Řidiči se vyhýbají autobusovým pruhům, i když nemusí. Blokují tak provoz

Zdroj: Jan Markovič
  • Ačkoliv je řada vyhrazených pruhů pro autobusy časově omezena, řidiči do nich ani mimo špičku jezdit nechtějí

  • Takové chování zřejmě není přestupek, podle zákona se má ale i ve městě jezdit co nejvíc vpravo

  • Řidiči mohou způsobit zácpu, která se táhne přes několik křižovatek, říká instruktor autoškoly

S takzvanými autobusovými pruhy nebo lidově „buspruhy“ se setkal každý řidič, který někdy vyjel do ulic většího města. V Česku jde o vyhrazený prostor pro vozidla MHD, městskou policii, záchranné složky a povětšinou i taxíky. V řadě případů je jejich platnost omezena časově tak, aby fungovaly jen během předpokládané špičky ve všední dny.

„Ne všechny vyhrazené jízdní pruhy jsou pro ostatní provoz uzavřeny 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Například v Praze v mnoha případech platí, že do nich nesmíme vjíždět jen od pondělí do pátku od 6:00 do 10:00 a od 14:00 do 19:00. Mimo zmíněný časový úsek jej můžeme libovolně využívat,“ říká instruktor autoškoly Radek Vrtal.

Architekt snížil rychlost na Modřanské, radnice se podle zákona ptát nemusel

Jenže někteří čeští řidiči se často bojí vjet do vyhrazeného pruhu i v době, kdy mohou. A nejde zdaleka jen o hraniční časy, kdy by se už třeba ve 14:03 mohli oprávněně bát, že na ně bude číhat policejní hlídka, která jim udělí pokutu. „Jezdím pravidelně na oběd po Plzeňské ulici v Praze. Zatímco pravý pruh je kolem poledne v podstatě prázdný, v levém jede vláček aut za sebou. Vždycky nad tím kroutím hlavou,“ tvrdí řidič, který si nepřál být jmenován.

To potvrzuje i instruktor autoškoly. „Nejčastější chybou českých řidičů v tomto případě je, že špatně sledují svislé dopravní značky, respektive hlavně dodatkové tabulky upřesňující jejich platnost,“ vysvětluje Vrtal. Lidé jedoucí zbytečně v levém pruhu ale mohou takto řídit ze zvyku nebo ze strachu, že je bude i přesto policejní hlídka „obtěžovat“ a pro jistotu do vyhrazeného pruhu nevjíždějí.

Má se jezdit co nejvíc vpravo

Jízda vlevo sama o sobě není přestupek. Pokud jsou ve městě dva jízdní pruhy, neřeší se předjíždění – jde o souvislou jízdu. I tak ale platí základní formulace silničního zákona, která říká: „Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak.“ Výjimkou je samozřejmě odbočování vlevo.

Levý pruh je na předjíždění. Zúžení, tunely a úseky se sníženou rychlostí na tom nic nemění!

Řidiči pojedou tedy správně podle zákona jen tehdy, pokud se celou dobu budou držet v pravém pruhu a pak krátce před odbočením vlevo přejedou do levého. Právě Plzeňská je přitom důkazem toho, že lidé jezdí vlevo zcela zbytečně. Vzhledem k tramvajovému provozu uprostřed ulice totiž řada křižovatek vůbec odbočení vlevo neumožňuje.

„Co to má za následek? Fakt, že řidiči automaticky jedou v levém jízdním pruhu vedle vyhrazeného buspruhu, může způsobit zbytečnou zácpu. Ta se pak klidně bude táhnout i přes několik křižovatek,“ vysvětluje Vrtal.

Žádná přednost zprava a méně kontrol. Osm zahraničních pravidel, která by se hodila i v Česku

Česká vyhláška na vyhrazené jízdní pruhy pamatuje už od roku 1976. Je pro ně určena dopravní značka IP 20a pro začátek a IP 20b pro konec, plus vodorovné dopravní značení. V některých zemích jsou autobusové pruhy kombinované v takzvaném HOV pruhu (high-occupancy vehicle), jenž umožňuje jejich využití i osobním autům se dvěma a více cestujícími. Někde je zase mohou volně využívat elektromobily. Ani jedna z těchto výhod ale v Česku zatím neplatí.

Řidiči se vyhýbají autobusovým pruhům, i když nemusí. Blokují tak provoz
Ohodnoťte tento článek!
3 (60.94%) 171 hlas/ů

56 KOMENTÁŘE

    • Dodatkové tabulky nikdo nečte ?
      Tak ať ty dodatkové tabulky jsou taky pořádně vidět.
      Jedete v koloně aut nějakou rychlostí a staráte se o to aby to ocejpalo
      a ještě aby jste nenaboural a už vidím jak tam čtu dodatkovou tabulku
      na kterou není ani vidět natož to přečíst……fakt síla !
      V našem městě takové pruhy ani nemáme. Pokud jedu do Prahy, tak jsem rád, že vůbec vím kudy jet
      a ještě se starat o miniaturní dodatkové tabulky !!!!!

      • Přesně tak; dodatkové tabulky jsou za běžného provozu zcela nečitelné!!! Jedině zastavit, přijít, přečíst, pokračovat. Další úžasnou kapitolou jsou cyklopruhy. Jakoukoli širokou dvoupruhovou silnici zúžíme, přiděláme 2m široký cyklopruh (abysme splnili dotační podmínky!), na svislých značkách necháme 2 původní jen pro auta…viz Slánská v Řepích P-6. Stejně tak Svornosti na Smíchově P-5. Necháme místo cyklistům a co pak třeba houkající hasiči nebo sanitka?!!! Kam máme pak uhnout?!!!

      • Tak to jste vystihl přesně, ti co tam jezdí denně si je asi již přečetli a sází na to, že je nikdo nezměnil. Ale z dálky při rychlosti 50 km/h s autem před sebou a druhým za sebou se to nečte dobře. Zde by měli být proměnlivé světelné tabule a nebyl by žádný problém.

        • Jak kde. Plzeňská supr, ale na Poděbradský je textu 4 pr… a vše malým písmem. A takových míst je víc než těch s tou jednoduchou a přehlednou tabulkou co je tady na fotce.

  1. Raději se vyhnu! Než abych zastavil před každou křižovatkou a studoval místní provoz na značkách (ono se to může každou křižovatkou změnit) a pak se hádal s číhající městskou či státní policií, nebo zkoumal se složenkou v ruce záběry z radaru či dronu a dokladoval minuty, tak (pokud mě nic nežene) raději zablokuju provoz, přečtu si tisk, dám kafe, pustím si hand-free či skype a pokecám, dám si čouda, způsobně popojíždím a zamořuji okolí (i když mám STK a splňuji nejnovější licenci z EU)!
    No a ještě jako dodatek: za rozkradené dotace z EU zúžíme jízdní pruhy pro auta a uděláme do toho BUS, TAXI a CYKLO-stezky…pak zamícháme celý ten “guláš” a solidně zaplacený advokát (nejlépe Sokol se základní sazbou 5000) vás z toho vyseká. Takový paskvil (včetně špiclování horšího než StB, nespočet předpisů, úprav a místních dodatků… v dopravě (aby si někdo namastil kapsu) tak to tady nebylo ani za komunistů!!!
    ČEST!

  2. Ono je to také o tom, že velikost písma na dodatkových tabulkách je někde k přečtení tak z 5 ti metrů !!

  3. Je to pravda – takový pruh mám na hlavní k mému domovu a mnoho řidičů asi vidí jen tu šipku namalovanou na vozovce a nic víc neřeší. Jen by mě zajímalo jak by se zachovala policie (ať už městská nebo ČR) když jsem ve svátek (pátek) u vědomí volného dne automaticky projel vyhrazeným pruhem s časovým omezením po – pá ve vyhrazené hodině.

  4. Opravdu si dopraváci myslí, že někdo přespolní dokáže v tom frmolu a ve změti dopravního značení ještě louskat ty doplňkový informace a popř. ještě kontrolovat čas?

  5. Vyhrazený pruh v Praze znám jen z okruhu na Jižní spojce před nájezdem na Barrandovský most. Myslím, že tam žádné časové ohraničení není. A co se týká jízdy v pravém pruhu, tak právě na Jižní spojce, kde je spousta odboček a navíc všední den spousta kamiónů, jezdím v pruhu středním, což mi připadá poměrně logické.

    • Stačí mu podat malý ORV (malý techničák) a tam je napsáno co řídíš za vozidlo. Takže to dokáže velice snadno a rychle.

  6. V hustém provozu mnohdy není čas luštit dodatkové tabulky. Ne vždy je na nich jen prosté časové rozmezí od-do. Pokud se tam sejde víc textu a drobné písmo, musel by se člověk na přečtení opravdu hodně soustředit. To vždycky nejde, protože v momentě projíždění kolem značky si může vaší pozornost vyžadovat něco důležitějšího, třeba potenciálně sebevražedný chodec na kraji chodníku, auta nebezpečně blízko přejíždějící z pruhu do pruhu, před vámi zpomalující auto, pěkná slečna na zastávce, atd 🙂

  7. Jednou je to pruh pro vyhrazený pro autobus a já tam nemám v osobním autě co pohledávat! Při rychlosti 50 km/hod a miniaturním písmu nemám šanci stihnout přečíst všechno napsané na značce. To stihne třeba cyklista při rychlosti 20 km/hod. Kdo vymyslel tyto značky s dodatkovým miniaturním písmem je blázen!

  8. Autor článku nemá o čem psát?
    Nejvíc zdržuje existence těchto pruhu!
    Přečíst dodatkovou tabulku, kouknout na hodiny… To je kolik, 3 vteřiny? Jako vazne je problém, že to lidi nečtou? Nebyl by spíš problém, že se ne udou věnovat 3 vteřiny provozu?
    Už jsem na tomto serveru viděl článek, jak je strašný problém jezdit a kontrolovat rychlost, protože se pak řidič kvůli předpisům nevěnuje řízení a teď tohle

  9. Lze jen potvrdit, že dodatkovou tabulku nelze při běžné rychlosti a provozu přečíst! Takže řeči o tom, že nevyužití vyhrazeného pruhu je zdržování jsou skoro provokace. Dodatkovou tabulku může “využít” jen ten kdo přesně ví co na ní je, tedy kdo má místní znalost. Musí jen dofuat, že to někdo nepřeznačil 🙁 Zvlášť pikantní je, když je na ní 8 řádků s různými výjimkami.
    Tedy co k tomu říct jako závěr? Nevyčítejte to řidičům, ale těm kdo tvoří dopravní značení. To je mnohdy zbytečně složité a překombinované. Vše co má dobře fungovat musí být jednoduché, přehledné a efektivní.

  10. Zdravím, pokud mám v silném provozu sledovat provoz, tak pardón, ale luštit co je na dodatkové značce napsáno, na to fakt není čas. A když je tam více řádků, tak písmo je tak malé, že v padesátikilometrové rychlosti prostě nic nepřečtete, proto když to nevidím ihned a dobře, soustředím se raději na okolní provoz a vyhrazený pruh nevyužívám!

    Řešení pro všechny: místo dodatkových tabulek dejte zelenou a červenou LEDKU a v době zákazu nechť svítí červeně a…

  11. Kdo není hloupý, tak ví, že ty časy jsou na všech dodatkových tabulích stejné. Takže nemusí luštit od kolika do kolika se tam smí jezdit. No a když tam dodatková tabulka není, tak se tam prostě nesmí vůbec. Co je na tom tak složitého? Já si to pamatuji, jen se vždy podívám, kolik je hodin. Přijde mi vtipné, jak se všichni táhnou v koloně v levém pruhu. To je pouze neznalost a hloupost.

  12. Dovolim si citaci ze zakona o pozemnich komunikacich:
     „V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu….”

    Ma to jiste pravidla a nesmi se zamezit predjizdeni rychleji jedoucim vozidlum atp., ale ve sve podstate muzu jet v levem a neporusuji zadny zakon. Tohle by si mel autor clanku nastudovat.

  13. § 12
    Jízda v jízdních pruzích

    (2) V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; …..

    Autor kecá.

  14. Přesně tak.K přečtení to není,to by jste museli jet kolem tě značky krokem,a ještě by jste to nestihli celé přečíst..
    Značky mají být jasné na první pohled,,což je samozřejmě jen ta horní s tím pruhem pro autobusy atd.
    Tak ať si pan chytrolín Vrtal trhne..
    Miluji ty to chytrolíny co si neuvědomují všechny souvislosti !

  15. Překvapuje mě, kde jste sehnali INSTRUKTORA autoškoly?! Před padesáti lety sice existovali, ale autoškoly je dále nepřijímaly do pracovního poměru a požadovaly kvalifikované UČITELE autoškoly.

  16. Tak především to jsou pruhy vyhrazené taxikářům, tudíž pokud tam není kamera nebo cajti, tak je ignoruji. Jakmile budou vyhrazeny pouze pro MHD nebo IZS, tak nemám problém, ale na rozhodování taxikáři podplacených magistrátních úředníků o tom, že taxikáři mají přednost (!), tak na to zvysoka kašlu.

  17. To je zase specialistů na provoz… Jezdím každý den přes několik městských částí Prahy a projíždím několika úseky, kde jsou tyto vyhrazené pruhy i s dodatkovou tabulí Po-Pá 6-10 14-19 a nikdy jsem neměl problém to přečíst… Jsou dvě možnosti: buď jsou zde řidiči, co špatně vidí a měli by projít lékařským vyšetřením, nebo se víc věnovat okolnímu provozu a nechat ty posrany mobily v klidu, než někam dojedou…. Každý den potkávám idioty, kteří jsou zavěšení ksichtem v mobilu, nebo infotainmentu ve vozidle, čumí furt do nějakého displeje a mají spoustu práce se vším okolo, pak jim nezbývá čas na sledování nějakých cedulí, upozornění, změnu řazení, zipovani a podobně…proberte se…. Každý tu kňourá, změňte tohle, vyměňte támhle, ale ve finále si všichni děláte ty problémy sami… Jestli nevidíte, dejte se zapsat do pořadníku k očnímu lékaři, nebo přestaňte čumět za jízdy do mobilu a najednou zjistíte, že vidíte okolo sebe mnohem lépe… Když už potřebujete s někým nutně kvákat po telefonu, tak používejte handsfree. A řešení emailů za volantem, psaní smsek za volantem, nedejbože chat na sociálních sítích za volantem? To je vrchol idiocie a hazardu, nic víc, takový člověk by měl dobrovolně odevzdat řidičský průkaz a jezdit MHD. Řidič, co nesleduje provoz okolo, nemá za volantem co dělat, to je stejné, jako náhodný výstřel z pistole. Chovejme se k sobě ohleduplně, každý chce někam ve zdraví dojet, tak používejme tu věc na krku zodpovědně.

  18. Po Praze je jich spousta a nemám je v hlavě, abych to dělal automaticky (nejsem pražák), takže než si přečtu ceduli (pokud to vůbec stihnu) a ověřím kolik je hodin, jakej je den (na to většinou také neustále nemyslím), tak se mi to také stane.
    Když už musí vyhrazovat pruhy, vážně tam nejde v 21. století umístit značku, která se změní podle denní doby a řidiči nebudou muset honem přečíst ten šílený nápis.

  19. Nejčastější chybou českých řidičů v tomto případě je, že špatně sledují svislé dopravní značky, respektive hlavně dodatkové tabulky upřesňující jejich platnost,“

    jestli to nebude tím,že je značek až moc a dodatkové řidič nestačí přečíst pri velkém provozu,,nečitelné

  20. Nauč se dopravní předpisy experte. Souběžná jízda v obci je souběžná jízda. Tzv. mohu jet jakým pruhem uznám vzhledem k plynulosti a bezpečnosti provozu za vhodné, vyjma situace kdy pravý pruh je obsazený a jedu v levém, nikdo přede mnou není a dojíždí mne rychlejší auto, které nemůže plynule pokračovat pravým pruhem, pak bych měl co nejdříve vyklidit levý pruh, ovšem nesmím ohrozit nikoho v pravém pruhup. To, že se jezdí pravo znamená že se v pruhu jezdí u pravého kraje a ne u levého nebo prostředkem…a to, že kamiony a vozidla nad 3,5t musí používat vpravý pruh vyjma odbočování, objíždění atd. Určitě to neznamená, že při souběžné jízdě musím s osobákem jezdit v pravém pruhu vyjma předjíždění, objíždění a odbočování…

  21. Kdo tady píše že nemá čas přečíst úplně jednoduchou a primitivní informaci o časovém ohraničení pruhu pro autobusy je jednoduše debil a nemá za volantem co dělat. Je to pár jednoduchých a snadno číselných čísel a hodinky má každý přímo na palubce. Jenom se vymlouvate a neumíte si přiznat že jste polovodiči.

    • Tak až někdy pojedeš z Čerňáku do centra Poděbradskou a těch pár jednoduchých čísel přečteš, jsi borec 😀

      • Ty hustě popsané dodatkové tabulky obvykle neobsahují časy, ale část vyhlášky definující vozidla, pro něž je pruh určen.
        Bůh ví, co si od toho autoři slibovali, s bezpečností provozu to nemá nic společného.

  22. Sluší se dodat, že v Praze řada těch dodatkovych tabulí potichu zmizela, lze tedy očekávat zvýšené kontroly policie.
    Rozhodně nedoporučuji jezdit po paměti, je třeba stále mít na paměti, že ze pro magistrátní odbor dopravy je řidič v podstatě nepřítel.

  23. Promiňte, ale asi bych měl být robot, a dodatkovou minitabulku s časy kdy je možno a nemožno pruhy pro mhd použit opravdu nestihnu z mnoha důvodu přečist!!!!!
    Jednak když tímto mistem nejezdim pravidelně, dále, pokud mi výhled zakreje jiné vozidlo, a ještě přemýšlet nad tim, kolik jw hodin a co je za den…..
    Každe město a čtvrť to muže jinak…
    Co třeba ulice Evropská od letiště?? Chvili 70,pak 50,zase 60,do toho úsekové měření, vozidla taxi, které si z toho hlavu nelámou, když tam jezdí denně… pravý pruh mhd opět podle času.. Za tmy opravdu krásně čitelné dopňkové tabulky…
    Nedivím se, že jedou všichni mimo tento vyhrazený pruh..
    A co třeba pruhy pro cyklisty….

  24. Je přeznačkováno! V neznámém místě se sledují dopravní značky podle hierarchie důležitosti, zákazy a příkazy a nějaké informativní tabulky až dodatečně, nebo se už ani nestíhají číst.
    V osadě se jezdí v obou pruzích. Je na volbě každého, jestli pojede v levém nebo pravém, vyhrazeném. Potom však riskuje, že vyhrazený pruh bude muset rychle uvolnit, do levého se bude těžko dostávat a při kolizi bude vinen.
    Na druhém obrázku je žlutá šipka a ta jednoznačně posílá do levého pruhu. Tak není co řešit.

  25. Ale, ale, ten obrázek se žlutou šipkou na vozovce před vyhrazeným pruhem už tam není. Zmizel, jen co jsem se vrátil na článek.

  26. Nejlepší ovšem je, že město, podle nějaké formule pro chodce, ubere šíři vozovky pro auta na 2,5 metru, a udělá 10m široké chodníky pro chodce, po kterých nikdo nechodí a 3m široké nástupní ostrůvky na tramvaj, kde nikdo nestojí a větší auta lízají obrubníky.

  27. Dnes jsem jel po Plzenske, pred Repamy je nove pruh pro autobusy, ani v brylych jsem nerozpoznal co je na dodatkove tabulce napsane. Tak s tim jdete do hajzlu…

  28. Trochu mi to připomíná situaci, kdy za vlevo odbočujícím vozidlem se naštosují kkti, kteří jedou rovně a místo toho, aby jej zprava objeli, stojí za ním a čekají. A na toho, kdo je správně objede zprava, nadávají, torubí…

    Ale co chceme v zemi, kde štempl musíme mít na kdejakou blbost, seznámeni máme být s každým návodem atd., ale při tom na silnicích je nemálo kokosů, kteří se i po 20 letech platnosti Zákona (mimochodem majícího už 48. verzi, takže občane, vyznej se…) odvolávají na vyhlášku… Pak se divme kktům, co neznají (nechtějí znát) zip, nechápou zcela blbovzdornou úpravu blikání na kruháči (tedy že se bliká jen při výjezdu a změně pruhu) a předvádějí počiny zcela se vylučující se svéprávností… Nemluvě o kktech, kteří při odbočení v křižovatce doleva “nadjedou” doprava… A tak by se připomínkou okupantů levého/středního pruhu i mimo obec, mlhovkářů a vůbec oslňovačů (asi si myslících, že potkávačky jsou na potkávání provozu leteckého a ne silničního) pokračovat ještě dlouho.

    A jsme každopádně u problému “přípravy” jak mlaďochů nových, kteří se v rychlokurzech naučí kktiny jako nastavení zrcátka, ale v pruzích atd. mají stejně maglajz, jen se naučili nazpaměť otázky testové. A pak ti dosavadní, kteří (když odmyslíme konstrukt soudcokracie, že neznalost zákona neomlouvá) si znalosti nijak nedoplňují, kteří by potřebovali aspoň co 5 let proškolení, podobně jako v práci BOZP, jeřábník, řidič VZV…

    • Nevím, jak kdo. Já se s tím setkávám hlavně když vyjíždím z Prahy kolem stanice Depo Hostivař, tak tam začíná. Já koukám dopředu, sleduji ve zpětném zrcátku co je za mnou případně vedle mne, koukám, jestli nezačne na semaforu svítit žlutá a červená, koutkem oka zaregistruji, že pravý pruh je vyhrazený s nějakým povídáním. kdybych si přečetl od kdy do kdy, kouknul na hodinky a přebral si, jestli tam můžu, tak mezitím zkontroluji obsah kufru auta co jede přede mnou a z nějakého důvodu zpomalí. Autor asi nejezdí po Praze nebo je VIP a když někam jede, jal před ním jedou ti co pomáhají a chrání a dělají mu cestu. S tím školením řidičů souhlasím, od té doby co nejsem řidič referent nechodím na školení co pořádá zaměstnavatel a dost mi to chybí. Pamatuji si, že před plyšákemse taková dobrovolná školení pořádala.

  29. Je fakt,že už jsem také patil,měl jsem palubní čas 16:05 a pruh platil pouze pro bus Do 16:00 a tak jsem vyjel z kolony a použil jej.Policista na motorce se za mnou ihned vydal,ihned mne stavěl,nenechal si nic vysvětlit,byl velmi neoblomný a dobrou hodinu mně dusil se vším možným i nemožným vč testu na drogy atd.,raději jsem zaplatil uložených 500Kč-nebudu se hádat s debilem…Fakt je,že to v tom místě znám a prostě jsem nic neprovedl,zadruhé ty dodatky kolikrát když vidím a zrak mám perfektní mají tak dlouhý text,že i při jízdě krokem se to nedá stihnout přečíst.Je to zase jen k vybírání výpalného,tečka amen.

  30. Lidé, co zde tvrdí, že se dodatkové tabulky nedají přečíst, by si měli nechat přeměřit zrak, nebo přestat jezdit – jsou pro ostatní kvůli své krátkozrakosti za volantem nebezpeční.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: