Zetor budoval socialismus u nás, ale také kapitalismus v USA

28.08.2019
39 nových názorů
  • Zetor v letech 1946 až 2015 dodal přes 1 300 000 traktorů

  • Dnes má vlastní vývoj, vlastní motory a vyváží do desítek zemí po celém světě

  • Zetor zavedl mnoho technických a technologických prvenství

  • Už za socialismu vozil Zetor velkou část produkce na Západ

  • Značka přežila i bouřlivé období po roce 1989 a privatizaci

V retro rubrice jsme si už představili slavné historické produkty především od automobilky AZNP, prodávající vozy pod obchodním názvem Škoda. Ale zatímco škodovky jsou známé především u nás a maximálně v nejbližších zemích bývalého východního bloku, české strojírenství zanechalo ve světě mnohem větší otisk pracovní technikou.

Veleúspěšná byla značka Tatra, respektive její divize nákladních vozidel a vojenských speciálů. Zapomínat bychom ale neměli ani na výrobce traktorů Zetor, který oslavil již 70 let velmi úspěšné existence. Vždyť už za nejtvrdšího socialismu se Zetor vyvážel do „znepřáteleného“ kapitalistického bloku a dokonce do říše všeho imperialistického zla, do USA. Zetor se objevil snad na všech kontinentech s výjimkou Antarktidy.

1) Z25 prototyp Prototyp zemědělského traktoru vznikal v brněnské zbrojovce už v roce 1945. Ve výběrovém řízení porazil prototyp z plzeňské škodovky
33) 8540 Zetor přežil i bouřlivé porevoluční období a privatizaci. V některých částech světa je možná známější než Škoda

Historie Zetoru se začala psát už v roce 1945, kdy byl v listopadu představen první prototyp zemědělského traktoru. Prototyp od Františka Musila, sestrojený pro Zbrojovku Brno, v soutěži porazil jediný konkurenční traktor od Škody Plzeň. Na základech prototypu vznikl první sériový typ Zetor 25A, kterého se od roku 1946 do roku 1962 vyrobilo více než 158 000 kusů. Skoro 100 000 vyrobených Zetorů 25 mířilo na export.

Přečtěte si také:

První Zetory byly přesně to, co trh potřeboval. Levný, jednoduchý a lehký traktor zastoupil práci, kterou doposud odváděla především hospodářská zvířata. Jméno Zetor vzniklo složením písmene „zet“ a koncových písmen slova traktor. Dodnes není jasné, jestli Z znamená Zbrojovka nebo Zemědělský. Obchodní značka Zetor byla zaregistrována v roce 1946.

Zetor 25 využíval vznětový dvoulitrový dvouválec o výkonu 26 koní v 1800 min-1, vážil 1850 kg a měl šestirychlostní převodovku se třemi rychlostmi pro jízdu v terénu a třemi po silnici. Existovaly tři základní typy, a to pro orbu, následně se zvýšenou světlostí pro kultivaci plodin a třetí bylo polopásové provedení.

11) 4011 Jednoduché, spolehlivé a snadno udržovatelné Zetory se rychle staly ceněným vývozním artiklem
20) 6714 Tenhle speciální Zetor pro práci na rýžových polích se vozil až do Japonska

Zetor 15, který uháněl rychlostí až 22 km/h, byl levnější typ s jednoválcovým motorem o výkonu 15 koní a šestistupňovou neredukovanou převodovkou schválený do výroby v roce 1948. Celkem jich během krátké doby vzniklo jen 2215. Ještě do konce 40. let Zetor představil nadějný prototyp Zetor 30 s přímým vstřikováním paliva a moderní hydraulikou, ale do sériové výroby se nedostal.

V roce 1954 zakládá Zetor „výzkumně-vývojovou základnu“. Prvním produktem vlastního moderního vývoje je Zetor 35, vyráběný v letech 1955 až 1960. Vycházel z prototypu Zetor 30. Měl čtyřválec o výkonu 42 koní a čtyřstupňovou převodovku s dvoustupňovou redukcí. Sloužil především pro těžší zemědělské práce. Celkem se ho během pěti let vyrobilo 21 500 kusů. Modernizovaný typ Zetor 50 se pak vyráběl až do roku 1968.

Galerie: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Přečtěte si také:

Galerie: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem

Na konci 50. let Zetor snad jako první na světě přichází s koncepcí využití unifikovaných prvků při výrobě traktorů, tzn. s možností využít shodné díly na různé modely. To zjednodušilo a zlevnilo nejen výrobu, ale i údržbu. Výsledkem vývoje nové „unifikované řady I.“ (UŘ I.) je Zetor 3011 a následně modely 2011 a 4011. S novou UŘ I. příchází i revoluční systém Zetormatic, což je hydraulický zvedací systém s automatickou kontrolou hloubky, který umožňuje přenést část váhy taženého nářadí na zadní nápravu traktoru a tím zlepšit trakci.

Postupem času se rozšiřuje sortiment typů a Zetor začíná spolupracovat s Poláky na výrobě výkonnějších traktorů pro náročnější práce. V roce 1964 tak polská společnost Ursus získává dokumentaci na traktory UŘ I. V 60. letech expanduje Zetor do celého světa. Aby výrobce ušetřil za transport, nechává v licenci vyrábět traktory u lokálních výrobců. Zetor se tak montuje v Barmě, Indii a Iráku, v letech 1964 až 1993 vyrobí v těchto továrnách více než 200 000 traktorů. Později Zetory míří až do Japonska ve speciální úpravě pro práci na rýžových polích.

14) 5511 Zetor postupem času představil mnoho technických a technologických inovací, které se u traktorů objevily vůbec poprvé
19) 8011 Zetor byl například první, kdo mezi traktory zavedl odhlučněnou bezpečnostní kabinu s ochranou při převrácení

Zetor reaguje také na požadavky ze „západních“ zemí a modernizuje. Unifikovaná řada UŘ II. přináší jako první na světě bezpečnostní uzavřenou kabinu na silentblocích. Dodatečné odhlučnění a montáž vyvažovací hřídele snížily hladinu vnitřního hluku pod úroveň 85 dB, což byl světový rekord. Násobič krouticího momentu umožňuje měnit převodové poměry pod zatížením a zdvojnásobit počet převodových stupňů zvýšením tažného výkonu traktoru. První ho má moderní „hranatý“ model označený jako Crystal.

V roce 1975 Zetor uvádí první šestiválec a rok 1979 je rekordní co do počtu vyrobených kusů. Celkem Zetor vyrobil za rok 32 670 traktorů všech řad a modelů. V roce 1980 přichází na trh v rámci UŘ II. model 16045 Turbo s pohonem na všechna čtyři kola s výkonem 118 kW (160 k).

V 80. letech se výroba některých modelů stěhuje na Slovensko do závodů ZTS Martin, rok 1983 je zajímavý především oficiálním vstupem Zetoru na severoamerický trh. Od té doby Zetor udal v USA přes 25 000 traktorů. Ve výrobě a vývoji pokračoval i během bouřlivého revolučního období. Dokonce vyráběl levnou řadu traktorů pro slavnou firmu John Deere.

Videodojmy: Polaris Ranger XP 1000
Přečtěte si také:

Videodojmy: Polaris Ranger XP 1000

Zlomový je pro něj rok 1993, kdy je firma 1. července privazitována. 22. dubna 2002 schválila vláda České republiky prodej majetkové účasti státu společnosti HTC holding. Ta zahájila finanční stabilizaci společnosti a restrukturalizaci. Vývoj se soustředil především na modernizaci vlastních motorů pro přísnější emisní normy. V roce 2004 přichází nástupce UŘ I., řada traktorů Proxima.

V současnosti má Zetor v nabídce čtyři řady a nabízí také plno dodatečných nástaveb a systémů. Zajímavostí je, že Zetor má i vlastní motorové oleje, spoléhá se na motory vlastní konstrukce a stále vyrábí originální náhradní díly i na více než 40 let staré stroje. V současnosti Zetor působí hlavně v Evropě, Americe, severní Africe a na Blízkém Východě. V letech 1946 až 2015 vyrobil a dodal celkem přes 1 300 000 traktorů všech typů a řad.

Ross (neregistrovaný)
Jsem z USA a jezdi nam tu traktory jmenem MAHINDRA - jsem presvedcen ze jsou to vlastne Zetory z indicke tovarny ZETORU, ktere tam postavil Zetor v 60.letech - detaily by mne zajimaly.
mirek (neregistrovaný)
Jen pro upřesnění,Zetor Crystal (UŘ II) se vyráběl v Martině proto,aby kryl výrobu tanků.
vabona (neregistrovaný)
Vlastním traktor Major 3011, ale jeho údržba není vůbec jednoduchá. Při každé opravě, třeba při výměně gufera se musí rozebrat "půl traktoru". Abnormální hluk a nepohodlí řidiče. Není to žádný zázrak. Prodejnost se doháněla cenou.
Suzume (neregistrovaný)
Zetor montuje svoje motory do modelu Proxima, Forterra a Major 3A. Do modelu Major 3B a Major HS montuje nemecke motory Deutz. Montoval je i do Crystalu, jeho vyroba je vsak pozastavena.
vabona (neregistrovaný)
Tito hošani, kteří tady píšou své "jisté informace", si předem nic neověří. Vždy se ovšem snaží zvýšit národní sebevědomí.
Vašek (neregistrovaný)
Nic ve zlém, ale kolik těch Zetorů (nových) jezdí? Nevidím nic jiného než západní stroje. Ta doba kdy byl Zetor na výsluní je dávno pryč. Neříkám, že je Zetor špatný, chraň bůh, ale logicky, kdyby to bylo něco extra, tak to na polích vidíme. Krom toho díly vyrábí kde kdo a kvalita se na tom podepisuje. Zetory mám osobně rád, ale člověk musí zůstat realistou, je to všechno o penězích..........
Zdeněk (neregistrovaný)
V Albánii má Zetor tak silnou tradici, že se často kolovým traktorům říká zetor (s malým "z"). Příklad inzerátu: Shes zetor fendt 50kv,vit 78, 3 cilindra... tedy: Prodám traktor Fendt 50 kW, rok výroby 1978, 3 válce...
josefl (neregistrovaný)
Zetor neprosel privatizací nijak jednoduše, několikrát dostal dotaci celem temer cca 500.000.000, společnost prošla konkurzem ..... Celkem to nebyl moc uspesný príběh.......
vabona (neregistrovaný)
Přesně tak. Ještě by měl napsat, že nebýt Zetoru, tak by si ti imperialisté museli hodit mašli.
Jezdec (neregistrovaný)
To budou vemena Hundajáci čumět na naše traktory Jinak dobrý článek pane Žák
Jirka (neregistrovaný)
žádná automobilka si vše nevyrábí, jen něco. Vše se dá dohromady a je z toho auto , náklaďák traktor nebo tank. Volové
vabona (neregistrovaný)
To těm zastydlým komoušům nevysvětlíte. O technice ví akorát to, že se dá využít k poslechu, přesouvání se, ale neustále melou o montovnách. Ano, volové.
michal.r (neregistrovaný)
Zetor byl dříve firma která si vyráběla skoro vše sama. V dnešní době je to už jen montážní linka v Brně kde se dají do kupy díly nakoupené od různých výrobců, moc svých výrobků už do nich nemontují. Nápravy a i některé převodovky s dif. jsou Carraro, motory Deutz ( jen kvůli emisím, viděl jsem jejich vyvinutý 6 válcový motor který bohužel přišel po zpřísnění norem), kabiny i kola jsou z Polska jestli se nepletu, atd.. Bohužel v dnešní době a konkurenci mi připadá značka Zetor trochu pozadu.
Vladimirss (neregistrovaný)
Od roku 69máme škodu 1000 MB nejlepší auto které jsem měl drobné poruchy odstranitelné na místě prostě jednoduché a spolehlivé mám též dva zetory 5511 a 6718 výroba za socialismu jednoduché a spolehlivé dnes samá modernizace a samý problém
rudachrobak (neregistrovaný)
EMBEČKO-moje první auto.opravdu vzor jednoduchosti a spolehlivosti.Výměna vložek válců a pístů,bez demontáže motoru z karoserie,výměna spojkové lamely,otázka tří hodin,stejně jako výměna rozvodového řetězu.Projel jsem s ní celou republiku,Slovensko,Maďarsko,vždy v pohodě,bez obav,že se něco podělá.Elektrika,jednoduchoučká.Žádné řídící jednotky a ostatní věci.Spotřeba byla taky slušná,Jedině snad emise,byly větší.Dnešní auta jsou tak přeelektrizovaná,že mě z toho jímá hrůza.Na MB 1100,vzpomínám v dobrém a nedám na ni dopustit.I když se jí říkalo 1000 malých bolestí.
Pes (neregistrovaný)
Vratil bych se na zacatek. Pokud nekdo muze dnes porovnat vlastnosti obou prototypu, pristavenych k soutezi o naslednou vyrobu, tedy Zetor 25 a Skoda 30, muze si udelat obrazek o cistote souteze... .
Palino (neregistrovaný)
My máme doma Zetor Crystal 8011 r.v 1972 nedám dopustiť je to môj miláčik :) obrábam s tým zatiaľ len cca 3 ha ale dúfam že sa to zmení.U nás v dedine je 15 traktorov od Zetoru :) A tatko mi vravel že ku ním na družstvo chodili Zetore z továrne oni ho tam zaťažovali v každej práci na poli po pár mesiacoch ho rozobrali do skrutky a kontrolovali opotrebovanie súčiastok doteraz tam stále pár kusov Crystalov majú. Kopa poruch sa dá opraviť jak sa hovorí na kolene :D Dúfam že sa mi podarí zachovať môjho tátoša pokiaľ to pôjde aby som ho raz mohol vystaviť a ukázať koľko ta mašina vydržala! :)
Jirka Černý (neregistrovaný)
Dobrého Zetoru se nikdo nezbavuje, když už ano tak za dlouhý peníze, když je levný tak je to plečka bez papírů těsně před smrtí, ale to je málokdy protože při trochu údržbě a zacházení je nesmrtelný. I staré 25tky atd makaj u malých rolníků, až budou ty nejmodernější dávno ve šrotu dost těch starých bude ještě někde tahat, ale to nejni o Zetoru ale o elektronice.
Kalivoda (neregistrovaný)
Je vidět že jezdíš jenom na kole a informace o mot. vozidlech máš jenom z doslechu.Tvůj motoristický rozhled je nulový.
Siegfried Tiscali (neregistrovaný)
A ohledně motorů, nová řada Crystal používá motor Deutz(neplést s Deutz-Fahr také velmi známým výrobcem traktorů který také využívá motory Deutz), jde o velmi moderní jednotku plnící nejpřísnější emisní normy Tier 4f
Siegfried Tiscali (neregistrovaný)
Jen pro upřesnění, Zetor již delší dobu nevyrábí náhradní díly na staré typy, nemá na to kapacity. Tuhle záležitost převzali naši severní sousedé s kvalitou sobě vlastní. Proto spousta zemědělců zejména Krystaly poslala tamtéž.
Petrgm (neregistrovaný)
motory má zetor skutečně svoje, určitě ne DeutzFahr(ani to není technicky možné,Zetor jsou chlazené vodou Deutz v zemědělské technice výhradně vzduchem)... ale je ta jeho historie dost zjednodušená hlavně po revoluci... a nevrací se za myšlenkou Crystal... Slováci vlastní jak Zetor skrze akcie tak ZTS Martin..ale každý si vyrábí svoje. Chtělo by ještě podotknout že po revoluci se hodně komponentů do traktoru bralo v italském závodě třeba nápravy Carraro stejně tak převodovky... výrobu starých náhradních dílu na dnes již veterány podniky nepřesunul ale prodal do Indie.. a takových pár drobností. tak že nyní tvrdit o Zetoru že je český je jako si to myslet o Škodovce. A dřív byl na západě ve světě Zetor pojmem, protože byl výrazně technicky líp vybavený jak výrobky ostatních traktorových továren ten rozdíl se začal smazávat až kolem roku osmdesát, i když měl Zetor náhradu k modernizaci,tak nejdřív socialistický přístup a později převrat zničil myšlenku na prvenství hned v základu, a velmi lacino přenechal trh konkurenci. V segmentu traktorů do sta koní ale má velké zastoupení i dnes. Jenže o kapitalistické lány se dnes starají zelení jelení od JohnDeere, protože je to ekonomičtější, a hlavně co české.. bylo v jistém období špatné, hlavně v českých hlavách.
všd (neregistrovaný)
John Deere je zaměřený na velkotraktory, ty menší sice tuším též vyrábí, ale podíl na trhu v nich má relativně malý, v ČR téměř nulový. Leč problém je ještě jinde, ony ty Johníci ničí půdu, sice se ušetří osobohodiny na traktoru, ale půdě tento způsob orby moc neprospívá, co vím. Záleží také na typu obdělávané půdy a dalších věcech. Jsem sice absolvent ČZU, ale v nezemědělském oboru.
Tomáš Mores (neregistrovaný)
Do nových strojů Zetor skutečně dává německé motory, neboť přísné emisní normy vyžadují velmi drahý vývoj a na ten Zetor bohužel nemá. Například Majory byly nejprve s origo Zetor motory, teď už jsou k dispozici jen s německými motory. A nové modelové řady s českým motorem vůbec nepočítají. Viz technické parametry na www.zetor.cz
Antonín Trousil (neregistrovaný)
Není to pravda, Zetor stále má a dál vyvíjí vlastní motory, čtyřválce jsou normálně k dostání. A není důvod je pozastavovat, když jsou jednoduché, robustní a spolehlivé a s mechanickým čerpadlem splňují současné emise, což nikdo jiný nedokáže (vlastně ano, Tatra), to ocení dost zemědělců a lesníků.
Tomáš Mores (neregistrovaný)
Nemáte pravdu, podívejte se alespoň na oficiální stránky, než tu budete šířit nesmysly. Zetor upouští od vlastních motorů.
Otto Jakubec (neregistrovaný)
Souhlas. Takový nesmysl jako je tvrzení,že Zetory měly Deutz motory jsem ještě nikdy neslyšel a to jsem jezdil skoro ve všech Zetorech až do roku 1989. Tedy do toho roku určitě německé motory neměly. Dle mne ale nejhorší ze Zetorů byly 3011 Zetor Major. Proti padesátkám a pětatřicítkám, nemožná kabina, nepohodlný sic a vylézání z kabiny taky nanic a navíc před zadním kolem. Kdo si stěžoval na 35ky a 50ky, že mi táhlo na záda měl pravdu ale s majorem se nedalo jezdit se zadní stěnou kabiny. Kdo s ní jezdil tak měl problémy.
Honza (neregistrovaný)
Dobrý den. Povedený článek a hezké fotky, jen snad upřesnění: Zetor 15 měly pouze pětistupňovou převodovku Zetor 35 Super první měly pětistupňovou převodovku bez redukce, suchá skříň motoru, pak byl tzv. mezityp s pětistupňovou převodovkou s redukcí, Zetor 50 Super čtyřstupňová převodovka s redukcí.
Otto Jakubec (neregistrovaný)
Pleteš se Honzo. S pětatřicítkou jsem dlouho jezdil a měla šestistupňovou převodovku a bylo proto lepší i když slabší proti padesátce, která měla jen pět kvaltů. Tak nazdar.
Jarda (neregistrovaný)
Obávám se že nové Zetory nemají vlastní motory nýbrž jim je dodává Deut fahr.
Greg (neregistrovaný)
Zajímalo by mě, jak autor přišel na to, že automobily Škoda jsou známé jen u nás a v zemích bývalého východního bloku, když se i za socialismu vyvážely nejen zam, ale i do celé západní Evropy a krom toho i do Austrálie, Pákistánu a v 50. letech i do USA.
Hana Ká (neregistrovaný)
Též bych se na to autora ráda zeptala. A pan "cyklista" bude asi rozumbrada nejchytřejší - je zarážející, kolik škodovek jezdí např. po Německu, že v Paříži a Římě s nimi jezdí taxikáři apod. Ale ono je jednodušší typicky česky po hospodsku brblat, nadávat a do VŠEHO "zasvěceně" kecat... Zajímalo by mne konkrétně, kde bere tu jistotu, že "prostě tu značku nikdo nezná", když jsem se osobně podílela na mnoha akcích pro prodejce vozů Škoda a byli opravdu z CELÉHO světa...
Žanek Ulrich (neregistrovaný)
Potěšilo mě,že se po letech Zetor vrací ke Crystalům a že fabrika funguje,jak má...Dokonce jsem zaslechl neověřenou informaci,že Zetor pracuje na vývoji tanku.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?