Nejlepší pomoc s řízením nenabízí ani Autopilot, ani Volvo. Podle Euro NCAP je špičkou BMW, Mercedes nebo Audi

26.11.2021
přidejte názor
  • Organizace Euro NCAP provedla další kolo testů systémů asistovaného řízení

  • Celkem bylo testováno sedm modelů od Toyoty Yaris po Hyundai Ioniq 5

  • Nejlepší hodnocení „Very Good“ obdrželo BMW iX3 a přidalo se do zatím nepříliš početné skupiny vozů, které v těchto testech uspěly 

  • Naopak mezi poraženými najdeme Volvo, značku Polestar, Teslu, Hyundai nebo Opel

Organizace Euro NCAP zveřejnila výsledky dalšího kola testů systémů asistovaného řízení, které je nejčastěji využíváno na dálnicích. Jedná se o asistenty spojující adaptivní tempomat a aktivní vedení v pruzích, kdy už vůz zvládá do značné míry jízdu zcela sám. V souladu s platnou legislativou, ale i kvůli technickým omezením jednotlivých systémů, je ovšem stále vyžadováno, aby měl řidič ruce na volantu a sledoval provoz. Minulý rok prošlo tímto testem celkem deset modelů, letošní výsledky obsahují dalších sedm.

Konkrétně jde o BMW iX3, Ford Mustang Mach-E, Cupru Formentor, Polestar 2, Hyundai Ioniq 5, Toyotu Yaris a Opel Mokka-e. S celkovým hodnocením „Very Good“, tedy tím nejlepším možným, odešlo pouze BMW. Velmi dobře si vedlo ve všech testech, i když pár bodů ztratilo například kvůli tomu, že vůz nedokázal v rychlosti 120 km/h projet úsek, kde na levou zatáčku okamžitě navazuje pravá.

Crash testy opět zpřísní. Euro NCAP chce zkoumat střet s SUV i záchranné systémy
Přečtěte si také:

Crash testy opět zpřísní. Euro NCAP chce zkoumat střet s SUV i záchranné systémy

Cupra Formentor získala hodnocení „Good“ (druhé nejlepší). Systém Travel Assist známý i z vozů Škoda prokázal velmi spolehlivé fungování, ovšem v případě adaptivního tempomatu uspěl ve chvíli, kdy rozdíl Formentoru oproti automobilům, ke kterým přijížděl, byl relativně malý. Ve větších rychlostech se objevily problémy. Kormě Cupry obdržel hodnocení „Good“ také Mustang Mach-E.

Za průměr (hodnocení „Moderate“) byly označeny systémy testované v Hyundai Ioniq 5 a modelu Polestar 2. Hyundai nefungoval špatně, ale body poztrácel kromě jiného také kvůli tomu, že v případě nečinnosti řidiče automobil sám kontrolovaně nezastaví, nýbrž se pouze vypne asistenční systém. Polestar pro změnu přišel o body kvůli problémům při testu adaptivního tempomatu, kdy vůz dojížděl ke stojícímu automobilu. Kombinaci zatáček levá/pravá pak zvládl projet pouze v nejnižší testované rychlosti (80 km/h).

Modely Toyota a Opel obdržely nejhorší možné hodnocení („Entry“), protože jejich systémy poskytují ve srovnání s ostatními jen základní pomoc. U Yarisu to příliš nepřekvapí, protože jde o malý a relativně levný automobil. Tyto systémy v testech nezvládaly například snižovat rychlost podle toho, zda přijíždí ke křižovatce, kruhovému objezdu, nebo začínají sjíždět z dálnice. Současně také neumí zastavit ve chvíli, kdy řidič přestane řídit a na výzvy k převzetí řízení nereaguje.

Další rána pro Autopilot Tesly. Neuspěl v americkém testu, protože nezapojuje řidiče
Přečtěte si také:

Další rána pro Autopilot Tesly. Neuspěl v americkém testu, protože nezapojuje řidiče

BMW iX3 se s hodnocením „Very Good“ přidalo do zatím nepříliš početné skupiny vozů, jejichž asistenční systémy podle Euro NCAP fungují výborně. Patří tam ještě Audi Q8, BMW 3 a Mercedes-Benz GLE. Zajímavé je, že loni byla testována také třeba Tesla Model 3 a její Autopilot získal jen průměrné hodnocení. Kromě samotného fungování asistenčního systému, kde si Tesla vedla výborně, se totiž hodnotí také zapojení řidiče a informace.

Podle Euro NCAP se systém Tesly příliš tváří jako něco, co opravdu zvládne jízdu zcela bez zapojení řidiče. Už samotné jméno bylo označeno za zavádějící a systém údajně aktivně odrazuje řidiče od řízení. Zklamáním je rovněž loňské hodnocení Volva coby automobilky zakládající si na bezpečnosti. Model V60 tehdy dostal, stejně jako letos sesterský Polestar, jen průměrné vysvědčení.

Ačkoliv současná automobilová produkce často zvládá jízdu bez řidiči velmi dobře, žádný v Evropě aktuálně dostupný systém nenabízí úroveň 3 automatizovaného řízení, kdy lze zcela předat řízení automobilu bez nutnosti dále sledovat vozovku. Hlavním rozdílem je totiž fakt, že v takové chvíli přebírá za automobil plnou odpovědnost výrobce. Prvních takových automobilů bychom se mohli dočkat už příští rok, autonomně ale budou jezdit pouze na vybraných komunikacích a jen omezenou rychlostí.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?