Originál musí mít logo, čínský je horší: Největší mýty týkající se náhradních dílů

20.10.2020
13 nových názorů
Autor: Archiv MF
  • Jak odlišit originální náhradní díly od těch neoriginálních? Je nutné se vždy vyhýbat výrobkům z Číny?

  • Je lepší nakupovat u mechaniků, nebo na aukčních portálech?

  • „Vědomosti řidičů o trhu s autodíly nejsou úplné

  • Kolem tohoto tématu se vytvořilo mnoho mýtů, které by měly být vyvráceny,“ zdůrazňují mechanici z největšího řetězce nezávislých servisů ve střední Evropě ProfiAuto Servis

Řidiči mívají potíže se správnou definicí termínu „originální díly“. Často za ně chybně považují jen ty nabízené autorizovanými servisy. Nepravdivé jsou také některé představy o tom, jak na dílech ušetřit. S jakými mýty se každý den musejí vypořádat specialisté z automobilového trhu?

„Originální díly jsou jen ty s logem značky auta“ – LEŽ

Žádná automobilová značka nedisponuje úplnými výrobními linkami umožňujícími výrobu všech typů dílů. Auto se až z osmdesáti procent skládá z částí připravených nezávislými výrobci, kteří se specializují na určité součástky a dodávají je velkým koncernům. Výrobci aut obvykle vytvářejí jen konstrukční prvky karosérie a následně z dodaných součástí skládají celé vozidlo.

„Na výrobních linkách výrobců autodílů vznikají identické prvky, které jsou následně určeny pro tři využití. Zaprvé k výrobě automobilů na montážních linkách, zadruhé pro potřeby servisních řetězců automobilových značek, tedy pro autorizované servisy, a zatřetí ty samé součásti vznikají také pro sekundární trh, což jsou nezávislé obchody, velkoobchody a autoservisy. Jsou balené do krabičky s logem výrobce dílu a jeho vlastním číslováním. Výrobce potvrzuje, že jsou té samé kvality jako díly, které se dostávají v továrně do vozidla v rámci první montáže,“ vysvětluje Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto v České republice a na Slovensku.

„Čínské vždy znamená horší“ – LEŽ

Ve střední Evropě působí několik velkých a středně velkých distributorů autodílů. Dodávají na trh originální výrobky od uznávaných dodavatelů. Jen několik procent všech náhradních dílů prodávaných ve střední Evropě pochází od dodavatelů ze zemí takzvané levné pracovní síly.

Označení „čínské díly“ ale neznamená horší kvalitu. V době globalizace se většina produktů nesoucích loga evropských dodavatelů vyrábí v továrnách po celém světě, ve velké míře i v Číně. Mnozí výrobci z Evropy své závody umisťují na Dálný východ a právě tam jsou vyráběny hotové díly nebo jejich součásti, které se pak dostávají na starý kontinent. Územní dělení na „horší“ a „lepší“ výrobky nemá žádný odraz v reáliích trhu. Díly dobré i špatné kvality mohou pocházet jak z Číny, tak z Itálie nebo Česka. Podstatné je renomé a vnitřní kvalitativní postupy výrobce konkrétní součásti a distributora, který se věnuje jejímu prodeji.

„Proč nakupovat díly v servise? Na aukčních portálech to bude levnější…“ – LEŽ

Při hledání úspor se mnoho řidičů rozhodne pro nákup náhradních dílů bez předchozí konzultace s mechanikem. Tento přístup je ekonomicky úsporný pouze zdánlivě. Výběr správného dílu pro daný model je dnes velice komplikovaný proces, například proto, že během fáze výroby konkrétního auta může výrobce několikrát změnit dodavatele součástí. Pokud se tedy chceme vyhnout špatným rozhodnutím, a tím pádem i dalším nákladům, je lepší věřit specialistům. Získáme tak jistotu, že v našem autě bude instalována správná část splňující příslušné bezpečnostní požadavky.

„Někdy dokonce ani VIN číslo vozidla nestačí, abychom vybrali například vhodné součásti brzdového systému. Profesionální servis ale disponuje nástroji pro výběr dílů, příslušnými katalogy i vyhledávači. Pokud není zbytí, může mechanik, když už je auto v servisu, objednat u distributora dvě nebo tři verze dané součásti a jejich vyzkoušením na autě poznat, která je správná. Servis na sebe v tomto případě bere zodpovědnost za kvalitu a bezpečnost jak výrobku, tak samotné služby. Pokud k mechanikovi přineseme díl, který jsme si sami zakoupili, můžeme mít problém s případnou reklamací. Servis bude zodpovídat jen za službu a reklamaci dílu bude nutné vznést přímo u prodejce, což celý proces výrazně protáhne,“ komentuje expert ProfiAuto.

„Při opravování auta v servisu nemohu ovlivnit cenu dílů“ – LEŽ

Jak při využití nezávislého, tak autorizovaného servisu si můžeme vyžádat díly z různých kategorií. Existují součásti, které je složité zakoupit na sekundárním trhu. Kvůli tomu pak obchod nebo mechanik doporučí originální díly s logem výrobce vozidla distribuované řetězcem autorizovaných servisů. Při údržbě auta v autorizovaném servisu (i v rámci záruky) ovšem můžeme požádat také o opravu s využitím dílů ze sekundárního trhu.

I do autorizovaného servisu si můžeme přinést vlastní díly, olej nebo provozní kapaliny zakoupené v motoristickém obchodě. A to i v případě, kdy je auto v záruce. Většina výrobců vozidel má ve své nabídce i vlastní a levnější náhradní díly z takzvané „ekonomické řady“. Vyplatí se na ně zeptat. Jde o díly dostupné v autorizovaných servisech a dodávané stejnými výrobci, s nimiž spolupracuje sekundární trh.

„Pokud nejste expert, je nejbezpečnější koupit díl přímo v servisu, a tam ho také vyměnit. Díky tomu předejdeme nedorozuměním na cestě servis – klient – prodejce dílů. Bezpečnost nákupu garantuje také prodavač v obchodě. Ten pomůže spojit sortiment podle čísla karosérie a katalogu náhradních dílů a poradí vhodného výrobce. Nejméně bezpečné jsou internetové aukce, které kupující vystavují falešným nabídkám, i proto, že se na nich objevují padělky originálních dílů zabalené do originálního obalu, jenž je k nerozeznání od originálu. V takovém případě nemůže být o bezpečnosti řeč,“ shrnuje Jindřich Krejčí.

Luděk (neregistrovaný)
Já jsem s náhradními díly nikdy neměl velkou zkušenost. Vždycky jsem nic nepotřeboval. Ani nikdo v mém okolí. Nikdy extra nedošlo k nějaké velké bouračce. Minulý rok se nám rozbili dveře. Auto už je starší, takže jsme se rozhodli, že si objednáme nové náhradní díly Škoda. Díky portálu https://www.cbdily.cz/ šlo vše hladce bez potíží.
Samuel (neregistrovaný)
V dnešní době si musí dát člověk velký pozor na to, co kupuje. Obzvlášť u auta je potřeba, aby byly díly kvalitní a nedošlo tak k nějakému problému. Já mám Iveco dodávku a veškeré díly, které potřebuji, si objednávám z https://www.nakladnidily24.cz/daily-2014/ . Poradil mi je kamarád, který je otestoval přede mnou, takže se nebojím tam cokoliv na auto objednat.
lubajs (neregistrovaný)
Zajímavé je, že žádné náhradní díly už vám nevydrží tolik, co ty díly namontované z výroby na novém autě. Takže, když si koupíte nové auto, vydrží vám díly podvozku bez vůlí klidně i 200 tisíc km. Když ty díly vyměníte třeba i za díly deklarované, že jsou originální z prvovýroby, vydrží vám už jen polovinu toho, co ty původní, někdy i méně km. To samé s akumulátory. Mně na novém autě vydržel akumulátor přes 10 let, ale po výměně ty další akumulátory už jen 4 až 5 let. A to byly akumulátory stejné značky. Vypadá to, že opravdu kvalitní díly jdou jen do automobilek a do prodejen autodílů a servisů už jen díly horší kvality až po vyložené šmejdy.
Josef (neregistrovaný)
Je vidět že i autor článku nemá ponětí jak to funguje v reálu ne všechno co tu popsal je pravda. Ano autorizovaný servis se s Vámi nepare a na účtuje si co chce. Vaše sehnane náhradní díly nepřijme. Ale to neudělá i některý neautorizovany. Jsou servisy jako ten můj a je to v Praze, kde není problem přivézt si po předchozí domluvě svůj náhradní díl. Servisují mi už muj pátý vůz v řadě v rámci mé práce v dopravě v řádu cca 15 let a jsem spokojený. Většinou si seženu náhradní díl sám a nejsou to maličkosti třeba kompletní spojka za polovinu ceny a není to Čína. Pokud chytnete akci koupíte spojku Sachs nebo jinych výrobců za půlku.....atd.....atd. Ano mám výhodu jsem vyučený automechanik, ale ještě za Komančů a ještě na nákladní vozy a autobusy takže spoustu věcí si dělám sám. Nemám díl. zázemí takže složitější věci dávám do mého servisu a nechám plně na nich opravu a šéf nebo jeho zástupce se mnou komunikují při jakémkoliv problému a objednání potažmo koupi náhradního dílu i jeho cenu. Dily podvozku brzd nebo motoru vždy overena druhovýroba SRN nebo originál žádná Čína. Ostatní díly jiní výrobci a až na samém konci Čína. Ale ta většinou dlouho nevydrží takže zbytečná investice. Praktikuji zlatou střední cestu.
Fr_von_Dr (neregistrovaný)
Kdysi dávno byl v tv dokument z produkce Deutsche Welle, jednalo se různé padělky z Číny, na název si už nevzpomenu... Jeden příklad: V továrně Renault vyráběli místní obyvatelé brzdové destičky z materiálu schváleným výrobcem, balili do orig. krabiček a posílali do Světa. V 19h zavřeli továrnu a šli domů; ve 20h přišla druhá směna, "nahodila" továrnu a dělali brzdové destičky ze směsi mouru, sazí, slámy a nějaké disperze! Zjistilo se to po té, co po "značkovém" servisu hořely autům brzdy. Při testech na okruhu - po 5 kolech rozjet-zastavit orig. díl bez zavad, čínský hoří! Číňani balili padělky do original krabiček Renaultu... Oni umí vyrábět, ale musí je kontrolovat Evropan nebo Američan.
Čeněk (neregistrovaný)
To že servis odmítne donesený olej není pravda , mám rok staré auto a je servisované ve značkovém servisu. Od pořízení vozu jsem dvakrát za sebou měnil olej a vždy svůj. Nikdy mi neřekli že ho nevymění. Vždy jsem vše nahlásil dopředu a vše bylo v pořádku.
Max Bernard (neregistrovaný)
Bůh ví, co vám tam nakonec nalili. A jestli vůbec olej měnili. :) Kontrolu nemáte žádnou.
J. Tomka (neregistrovaný)
Zkuste tohle, co tady píšete: "I do autorizovaného servisu si můžeme přinést vlastní díly, olej nebo provozní kapaliny zakoupené v motoristickém obchodě. A to i v případě, kdy je auto v záruce." To je naprosto nemožné. Servis vždycky odmítne použít donesený olej nebo provozní kapaliny, byť by byly lepších parametrů, než které dodá servis. A sice proto, že na tom těžce vydělává. Mám bohaté osobní zkušenosti. Výmluva zní, že by pak nemohli garantovat kvalitu, protože se může jednat o padělek. Jenže ani servisy nejsou imunní proti nákupu padělků. Samy nakupují co nejlevněji a co nejdráže prodávají.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?