Retro na neděli: Škoda Favorit je malý zázrak východního bloku

06.08.2017
36 nových názorů
Autor: Redakce
  • Favoritů se vyrobilo přes tři čtvrtě milionu

  • V zahraničí hrál často roli nejlevnějšího plnohodnotného auta

  • Na svou dobu se jednalo o velmi vyspělý produkt

  • Jméno Favorit použila Škoda už ve 30. letech

V době, kdy se celé zřízení východního bloku už hroutilo a kdy bylo jasné, že centrálně plánované hospodářství a socialismus v konkurenci volného trhu a kapitalismu neuspěje, vznikl poslední výkřik československého automobilového inženýrství — Škoda Favorit. Je až s podivem, že se automobilce AZNP povedlo připravit auto, které bylo srovnatelné s tehdejší západní konkurencí a přežilo ještě několik let po revoluci.

Skoda Favorit (6) Praktické kombi Forman příšlo později, sériovou výrobu zahájil klasický hatchback. Formanů se vyrobilo 219 254
Skoda Favorit (9) V letech 1988 až 1995 bylo vyrobeno 783 167 Favoritů s pětidveřovou karoserií. Na silnicích jich je stále méně

Plány na vůz moderní koncepce připravovala československá automobilka AZNP vyrábějící vozy pod obchodní značkou Škoda už od počátku 70. let. Tehdy v rámci příprav dvou modelových řad vznikly prototypy Škoda 720 a Škoda 760. Zatímco Škoda 720 měl být větší a luxusnější vůz, Škoda 760 měla nahradit řadu Š100/Š110 se zastaralou koncepcí vše vzadu.

Doporučujeme: Retro na neděli: Škoda 720 mohla být „BMW východu“. I tu pohřbili komunisté

Na Škodě 760 bylo zajímavé, že se na jejím vývoji měly podílet východoněmecké automobilky Wartburg a Trabant. Měla vzniknout společná platforma a motory, každá z automobilek pak měla mít pouze vlastní karoserii. Nakonec celý projekt padl pro nedostatek financí a ohromnou logistickou náročnost.

Projekt kompaktní předokolky ale ve Škodě nazapadl, právě naopak. Inženýři vývoje věděli, že současná produkce je neudržitelná a je potřeba zásadně modernizovat na celoevropský standard, zejména pokud chce být Škoda konkurenceschopná i v zahraničí. Na konci 70. let se začaly hledat nové cesty a v roce 1981 vznikl první prototyp s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol. Škoda 780/781 vlastně byla přepracovanou verzí jednoho z prototypů Škody 760.

Skoda Favorit (4) Postupně vznikaly různé verze, například na základech Formanu se vyráběla tato minidodávka
Skoda Favorit (5) Oblíbený byl pick-up, který pomáhal rozjíždět svobodné podnikání v 90. letech

Tak se začal rodit technický základ budoucího produkčního modelu. V roce 1983 už byly hotovy čtyři prototypy a v březnu vedení automobilky pověřilo Ing. Petra Hrdličku vedením vývoje. Vývoj ale obnášel nejen design automobilu, ale vlastně kompletní přípravu továrny na výrobu včetně plánování logistiky. Navíc měl být vůz hotový do konce roku 1985.

Doporučujeme: „Favorit vypadal na pořádný průšvih,“ vzpomíná konstruktér Petr Hrdlička

Škoda hledala designéra, který jim navrhne pohlednou a moderní karoserii. Giugiaro po nezdaru projektů Š720 a Š760 další spolupráci odmítl. Nakonec ale souhlasil Bertone, který velmi brzy připravil několik skic a návrhů designu karoserie a interiéru. Vedle hatchbacku a kombi navrhl také zajímavé kupé a fastback. Ty se však do sériové výroby nedostaly.

Postupně vznikaly další návrhy, například se zamýšlel sedan či zvláštní dodávka připomínající koncepcí pozdější Roomster. První maketa v měřítku 1:1 se stačila zhotovit na úplném konci roku 1984. Už bylo ale jasné, že se výroba do roku 1985 nerozjede. Problémem byl totiž také motor.

V roce 1983 byly zavedeny nové celoevropské emisní normy a především přechod k bezolovnatému palivu a katalyzátorům. Starý motor ze Škody 120 by požadavkům nevyhověl, ale na vývoj nového motoru nebyl čas a peníze. Přepracování původních návrhů motorů pro Škodu 720 také nepřicházelo v úvahu, takže Škoda vlastně jen modernizovala motor pro Škodu 120 pro použití bezolovnatého paliva. Dostal odolnější písty, nový typ karburátoru a počítalo se i s katalyzátorem a vstřikováním paliva. Na vývoji se podílelo třeba i Porsche, které připravilo uložení motoru v karoserii. Na snížení hluku a vibrací se kladl velký důraz.

Skoda Favorit (32) Roadster MTX byl nezávislý produkt samostatné firmy. Vzniklo jich jen 150, Škoda s nimi neměla nic společného
Skoda Favorit (20) Škoda 781 Tremp je jedním z nerealizovaných prototypů. Tento vznikl v roce 1989 a zkoumal možnosti úprav karoserie

Škoda prováděla intenzivní jízdní a zátěžové zkoušky od roku 1984 a později přibylo i porovnávání s konkurenčními produkty, jako byl třeba Fiat Uno nebo Volkswagen Golf. Bylo také rozhodnuto o obchodním označení Favorit. Poprvé byl novým vůz k vidění na strojírenském veletrhu v Brně v roce 1987. Představení radikálně nové a na svou dobu moderní a pohledné Škodovky způsobilo dramatický propad zájmu o vozy řady 742, především v zahraničí.

Škoda Favorit nejprve jezdila v testovacím režimu ve vybraných státních institucích, první vozy se k zákazníkům dostaly zhruba v polovině roku 1988. Tím to ale pro škodovku neskončilo, naopak začaly těžké časy. Především se ukázalo, že společnost je bez prostředků. Už před revolucí se začal hledat zahraniční partner.

Doporučujeme: Pohnuté osudy automobilek východního bloku: Přežilo jich jen pár

Ve hře bylo několik možností, zvažoval se koncern General Motors nebo BMW. Nakonec se na stůl dostaly pouze dva reálné návrhy. Od Renaultu (který od Škody již v minulosti kupoval technologie, například tlakové lití hliníkových bloků motoru) a od Volkswagenu.

Říká se, že německá automobilka měla o Škodu enormní zájem právě díky Favoritu a jeho úspěšně dokončenému vývoji v nelehkých podmínkách. Favorit byl ve své době opravdu dobré a plně konkurenceschopné auto i na západě. Nebyl to luxusní kočár, ale na mnoha trzích hrál úspěšně roli nejlevnějšího prodávaného automobilu. Pro prodej škodovky Volkswagenu ale rozhodl především fakt, že VW slíbil zachovat vývoj, investovat do dalších modelů a nepropouštět.

Ze Škody se tak díky tomu nestala jen bezejmenná montovna zahraničních aut jako z mnoha automobilek východního bloku, ale zcela soběstačná, zisková a respektovaná automobilka, která patří mezi nejvýznamnější hráče v automobilovém průmyslu na světě. Vždyť znalosti jejího technického vývoje využívá celý koncern i dnes.

wfyvmspjxq (neregistrovaný)
Retro na neděli: Škoda Favorit je malý zázrak východního bloku - Autobible.cz awfyvmspjxq wfyvmspjxq http://www.g86381rz4uw666t7w3lwns6o9qodo403s.org/ [url=http://www.g86381rz4uw666t7w3lwns6o9qodo403s.org/]uwfyvmspjxq[/url]
fra (neregistrovaný)
Trochu jsem pročítal diskusi. Začínal jsem jezdit se Š 110 L, a když jsem si koupil ojeté Fáčko, byl to setsakra rozdíl, a když začalo po 15 letech rezavět, jako vlastenec jsem podporoval české produkty i dále a proto jsem také zůstal následně u Feldy Sport line, která ještě stále jezdí, ale už po 18 letech začíná také trochu rezavět, ale motoricky stále super. Nyní mám novou Fabku III s DSG, a zatím jsem naprosto spokojen. Ano posun v technologiích je znát, ale nejde srovnávat. Ale máte pravdu v reklamách, H z Nošovic není nejlepším českým kombíkem.
Pech. (neregistrovaný)
Auta nestojí majlant, naopak jsou dostupnější než tehdy.... průměrná mzdy v době výroby favortiu byla cca 3500kč, jeho cena byla skoro 100 000kč, takže bylo potřeba cca 25průmerných platů na jeho zakoupení.... Dnes je průměrný plat cca 25000kč a následník favorita - tj základní verze fabie stojí 220 000kč, takže je potřeba 9 platů.... Kdo měl tehdy na favorita, mohl by mít dneska auto o třídu výš se 150k motorem, v plné výbavě, nebo o dvě třídy výš ve výbavě základní..... tzn. když zůstaneme u škodovky tak našláplá Octavia, nebo základní Superb
re (neregistrovaný)
NA TU DOBU SUPER KARA.dNESKA SI NENI CO VYBRAT SAMEJ SRÁČ HLAVNĚ HYUNDEEE A ŠKODA,TO NEJSOU AUTA PRO LIDI .sTOJI TO MAJLAND A SERVIS HRUZA
Pech. (neregistrovaný)
Kdo ví jestli, možná ano, možná ne, možná by byla v nějakém koncernu mnohem dřív.... Nemá cenu vymýšlet co by kdyby byly v prdeli ryby.... Stejné je to s motorkama... Se žehrá na to že Jawu a čz zabili komunisti.... a ono kdo ví... měli pěkné prototypy, ale ono vyrobit v nástrojářských podmínkách ve vývojce několik kusů je jiné, než to pak bouchat seriově za rozumné peníze.... Když se podíváme kolem, tak od konce války do konce osmdesátých let ve zbytku evropy vychcípala většina motocyklových značek a zůstalo jen pár, takže je klidně možné že by to chcíplo taky a možná ještě dřív... Značka ČZ jede dál, jen se pokračuje v ostatní výrobě - odlitků, turbodmychadel, obráběcích strojů nástrojů, forem a dílů pro automotive - motorky nikdy nebyly jediný produkt a fabrika žije soběstačně dál, jen nedělá motorky... S jawou to je horší, ta sice sem tam nějakou motorku udělá, ale neuživí se tím a chřadne dál.... To že se montují cizí motory není ten problém, protože motory nakupovali už 20 let před revolucí, kdy jim veškeré motory pro seriové motorky dodávala ČZ, stejně tak náboje, brzdy, tlumiče, vidlice (Čz-blatná, Čz-Březnice atd...)....
Martin (neregistrovaný)
Píšete, že s tím Sovětský svaz neměl nic společného, ale díky tomu k čemu došlo v roce 1948 a 1968, byla Škodovka tam, kde byla a ano v rámci podmínek se projevovalo odhodlání a šikovnost lídí, kteří měli ve Škodovce na starosti a vývoj a posléze výrobu Škody Favorit a jiných předchozích prototypů a modelů, nebýt komunismu a okupování naší země tehdejším Ruskem, měla by Škoda za sebou desítky let konkurenceschopného vývoje a výroby vyjímečných aut na, které bysme byli právem hrdi ,-)
Pech. (neregistrovaný)
Tak favorit měl konkurovat základním verzím "západních" aut áčkového segmentu... Když to srovnám tak třeba ten vychvalovaný golf 1,3 měl v základu 55koní, 4st. převodovku a tři dveře, ostatní výbava nula... Favorit byl o 10k silnější, měl 5st. převodovku a pět dveří... výbava obdobná... V kabině je trochu prostornější favorit, golf má zase větší zavazadelník.... Takže to byla lepší nabídka pro běžného uživatele obyčejného auta, který by se dneska rozhodoval mezi polem/ibizou/puntem/fabií/cliem/208 v holobytu a mezi sanderem/loganem... kdy za podobné peníze dostanou o něco lepší prostor, výbavu a osvědčenou spolehlivou techniku, recyklovanou z výběhových řad... Nevýhodou je absence nějakých vyšších verzí, které ale zákazník o obyčejné auto nežádá... Ano golf GTI byl ve zcela jiné dimenzi... ale s tou základní 1,3 neměl moc společného a stál taky jiné peníze..... Agregát favoritu je dobrý, jeho výkon byl ve své době poměrně slušný a proti zmíněným konkurentům i vyšší a životnost při slušné péči je nějakých 400kkm, což je OK, ohledně jízdních vlastností? je třeba si uvědomit, že je to obyčejné levné a jednoduché auto, podle toho se chová, nicméně jízda po dálnici 130km/h není problém ani pro něj, pokud je auto celkově v OK stavu co do podvozku a majitel se nesnažil šetřit na pneumatikách... Ono třeba to Sandero bude to samé v bledě modrém, výrazný posun bych neočekával... Že světlá výška favoritu odpovídá dnešním SUV a některé předčí, bych nepovažoval za nevýhodu, ale spíš jako nutnost, kam měl být určen a ty větší náklony karoserie nejsou ani tam problémem té světlé výšky, jako toho že favorita ojebali o příčný stabilizátor, kterého se dočkala až felicie (podvozkově takřka shodná) ovšem ne každá, jen některé....
Jan Kodes (neregistrovaný)
Mel jsem taky faforita 135 L.A bylo to po motorove strance skvele auto.A na udrzbu nenarocne auto.Az na karoserii,ktera hodne trpela na korozi.Jinak jsem byl s autem velice spokojeny.
Jirka (neregistrovaný)
Škoda Favorit, děs běs a smrt v očích. Nedat na přední nápravu stabilizátor a vzpomnět si na něho až u filcky 1,6 mluví za vše. Poslední dobré auto co ze škodovky vyjelo je Škoda 130 Rapid, jízdní vlastnosti o o pět levelů jinde než fanoš.
Karel (neregistrovaný)
Ještě bych dodal, jako podobnou příhodu s velmi dobrým koncem bych viděl nákup značky - továrny Barum ňemeckým Continentalem. Přeji všem krásný den.
Monti-27 (neregistrovaný)
Ok, ale proč se na trhu objevují pneu (údajně originální Barumky . ?!?. .) které pocházejí z nejmenované nejlidnatější dálnovýchodní země ?!? Včil mudruj, pane Karle . . . A nikdo nezkoušejte tvrdit, že to není pravda (bohužel...) Že by to byla součást obchodní politiky zmiňovaného německého koncernu, co Vy na to ?
Mrca (neregistrovaný)
Já jsem měl několik 100 a Rapidů,teď se tluču do hlavy že sem je kdysy dal do šrotu. Teď máme favorita jako náhradní auto,vyvařil sem prahy a lemy(klasika) a jezdí jak víno. Horší je to s motorem, protože je řízený počítačem a nejde na tom nic udělat. Jinak sem přešel na staré offroady,bez počítače,vše manuální, vše si opravím sám a ne ty nenažraný servisy který neumějí vůbec nic jen napíchnout na diagnostiku a vyměnit díl za nový a předražený. Nový auto bych si v životě nekoupil,za prvé na to nemám, protože pracuju rukama a za další je jedno hnusnější než druhý a až vyhraju tak starou ameriku s pořádaným motorem a ne ty sračky HTP,TSI apod.Ted už ani ta naše Škoda není naše,všechno je to Němec, všechno rozprodali a rozkradli a nejvíc mě může nasrat ta reklama na český kombík hjudeejjj. Když sem nějaký debilové naserou cizí fabriky, protože je tady pro ně levná pracovní síla tak to je pořád Korejec a český na tom tak možná mozoly.
Karel (neregistrovaný)
Libore nechme toho, i já psal svůj názor. Pokud máte jiný tak OK, jen asi nevidíte jak se to vše kolem rychle mění a pokud některá automobilka z východního bloku nesehnala dobrého kupce tak - které jsou na tom tak dobře jako Škoda? Myslím ze žádná, na to nemusím být jasnovidec. Na netu je přeci těch článků od fundovaných osob dost, stačí je vnímat. I já věřím českým technikům, ale ekonomika je přeci jen další obor, bez kterého nejdou sebelepší věci dnes realizovat. Možná jsme se dostali v této debatě úplně nějak jinam. Krásný den.
Libor (neregistrovaný)
Ano nechme toho,na závěr napíšu jen to,že se většinou nejedná o mé názory,ale fakta,zatímco Vy uvádíte jen nějaké předpoklady.Nezajímají mne ostatní automobilky vých.bloku,kde je zaručeno,že bychom tak dopadli?Vaše úvaha je asi taková,jako kdybych myslel-Soused se svým podnikáním zkrachoval,tak já se na to vykašlu,protože bych dopadl jako on.Zdánlivě fundované osoby tady vládnou od 90 roku a ten stát je v dost bídném stavu.A je Škodovka náš úspěch?To těžko když nám nepatří.
Karel (neregistrovaný)
Jardo p. mám jiné zkušenosti se Škodou a VW. Syn má Golfa staršího a bez potíží. Pouze provozní potřeby 3 roky to létalo ÚL - Praha Já mám nyní Š oct 2.0 DSG, jiné auto bych snad ani nechtěl - snad mi to vydrží. A co se tyče Škodovky - tak bez peněz z VW by se asi tak daleko nedostala, jistě ne v tak krátkém čase. A to by ji zahubilo. Zdravím všechny.
Libor (neregistrovaný)
Pane Karle,teď je mi jasné,že jste jasnovidec,chci se k Vám objednat na zhodnocení let minulých ve stylu-coby kdyby,ale hlavně potřebuji předpovědět,co mne čeká,abych se vyvaroval případných chyb,kolik by tato konzultace stála?Děkuji
Petr (neregistrovaný)
Favorita mam dodnes je z roku 1990 pekny zachovaly neschnily.Je to takova koza,ale spolehliva nenarocna na udrzbu.A co se tyka Hnújdejū tak ty bych nechtel ani ZADARA.Fuj tajbl.
jarda p. (neregistrovaný)
Škoda hovorit sem neměl na svou dobu jednoduchý primitivní da se říct i spolehlivý měl sem felunu vpodstatě kulatý hovorit ted máme ty koncernovy srace tři a furt se na tom něco sere a tím myslím octu tdi mk4 tdi a b5 tdi kdyz si vzpomenu na felunu ta jezdila nic nechtěla ta byla zlatá.Myslim kdyby skudku vzali do ruky konstruktéři a hned ji neprodali slavnému vw myslím myslim ze jsme mohli krásná auta. ale tahle debata je škoda slov
Karel (neregistrovaný)
Libore, Velice vzpomínám na Feldu1,6 super motor ale bylo nutno o trochu širší pneu, alespoň 175/5R13 aby to podvozek trochu zvládl. No já si vydělával vždy poctivě a kdo komu lezl do prdele, snad platilo hlavně za totáče, nevím jak jste stár. Nechci nikoho urážet ale dnes, stejně jako dříve byli a jsou lidé, kteří na auto nedosáhnou, to chápu. A co se týče ceny aut, tak jsem nemyslel pouze na Škodovky. Je dost jiných značek které mají vozidla, které jsou opravdu lacinější než v dobách Š120 oproti platu. I dříve se auta kupovali na půjčky a kdo tedy byl ochoten do vozidla investovat tak mohl. Moje první 120 za cca 48.000 začala po 3 letech hnít a má mzda byla cca do 2.400 brutto. Rád jsem cestoval a tak jsem byl do auta ochoten investovat. Také jsme museli pracovat nad rámec pracovní doby, ale ne stěžují si, jen konstatuji. Dnes bych to měl jednodušší. Cena vozidla/ průměrný plat. Přeji krásný den.
eM (neregistrovaný)
Ono jich dneska moc nevidíte z prostýho důvodu. Všechny zrezavěly. Kdysi se říkalo, že Škoda Favorit začíná kvést sotva opustí linku. Stejnej problém měly i první generace Felicií, až s Oktaviíí konečně začali ve škodovce pozinkovat celou karoserii.
Karel (neregistrovaný)
Kup si brejle, když nevidíš v čem se jezdí, retro je pěkná vzpomínka a nostalgie i já jsem Š120 měl. Ale například do Chorvatska bych s Favem ani 120 již nejel. A staří vozového parku? Byly možná mladší, ale přiznejme si, které Skodovky by se dnešního průměru vůbec dožily. Já jsem za dnešní Škodovky rád. Pokud bych srovnal ceny vozů oproti platům, tak dnes si v tom poměru koupím podstatně lepší auto a jsem tomu rád, kam to za těch 27 let v tomto směru došlo. Zdravím všechny.
zbyněk (neregistrovaný)
Motorově dobrý a proti škodě 105,120 velký posun a jiné svezení ,ale jinak to byla poruchová hrkávka a hlavně ta karoserie ta hnila přímo před očima asi největší problém fáček.
Libor (neregistrovaný)
Můžete mi prosím uvést příklady aut vč.zahraničních ze stejné doby produkce,která nehnila nebo jen minimálně?Pokud vím,antikor.úpravy ve větším měřítku začaly až po 90 roce,zinkování ap.
Chuan Perverez (neregistrovaný)
Favorit byl daleko lepší, jako dnešní hyjundé, i30 to je jen naleštěná bída. A věřte, že to co snesl Favorit, či Filda, to hyjundé nedá i kdyby se posralo.
Jarda (neregistrovaný)
I já jsem se stal v roce 1991 majitelem Favorita 136L.Zklamáním byly jízdní vlastnosti protože jsem předtím měl Š 130Rapid, ale i tak jsem ho měl až do roku 2004 a vlastně zustal v rodině do dnes.
Libor (neregistrovaný)
Tenkrát ukazovali Favorita po kouscích,třeba jen blatník se světlem a lidi to doslova hltali, pak byly pořadníky,fronty.Byla to jiná doba,dnes kdysi naše automobilka chrlí jeden model za druhým a zajímá to málokoho,jen další nedostupná předražená přetechnizovaná a na servis náročná nudná obluda. A tak lidé jezdí v těch Fávech a Felách.Vozový park ani za toho socialismu nebyl tak zastaralý jako dnes,mj.to vypovídá o tom,kam jsme to za těch 27 let dotáhli.
Igel (neregistrovaný)
Jen jsem neviděl u těch mnohých variací Skodu Henlein z České sody....??
Vladimír (neregistrovaný)
Bylo to moje první auto a bylo super.Nikdy mě nikde nenechalo. Normální rodinné auto. Jezdilo ve sněhu,kopec nekopec. Nyní mám Felii a nedám na ní dopustit.
Hanz (neregistrovaný)
Jo,Favorit byl v té době veliké zjevení... ale jen ve východním bloku. Tam v podstatě neměl konkurenci a bylo to asi nejmodernější auto. Ale oproti tehdejší produkci západních automobilek byl deset let pozadu. Ale i to byl vlastně úspěch oproti Š 120, která byla v tomhle ohledu pozadu o nějakých 30 let. Teď už je Škodovka někde jinde. Sice vyrábí šedé myši, které nijak neoslní,ale aspoň prosperuje a i když jí nemám rád,tak jim to přeju.
Palo (neregistrovaný)
Najmodernejšia bola lada samara no ... a favorit je jej len taká kopia ale samozrejme všetko české je najlepšie no
Petr (neregistrovaný)
Jo, Favorit to byl vůz. Nezapomenu na to, jak si ho ten blb, náčelník NVU Minkovice v r.88 privezl. Pýřil se jak páv, kretén jeden.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?