Hyundai úspěšně prověřoval platooning

přidejte názor
Autor: Redakce

Hyundai úspěšně realizoval autonomní jízdu návěsových souprav v konvoji na dálnici v Koreji. Chytrá dálnice Yeoju Smart Highway je zkušebním úsekem o délce 7,7 km v rámci vnitrozemské dálniční sítě, který korejská vláda vybudovala pro vývoj techniky autonomní jízdy. Na tomto úseku jsou nepřetržitě provozována vozidla za účelem výzkumu autonomní jízdy. Tím se vytvářejí podobné provozní podmínky jako na opravdové dálnici.

Při zkušební jízdě byly úspěšně předvedeny následující technologie: jízda vozidel v propojeném konvoji, zařazení jiných vozidel do jízdního pruhu a jejich vyjetí z jízdního pruhu, synchronizované nouzové brzdění a vzájemná komunikace V2V (Vehicle-to-Vehicle, tj. mezi jednotlivými vozidly). Rychlost jízdy byla z bezpečnostních důvodů omezena na 60 km/h.

Předváděcí zkušební jízda byla součástí projektu, iniciovaného korejským ministerstvem pro venkov, infrastrukturu a dopravu MOLIT. To od roku 2018 podporuje vývoj autonomní techniky. Kromě společnosti Hyundai Motor se tohoto korejského projektu účastní také vládní organizace, soukromé podniky a akademická pracoviště.

Výhodou jízdy propojených vozidel v konvoji je nižší aerodynamický odpor vzduchu, který zvyšuje hospodárnost a snižuje emise. Jedná se tedy o technologii, která přispívá k ochraně životního prostředí. Jízda vzájemně komunikujících vozidel v konvoji je zahájena v okamžiku, kdy se řidič následujícího nákladního vozidla dostatečně přiblíží k vedoucímu vozidlu a aktivuje režim jízdy v konvoji. Poté následující nákladní vozidlo udržuje od vpředu jedoucího vozidla vzdálenost 16,7 m a v reálném čase reaguje na zrychlování a zpomalování vedoucího vozidla. Řidič nemusí ovládat pedály plynu, ani brzdy, čímž se výrazně snižuje jeho únava při řízení. Výsledkem je vyšší úroveň bezpečnosti silničního provozu. Výše uvedený režim také aktivuje asistenta pro jízdu v jízdním pruhu. Řidič následujícího nákladního vozidla díky němu nemusí ovládat volant.

Při jízdě v konvoji se počítá i s ostatními vozidly, která se mohou během jízdy zařazovat mezi nákladní vozidla a znovu přejíždět do sousedních jízdních pruhů. Pokud se nějaké vozidlo zařadí mezi nákladní vozidla v konvoji, následující nákladní vozidlo automaticky zvětší odstup minimálně na 25 m. Jakmile začne vedoucí nákladní vozidlo náhle brzdit v nouzové či nečekané situaci, nově předváděná technologie reaguje zpomalením následujícího nákladního vozidla, případně až do úplného zastavení.

Systém komunikace V2V, jímž byla při předváděcí jízdě vybavena obě nákladní vozidla, zajišťuje v reálném čase sdílení informací mezi vozidly v konvoji, aby bylo možné ještě lépe ovládat zrychlování a zpomalování. Součástí komunikace V2V jsou rovněž informace vyspělých asistenčních systémů ADAS (Advanced Driver Assistance System) z různých senzorů, například kamerových nebo radarových.

Technologie V2V navíc umožnila realizovat funkci sdílení záběrů z přední kamery v reálném čase. Díky zobrazování videa z vedoucího vozidla mohou následující řidiči sledovat dopravní situaci vpředu. Tím je vyřešen problém omezeného výhledu dopředu pro řidiče následujících vozidel.

Společnost Hyundai Motor bude ve vývoji techniky pro jízdu v konvoji pokračovat, aby dosáhla vyšší úrovně, jež umožní jízdu i s ještě menšími odstupy mezi vozidly. V budoucnosti se počítá také s využitím dopravního zpravodajství pro optimalizaci jízdy.

Společnost Hyundai Motor ke zkušební jízdě použila dvě nákladní vozidla Xcient s návěsy. Nákladní vozidla Hyundai Xcient s celkovou hmotností 40 t se prodávají na celém světě.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?