Rozhovor: Mercedes-Benz nástavby

Šaty dělají člověka. O tomto rčení není potřeba pochybovat. Stejně tak se lze dívat na svět nákladních automobilů, jejichž osobnost vytváří nástavba. Co by byly bez nástavby? Jenom pohybující se impotentní obři.

Téma nástaveb je stejně tak široké, jako je široké spektrum funkcí jednotlivých aplikací. A pokud bychom se chtěli zastavit jen u jednoho druhu funkčních nástaveb, pak i uvnitř tohoto tématu bychom nalezli nespočetné množství technických řešení, které žene kupředu konkurence. Abychom na nikoho a na nic nezapomněli a abychom udrželi jistou míru kompetentnosti, potřebovali bychom plochu několika ročníků tištěného časopisu. Takové dílo by potom mohlo být považováno i přes své nesporné odborné kvality za vrchol novinářské zhůvěřilosti.

Zvolíme tedy jinou cestu. Požádali jsme o rozhovor pana Davida Chlebouna ze společnosti Mercedes-Benz Trucks ČR, do jehož kompetencí právě nástavby patří. A zajímalo nás, jak vypadá problematika nástaveb očima dodavatele podvozků.

David Chleboun, Vedoucí produktového managementu a marketingu nákladních vozů
David Chleboun, vedoucí produktového managementu a marketingu nákladních vozů

 

Na úvod je zajímavé podívat se na vývoj v čase u vztahů mezi dodavatelem podvozků a dodavatelem nástavby. Po sametové revoluci se trh s nástavbami bouřlivě vyvíjel, aby se přiblížil široké nabídce evropských nástavbářů. V té době byla velmi důležitá osobní znalost nástavbářů, kteří působili na českém trhu, a jejich výrobního programu, protože novinky přicházely na trh ve velmi rychlém sledu.Během let se však situace změnila. Trh se stabilizoval a v jednotlivých branžích se etablovali specializovaní čeští i evropští dodavatelé. Svůj neoddiskutovatelný podíl na tom mají důsledky globalizace a sjednocování firem do výrazně větších nadnárodních celků.

Mercedes-Benz nástavby

Vysoký tlak na ekonomickou konkurenceschopnost způsobuje to, že i dodnes ryzí lokální dodavatelé nakupují jednotlivé komponenty nástaveb u velkých výrobců. Velkosériová výroba je jediný způsob, který může tlačit dolů cenu konečného produktu, ale na druhou stranu mnoho druhů nástaveb zůstává speciálním výrobkem na míru a podle požadavků konkrétního zákazníka, takže je tu šance i pro menší lokální výrobce. Samozřejmě jde o to, o jakou konkrétní nástavbu se jedná. Například u běžných valníkových nebo skříňových nástaveb je autonomní postavení lokálního dodavatele více reálné, než v případě technologicky výrazně náročnějších aplikací. V podstatě lze ale říci, že renomovaní nadnárodní výrobci nástaveb drží dnes majoritní podíl na evropském trhu a pro lokální výrobce, kteří dnes za sebou mají více jak dvacetileté zkušenosti a nemalou skupinu spokojených zákazníků, zůstává na našem trhu ještě dost prostoru pro úspěšný podnikatelský život.

Mercedes-Benz nástavby

Do konstrukce současných podvozků a do konstrukce nástaveb stále více zasahuje elektronika, což klade pro obě strany dodavatelů největší nárok na znalosti a kompatibilitu jejich produktů. Pokud bych to zjednodušil, tak dokud bude nástavbář pracovat pouze se železem, je schopen vytvořit i lokálně velmi kvalitní produkt, který dobře sedne na vybraný podvozek. V případě, kdy do hry vstoupí elektrické a elektronické propojení podvozku s nástavbou, je skutečně naléhavé, aby výrobce nástavby znal a respektoval svým řešením systémy podvozku a byl důkladně informován, jak může nástavbu správně napojit na síť vozidla.

Fuso Canter 9C18

Za tímto účelem provozuje značka Mercedes-Benz speciální webový portál, kde se výrobci nástaveb dostanou ke všem potřebným informacím. Na tomto portálu naleznou jak technická data a výkresy, tak elektrická schémata a jiné informace. Pokyny pro stavbu nástaveb jsou k dispozici v obsáhlých příručkách směrnic pro stavbu nástaveb. Bez nadsázky lze říci, že u drtivé většiny nástaveb výrobce nalezne na tomto portálu všechny potřebné informace k tomu, aby jeho produkt byl bezchybně kompatibilní s podvozkem. Ve speciálních případech, kdy výrobce nástavby nenalezne informace na našem portálu nebo z nějakých důvodů zvolí jiné řešení nástavby, než doporučuje výrobce podvozku, jsou k dispozici ke konzultaci techničtí specialisté Mercedesu.

Mercedes-Benz Econic NGT 1830 L 4x2 Mercedes-Benz Econic NGT 1830 L 4x2

Určitě není sebechválou, když řeknu, že podvozky Mercedes-Benz jsou u výrobců nástaveb oblíbeným základem právě pro tu skutečnost, že výrobce dokáže velmi dobře připravit samotný podvozek a soubor všech potřebných informací pro realizaci nástavby.

Mercedes-Benz eActros

Tím jsme se pomalu dostali ke konečnému zákazníkovi, který má ve většině případů na základě svých praktických zkušeností jasno, která nástavba a na kterém podvozku je pro jeho aktivity vyhovující. Zákazníci, kteří u nás objednávají podvozek, jsou tedy obvykle už dopředu rozhodnutí, jakou nástavbu potřebují a kdo by měl být jejím dodavatelem. V některých specifických případech dokáže jedna nástavba, která projde repasí, přežít dva až tři podvozky. Segment podvozků a speciálních nástaveb je pro naši značku velmi důležitý, a díky výše uvedeným faktům a podpoře pro výrobce nástaveb má Mercedes-Benz v kategorii podvozků pro nástavby dlouhodobě podíl na českém trhu 26-28 %. Trh výrobců nástaveb a nároky zákazníků jsou tak pestré, že zde vždy bude prostor jak pro unifikovaná nadnárodní řešení, tak i pro individuální výzvy vůči lokálním výrobcům.

Rozhovor: Mercedes-Benz nástavby
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: