pozorně na dálnici sleduju, kdo je nepoužívá. Je to čím dál víc lidí. Ruce aby jim upadlay, mamrdům línejm. Sám poctivě všechno oblikávám, minimálně jeden a půl krát, většinou dva a půl krát. Na těch půlkách si dávám záležet, abych se předvedl, že nejsem jeden z těch, co mají tři bliknutí na “ťuknutí”, jelikož ač bych tuhle “funkci” dával povinně do všech nových aut, sám ji nesnáším, protože na služebním Ivecu je nastaveno pět bliknutí a ta páčka je tak citlivá, že občas ten blinkr omylem spustím, když sahám po dálkovkách nebo klaksonu, a ono se to blikání pak nedá zastavit a já vypadám jak kokot.

  6. 1. Nemam – nepotrebujem
    2. Pravidelne pouzivam (aj ked nemam adaptivny) hlavne na dialniciach. Na mojej Mazde je ovladanie tempomatu skvele.
    3. Hned pri kupe auta mi predajca BT handsfree ukazal a nastavil na moj mobil. Je neuveritelne, kolko majitelov premiovych znaciek telefonuje s iPhonom v ruke. Nech mi nikto nehovori, ze tie auta nemaju handsfree. Bavorak ma “trhne” sposobom, az mam pocit, ze stojim na mieste a po par kilometroch na tempomate ho predbehnem, lebo telefonuje s mobilom v ruke.
    4. Nemam.
    5. Nemam.
    6. Odmlzovanie je pri automatickej klime uplne v pohode. Rozmrazovanie celneho skla nemam.
    7. No comment. Lenze tento neduh je nielen v nasich koncinach. Nedavno som bol v Taliansku a cakal som na T-krizovatke. Predo mnou asi 10 aut s prevazne talianskymi SPZ, ale aj rakusania, ci nemci. ANI JEDEN nedal smerovku. Az som si pripadal divne, ked som ich, ako jediny, pouzil.

  7. Co je to za článek? Nestačím se divit, jak někdo dokáže z hlavy vyplodit takovou zhovadilost!
    1 – dnes už skoro každé auto, které má 360 senzory, má i parkovacího asistenta. Resp. je to výrobcem prodáváno v jednom balíčku. Já to na parkování u nás v bytovém domě v garáži nemohu využít, protože moje stání je u stěny, ale na ulici jsem to už několikrát použil. Můj Megane umí podélné, kolmé i šikmé.
    2 – jezdím převážně po Praze a není jednoho dne, kdy bych funkci alespoň jednou nepoužil. Resp. stačí mi kterýkoli rovný úsek silnice (např. Mladoboleslavská podél letiště) nebo kterákoli 70/80 a už je tempomat zapnutý. Jízdu bez něj si dnes nedokážu představit a před rokem při výběru nového auta to bylo jedno z důležitých kritérií.
    3 – zlaté Android Auto. I když oficiálně v ČR není podporované, není problém rozchodit. To si pak zvykneme spouštět navigaci, i když jedete kousek do supermarketu a cestu znáte nazpaměť
    4 – jedině toto bych odkýval. Můj Megane toto nemá, ani se nikde o tom nepíše
    5 – zjistil jsem, že mám problém, pokud jedu s autem manželky – zapomínám zamykat
    6 – v nových autech se tato funkce nemusí manuálně spouštět, ale naběhne zcela automaticky
    7 – bez komentáře. Snad jen, že automaticky troubím, pokud vidím někoho nepoužívat blinkr

PŘIDAT KOMENTÁŘ: