Opravdu chce EU povinný omezovač rychlosti v autech? Nebude to tak horké

  • Do výboru Evropského parlamentu míří návrh na rozšíření výbavy osobních aut o několik nových bezpečnostních prvků od roku 2022

  • Jedním z nich má být tzv. „inteligentní omezovač rychlosti“

  • K panice není důvod. Toto zařízení se již do nových aut dávno montuje 

V některých médiích se objevila zpráva v tom smyslu, že Evropská unie chce od roku 2022 zavést v autech povinné omezovače rychlosti. K obavám ale není – zatím – důvod. Jedná se pouze o technologii, která se do nových aut ve velkém montuje již dnes.

Zdrojem zprávy je tradičně tendenční tiskové sdělení Centra dopravního výzkumu, kterého se způsobem sobě vlastním chopila ČTK. Od ní se potom dostalo do některých médií ve formě, která způsobila u automobilových fanoušků poněkud vyplašené reakce.

Výbor pro vnitřní trh Evropského parlamentu má tento týden hlasovat o návrhu na rozšíření povinné výbavy aut o některé nové prvky. Nařízení by platilo od roku 2022. K tomu je však zatím velmi daleko. Napřed ho musí schválit evropský parlament i všechny členské státy EU. I kdyby k tomu ale došlo a návrh za tři roky opravdu platit začal, fakticky by se jím jen kodifikoval současný stav. Kontroverzní zařízení není nic jiného než tzv. „inteligentní omezovač rychlosti“. Tedy systém, který řidiči pomáhá předcházet neúmyslnému překročení nejvyšší povolené rychlosti. Tu sleduje prostřednictvím navigace a systému čtení dopravních značek.

Podobné zařízení najdeme v mnoha dnešních autech. Když ne ve standardní výbavě, pak tedy v rámci nějakého balíčku jízdních asistentů. Faktickou povinnost z něj totiž už udělala organizace Euro NCAP, která za absenci omezovače rychlosti strhává hodnocení. Viz náš starší článek:

Proč mají auta tolik asistenčních systémů? Euro NCAP z nich dělá faktickou povinnost

Řidič musí takový systém zapnout, chce-li ho používat. Má možnost ho kdykoliv vypnout a lze ho také „přetlačit“ důrazným sešlápnutím plynového pedálu.

Samozřejmě si lze představit, že zákonodárce dříve či později napadne učinit takový systém nevypínatelným. To by se však zaprvé týkalo jen aut homologovaných v nějaké vzdálené budoucnosti. A zadruhé tomu brání objektivní faktory. Především ten, že podobné systémy nefungují stoprocentně spolehlivě.

Občas nerozpoznají konec úseku s omezením, takže je nutné vypnout je ručně. Někdy detekují omezení falešně – typicky když se týká jen jednoho jízdního pruhu z několika (třeba na sjezdu z dálnice) nebo když se značka nachází na souběžné komunikaci oddělené jen svodidly. U nás takových míst není mnoho, ale v zahraničí na ně lze narazit častěji. A inteligentní omezovače zatím příliš dobře nezvládají ani české specifikum, kdy omezení přestává platit za nejbližší křižovatkou.

Systém zkrátka není zralý k tomu, aby zcela nahradil rozhodování řidiče o aktuální rychlosti jízdy, a není to ani jeho zamýšleným účelem. Úvahy o zavedení povinných a nevypínatelných omezovačů rychlosti se sice tu a tam objevují, aktuální návrh mířící do EP ale není ten případ. Chce jen uzákonit prvek, který nejspíš už ve svém novém autě tak jako tak máte.

Opravdu chce EU povinný omezovač rychlosti v autech? Nebude to tak horké
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.33%) 36 hlas/ů

10 KOMENTÁŘE

  1. Tak zaprve u Nissanu NV 200 system plynovym pedalem nepretlacis,musis ho vypnout.Coz si pri predjizdeni nemusis hned uvedomit a nez zareagujes a vypnes…
    Za druhe tuhle praci za vas dela tempomat[a lepe].
    Vice me zajima kontrola tlaku pneu[ktera se zene ozyva co mesic,falesne] a dalsi ridici nevyzadane,vnucene doplnky.Kdo neumi zaparkovat,rozjet se do kopce a nebo se udrzet v pruhu,at vrati papiry.
    Ja chci dalnice s cestovni rychlosti 160-180km,kde se kazdy ridic bude vjenovat rizeni a ne telefonu atd.
    Jinak se brzy vratime ke konim a bryckam kvuli rychlosti.

  2. Asistenti jsou k ničemu čím víc techniky v autě tím víc problému zkrátka počítač lidský mozek nenahradí i když u mladých lidí zase ty asistenti v autech jsou potřeba protože oni si nic nepamatují bez počítače jelikož mozek mají v hlavě jako výplň hlavi

  3. to bude vzbouření. omezil bych všechny na 130 a výrobci aut s rychlostí 300 půjdou do háje. Porsche, BMW a podobná půjdou do šrotu, neb je na dálnici předjede i Trabant

  4. tohle je z 1 pohledu ochrana / bezpecnost lidi ale z druheho to, co se rika uz od vstupu do EU, diktat z bruselu. A sere to vic a vic lidi… a co zmuze malinky stat v EU parlametu ? Prostest ? ale no tak, bude utlucen zbylimi clenskymi staty. Desim se, co se jeste navrhne… svet se v kravskou piču obrací. A chapu i Britanii, ze je ten diktat uz nebavil. Tam si po brexitu budou moci nastavit vse vlastni… proste svoboda. Ocekavam, ze pokud se nekdo trhne z EU, nebude urcite sam, je jedno jak mala zeme to bude, hlavni je ze ten krok udela.

  5. První bych toto omezení rychlosti zavedl u motocyklů.V minulém roce jich zemřelo 83.To je dost.Omezovač na motorky na 130 km a hotovo.Je problém dát přednost motorkáři,který po hlavní cestě maže 200 km a nikde nikdo a najednou rána.

  6. Co já Vim,tak motocykli mají povolenou rychlost omezenou na 90km za hod.Jinak ať výrobci aut omezí u všech nové vyrobených vozidel rychlost na 129km a je vyřešeno.

  7. Tady je třeba to pojmout víc filosoficky: Otázka zní, zda jsme jako lidé způsobilí řídit vozidlo nebo ne. Ano, je spousta nehod zaviněných lidskou chybou a ještě víc ignorantstvím (chyba je omyl, ignorantství je horší, to je nerespektování předpisů/principů bezpečné jízdy naschvál). Přesto si nemyslím, že to je důvod považovat nás za nekompetentní řídit. To už bych mohl podobně rozhodnout o čemkoliv, například vládnout národu. Jistě tam sedí i lidé, kteří by tam sedět neměli, ale to neznamená, že musíme zakázat lidem plošně sedět v parlamentu, aby se tam náhodou nedostal někdo špatný…

    Tvrdím, že tento problém se nedá vyřešit zavíráním řidičů do klece. Chci mít možnost a svobodu plně využívat svůj vůz, tedy i rychlost, které je schopen. Někdy je to potřeba (předjíždíte a potřebujete manévr dokončit co nejdřív, …). I kdyby ne, tak myšlenka, že mi budou stroje čím dál víc diktovat, co mám dělat a co si mám myslet, se mi příčí. Je fajn mít všelijaké asistenty, chytré telefony, GPS atp. ale to vše nám má být ku pomoci. Není možné, aby mě auto odmlouvalo a vezlo mě jinudy, protože je to podle něj lepší.

    Pokud chci omezit počty mrtvých na silnicích, měly by se důsledněji zabavovat řidičáky agresivním řidičům, stále jich potkávám dost, takže je co zlepšovat.

  8. Souhlasím se vším a klidně by se to dalo doplnit ještě o mnoho důvodů. K tomu ignoranství bych ještě doplnil mnohonásobně vyssi tresty za řízení pod vlivem alkoholu a omamných látek. K čemu by bylo případné povinné omezení rychlosti když by to ožrala vzal na přechodu do dětí i v rychlostním limitu třeba 30km/h? Stejně by je zabil.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: