Právě vychází časopis Motocykl 9/2019

  • První jízda: H-D LiveWire, endura Husqvarna 2020

  • Srovnávací test: 3 x retrobiky, BMW R 1250 GS HP vs. GS HP Adventure

  • Redakční testy: Aprilia Tuono V4 1100 Factory, Ducati Hypermotard 950, Yamaha Tracer 700GT

  • Produktový test: 9 sportovně-cestovních přileb

  • Sport: exkluzivní rozhovor s Valentinem Rossim z Brna

  • Cestopis: Transylvánie

  

Retrobiky jsou odpovědí na stále složitější svět. Nedělají si hlavu s posledním technickým vývojem, sází spíš na železo než na výpočetní kvalitu procesorů a hlavně, vrací se zpátky ke kořenům. Za klasickým designem se často ukrývá v principu jednoduchá a osvědčená, ovšem díky moderním konstrukčním přístupům pečlivě vyladěná motocyklová technika. V čem spočívá jejich kouzlo a co vám vlastně mohou nabídnout?

Pokud v dnešní době chcete opustit všechny osvědčené cesty, znamená to většinou sázku na elektrický pohon. Málokdo by ale čekal, že jako úplně první ze zaběhnutých motocyklových značek se tímto ne zrovna prozkoumaným směrem (a rovnou do sériové výroby) pustí Harley-Davidson – notoricky známý symbol tradice a kontinuity. Už jenom tento fakt je čirá senzace, která ovšem nepřišla jen tak z čista jasna.

 

Odstrojený superbike alias skutečný produkční streetfighter. Přesně takové Tuono je od svého zrodu, kdy mu za základ posloužilo ještě litrové RSV s V2. To je ale opravdu velká historie, třebaže se bavíme o rozdílu několika málo let. A přestože se na první pohled může zdát, že se na letošek neudálo u V4 nic revolučního, za pozornost Tuono, respektive verze Factory, rozhodně stojí.

Nabízet k velkému cestovnímu enduru jeho dobrodružnější verzi dnes patří k dobrým mravům téměř všeobecně, nejdelší tradici v tomto směru však bezesporu drží značka z Mnichova. Verze s více off-roadovým podvozkem, ale paradoxně také větší nádrží a vyšší hmotností, která obvykle přichází na trh až za rok po generační obměně, na sebe letos nechala čekat jen pár týdnů, a tak můžeme proti sobě postavit BMW R 1250 GS Adventure a standardní model se stejnou specifikací motoru.

Bývaly doby, kdy měl skoro každý výrobce v nabídce aspoň jedno supermoto. To už je bohužel pryč, supermot ubývá a přežívají jen ta nejsilnější. V dnešní době fousatých týpků v kostkovaných flanelkách na scramblerech je motorek typu Hypermotard jako šafránu. O to větší díky patří značce z Boloně za to, že se jejich vývoji pořád věnuje.

Husqvarna se po vstupu do mattighofenského impéria technicky hodně přiblížila oranžovým motocyklům, nyní se ale od KTM postupně vzdaluje a stává se čím dál víc prémiovou značkou. Modelová řada endur 2020 je toho jasným důkazem!

Od přilby chceme, aby nás v případě nehody ochránila při nárazu. Právě tuto schopnost moderních sportovně-turistických helem jsme prověřili u devíti vybraných modelů od různých značek v cenovém rozpětí 7500 až 15 000 korun. A kromě toho jsme se podívali i na řadu dalších klíčových vlastností, které hrají roli nejen v bezpečnosti.

Valentino Rossi je stále nejpopulárnějším jezdcem MotoGP a získat jej pro rozhovor je otázkou několika měsíců vyjednávání, přesvědčování a proseb. Jakmile jsme se ale s „Doktorem“ posadili ke stolu, zavládla pohodová atmosféra a samotný Valentino se rozhodně nedíval na hodinky ani nikam nespěchal. Naopak otevřeně promluvil o svém dosavadním působení a neodpustil si ani své pověstné vtípky.

Byla to země upírů, Dacií a parádních off-roadových cest, kam si troufli jen ti největší dobrodruzi. Po dvanácti letech v EU se ovšem i Rumunsko pomalu mění, třebaže té svobody tu lze zažít ještě stále dost. Slavný Transfagaraš, kroutící se mezi dvěma nejvyššími vrcholky rumunských hor, nijak zvlášť nenadchl, zato Transalpina alias the king’s road je rájem všech petrolheadů.

Dílna bratrů Gazmenda a Bujara Muharremiových funguje na londýnském letišti Southend teprve od roku 2013, ale už má v portfoliu celou řadu zajímavých přestaveb. Kromě běžných zakázek Auto Fabrica stihla prezentovat svoje kvality v projektu Yamaha Yard Built a před nedávnem jejích služeb využila i značka BMW Motorrad. Nejzajímavějším dílem je však bezesporu Type 6.

Tak vypadá přehled toho nejdůležitějšího. V prvním podzimním vydání časopisu Motocykl na vás však čeká mnohem více zajímavého čtení o motorkách!

MOTOCYKL 9/2019 vychází ve čtvrtek 5. září.

 

 

Ohodnoťte tento článek!
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: