Proč na auto za každou cenu nedávat extrémně velká kola? Nová Fabia vám to ukáže

44 nových názorů
Autor: Redakce
  • Velká kola zpravidla vypadají na autech dobře, ale nesmí se to přehánět 

  • Velikost disků totiž má vliv na řadu dalších věcí

  • Omlazená Škoda Fabia je dobrou ukázkou toho, proč byste neměli na auto dávat větší než doporučená kola

Říká se, že kola dělají auto a někteří i v této oblasti k tomu přidávají pořekadlo „čím větší, tím lepší“. Pravda, i tak obyčejný vůz, jakým je například Škoda Fabia, postavený na obrovských kolech opravdu vypadá výrazně lépe, než když stojí na patnáctipalcových „plecháčích“. Než se ale pustíte do objednávání přehnaně velkých disků a co nejnižších pneumatik, ještě chvíli počkejte. On to totiž nemusí být úplně dobrý nápad. Proč? To dobře ukazuje právě zmíněná Fabia.

Škoda Fabia prošla modernizací, to už asi víte. Ta přinesla některé dílčí (a všeobecně ne příliš výrazné) změny. Jednou z těch zdánlivě drobných novinek je rozšíření nabídky disků kol, kdy si lze pořídit až osmnáctipalcová kola. Jestli si teď říkáte, že na tom není vůbec nic zajímavého, že Škoda prostě dala do katalogu jednu položku navíc, pak se dost pletete. Jestliže se toho obecně na autě zas až tolik nezměnilo, tak právě jednu z těch největších technických novinek si vyžádaly tyhle velké disky.

Skoda Fabia 18_1 Fabia postavená na 18" kolech s nizoučkými pneumatikami opravdu vypadá atraktivně, s komfortem to ovšem bude horší. Sama Škoda říká, že tahle kola znamenají až o 70 % větší rázy, což si vyžádalo docela hodně technických úprav

Přesně řečeno může mít Fabia pneumatiky o velikosti 215/35 ZR18, tedy opravdu nízké a tvrdé pláště. Jak zaznělo na dnešní prezentaci, přítomnost takhle nízkých pneumatik znamená až o 70 % větší rázy do karoserie oproti běžným rozměrům, což kromě horšího komfortu přináší také větší namáhání některých částí automobilu. Škoda proto u všech variant Fabie zesílila karoserii v oblasti zadní nápravy a auta postavená na osmnáctipalcových kolech navíc dostanou masivnější uložení zadní nápravy, jiná ložiska a vpředu novou spojovací tyč řízení. Vše s ohledem na zachování životnosti.

Doporučujeme: Škoda Fabia Combi 1.0 TSI — Jaký byl půlrok ve společnosti benzinového tříválce?

Navíc osmnáctipalcové disky lze u Fabie pořídit pouze k hatchbacku, nikoliv ke kombi. Důvod je v zásadě stejný. Kombi je o zhruba 20 kg těžší a má větší užitečnou hmotnost, takže by rázy od příliš velkých kol byly ještě větší. Simulace údajně odhalily, že by z dlouhodobého hlediska mohla v některých místech dokonce prasknout karoserie. Jinak řečeno, kombi postavené na osmnáctkách by si žádalo ještě výraznější úpravy než hatchback, takže se Škoda rozhodla tato kola pro kombík nenabízet.

Proto až si pořídíte Fabii Combi na „plecháčích“, není úplně ideální následně pořizovat osmnáctky z hatchbacku. A obecně to platí pro všechna auta. Kola mají naprosto zásadní vliv na chování vozu, takže se vám může snadno stát, že váš vůz sice bude poutat pozornost kamarádů, ale jinak bude jezdit mnohem hůř než na méně atraktivních kolech, na která ale bylo auto od výrobce naladěno.

dyjvozdqgk (neregistrovaný)
Proč na auto za každou cenu nedávat extrémně velká kola? Nová Fabia vám to ukáže - Autobible.cz dyjvozdqgk http://www.ghb7ho5y1r1g1r73kjs287z25yf348g2s.org/ adyjvozdqgk [url=http://www.ghb7ho5y1r1g1r73kjs287z25yf348g2s.org/]udyjvozdqgk[/url]
Janek (neregistrovaný)
Abych se přiznal, tak jsem tuto tradiční chybu chtěl před lety také udělat, naštěstí mi to rozmluvili pánové z obchodu https://www.pneuok.cz/ , kde pravidelně pneumatiky i kola kupuji. Rozhodně souhlasím s článkem ;-)
Erik (neregistrovaný)
Já dávám na auto taková kola, která mám uvedená v technickém průkazu. Velká kola se mi na autě ani nelíbí a navíc nechci riskovat, že bych mohl dostat pokutu, že mám na autě kola, která nemám mít. Momentálně mám alu kola 5x112 r16 , která jsem si objednal z https://www.motolab.cz/podle-parametru/?pv25=58&pv52=1674 . Ty na autě mít můžu a navíc s nimi vypadá dobře.
petr (neregistrovaný)
mam 17 na rapidovi. sedi to krasne ale drnca to a pohupuje. vcelku k hovnu
Filip (neregistrovaný)
Čau chlapcí,fakt je tu s vámi docela sranda.. Pořád omíláte profil pneu,ale nikdo to tu nedotáhl do rozumného vysvětlení? Takže k těm profilům a průjezdu zatáčkou? Kolo s vysokým profilem pneu může v zatáčce sedět zrovna tak dobře jako kolo s profilem 30? Jde o to,ze takle vysoký profil musí mít pod sebou odpovídající šířku disku,širší než je pneu aby se guma neměla kam hrnout. př pneu 255/70 15 by měla mít disk 10-12palcu,prostě strany pneu pokud chce nekdo litat krutou kudlu musi byt do konusu.. Tohle ste tu nikdo nenapsal? Jasně že se vám profil 65 hrne,kdyz je pod nim spagetovnik disk.. D esni doba je o obrovských brzdach,,bavime se o rychlich autech"proto veliký kola a malo profilu kde neni tolik hmoty k hrnuti pri nedodržení sirky disku je proste in.. Musí být, dvacitku kolo se sedmdesatkou si snad ani nepredstavime natoz to nekam namontovat:-) mějte se a tolik si nenadavejte,kazdy mame ten svuj vesmir..
Rusty (neregistrovaný)
TAk s koly jsem si už vyhrál na autě mám míti 135/70 R13 na plechách na nich je sranda. Ale v krizovkách to není uplně vono velmi brzy se zasekávaj kola při prudkém brždění. Často se na nich dostává smyků i když to nehcete. a furt to hrabe. ALe jede to akceleruje to fajn. Potom jsem zkoušel 15 palcová litá hliníková kola o šíři asi 7 palců na pneumatikách 205/25 R15. NA nich to sedí, brzdí to v podstatě na místě. ALe nejede to vůbec. PAk jsem ještě zkoušel lité hliníkové 14 185/70 podobnej výsledek. zkoušel jsem ještě něaký ale nebyl jsem spokojen.A výsledek je že nejlepe to jede na dejme tomu továrních 13 palcových elektronových discích o šíři 4 a půl palce. s pneumatikami 155/70 R13. (rok výroby pneumatik 1982). NA nich to sedí, smyku se dostává na požádání ( to se ještě učím). akceleruje to moc dobře lepe jak na plechách. A dobře to na nich brzdí. A opravdu kola dělají auto, ale né veliká ale ta správná. :D
Letec (neregistrovaný)
S těmi pidikotouči to vypadá doost směšně. A to se ani neptám, kolik válců to má..
Míla Patlous (neregistrovaný)
většinou kola společně s pneu slouží k přenosu výkonu motoru na silnici, takže se domnívám že by fabie mohla mít kola z dětskýho ločárku a přenos by byl zaručen. Ne teď vážně je tu vtipná diskuze . Jinak kačdý má TP kde má napsaný jaký rozměry může použít a tím je diskuze bezpředmětná
Hynek Otmar (neregistrovaný)
Já nevím nějaká kola mě nepříjdou tolik podstatná,i když ono u škodovky je zase fakt, že kola by mohla být to jediné co by to ty auta zachránilo:D Hold je jasné, že už neumí dělat pořádná auta.
Karel (neregistrovaný)
Booože, tady je inteligentů. Vy se tu hádáte jak se musí dát 15ky kola, přitom na většinu dnes už normálních aut (passat, superb, atd..) s trošku lepším motorem to ani neobujete přes brzdy :D :D ... ale tak to je vedlejší. Jak tu někdo psal, že na vysokém profilu nejdou řezat zatáčky.... Chlapi, opravdu to není ono. Že i dřív auta jezdila rychle v zatáčkách na vyšším profilu??? u sportovních aut byly kola dost široké. Logicky proboha - vysoký profil znamená, že se ta pneumatika žvýká jak blázen když člověk řeže zatáčku. Sám mám na passatu B7 2.0 TDI 4motion kola R17 235/45 a přemýšlím o 18kách. Protože jezdím v zatáčkách rád svižně a mám kraje pneu komplet shrnuté a bez vzorku. Cítím že plave. A ano, na větších kolech je méně pohodlí. To nepochybně. ALE..... No A? já se občas rád svezu svižně a tak radši obětuji trochu pohodlí za lepší vlastnosti.
Jindra (neregistrovaný)
Tak kola jsou až poslední věc co bych zrovna na tomhle voze řešil:D jako jejich auta jsou už celkem tabu, už ničím nepřekvapí ani nenadchnou, nebo snad ne?
Ota Krim (neregistrovaný)
Už nějakou dobu jejich auta nesojí ani za zlámanou grešli. Pořád do samé dokola. Škodovka už dávno nepatří k předním automobilkám, nehorázně zaspala!
Vilda (neregistrovaný)
Ať si každý dá kola dle svého uvážení ne? Samozřejmě jsou lépe zpracované podvozky a také hůře zpracované podvozky. Na Fabii bych se bál dát cokoliv většího než je 15" :D Přeci jen, kvalitní auto to opravdu není, nebo tu chce někdo tvrdit něco jiného? Myslím si, že škodovka má svá nejlepší léta už dávno za sebou,vy ne?
Patrik (neregistrovaný)
Je pravda, že fabii by nepomohla ani 20" kola :D Už s těmi 18" na fotce to vypadá směšně. Když k tomu vezmu litrový motor z "modernizované verze" tak si říkám, zda se nám tímto škodovka vyloženě nevysmívá. Poslední dobou je vše od škodovky jen kus šrotu, měla by se vzpamatovat!
kripl bastard (neregistrovaný)
Koukám je to tu samej mistr světa, závodník a odborník na všechno. Fakt sranda číst ty bláboly.
Pavel (neregistrovaný)
Mně se nízké gumy nelíbí.Nevím,co je hezčí na tom,když má auto nízkoprofilovky.Mám dvě sportovní auta a raději bych je také na šestnáctkách i z hlediska vzhledu.Ale kvůli kotoučům to bohužel nelze.Tím spíše mi pak přijde legrační na nějaké škodovce ,když má 18 palců disky a za tím směšný malý origo kotouč.A jak správně píše Hardy,limit gum a rozdíl mezi profily dokáže využít jen zkušený řidič na okruhu.V normálním provozu dostat gumy na limit je dost o hubu,proto to normálně uvažující člověk ani nezkouší. Zažil jsem ale i to,že za určité situace seděla guma s vysokým profilem lépe.
starý pes (neregistrovaný)
Já koupil té moji Citigo 44 kw a podle TP můžete obout až 195/45/17. Tak to musí být maso............
Roman (neregistrovaný)
Docela zábava tu číst komentáře kdo tu co vlastnil a vlastní a přitom skutek utek :-D Každý ať si jezdí na tom, co se mu líbí a co preferuje
Fitipaldi (neregistrovaný)
Kluci mam felicii 1,6i a na tech 13-kach to vazne neskutecne frci, jen musim davat pozor na kaluze, podlaha uz hot netesni tak dobre.
Evžen (neregistrovaný)
Souhlasím s komentáři predemnou. Jen ještě doplním, že vysoká guma znamená take delší životnost podvozkových komponent. Ale o tom se v článku ostatně pise. O pohodlí nemá cenu vést vůbec diskuzi. Samozřejmě nejde porovnávat oktávku na vysokém profilu a autu za tři miliony na pneumatickém podvozku. Je potřeba porovnávat porovnatelné. Ale vsadím se, že i na tom meďáku bude v jizdnim komfortu při přezutí rozdíl a to patrný.
Hardy (neregistrovaný)
No, je vidět, že moc lidí zde asi do školy na fyziku nechodilo. Protože pokud někdo dokáže napsat, že nízká guma je pohodlná, tak se patrně moc dobře neučil. To, že vysoká guma "pobere" a ztlumí všechny nárazy a rány, to je fakt, o kterém se nedá diskutovat. Zatím žádná automobilka nevymyslela podvozek, který by byl na nízkých gumách pohodlný. Ano, vzduchový podvozek je v tomto směru skvělý. Ale to zase odporuje teorii o vysoké pneu. Ano, má dva režimy ale nikdo nebude před každou zatáčkou přepínat na sportovní. A že by na vysoké gumě některé auto neprojelo zatáčku, tak to už je pro zasmání. Takový nesmysl může napsat jen někdo, kdo toho moc v životě nenajezdil a spíš hodně čte články na internetu. Takový srdcař mezi pisateli není, co by projel zatáčku tak rychle, aby mu nestačila vysoká guma:-) . Tito "závodníci", co tomu tolik rozumí, jsou většinou vidět na benzínkách, kde kolem aut vedou diskuze, kdo má nižší gumu a je víc tuning. Jak bylo někde výše uvedeno, jsou jiná auta, která mají vysoké gumy. A mají jiné výkony, než nějaká Audi. Předpokládám, že chytří pisálci výše, budou spíš mladší ročníky, co mají naučenou teorii, nebo jsou to klasičtí "bobos". Pro jejich informaci doplním, že v dobách formule 1, kdy jezdila esa jako Jim Clark, Graham Hill, Nuvolari, nebo Fangio, jezdila proti dnešním formulím velmi brutální auta, smrtící stroje, na kterých byla drátěná kola a gumy takové výšky, že nikdo z těch co píšou výše, by si asi na takové gumě netroufl jet. A kdo to neví, tak ta auta jezdila stejně rychle, jako dnešní F1. A nikomu se ta guma ani nesvlékla a ani mu auto nikam neuplavalo. Takže ty plky o tom, že auto bez nízké gumy neprojede ani zatáčku, to jsou takové chytré řeči o něčem, o čem nemá dotyčný ani páru. Nepochybně je pravda jedna věc, že to na autě dobře vypadá. To ano, autu to sluší. To je ale vše.
Evžen (neregistrovaný)
Tvl z některých stříká ego na dálku :) a nejhorší na tom je to, že je to v drtivé většině jako se psi. Ti co stekaj tak nekoušou. :D Většina co má velká auta tak jsou hnupi co si na to vezmou úvěr a pak musejí bouchat v práci přesčasy aby to uživili. A nebo koupej desetiletou mrdku hlavně aby měla čtyři kroužky vepředu a dělaj s ní machry na normální lidi s rodinou co mají fabie nebo rapidy. A ano, velikost kol ovlivňuje řadu věcí. Na to ale stačí fyzika že základní školy a ze střední sem tam nějaká mechanika. Člověk nemusí mít ani vysokou školu aby si odvodil výhody a nevýhody velkých kol. Hawg
ojch (neregistrovaný)
...ať si jezdí každý na čem chce...klasika 155x13, 165x13, 165x14 je nejlevnější... stejně jiný rozměr plně nevyužije...
ernie (neregistrovaný)
A pritom by stacilo dat lahke 18" disky, nie tie 15 kg obludy a nic z tych uprav by nebolo treba...
Ice (neregistrovaný)
Tak já mám 235/35 R18 a jako na žebřínaku opravdu nejezdím... Nesmíš všechno porovnávat podle svého Trabanta, jsou auta, která takhle velká kola zvládají i s komfortem... Ale hlavně, že jsi všechny stihl titulovat vymastenymi blby... Kašpárku :-)
Tamoosak (neregistrovaný)
ty si teda odbornik :) Ja mam 20" kola 265/30 na audi A6 avant 3.0 tfsi 2012 a je to origo od Audi, jizda neskutecne pohodlna diky vzduchovemu podvozku a kdyz chci tak jednim tlacitkem prepnu na rezim sport, auto sedne tesne nad zem a ztvrdne perovani, upravi se citlivost volantu a priostri se brzdy. Jasne je nesmysl davat na sracku s trivalcem 18" kola, ale tim, ze mluvis VSEOBECNE, tak je to absolutni lez a nebo si nikdy v naslapanem aute nejel a vis o tom kulovy, protoze na tve octavce jsou 18 k hovnu :))) to byla nadsazka, ale myslim, ze skutecne zkusenosti nemas. Kamarad ma Mercedes S55 AMG, ted ten posledni model, ma pres 500 koni, 22" kola a nikdy v zivote bys nerekl, ze to je nesmysl. je to luxusni a pohodlene auto a ty kola mu slusi :)
qwertz (neregistrovaný)
Všeobecně, velká kola na auta-jsou úplně k hovnu. Velká kola a nízký profil, se dávají na závodní auta, aby to sedělo. Na normální auto je to skutečně na hovno. Dobře to vypadá ale užitek nula. Na autě, zvlášť na našich silnicích, má být kolo 15 palců a vysoká guma. 215/65/15, nebo 215/70/15. To je potom jízda jako v peřině. No a pokud je někdo vymaštěný blb, který má auto na efekt a ne na pohodlí, tak si dá 245/35/18. Jízda jako na žebřiňáku, hlavně že mě obdivují:-)
Tamoosak (neregistrovaný)
ty si teda odbornik Ja mam 20″ kola 265/30 na audi A6 avant 3.0 tfsi 2012 a je to origo od Audi, jizda neskutecne pohodlna diky vzduchovemu podvozku a kdyz chci tak jednim tlacitkem prepnu na rezim sport, auto sedne tesne nad zem a ztvrdne perovani, upravi se citlivost volantu a priostri se brzdy. Jasne je nesmysl davat na sracku s trivalcem 18″ kola, ale tim, ze mluvis VSEOBECNE, tak je to absolutni lez a nebo si nikdy v naslapanem aute nejel a vis o tom kulovy, protoze na tve octavce jsou 18 k hovnu :))) to byla nadsazka, ale myslim, ze skutecne zkusenosti nemas. Kamarad ma Mercedes S55 AMG, ted ten posledni model, ma pres 500 koni, 22″ kola a nikdy v zivote bys nerekl, ze to je nesmysl. je to luxusni a pohodlene auto a ty kola mu slusi
Lojza (neregistrovaný)
To je nějaká nová móda? Koupit si auto co nejde už z výroby. Nacpat na to velká kola a pak ideálně čipnout aby se z toho vymáčklo alespoň 90kW. Tak hlavně že táhne ale fakt vocpoda a jede za 3l/100
SAm (neregistrovaný)
Takové sračce - tříválec by nepomohly ani 20 palcový kola. Fabia není Porsche a souseda s tím neoslníš ani Prčicích.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?