Ačkoliv automobilový průmysl prožívá komplikované období a ze všech stran zaznívají špatné zprávy o tom, jak se výrobci potýkají s problematickými dodávkami některých dílů, jak výroba vázne a jak se na nové vozy čeká klidně rok, minimálně některým výrobcům se v této době daří velmi dobře. Dobrým důkazem je značka Bentley.
Ta za loňský opět velmi komplikovaný rok vykázala největší zisk ve své historii. Letos se k problémům kolem koronaviru ještě přidala válka na Ukrajině, což znamená další potíže, jenže na výsledcích se to negativně neprojevilo. Právě naopak. Bentley už teď hlásí, že loňský rekordní zisk byl překonán. Stačilo k tomu prvních šest měsíců letošního roku.
Automobilka Bentley vykázala v období od ledna do června zisk 398 milionů eur (v přepočtu téměř deset miliard korun). Za stejný časový úsek roku 2021 to bylo „pouze“ 178 milionů a za celý loňský rok činil zisk 389 milionů eur.
Bentley se podařilo prodat za letošních prvních šest měsíců o tři procenta více vozů (7398), především se ale aktuálně prodávají dražší automobily, kdy cena jednoho v průměru stoupla v přepočtu na zhruba 5,2 milionu korun, zatímco loni to bylo přibližně 4,6 milionu korun. Důvodem by měly být širší možnosti individualizace. Vzrostla také marže.
Suverénně nejprodávanějším automobilem je Bentley Bentayga, která má na svědomí čtyřicet procent prodaných vozů. Následuje model Flying Spur s podílem 27 %. Třetina všech vyrobených automobilů končí ve státech EU a ve Spojeném království. Dalších 28 % připadá na Ameriku a 22 % tvořil čínský trh.
Bentley využije své pozitivní prodejní výsledky mimo jiného také k investicím do elektrické mobility. První luxusní elektromobil této značky už je ve vývoji, přičemž v sériové podobě by měl dorazit na trh za čtyři roky.
Prémiovým značkám koncernu Volkswagen se obecně daří. Ačkoliv v některých případech prodeje klesají, značkám rostou marže na jednom prodaném vozu. V případě Bentley vzrostla průměrná marže z 13,4 na 23,3 %, u Lamborghini byla během prvních šesti měsíců roku 2022 průměrná marže dokonce 31,9 %. Marže rostou také u neprémiových značek spadajících do německého koncernu. Ty se ale pohybují mnohem níže. Ve druhém letošním čtvrtletí to v průměru bylo 7,3 %.