Jak se zbavit kuny pod kapotou: Víme, co funguje. A co ne

  • Kuna skalní je chráněné zvíře, zabít se nesmí

  • Jakmile si kuna vaše auto oblíbí, vrací se klidně každou noc

  • Elektronický plašič ani sklopná past v našem případě nezafungovaly

  • Pomůže pes nebo kočka pohybující se v blízkosti auta

  • Definitivním řešením se ukázal být až elektrický ohradník

První překousnutý kabel čidla DPF filtru bere člověk jako věc náhody. Ten druhý už jako varování, že něco není v pořádku. A když se naráz vyprázdní nádobka ostřikovače, nezbývá než predátorské kuně vyhlásit válku.

Otázka však zní, jak vlastně. Kuna skalní, jakkoliv je v posledních letech přemnožená, je chráněným druhem. Odstřelit ji smí pouze myslivec v období mezi listopadem a únorem, rozhodně však nikoliv ve městě u obydlí, kde se převážně zdržuje. Po zbytek roku ji nikdo nesmí chytit ani do sklopce a přemístit na jiné místo.

V úvahu nepřipadá ani odškodnění od státu, který ochranou kun znemožňuje napadenému účinnou obranu: „S tím jsem se opravdu v životě nesetkal,“ směje se právník Michal Dlabola, který pro jistotu v noci parkuje v garáži. Seznam chráněných druhů, za jejichž řádění je možné od státu požadovat náhradu škody, má totiž jen šest položek: bobr, vydra, los, medvěd, rys a vlk.

Kuna5Detail
KUNA SKALNÍ těsně před inspekcí motoru v Citroë- nu C4 Cactus. Jen díky včasnému zásahu si auto prohlédla bez následků
Kuny3
ČIDLO DPF FILTRU ve Volkswagenu T-Roc před kuní návštěvou neobstálo. Tento díl prý servisy mění jak na běžícím pásu

Alternativním řešením je získat nějaké peníze od pojišťoven. Některé z nich nabízejí připojištění proti škodám způsobeným zvířaty i k povinnému ručení. Ani to ale nemusí být dlouhodobé řešení. „Při často se opakujících pojistných událostech je možné, že pojišťovna nakonec smlouvu vypoví, na což má v zákonné lhůtě právo,“ říká pojišťovací makléř Max Legler.

Jediným legálním řešením je tedy kunu od návštěv auta odradit. Internet je plný zaručených rad: psí nebo kočičí chlupy, čisticí závěsy do záchodu, houbička nasáknutá Savem. Naší redakční kuně ale nic z toho v motoru nevadilo, neznervóznila ji dokonce ani deka rozprostřená pod motorovým prostorem, na které dlouhodobě spaly kočky.

A tak přišla na řadu cenově náročnější řešení. Protože právě nebylo období hájení, logická volba padla na sklopec. Jenže kvůli nepozornosti při líčení návnady past sice sklapla, jedna dvířka však zůstala po­otevřená a kuna zmizela. Ta už se do sklopce nevrátí, napadlo by asi každého, jenže chytré zvíře se celou událostí jen poučilo. Do sklopce vlezlo ještě několikrát, návnadu se však naučilo sežrat způsobem, při kterém nespustil mechanismus spojený s nášlapnou plochou. Jediný, koho sklopec dvakrát zadržel, byly kočky.

Marnou investicí byl také elektronický plašič, který sliboval proměnnou frekvenci ultrazvuku, na který si zvířata údajně nevypěstují imunitu. Kunu však jeho pískot neodradil ani na okamžik. I když byl umístěn na zem přímo pod stojící automobil, kuna si jej přišla prohlédnout už hodinu po jeho instalaci.

To vše bylo možné zjistit díky fotopasti s GSM modulem, která o dění pod autem pošle esemesku a fotku do mailu během dvou minut po události. Protože v noci se pod autem pohybují i jiná zvířata, k zamezení falešných poplachů se nakonec ukázalo jako nejúčinnější řešení instalovat fotopast přímo do motorového prostoru. Fotka z něj je sice nepoužitelná, ale pokud už přijde, je jasné, že nejde o žádného ježka.

Kupodivu však ani opakovaným nočním vyháněním se kuna od návštěvy motoru nenechala odradit. Vracela se takřka každou noc, i když na auto nepřetržitě svítil halogenový reflektor a plašička plašila na plné obrátky. Stačilo přijet za tmy s teplým motorem, nezvaná návštěva na sebe obvykle nenechala čekat déle než 20 minut a vracela se i několikrát za noc.

<ò%
TATO KOČKA už jednou chycená byla. Návnadu se naučila žrát tak, aby past vícekrát nesklapla
kuny2
NÁVŠTĚVU KUNY v motoru lze odhalit podle chlupů a otisků tlapek, občas si do auta nanosí i potravu

Řešení s fotopastí je tak dobré pouze pro chronické nespavce nebo ty, ke kterým kuna zavítá jen zřídka. V ostatních případech je opět nutné hledat dále.

Výhodou detašovaného redakčního pracoviště jsou kočky, které se v budově nacházejí. V noci běžně spí ve svém pelíšku, ale po delším přemlouvání se nechají vyhnat do temné noci. V době, kdy opanují prostor kolem aut, je od kuny pokoj.

Nechat kolem auta pobíhat kočku nebo psa je podle našich zkušeností řešení dobré, ale jen od jara do podzimu. V zimě, kdy je počasí, že by psa nevyhnal, má kuna opět volné pole působnosti.


Co se osvědčilo…

Pes nebo kočka pohybující se v okolí auta jsou pro kunu dostatečným odstrašením. Musí však stále aktivně hlídat, zvíře na noc uklizené v teple domova není pro kunu žádným protivníkem. Účinná je i fotopast s GSM modulem umístěná v motorovém prostoru. Když pak cinkne v mobilu zpráva, je jasné, že kuna právě zkoumá útroby auta. Funkčním řešením, nezávislým na počasí i bdělosti majitele auta, se ukázal až elektrický ohradník tvořený sítí na ochranu drůbeže. Ten kuna dosud nepřekonala.

…a co zklamalo

Parfémované závěsy do WC, kočičí pelíšek rozprostřený pod motorem, zapnutý elektronický plašič umístěný přímo pod autem. Ani tyto tři věci dohromady nezabránily kuně, aby motor důkladně neprolezla. Ačkoliv plašič v tomto konkrétním případě zklamal, redakční fotograf Martin Mičánek s ním má dobré zkušenosti. Domů si pořídil hned dva a kuny se prý jeho autům od té doby vyhýbají. Obdobně nefunkční se ukázal být i sklopec v ceně 2500 Kč. Dobře chytá toulavé kočky, kuna však jeho mechanismus hned po první návštěvě prokoukla.


Nazrál proto čas pro další investici, tentokrát do elektrického ohradníku. Kuna není kráva, proto logicky nestačí jeden nabitý drát napnutý kolem auta. Ale elektrická síť, kterou nabízejí ­e-shopy k ochraně drůbeže před predátory, je pro tento účel naprosto vhodná. Ohradník je možné napájet i z vysloužilé autobaterie, nejelegantnějším řešením je ale pořídit síťový zdroj připojený do elektrické zásuvky.

Také toto řešení má své limity, například je možné jej použít pouze na vlastním pozemku. Navíc se kuna nesmí dostat k autu horem, například skokem ze sousední zídky nebo stromových větví.

Boj s kunou je v každém případě zdlouhavý, nákladný a každému se nakonec osvědčí něco jiného. Komu nevadí v motoru oblemcané kabely, může zkusit i sprej proti kunám. Návštěvě potvory tím sice nezabrání, ta se však alespoň nepustí do hodování.

 

Jak se zbavit kuny pod kapotou: Víme, co funguje. A co ne
Ohodnoťte tento článek!
3.89 (77.88%) 255 hlas/ů

51 KOMENTÁŘE

    • Co Vy víte? Třeba jenom WV v předstihu reaguje na přehnané evropské emisní limity a již se připravilo na EURO VII. a přivedlo výstup z výfuku rovnou do sání – takový EGR EVO II.. V tomto případě to klidně může být čidlo od DPF filtru.

  1. Zatím nejvíce se mne osvědčilo svařit chilli papričky a rozprašovačem postříkat motor a hlavně obložení.

  2. kuna jde za teplem kabely ji určitě nechutnají bohužel ale zkouší , co tak ji tam nasypat granulí kuna se nažere a kabel zůstane celý , mi tedy kuny chodí po dvoře ,někdy je vidět jak si hrají na silnici pod světlem , ve výkalech vidím že žerou ovoce , slepice mám všechny , mi nevadí neškodí , říká se že kde bydlí tam neloví , všechny ale u mne nebydlí . jsou krásné !

  3. Nenapíšu 100% univerzální postup, ale u mě funguje. Bydlím na panelovém sídlišti, kuny zde mají pelech v nějakých keřích. Je jich páreček a večer jsou z balkonu vidět jak řádí mezi auty na parkovišti. Měl jsem je nastěhované v motoru, poznal jsem to podle ťapek a otřeného kožichu po dešti na plastovém krytu motoru. Naštěstí bez katastrofického výsledku v kabelech… Někde jsem zaslechl neověřenou radu, že do malé misky – třeba po nějakém krému na ruce – nasypat chlor šok, co je do bazenů. Je to sice trochu zdlouhavé – po každé jízdě otevřu motor, otevřu i krabičku po krému, do víčka nasypu trochu chlor šoku, víčko strčím k baterce a k plnění oleje postavím zbytek krabičky. Toto praktikuji více jak 3 měsíce, parkuji relativně stále na stejném místě a od té doby jsom v motoru neměl jedinnou tlapku nebo otisk. Ale jak jsem psal na úvod. U mě to zatím funguje, ale jinde nemusí … 🙂

  4. Zkoušel jsem různé spreje,nebyli účinné až elektronický plašič umístěný 2m vysoko a nasměrovaný směrem před přední kolo.

  5. jo jo všechno budem chránit ….. je to jak s prasatama …… dnes je s tím problém jsou všude a ty zelený mongolové co jsi řikají lesní hospodáři tak se tváří že nic …… jediné co mi pomohlo byla lidkvidace bohužel …… vždy je tak na 3/4 roku klid …..

  6. Elektronický plašič s ultrazvukem neslyšitelným pro lidský sluch mi nefungoval. Osvědčil se mi však plašič se silným, i pro člověka velice nepříjemným zvukem.

  7. Kuny dělají nesmírné škody a nejen na autech!! Ochranu snad podporují “podnikatelé” kšeftující s plašiči a jinými “zaručenými” prostředky proti kunám. Nikdo Vám škody neuhradí! Bojujte s nimi všemi prostředky.

  8. U paneláku máme celoročně pár koček a pohoda. Sousedi sice nadávají, že je jedna sousedka krmí, ale evidentně ty kočky nějaký benefit přinášejí. Krom toho, že loví myši a podobnou havěť. Kamarádovi, co bydlí v centru a kočky u baráku nemají, už kuny párkrát pěkně zdevastovaly motor.

  9. Mě se ji jednou podařilo chytit na trojhacek na který jsem dal kousek uzené ryby. Potom můžete zkusit naplnit vajíčko fridexem. Ale tim starým typem. Popatrejte v Polsku. Tam si majetku občana ještě vazi

  10. Taky jsem měla kunu v motoru a dva psy kolem auta,vlčáka a šarpejku,tahle kombinace mě přišla na 15000kč,psi chtěli ulovit kunu a rozkousali blatniky a kapotu 🙁

  11. Kunu jsem vyhnala rozsypáním čerstvě otevřeného pracího prášku.Spotřeba cca 5 kg, rozsypat po půdě, do všech děr.Půda krásně voněla,ale kuna vůni nemá ráda. Pod auto i do motoru jsem nasypala též a byl pokoj.Kuna lesní je sice zákonem chráněná,ale pokud ji mám doma…je to kuna domácí a ta chráněná není.

    • No, doma máte spíš kunu skalní a byť je v článku napsáno něco jiného, tak ani kuna skalní, ani k. lesní chráněné nejsou. Doba hájení a zákonná ochrana je něco trošku jiného. Takže odrazovat, nebo chytat se může celoročně.

  12. Ab som to nemusel pisat kazdemu zvlast:
    Staci absolutne jednoduchy a ultra lacny trik:
    Cely motorovy priestor, podbehy, kolesa, brzdy, spodny kryt motora a vsetky otvory kade haved moze vliezt posypat CIERNYM MLETYM KORENIM… Alebo mletu stiplavu papriku, pripadne oboje.
    Nasypat na ruku a rozfukat kam treba…
    Jeden sacok na auto bohato staci…
    Opakovat cca kazde dva tri tyzdne, podla poveternostnych podmienok
    Hotovo.

    Zarucujem ze sa uz nikdy ziadna havet nevrati!
    Funguje nakuny, macky, psov ( co ochcavaju kolesa alebo plot, stromcek, murik…) potkany aj mysi…
    Vyskusane xy krat na xy miestach.

  13. Já tedy, ačkoliv parkuji dvěma auty před barákem (skoro v přírodě), tak jsem zatím tento problém nemusel řešit. Bojuji ale s kunami už asi 8 let, lezou mi na půdu v novostavbě. Vyzkoušel jsem mnohé “osvědčené” prostředky a bez úspěchu. Za dlouhých večerů, při zoufalém hledání stébla jsem narazil na možnost kruté, leč účinné možnosti, a to jed Vigonez. Vyrábí se v Polsku a není problém ho přes internet sehnat. Použil jsem již 2x v době mimo hájení. Podotýkám, že jsem milovník zvířat a kuny považuji za velmi milá a hezká zvířátka, ale pokud jde o majetek… Dal by se požít i pod kapotou, ale POZOR na domácí mazlíčky, v mnoha recenzích jsem četl, že jim taky chutná!!!!!!!!

  14. Kdyby EU nezrušila a zakázala vyrábět tzv.NAFTALÍN, byl by pokoj od kun.Když mi kuna před pár lety překousala kabely ke svíčkám, tak jsem naštěstí zakoupil dle rady NAFTALÍN a pověsil do motoru, už se neukázala. Stačilo vyvrtat do kapsle 4mm díru a pověsit na drátek. Ještě že mám nějakou zásobu.

  15. Vážení,všechny ty reklamní chytáky jako jsou el.odpuzovače,spreje proti kunám atd.je jen šmejdské tahání peněz od zoufalých motoristů.nejlepší osvědčené řešení je jen čtyřnohý domácí mazel co hlídá v noci venku a když jej nemáte tak zbývá už jen zvednout kapotu a nebát se pořádně tam nachcat.to ty chlupaté potvory fakt nesnášejí…doporučuji z vlastních osvědčených zkušeností :-)))

PŘIDAT KOMENTÁŘ: