Sedm největších mýtů, které mezi lidmi kolují o elektromobilech

  • Voda elektromobilům nevadí o nic víc než autům se spalovacím motorem

  • Nabíjecí časy se díky rychlonabíječkám dostaly na přijatelnou úroveň

  • Dojezd v řádech stovek kilometrů umožňuje i delší přejezdy

Na nedávné prezentaci elektromobilu Kia e-Niro došlo k zajímavé situaci. Jeden z kolegů novinářů se přítomných expertů zeptal, jak je možné, že elektromobil má ve městě menší spotřebu a delší dojezd než na dálnici. A i po vysvětlení odmítal pochopit, že popojíždění malou rychlostí vyžaduje méně energie než rozhýbání 1,7 tuny hmotnosti na vysokou rychlost a udržení tempa navzdory aerodynamickému odporu. Pokud takovou věc neví člověk, který se auty zabývá, co se asi může tradovat mezi běžnými motoristy? Je fakt, že klasický řidič konvenčního vozu i dnes vidí elektromobil jako roztomilou kurio­zitu, která nikdy nenahradí jeho věrnou Cordobu 1.9 SDI, vlastně ani nemá důvod se o problematiku zajímat. I proto kolují ohledně elektrovozů různé mýty, fámy nebo rovnou nesmysly. Podívejme se na ně.

1. Nevydrží vysoký nájezd kilometrů

uvodStejně jako každá jiná baterie ztrácí i ta v elektromobilu v průběhu času svou kapacitu. Vzhledem k tomu, že řada elektromobilů už jezdí mnoho let, je možné konstatovat, že po zhruba 160 000 kilometrech mají akumulátory v elektromobilech stále okolo 75 a více procent své kapacity. Někteří výrobci navíc nabízejí záruku výměny, pokud účinnost baterie klesne ve stanoveném časovém úseku pod určitou úroveň. U současné vlny elektromobilů s dalekým dojezdem jde o výrazně menší problém než u vozítek, která reálně ujela okolo sta kilometrů.

2. Elektromobil nesmí do automyčky

PEUGEOT_PAR_2015_085_FRMožná vás to překvapí, ale dle nedávného průzkumu si 42 procent lidí myslí, že automyčka elektromobil poškodí. Samozřejmě tomu tak není. Každé auto jeho výrobci podrobují důkladnému testu, který simuluje ty nejhorší klimatické podmínky, aby zaručili, že vůz bude fungovat i v přívalových deštích a dalších nepříznivých rozmarech počasí. Nová auta, která opouštějí továrny, jsou proto dokonale vodotěsná a chráněná, což platí i pro posádku a hnací ústrojí. S elektromobilem se tedy myčky ani deště bát nemusíte.

Vrcholná verze elektrického Porsche Taycan se bude jmenovat Turbo. I když žádné turbo nemá

3. V dešti nenabiji
electric-car-1458836

Voda a elektřina nejsou velcí kamarádi. To vám ale nemusí bránit v nabíjení vašeho elektromobilu, i pokud prší. Chce to jen trochu zdravého rozumu, tedy zabránit, aby déšť zasáhl přímo do konektoru nebo nabíjecí zdířky. Před nástrahami počasí jsou chráněny i nabíjecí stanice, proto se nemusíte bát nechat elektroauto nabíjet prakticky za kterékoliv situace.

4. Stačí zásuvka

48728_1_5Když máte hodně času, tak ano. Pokud hodláte dobíjet ze zásuvky s 230 volty, kupříkladu Teslu Model S nabijete z nulové na plnou kapacitu za zhruba 50 hodin. Rozhraní typu 2 (Mennekes) se 17,3 kW stejné auto doplní na sto procent dojezdu za sedm hodin. Přes 50kW konektor Chademo stejný úkon zabere přes dvě hodiny, u speciální stanice Tesla Supercharger se 120 kW pak jednu hodinu. U klasické zásuvky si také musíte hlídat sílu jističů, starší elektromobily vyhazovaly i zcela běžné 10A, ale modernější auta jsou schopna snížit intenzitu dobíjení tak, aby k podobné věci nedošlo, samozřejmě za cenu zpomalení nabíjení.

5. Blesk znamená konec

Lightning strikes during a nighttime thunderstorm as cars pass on a nearby highway.

Situace, kdy do auta uhodí blesk, není příliš obvyklá. Ale stát se to může. Samotná posádka je v takovém případě chráněna stejně jako v konvenčním vozidle, karoserie bude fungovat jako Faradayova klec a odvede výboj do země. Elektronika e-vozu je pak jištěna pojistkami, které zabrání poškození. Problémy byly zaznamenány jen v případě, kdy blesk uhodil do právě nabíjeného auta.

Test Jaguar I-Pace EV400 AWD S: Velmi povedený, ale pořád to je elektromobil

6. Mají krátký dojezd

tesla-1738969To už dávno neplatí. Elektromobily, které jsou v současné době na trhu, mají solidní kapacitu baterií a jejich udávaný dojezd se od reality liší jen málo. A nemusí jít o záležitosti za hodně peněz, jakými jsou například Jaguar I-Pace, Audi E-Tron nebo Mercedes EQC. Vezměte si třeba Renault Zoe, Volkswagen e-Golf, Hyundaie Ioniq Electric či e-Kona nebo v úvodu zmíněnou Kiu e-Niro, která v pohodě zvládne ujet přes 400 km.

7. Potřebují speciální pneumatiky

car-3117778Některé elektromobily skutečně využívají pneumatiky s nízkým valivým odporem. Jenže ty už dnes najdete i na řadě jiných aut, nejen elektrických, ale třeba i u užitkových vozů. Ohledně jejich ceny si řidiči nemusí dělat starosti, stojí stejně jako pneumatiky konvenční. Výjimku představuje například BMW i3, které využívá obutí značky Bridgestone o atypickém rozměru 155/70 R19, tedy velké a úzké. I to je však prodáváno za zcela normální peníze, za jednu pneumatiku dáte lehce přes tři tisíce korun. U nejtypičtějších rozměrů pneumatik vám pak v případě elektromobilu nikdo nebrání používat značku a typ dle svého vlastního uvážení.

Sedm největších mýtů, které mezi lidmi kolují o elektromobilech
Ohodnoťte tento článek!
2.8 (56.71%) 73 hlas/ů

5 KOMENTÁŘE

  1. 8. mytus: skutecny dojezd elektromobilu je obklopen mnoha myty. Napriklad pro eNiro s bateriemi 64kWh se udava dojezd pres 400 km. Pri prumerne spotrebe 20 kWh/100 km je ale realny dojezd cca. 300 km. Kdyz neni zima 🙁

    • Jistě, když pojedete po dálnici v kuse 130, tak se na tu spotřebu zřejmě dostanete, jinak bude maximálně 15, ve městě i 11. Což u 64 kWh baterky udělá 400-550 km dojezdu. Viz spotřeby aut jako Hyundai Ioniq, Hyundai Kona, Nissan Leaf 2.generace atd. atd. Za 15 jezdí po městě i dvoutunová pětimetrová Tesla Model S. A ohřev auta? když má dobře udělané topení nebo rovnou tepelné čerpadlo na klimu/topení, tak je vliv na dojezd je zanedbatelný. Ano, u mého vývojově 12 let starého Peugeotu Ion s 16 kWh baterkou udělá i snížení dojezdu o 20-30 km (topení má při nájezdu příkon z baterky 5 kW a pak padá ke 2-3 kW). Ale to je historie.

  2. Ačkoli je v záhlaví článku že doba nabíjení se díky rychlonabíječlám se dostala na přijatelnou úroveň, ptám se: Co je to přijatelná úroveň? Pokud se doba nabíjení nesníží na stejnou dobu, za kterou natankujeme plnou nádrž tak to bude pořád obrovská nevýhoda, nemluvě o pořizovací ceně. A pokud po nájezdu 170000 už ztrácí baterie 25% kapacity, tak to si snad dělaní z lidí blázny. Pokud nemohlou garantovat plnou kapacitu do 500000km, tak elektromobil nechci ani náhodou. Stanislav

  3. Článek je neumělou kompilací problémů skutečných i virtuálních. Například úder blesku, nebo myčku asi nikdo v úvahách neřeší, naproti tomu dojezd je problém klíčový. V médiích je často podceňován, potlačován jako podružný a naopak je až fanaticky vyzdvihováno třeba zrychlení, nebo kroutící moment. Přitom to jsou parametry, zajímající několik procent nadšenců.

    Pokud chci utratit milion a víc za auto do města, za druhé auto v domě a nemám problém s permanentní starostí o stav nabití, pak je auto na baterky jasná volba. Já jsem uživatel, který má auto na cestu do práce, na okresky, na dálnice, na nákupy, na dovolenou, na tahání vozíku s materiálem, na odtah nepojízdného kamaráda s autem, na tahání přívěsu s lodičkou, na… prostě pro život, na vše.

    Jednou za měsíc tankuju asi polovinu nádrže, opět do plna. Pokud není čas, nebo nálada, nevadí, natankuju za týden. Utratím měsíčně asi 1500 Kč za všechny jízdy. Bez nervů, bez starostí.

    Může mi někdo říct, proč bych měl denně nabíjet po nocích v garáži a mít stažené půlky, jestli dojedu..?

  4. Kombinace dojezdu a nabíjení je prostě zatím smrt…
    Já třeba od auta očekávám, že si ho v pátek nabiju u firmy, o víkendu jsem schopen si v klidu pojezdit nějaké drobnosti. V pondělí ve velmi svižném tempu zvládl 180km do Čech. Ve středu opět 180km zpátky a ve čtvrtek zpátky na firmu. Cca 600km. Nafta to zvládne na jedu nádrž. Tankuji kde chci a trvá to 5 minut.
    Až to zvládne i EV auto, nebudu s tím mít problém…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: