Elektromobilem z Prahy do Brna: Zmapovali jsme možnosti nabíjení podél D1

  • O bezplatné dobíjení u supermarketů je velký zájem

  • Při dobíjení u placených stanic se musí řidič spoléhat jen sám na sebe

  • S komfortem zastřešení jsme se mezi Prahou a Brnem setkali jenom jednou

Text: Jakub Stehlík, Ladislav Čermák

Ještě před pěti lety stála u D1 pouze jediná nabíječka elektrických aut. Nebyla rychlá, a navíc většinou ani nefungovala. A to celé v době, kdy baterie většiny tehdy dostupných vozů neumožňovaly na dálniční jízdu mezi Prahou a Brnem ani pomyslet. Na lepší časy se začalo blýskat až v polovině roku 2016. Tehdy společnost E-on otevřela i na dnešní poměry moderní elektrickou čerpačku ve Vystrkově, kterou záhy doplnily Superchargery Tesly. Z Prahy do Brna už se tedy dojet dalo, i když pro tehdejší vozy (s výjimkou Tesel, ovšem) to stále bylo velké dobrodružství.

V tomto směru je to dnes mnohem lepší. Moderní elektroauta zvládnou celou trasu bez nabíjení, a pokud už dočerpat energii potřebují, mají kde. Jak však ukázal náš dálniční test, s jejich zvyšujícím se počtem logicky přibývá i obsazenost stojanů. Občas je tedy nutné počítat s alternativním řešením.

Jak jsme během cesty seznali, zájem je hlavně o bezplatné dobíjení u supermarketů Lidl. Navštívili jsme dvě prodejny, přičemž stojan byl v obou případech obsazen dvěma auty. U Lidlu v Průhonicích v nich navíc řidiči Tesly a BMW přebývali. Což je nepochybně proti původnímu záměru provozovatele, který možná doufal, že u něj utratí nějakou korunu. Šofér i3 si v autě dokonce zřídil mobilní kancelář a nerušeně úřadoval na notebooku.

Jak jsme vybírali
Zajímala nás dobíjecí místa v maximální vzdálenosti několik set metrů od dálnice. K jejich identifikaci jsme použili mapy poskytovatelů stanic, informace ze specializovaných portálů a také z dopravního značení. Vybírali jsme pouze stanice s deklarovaným výkonem min. 50 kW. Všechna testovaná zařízení měla také přípojku Mennekes na „pomalý“ třífázový proud (s výkonem 22 kW, u E-ONu 43 kW). Ceny za stejnosměrné nabíjení začínaly na 6,50 Kč/kW (E-ON), nejvyšší pak byla sazba 13 Kč/kWh u 175 kW rychlonabíječky E-ONu ve Vystrkově (po registraci u E-ONu za 9 Kč/kW). Nabíječky ČEZu v době našeho testu ještě fungovaly na předplacený paušál, od dubna však budou zpoplatněné na 9,50 Kč/kW bez registrace a 7,50 Kč/kW s registrací. Ceny vyhlášené jednotlivými poskytovateli platí plošně.

Hned na dvou místech jsme se také setkali s jevem, na který si elektromobilisté v poslední době často stěžují. Totiž že stojany svévolně blokují auta, která evidentně na elektřinu nejezdí. V jednom případě dokonce zcela legálně, protože provozovatel stanice neosadil místo příslušnou dopravní značkou. V tom druhém však majitel Dodge Durango u McDonaldu v Lokti zjevně jen provokoval. Jedna z nálepek s mnoha silnými sděleními na zádi auta nesla vzkaz „Prius repelent“, s šipkou směřující k výfuku.

Elektrickým Mercedesem na Moravu a zpět: Reportáž psaná u nabíječek

Kdyby se stejným způsobem chovali majitelé elektroaut u benzinových pump, obsluha by je jistě z místa u stojanů brzy vyhnala. To mimochodem ukazuje na další problém – při dobíjení se musí řidič elektromobilu stále spoléhat jen sám na sebe. Zajistit si čip, případně stáhnout do mobilu aplikaci, bez které se nabíjení nespustí. Přijet bez jakékoliv registrace a zaplatit v hotovosti nebo kartou obsluze šlo během našeho testu pouze v jediném případě. Vlastně ne tak docela. Propojit nabíječku s platebním terminálem uvnitř čerpací stanice je pro provozovatele benzinové pumpy MOL u Velkého Meziříčí technicky tak komplikované, že raději nabízí dobíjení ve zkušebním provozu zdarma.

Náš test jsme „mimo soutěž“ startovali na Vídeňské ulici ve Vestci u Prahy. Zdejší elektromobilní plácek patří počtem stojanů (3 × ČEZ, 8 × Tesla) k největším v republice a není tak vzdálená doba, kdy tu bývalo úplně prázdno. Dnes už to ale neplatí, a tak jsme souběžné dobíjení našich dvou elektrovozů museli odložit na později

Navzdory přibývajícímu počtu nabíjecích možností se majitelé elektromobilů stále mohou cítit jako motoristé druhé kategorie. Už třeba kvůli takové drobnosti, jakou je zastřešení nabíjecího místa. S tímto komfortem jsme se mezi Prahou a Brnem setkali jenom jednou. Konkrétně u E-ONu ve Vystrkově u Humpolce, přičemž ani zde není možné přejít suchou nohou do zázemí restaurace přilehlé Benziny.

Je to právě E-on, jehož nabíječky v okolí D1 jasně dominují. Na rozdíl od ČEZu, který své rychlonabíjecí stanice umísťuje výhradně po dvojicích, se však většinou jedná o samostatně stojící solitéry, k tomu občas na docela bizarních místech. Obvykle jsou však umístěné na strategických bodech u některého z exitů a jsou tedy přístupné z obou stran dálnice. A z velké části je možné u nich sehnat i nějaké občerstvení, případně navštívit sociální zařízení. Civilizace 21. století ale zatím nepronikla úplně všude, jak zjistíte v reportáži z našich dvanácti zastavení. Pěkné čtení!

1/ LIDL Průhonice

První nabíječka hned za Prahou a navíc zdarma. V době naší návštěvy obsazená, což je bohužel právě u Lidlu častý úkaz. Vedle vstupu do prodejny si můžete dát v automatu kávu (15 Kč), v obchodě pak mají mj. sendviče, bagety i zeleninové saláty k okamžité spotřebě (za cca 35–80 Kč). Otevírací doba 7–21 hod., neděle 8–21 hod.

  • počet stanic/přípojky: 1/CCS, CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: LIDL
  • občerstvení/typ: ano/automat/prodejna
  • WC: ne

2/ Albert Čestlice

Na odbočce Průhonice stačí podjet dálnici a jste v Čestlicích. Nabíječka je trochu zastrčená po pravé straně hypermarketu, v době naší návštěvy volná. Uvnitř prodejny najdete mimo samotné prodejny i freshbar, automat na nápoje i stánek s občerstvením. Dojdete si tu i zdarma na WC, ovšem pouze v otevírací době od 7 do 22 hodin.

  • počet nabíječek/přípojka: 1/CCS, CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: E-ON
  • občerstvení/typ: ano/automat, teplý pult, prodejna
  • WC: ano/zdarma

3/ Motorest Naháč

Sjezd na Hvězdonice, cesta k nabíječce není na rozlehlém parkovišti značena. Nacházíme ji vpravo vedle budovy motorestu. V moderním podniku vaří převážně českou klasiku, malou svačinku rádi zabalí s sebou do sáčku (ceny za hlavní jídlo cca 100 Kč). Za WC se platí, v případě návštěvy restaurace však cenu za jeho použití odečtou. Otevřeno denně 6.30–19 hod.

  • počet nabíječek: 1/CCS,CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: E-ON
  • občerstvení/typ: ano/restaurace
  • WC: ano/10 Kč

4/ McDonald Loket

Nejvytíženější stanice na trase, při první návštěvě jedno ze čtyř míst blokováno benzinovým autem. Při cestě zpět plně obsazeno. Výkon nabíječek zhruba na polovině deklarovaného výkonu, za 54 minut dopřály každému autu takřka shodně 23 kWh. Uvnitř restaurace obvyklý sortiment, objednaný cheeseburger byl studený. Otevřeno 6.30–23 hod.

  • počet nabíječek/přípojka: 2/CCS, CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: ČEZ
  • občerstvení/typ: ano/restaurace
  • WC: ano/zdarma

5/ Benzina Vystrkov

Jediná krytá dobíjecí stanice na trase. K dispozici také stojan s výkonem 175 kW, na něm je ale dobíjení zhruba o třetinu dražší. Součástí areálu je také šest Superchargerů Tesla. V těsném sousedství je klasická ČS Benzina, kde mají otevřeno nonstop. A také dva stolky k sezení. Kromě klasického sortimentu baget a kávy objevíte i teplou klobásu.

  • počet nabíječek: 6/CCS, CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: E-ON
  • občerstvení: ano/s posezením na ČS
  • WC: ano/zdarma

6/ Měřín, Náměstí 96

Stanici najdete na začátku velkého parkoviště, které sousedí s budovou bývalé Jednoty. Ze socialistické samoobsluhy je dnes restaurace U Kohouta, vyhlášená pečenou kachnou se zelím. Polední menu do 100 Kč, otevřeno od pondělí do čtvrtka 8–21, pátek 8–22 hod.

  • počet nabíječek: 1/CCS, CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: E-ON
  • občerstvení: ano/restaurace
  • WC: ano/zdarma

7/ ČS MOL Velké Meziříčí

Ke zprovoznění nabíječky je třeba zajít za obsluhou ČS, která ji odemkne čipem. V plánu provozovatele je zpoplatnit samotné dobíjení bez ohledu na odebrané kW (DC za 333 Kč), zatím vše funguje bezplatně. Na pumpě je jídelna s 22 místy, mají tu sendviče a párky v cenách 35–70 Kč. A také teplou polévku za 40. Fungují nonstop.

  • počet nabíječek: 1/CCS, CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: MOL
  • občerstvení: ano/jídelna
  • WC: ano/zdarma

8/ Velká Bíteš (u ČS)

Součástí místní pumpy je také jedna zastrčená nabíječka, kterou v členitém a rozhlehlém areálu budete chvíli hledat. Můžete si tu ale umýt auto wapkou (6 minut za 20 Kč), funguje tu pneuservis (6–18 hod), k dispozici je vysavač. Samotná pumpa je otevřena nonstop, má vlastní lidovou jídelnu s 40 místy k sezení. Teplá jídla do 100 Kč.

  • počet nabíječek: 1/CCS, CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: E-ON
  • občerstvení: ano/jídelna
  • WC: ano/zdarma

9/ Veveří (Ostrovačice)

Pumpa je umístěna v areálu několika firem, její nalezení bude nesnadné zejména za tmy. Prostředí není právě reprezentativní, ale můžete si tu zajít na WC (po vhození desetikorunové mince) nebo si dát kávu z automatu stojícího pod širým nebem.

  • počet nabíječek: 1/CCS, CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: E-ON
  • občerstvení: ano/káva
  • WC: ano/10 Kč

10/ D1 Ostrovačice

Areál hotelu a ČS s příznačným názvem D1 skýtá nebývalé možnosti. Můžete se tu osprchovat, vyprat prádlo (100 Kč) a následně jej i usušit (50 Kč). Ceny v restauraci za hlavní jídlo kolem 200 Kč, pumpa naproti má ale třeba řízek v chlebu za 50 a výbornou kávu ze dvou automatů. V hotelu je WC zpoplatněno, u pumpy zdarma. Otevřeno nonstop.

  • počet nabíječek: 2/CCS, CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: ČEZ
  • občerstvení: ano/restaurace, bistro
  • WC: ano/10 Kč/zdarma

11/ MOL Troubsko

Poslední dobíjecí stanice před Brnem, kompletně v obležení kamiónů a autobusů. Stojan je umístěn v bezprostředním sousedství dálnice, je třeba počítat se silnějším hlukem. Jedno ze dvou míst u nabíječky blokuje Felicia, ale žádná dopravní značka jí to nezakazuje. Uvnitř ČS obvyklý sortiment baget, ale také teplý pult s polévkou za 40 Kč.

  • počet nabíječek: 1/CCS, CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: E-ON
  • občerstvení: ano/bistro
  • WC: ano/zdarma, nonstop

12/ LIDL Brno-Bohunice

Naši výpravu po dálničních nabíječkách končíme symbolicky opět v Lidlu, tentokrát na jihu Brna. Máme štěstí, chvíli po našem příjezdu opustil jedno ze dvou míst Nissan e-NV. Připojujeme se ke stojanu s e-Nirem, ale nabíječka se třikrát samovolně odpojí. Teprve čtvrtý pokus je úspěšný. Nabíjíme deset minut a vyrážíme zpět k redakci.

  • počet nabíječek: 1/CCS, CHAdeMO, Mennekes
  • provozovatel: LIDL
  • občerstvení: ano/automat, prodejna
  • WC: ne

Foto: Petr Bača


Elektromobilem z Prahy do Brna: Zmapovali jsme možnosti nabíjení podél D1
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 6 hlas/ů
Sdílejte

1 komentář

  1. A ještě větší legrace je, že s moderním elektromobilem s baterií 50 kWh+ Vás počet rychlonabíječek 50 kW na D1 Praha-Brno vůbec nezajímá. Buď to zvládnete na otočku na noční nabítí doma ze zásuvky nebo nabijete v cíli v době jednání nebo s etalonem elektromobility Tesla máte svou soukromou síť supernabíjení 125 kW+ hned na 3 místech. Taková je realita v roce 2020 i v elektromobilně zaostalé ČR.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: