Paradox Elona Muska: SpaceX bude produkovat emise na úrovni 1400 naftových Octavií

  • Úterní představení Elona Muska s vystřelením Tesly Roadster do vesmíru má i své negativní stránky 

  • Pokud vše půjde podle plánů, z pravidelných letů Falconu Heavy by mohl být zajímavý emisní problém 

  • Ročně by tento projekt generoval produkci emisí na úrovni více než 1400 vznětových Octavií Combi 

V úterý celý svět (no, my také) zaujatě sledoval vystřelení staré Tesly Roadster do vesmíru za pomoci neuvěřitelně silné rakety Falcon Heavy, kterou má na svědomí Elon Musk. Byl to zajisté úspěch, protože se tím teoreticky otevírají zcela nové možnosti v oblasti letů mimo naši planetu. Celá věc má ale také jeden zajímavý paradox. Ona taková raketa Falcon Heavy není úplným ideálem co do produkce emisí. Zatímco jeden let prakticky neznamená nic, pravidelný provoz, jak to plánuje Elon Musk, by znamenal už docela velkou zátěž tolik sledovanými emisemi CO2. Ironií osudu je fakt, že stejný člověk stojí za výrobou elektromobilů, které si třeba v Norsku zuřivě kupují kvůli tomu, aby lidstvo méně zatěžovalo životní prostředí.

Doporučujeme: Norsko „zakáže“ auta se spalovacími motory. Jak? Jejich extrémním zdaněním

Jak uvádí web The Conversation, rakety používají palivo RP-1, tedy vysoce rafinovaný petrolej, při jehož spalování vzniká kromě jiného velké množství oxidu uhličitého. Elon Musk by chtěl, aby jeho rakety startovaly každé dva týdny, což by podle The Conversation znamenalo přibližně 4000 tun CO2 ročně, respektive zhruba 154 tun CO2 na jeden start. Zde začíná být hra s čísly docela zajímavá.

Průměrný český řidič najede ročně zhruba 20 000 kilometrů, což odpovídá podle kalkulačky carbonfootprint.com v případě například Škody Octavia Combi z roku 2016 osazené motorem 2.0 TDI (110 kW/150 k) a automatickou převodovkou roční produkci CO2 2,81 tuny. Jinak řečeno, výrobce elektromobilů coby prostředků čisté mobility by vyprodukoval jiným svým projektem stejné množství oxidu uhličitého jako přibližně 1423 naftových Octavií s ročním nájezdem 20 000 km. Pokud by tito řidiči přesedli do Toyoty Prius, pak by provoz SpaceX byl ekvivalentem pro 2380 automobilů se stejným ročním nájezdem.

Vždyť přece vyrábí elektromobily, tak se to ztratí 

Člověk, který na jedné straně vyrábí elektromobily coby prvek čisté mobility, jenž zachrání veškeré životní prostředí (jak si někteří myslí), by si přece mohl občas dovolit poslat do vesmíru nějakou tu raketu. Elektromobilů už prodal hodně, takže v průměru by jeho bilance měla být stále pozitivní. Tak jednoduché to ale není.

Doporučujeme: Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí

Jak už jsme psali dříve, elektromobily sice mají nulové emise v místě provozu, jenže v konečném důsledku velice záleží na tom, z čeho elektrickou energii vyrobíte. Taková Tesla Model S spotřebuje zhruba 20 kWh/100 km, což v kontextu českého energetického mixu (1170 gramů CO2/kWh) vychází na produkci CO2 234 g/km – a tedy průměrnou spotřebu zhruba 10 l/100 km. Takže vlastně žádná čistá mobilita, ale naopak horší poměr než u výše zmíněných Octavií. Roční provoz programu SpaceX s pravidelnými starty každé dva týdny by byl ekvivalentem pouze 850 exemplářů Tesly Model S. Další paradox Elona Muska…

Docela zajímavá je také skutečnost, že Elon Musk na jedné straně vyrábí elektromobily, o kterých se někdy říká, že mají nulovou spotřebu, na druhé straně chce ve velkém provozovat rakety, kde hodnota spotřeby sice také má hodně nul, ale nulová vážně není. Vzhledem k teoretickému počtu 26 startů raket Falcon Heavy vychází jeden start na 154 tun CO2. K vypnutí dvou hlavních motorů při úterním testu došlo ve výšce 61 km. Na jeden kilometr tedy raketa Falcon Heavy vyprodukovala 2,5 milionu gramů CO2, což nám dává krásnou spotřebu 11 000 litrů benzinu na 100 km. Samozřejmě jde o velice zjednodušený výpočet, protože prostřední nosič pokračoval do větší výšky a spotřeba se v průběhu letu mění, nicméně pro představu by to mohlo stačit.

Pokračování filmu Vrtěti psem v přímém přenosu 

Úterní start rakety Falcon Heavy má ještě jeden velmi kouzelný moment, který nesouvisí s ekologií, nýbrž s ekonomikou. Krátce po úspěšném testu přišla zpráva o tom, že Tesla vykázala vůbec největší čtvrtletní ztrátu ve své historii. Ta činila za poslední čtvrtletí minulého roku v přepočtu 13,7 miliard korun, což je násobně více, než tomu bylo ve stejném období předchozího roku.

Doporučujeme: Chcete šetřit životní prostředí? Raději než hybridní Volvo si kupte Škodu Octavia RS TDI

Objevily se proto názory, že načasování zveřejnění této „novinky“ nebylo zcela náhodné, protože pozornost celého světa se upírala na krásné obrázky Spacemana sedícího v Tesle Roadster s Měsícem a Zemí v pozadí. Jestli Elon Musk něco umí, pak je to marketing, takže si byl těchto souvislostí zajisté velmi dobře vědom.

Skoro by se dalo říci, že zatímco ostatní automobilky mají kolem sebe většinou zákazníky, Elon Musk má věřící. Uvidíme, jak dlouho jim tato víra v Teslu, respektive v Elona Muska, ještě vydrží. Ženeva přinese nový elektrický Jaguar coby fakticky prvního opravdového soupeře pro Teslu a nedá se předpokládat, že sériová výroba začne až za několik let, jak se to děje u americké značky.

Paradox Elona Muska: SpaceX bude produkovat emise na úrovni 1400 naftových Octavií
Ohodnoťte tento článek!
2.76 (55.2%) 25 hlas/ů

14 KOMENTÁŘE

  1. Nebo udelaji novy model raket Falcon ktery bude spalovat kapalny vodik (kapalny kyslik jako okyslicovadlo pouzivaji jiz nyni) a emisemi bude vodni para 🙂

  2. Velice zajimava paralela. Musim autora pochvalit za skoro presne scitani hrusek s jablky. I jeho zavery jsou spravne, vzdyt hrusky a jablka jsou preci ovoce… Elone ty jsi doopravdy asi blazen, jak muzes chtit zlepsit svet el.auty?Vzdyt se na to musis divat optikou energetickeho mixu v Ceske republice. To ze pracujes na komplexnim reseni od solarnich strech, domovnich i prumyslovych baterii k vyrobe a akumulaci obnovitelne energie az po umele neuronove site pro zefektivneni vsech procesu do budoucna a tim i snizeni dopadu lidske cinnosti na tuto planetu. To je preci nesmysl. Vzdyt se na vec musis podivat ocima autora tohoto clanku. Musis preci svoje konani porovnat optikou energetickeho mixu ceske republiky, ktera je na spici vyvoje, bez ohledu na Kalifornii kde zijes a kde se vetsina tvych vyrobku prodava a pak ti vyjde ze veskere snazeni je nesmysl. Musis vic poslouchat ty kteri ti dobre radi, ze to preci nejde… Bohuzel vzdy se najde nekdo kdo nevi ze to preci nejde a udela to. Tihleti snilci, tihleti vizionari, kteri vidi za roh, ja bych to zakazal! A basta…. Kdyby se spis zacalo neco delat s tim ovzdusim, aby se lip dychalo lidem ve mestech. Aby nebylo tolik smogu na ulicich. Ty by se melo, to by meli zaridit ti nahore a ne nejaky auta elektricky s nulovymi mistnimi emisemi, no nesmysl…
    No a Elone to tvoje podnikani, no ja tedy nevim… Jak muzes vyrabet revolucni progresivni produkt a nevytvaret u toho zisk? To se na me teda nezlob, ale zase souhlasim s autorem clanku a podobne uvazujicimi odborniky, ze preci pokud delas neco noveho, neco tezkeho co potrebuje vyvoj, tak preci musis vykazovat zisk. Jako vsichni ostatni ve vyvoji… No ne?

    • Zvlášní. Jakákoliv jiná automobilka si také vyvíjí svá auta a zároveň vykazují zisk, i když je zrovna nepodorují USA. hm 8000 dolarů pryč každou minutou. to chceš

  3. To je autor opravdu dementní, nebo nezná rozdíl mezi obnovitelným a neobnovitelným zdrojem energie? Emise CO2 nejsou až takový problém, problém je, odkud se bere uhlík. Brát ho z podzemí a pouštět do atmosféry je něco jiného než využít koloběh uhlíku na povrchu a v atmosféře k získání energie. (pro nechápavé – když to vykopete ze země, tak ho bude v atmosféře víc než předtím, u druhé možnosti je ho pořád stejně, jen se mění forma)

  4. Tam ať raději napíši emise tankerů co přepravují tisíce tun kravin po moři… Kolik tun mazutu taková lodička vypustí že? Pak letecká doprava obecně… Jako jestli tu bude startovat měsíčně jedna raketa do kosmu tak to je jako prdnutí v oceánu!

  5. – a ano, pokud srovnávat jablka, tak s jablky. Kolik tun udělá start HF ve srovnání třeba s Protonem M.
    – Heavy Falcon určitě nebude startovat každé dva týdny, Falcon9 možná ano (ale to jsou jiná čísla)
    – ne Spaceman, ale Starman.
    – oceňuji autora nad zamyšlením, dotáhl bych to ale opravdu ještě dále, srovnání se Space Shuttle, srovnání s letadly a tankery.
    – souhlasím s tím, že “ekologické” elektromobily, které jezdí na elektřinu z tepelných elektráren nic neřeší
    – no ještě jsme mohli rozjet kolo úvah, kolik CO2 je třeba pro výrobu a likvidaci raket, aut…

  6. Možná by neuškodilo, kdyby si autor článku našel správná čísla, 1170g/kWh platilo v ČR tak před dvaceti lety, dnes je to kolem 400. Zcela zapomínáte na emise spalovacích aut mimo auto samotné – asi vás překvapím, ale benzín a nafta se nevyrobí na čerpací stanici jen tak kouzlem, musí se vytěžit, dovézt, refinovat, dovézt. Vozí je naftové lodě a auta, k rafinaci se spotřebovává elektřina.
    A proč vlastně porovnáváme raketu s autem?

  7. Falcon nese palivovou zásobu 440 tun kerosinu. Airbus A 380 nese 300 tun kerosinu. Otázka pro čtenáře The Conversation – kolik letů A 380 se asi tak realizuje DENNĚ ? Ostatní letadla nepočítaje …

  8. Je nutno ten článek chápat správně !!
    A to tak že za rok se na světě vyrobí a prodá a pak jezdí tolik aut obdobných výše uvedenému že provoz spaceX tak jak by si Elon přál ani za tisíc let nevyprodukuje tolik oxidu uhličitého co zmíněná auta svým provozem.
    Pokud je někdo moc akurátní může to spočítat přesněji snad sem se neluftl o celý řád tedy desítky tisíc let:)

  9. Tu nejde o objektivitu, ale o citanost. A Musk a vsetko co sa okolo neho deje to na celom svete zabezpecuje. Inak autor by si mal precitat o tom cloveku nejaku knihu a potom kazat, ale je mi jasne, ze bulvarny sposob pisania je vynosnejsi.

  10. Spotřeba mi příjde naprosto v pořádku, když se to srovná s leteckou dopravou a kolik sežere 747 z evropy do usa..

PŘIDAT KOMENTÁŘ: