Ozón, vodík nebo nanočástice. Jaké možnosti péče o váš vůz nabízejí moderní technologie?

Srdcem každého vozu je motor, ale nejen on si zasluhuje speciální pozornost. Ponechme stranou běžné základní úkony jako výměnu oleje či vzduchového filtru a podívejme se, co lze pro motor udělat navíc. Vedle péče o ústrojí vozu pod kapotou se ovšem rozhodně vyplatí starat se i o jeho zevnějšek nad rámec pravidelného průjezdu myčkou. Zapomínat nesmíme ani na interiér, obzvlášť nyní v době zvýšených hygienických nároků. Podívejte se na čtyři tipy, jakou nadstandardní péči můžete automobilu dopřát.

1) Zbavte motor karbonových úsad

Spalovací motory aut nikdy nevyužijí 100 % paliva, které pohonným systémem prochází. Nedokonalým spalováním v něm pak vznikají uhlíkové (karbonové) úsady. Ty poté motor zanášejí a mohou významně zkrátit jeho životnost. Dekarbonizaci motoru lze provést mechanicky, tedy ručním vyčištěním příslušných součástek, i chemicky, kdy se rozpuštěné nánosy vypustí s olejem. „Nejefektivněji se jich ale zbavíte dekarbonizací vodíkem, která je zároveň ekologická a šetrná vůči motoru. Provádí se pomocí speciální technologie, kdy se do sání motoru přidá směs vodíku a kyslíku v plynném skupenství. Díky obohacení směsi běžného paliva dochází ke zvýšení účinnosti spalování paliva a zároveň plyn uvnitř motoru chemicky reaguje s částicemi sazí, které následně odchází v plynném skupenství výfukovým potrubím,“ popisuje výhody tohoto typu údržby Martin Moravec, generální ředitel společnosti SHERLOG SE, která vedle zabezpečení a monitoringu vozidel poskytuje i dekarbonizaci motorů vodíkem.

Dekarbonizace přispívá k prodloužení životnosti motoru, obnovuje funkci trysek a snižuje jeho hlučnost a vibrace, stejně jako redukuje kouřivost a emise. Z ekonomického hlediska také šetří nákladné a často měněné díly vozu a snižuje spotřebu paliva. „Hlavně u vozidel firem a podnikatelů, které ročně najezdí desetitisíce kilometrů při velké zátěži, se jedná o velmi výrazný přínos. Jde přitom o rychlou proceduru v podstatě na počkání, a s cenami dle objemu motoru v jednotkách tisíc korun,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která se zaměřuje na služby spojené s provozem firemních vozidel.

2) Tankujte prémiová paliva

Redukovat vznik karbonových úsad a celkově podpořit dobrou kondici motoru lze i tankováním prémiových paliv, která jsou charakteristická obsahem celé škály aditiv. Zajišťují tak komplexní péči o motor a palivovou soustavu. Prémiový benzín i nafta díky obsahu čisticích složek udržují v čistotě ventily, vstřikovače a spalovací prostor. Motor méně kouří, méně se v něm zanáší filtr pevných částic i ventil EGR. A v neposlední řadě se snižuje i spotřeba paliva. Speciální mazací přísady také výrazně snižují třecí ztráty. Přínosem je rovněž vyšší oktanové číslo benzínu nebo cetanové číslo nafty.

Jak již dříve uvedla Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, spotřeba prémiových paliv v posledních letech roste, jsou tak u tuzemských motoristů čím dál populárnější. To potvrzují i prodeje nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil. „Enormní nárůst poptávky jsme zaznamenali během lockdownu úplně na začátku pandemie covidu-19, kdy ceny paliv, a tedy i těch prémiových, dramaticky klesly. Rostoucí zájem o prémiová paliva ale evidujeme průběžně,“ potvrzuje Damir Duraković. „Kvalita paliv je samozřejmě dalším prvkem, který má vliv na výkon, spolehlivost a životnost motorů. Jejich používání tak může ušetřit nemalé náklady na servis. Kvalitně udržovaný vůz má ale samozřejmě vyšší hodnotu v případě prodeje ojetiny, což může z pohledu celkových nákladů představovat významnou úsporu nejen pro podnikatele, ale jakéhokoliv běžného motoristu,“ dodává Damir Duraković a připomíná akci k třicetiletému výročí společnosti Shell na českém trhu, díky níž lze ve vybrané dny tankovat prémiová paliva Shell V-Power za ceny standardních paliv Shell FuelSave. S trvalou slevou 2 koruny a 20 haléřů s tankovacími kartami od Axigonu je tak v současnosti možné čerpat prémiové palivo za ceny srovnatelné s diskontními čerpačkami.

3) Interiér bez zápachů i virů díky ozonu

K pravidelné údržbě automobilu patří také úklid a čištění interiéru. V současné době zvýšených hygienických nároků a protipandemických opatření se výrazněji uplatňuje i dezinfekce vnitřku vozu. Vyplatí se ji provádět zejména v případě, že automobil používá více osob z různých domácností, typickým příkladem jsou tudíž firemní vozy. Vysoce účinnou a profesionální metodou dezinfekce je dezinfekce interiéru ozonem. Ozon spolehlivě zničí veškeré viry, bakterie, plísně a další mikroorganismy a neutralizuje i výrazné pachy, jako je například zápach tabáku. Nezanechává po sobě žádné stopy, neboť se rozkládá na kyslík, a tak je dezinfekce ozonem šetrná k životnímu prostředí. Jelikož se jedná o plyn, je tato forma účinná i pro dezinfekci míst, kam kupříkladu tekuté dezinfekční přípravky nedosáhnou, třeba i do pórů materiálu. Při dezinfekci ozonem lze vyčistit nejen kabinu automobilu, ale i výparník a kabinovou část klimatizace.

4) Autokosmetika podpořená nanotechnologiemi

Aby byl vůz vždy v nejlepší možné kondici, je nutné se starat i o jeho zevnějšek. Právě na něj totiž přímo působí četné agresivní činitele: prach, déšť, písek a hlína, posypová sůl, vítr, … Přes poškozený lak útočí na kovové části vozu koroze, která je nejen nevzhledná, ale může způsobit i vážné technické problémy.

Pro péči o karoserii vozu na trhu existuje řada kvalitních přípravků. Řidiči, kteří si potrpí na špičkovou péči v současnosti čím dál více vyhledávají čisticí a ochranné přípravky na bázi nanotechnologií. Jedním z příkladů je podle Asociace nanotechnologického průmyslu ČR samočisticí vrstva na sklech nebo karoserii vozidla vytvořená pomocí nano autokosmetiky českých firem Nanotrade nebo Pikatec. „Naše sady ochranné nanokosmetiky na auto jsou založeny na unikátní a patentované směsi pryskyřice a nanočástic křemíku a zirkonu. Ta pórovitý povrch laku vyhladí a vytvoří na něm extrémně tvrdý štít, který karoserii ochrání před mechanickým i chemickým poškozením. Ochrana je účinná až 12 měsíců a lze ji nanést i na skla, kola a interiér vozu,“ vysvětluje Veronika Vykoukalová ze společnosti Pikatec s tím, že aplikaci ochranného prostředku zvládne každý sám doma, případně lze využít služeb specializovaných aplikačních center.

Ozón, vodík nebo nanočástice. Jaké možnosti péče o váš vůz nabízejí moderní technologie?
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: