• Se sdílením aut začal Daimler mezi prvními a elektromobily se pro něj už dnes staly povinností

  • Dnes není daleko od bodu, kdy bude moci uvést na trh autonomní vozidlo, které nebude mít dokonce ani volant

  • Aplikace EQ Ready vyhodnotí  vaše motoristické zvyky a zjistí, zda vám elektromobil bude vyhovovat

Technika a technologie právě mění automobilový svět takovým tempem, že vše, co platí dnes, nemusí platit zítra. A pokud se některý automobilový výrobce nepřizpůsobí, nepřežije. O tom, jak bude vypadat budoucnost, jsme si povídali s Jochenem Hermannem, viceprezidentem pro vývoj strategie CASE a elektrických pohonů koncernu Daimler.

Budoucnost koncernu Daimler definují čtyři písmena CASE. Je to zkratka pro témata budoucnosti: connected, autonomous, shared & services a electric. Kterou z těchto oblastí považujete za nejdůležitější?

Hned na úvod musím říct, že každá zmiňovaná oblast má moc zcela změnit automobilový průmysl. A pokud vezmeme kombinaci uvedených faktorů, může být změna dokonce gigantická. Až natolik, že se jí oprávněně můžeme bát. Nicméně z nejistoty umíme udělat nástroj na přežití, nebo dokonce nástroj pro budoucí výdělky Daimleru. Automobily s připojením na internet a s tím spojenými službami jsou již v podstatě hotová věc, autonomní jízda pomalu přichází, se sdílením automobilů začal Daimler mezi prvními a elektromobily se už dnes staly povinností. Naším úkolem je věnovat stejnou pozornost všem oblastem a zkombinovat všechny prvky tak, aby tvořily propojenou síť, abychom jakýkoli strach z budoucnosti eliminovali nejen u nás, ale především i u našich zákazníků.

V oblasti elektromobility byl Smart předskokanem elektrických modelů v rámci koncernu Daimler, následovala třída B. Nyní jste čerstvě představili elektrické SUV EQC. Čím se odlišuje od předchozích projektů?

Z našeho pohledu je to první člen rodiny EQ ze strany automobilky Mercedes-Benz. Takový model, který bychom pod touto značkou nabídli zákazníkům, jsme dosud neměli, a tím myslím i ty potenciální.

Myslíte zákazníky Tesly?

Ne, mýlíte se, my se nedíváme na jednotlivé modely jako na konkurenty pro určitá vozidla. Časté srovnávání automobilů na trhu k takovému smýšlení svádí, ale naše filozofie je jiná. Pokud se někdo rozhodne pro Mercedes-Benz, je to proto, že nabízíme komplexní automobil a také k němu patřící služby a produkty.

Elektromobily řady EQ pokryjí celou škálu automobilových kategorií od malého Smartu až po nákladní vozidla či autobusy

Další otázka bude subjektivní. Kdykoliv testuji elektromobil, zlobí mě jedna věc: musím se podřídit autu a změnit své návyky. Kdo je vhodným zákazníkem pro koupi elektromobilu?

Tuto otázku mám rád. Mysleli jsme totiž i na to a vyvinuli jsme aplikaci EQ Ready. Můžete si ji zdarma stáhnout do mobilního telefonu, umožnit jí sledovat vaše motoristické zvyky a už po týdnu aplikace vyhodnotí, zda jste vhodným kandidátem pro koupi elektromobilu, nebo ne. A pokud následně ukáže, že daný motorista není vhodný, nemáme žádný problém s tím, že si nevybere model EQC, ale některý jiný z našeho portfolia. Máme přece nabídku hybridních modelů, plug-in hybridních modelů, které tento cílový konflikt potřeby adekvátního dojezdu dokážou vyřešit.

Autonomní taxíky Waymo (Google) už jezdí. A ukazují, že auta bez řidiče jsou opravdu ještě daleko

Přesuňme se na pole sdílení automobilů a zkombinujme to s elektromobily. Pokud budou řidiči sdílet elektromobil, kdo bude zodpovědný za jeho nabíjení? A k tomu musíme připočítat i rozličné potřeby, co se týká dojezdu automobilu. Jak to plánujete sladit?

Máme dostatek zkušeností se sdílením automobilů z našeho projektu car2go. Ten je v mnoha městech založen právě na využívání elektromobilů. Dokonce víme, že elektrické vozy jsou na sdílení vhodnější než klasická auta se spalovacími motory. A nejen z hlediska lokálních emisí. Nabíjecích stanic ve městech navíc přibývá, takže mít auto nabité nebo jej udržovat v nabitém stavu nebude problém.

Takhle vypadá nový Mercedes-Benz EQC

Nyní k autonomní jízdě: Už před čtyřmi lety jste předvedli třídu S, která absolvovala cestu z Mannheimu do Pforzheimu bez zásahu řidiče. Kdy bude k dispozici plně autonomní vozidlo?

Konkrétní datum už máme, ale nebudu ho zveřejňovat. Řeknu jen tolik, že nejsme daleko od bodu, kdy budeme moci uvést na trh autonomní vozidlo, které nebude mít dokonce ani volant. Technologie potřebná pro takové auto je vyvinuta a máme ji k dispozici již dnes. Momentálně si ale neumím představit zákazníky, kteří by byli ochotni takové vozidlo zaplatit. A tady se začíná postupně skládat mozaika naší filozofie CASE. Takové auto bude dávat smysl pouze tehdy, pokud bude součástí sdílené mobility. Takovými auty můžeme nahradit například taxíky. Poté se cena může postupně snížit na úroveň, která bude odpovídat kupní síle v soukromém sektoru.

Miluji sportovní jízdu a zážitky za volantem, proto je pro mě nepředstavitelné, že bych jednoho dne pustil volant z ruky a spolehl se na technologie.

I když milujete ježdění a užíváte si sportovní jízdu, tak se nevyhnete dopravním zácpám. A nikdo nemá rád pomalou jízdu v koloně. Naším cílem je nabídnout řidiči klasickou jízdu, když si ji chce užít, a automatický režim, když ho potřebuje.

Plány automobilek jsou jasné. Za rok nastane boom elektroaut

Co si myslíte o sérii tragických nehod autonomních vozů v Americe? Ovlivní pohled veřejnosti na autonomní vozy?

Jako značka Mercedes-Benz máme bezpečnost v naší DNA. Proto jsme nepodlehli tlaku a nespěchali jsme s testováním takových aut ve velkém naostro v provozu. Nemůžeme a ani nebudeme riskovat reputaci naší značky. V případě, že představíme takové auto, chceme, aby mu zákazníci důvěřovali právě proto, že má na kapotě či masce chladiče  hvězdu. A dokud si nejsme jistí stoprocentní funkčností našich systémů, neuvedeme ho na trh. Co se druhé otázky týče, tak dám příklad. Dodnes máte lidi, kteří se bojí létat, a nepřesvědčí je žádný argument ani žádná statistika. A tak to bude nepochybně i v případě autonomních aut.

Budoucnost však Mercedes-Benz spojoval zejména s vodíkem, v posledních letech ho však nahradila elektřina. Proč jste se od vodíku nakonec odklonili, když jste do již něj investovali nemálo peněz?

V zásadě je to následek aktuální situace na trhu, vybudování sítě nabíječek je mnohem levnější než vybudování sítě čerpacích stanic na vodík. Mluvíme tu o násobcích, takže momentálně máme k dispozici množství elektřiny i možností nabíjení. A kromě toho se můžeme vrátit i na samotný začátek naší diskuse. Většina zákazníků totiž jezdí zhruba 50 kilometrů denně, což znamená, že nabíjení na denní bázi je v případě elektromobilů zbytečné. Pokud optimalizujeme síť i naše návyky, elektromobily mohou být nejen stylovým, ale také klíčovým hráčem mobility budoucnosti.

Rozhovor: Na auta bez volantu jsme připraveni, říká expert Mercedesu na elektromobily
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: