Galerie: Zajímavé a velmi lákavé dieselové ojetiny z Německa. Nebude to ale past?

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

TIP Galerii otevřete klepnutím na první obrázek

  • Možnost německých měst zakázat vjezd naftových automobilů by mohla znamenat, že klesnou ceny dieselových ojetin 

  • Paleta těch zajímavých je opravdu velmi široká 

  • Dali byste přednost osmiválcové třídě G, desetiválcovému Touaregu, nebo raději dvanáctiválcové Q7? 

  • Nákup podobných aut má ale také stinné stránky. Náklady na provoz nejsou zrovna nejnižší 

Německý soud tento týden rozhodl, že tamní města mohou zakázat vjezd naftovým automobilům. Zatím jde o teoretickou možnost, v některých případech by se ale zákaz měl dostat do praxe už letos. Jedním z předvídatelných vedlejších efektů logicky bude pokles ceny naftových ojetin u našich západních sousedů. Blíží se ideální možnost pro nákup něčeho zajímavého?

Doporučujeme: 10 ekologických „kazítek“, kvůli kterým vás provoz auta stojí více peněz

Dost možná ano. Zákaz se nebude týkat modelů plnících normu Euro 6. Dieselových vozů s normou Euro 5 a nižší je ovšem v Německu registrováno asi 9 milionů. A mezi těmi devíti miliony se kromě zcela běžných exemplářů najdou i hodně lákavé stroje.

Šestnáct příkladů si můžete prohlédnout v přiložené galerii. Do německých měst časem nebude moci vjet například osmiválcová třída G, naftové Porsche Cayenne, Touareg V10 TDI a už vůbec ne něco tak obludného jako Audi Q7 V12 TDI. Nebo byste raději Alpinu D10? Zákaz se ale bude vztahovat i na přece jen decentnější (a přesto relativně zajímavé modely), jakými jsou například stará naftová Škoda Octavia RS nebo Golf GTD.

Doporučujeme: Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže

Teoretická možnost relativně výhodného nákupu luxusního auta s velkým a výkonným naftovým motorem má ale stinnou stránku, na kterou lze snadno pod tíhou okamžiku a vidiny pohodlného kočáru za pár korun zapomenout. Nákupem to pouze začíná. Provoz takových strojů rozhodně není levná záležitost.

Mohou stát málo, ale nebude to past? 

Jak už to u luxusních ojetin s nižší cenou a vyšším nájezdem bývá, spotřeba je to poslední, co by vás při výběru mělo zajímat. Zaprvé je třeba si uvědomit, že i osmiválcový nafťák v dva a půl tuny těžkém SUV bude brát klidně 12 až 14 litrů na 100 km. Nejburtálnější položkou jsou ale dlouhodobé náklady, navyšované především nečekanými nutnými investicemi do oprav.

Opět použijeme naši oblíbenou nákladovou kalkulačku tco.jitis.eu, abychom si ukázali některé příklady. Výsledný výpočet nákladů počítá s provozem auta po dobu dvou let a se skromným nájezdem 800 km za měsíc. Pokud si ale kupujete takové auto jako hračku, mohlo by to odpovídat realitě.

Volkswagen Touareg V10 TDI

Nejlevněji se z podobných naftových monster dá sehnat Volkswagen Touareg. Pětilitrový desetiválec proslul drahými závadami vstřikování, špatným termomanagementem, praskáním bloku motoru a hlavy a praskajícími písty. Zkolabovat mohou i rozvody a turbodmychadla. Ba co víc, mamutí točivý moment motoru likviduje automatickou převodovku a systém pohonu všech kol. Následný výpočet nákladů vybrané ojetiny počítá s tím, že se nic nerozbije. Ale strašák potenciálních závad se skrývá pod položkou „zanedbaná údržba“.

Našli jsme: VW Touareg V10 TDI, do provozu 08/2003, najeto 348 000 km, cena 3900 eur.

  • Zanedbaná údržba a opravy: 458 718 Kč
  • Celkové náklady: 202 078 Kč
  • Náklady na měsíc: 8410 Kč
  • Náklady na kilometr: 10,52 Kč

Audi Q7 V12 TDI

Naftových dvanáctiválcových Audi Q7 vzniklo poměrně málo a na cenách je to vidět. Jediným vážnějším rizikem dvanáctiválce je nadměrné opotřebení vzhledem k přetěžování motoru. Problém může nastat s rozvody, ale jinak je motor vzniklý spojením dvou solidních šestiválců 3.0 TDI docela spolehlivý. Otázkou bude zbývající životnost automatu a systému pohonu všech kol.

Našli jsme: Audi Q7 V12 TDI, do provozu 05/2009, najeto 306 000 km, cena 19 900 eur.

  • Zanedbaná údržba a opravy: 598 956 Kč
  • Celkové náklady: 278 436 Kč
  • Náklady na měsíc: 11 588 Kč
  • Náklady na kilometr: 14,49 Kč

Range Rover 3.6 TDV8

Zajímavou možností by mohl být velký Range Rover s naftovým osmiválcem. Jenže ohledně spolehlivosti to nebude žádná sláva. Když vynecháme trochu vrtošivou elektroniku, obvykle u velkých Land Roverů trpí hlavně podvozek. A to jak pod velkou hmotností auta (až 2,7 t), tak hlavně namáháním v terénu.

Našli jsme: Range Rover 3.6 TDV8, do provozu 05/2007, najeto 313 200 km, cena 8500 eur.

  • Zanedbaná údržba a opravy: 496 143 Kč
  • Celkové náklady: 181 548 Kč
  • Náklady na měsíc: 7556 Kč
  • Náklady na kilometr: 9,45 Kč

BMW 745d

Banglovská sedmička je docela zajímavé auto, ale naše doporučení je vyhnout se naftovému osmiválci a chtít spíše klasický benzinový osmiválec. Aspoň v otázce servisních nákladů a mimořádných oprav bude provoz levnější. U nafťáku totiž vedle kolapsu převodovky hrozí i přidření motoru, rozklad turbodmychadel a závady vstřikování. Naftový osmiválec také rád bere olej.

Našli jsme: BMW 745d, do provozu 05/2006, najeto 388 444 km, cena 6500 eur.

  • Zanedbaná údržba a opravy: 417 996 Kč
  • Celkové náklady: 143 874 Kč
  • Náklady na měsíc: 5988 Kč
  • Náklady na kilometr: 7,49 Kč

BMW 635d

To už raději berte docela zajímavé kupé s biturbo šestiválcem 3,0 l. Označuje se 635d. Řadový třílitr se dá servisovat poměrně snadno a s rozumnými náklady. My bychom opět raději brali benzinovou 650i, ale když trváte na naftě, je tohle rozhodně lepší volba než těžká a riziková naftová sedmička.

Našli jsme: BMW 635d, do provozu 04/2008, najeto 255 000 km, cena 12 900 eur.

  • Zanedbaná údržba a opravy: 333 426 Kč
  • Celkové náklady: 180 845 Kč
  • Náklady na měsíc: 7527 Kč
  • Náklady na kilometr: 9,41 Kč

Porsche Cayenne Diesel

Pokud chcete vlastnit naftové Porsche, můžete si koupit Cayenne s motorem 3.0 TDI. Ten má výhodu v tom, že se dá relativně dobře opravit a plno specialistů si s ním ví rady. Jediným vážným rizikem jsou rozvody, jejichž komplikovaná výměna může přijít až na 50 000 korun. Cayenne je ale velice kvalitní auto a obvykle na něm nic moc nezlobí.

Našli jsme: Porsche Cayenne Diesel, do provozu 01/2009, najeto 257 573 km, cena 16 900 eur.

  • Zanedbaná údržba a opravy: 392 668 Kč
  • Celkové náklady: 224 303 Kč
  • Náklady na měsíc: 9335 Kč
  • Náklady na kilometr: 11,67 Kč

Toyota Land Cruiser V8 D-4D

Osmiválec ve verzi 200 kW a Euro 5 v Land Cruiseru není taková past, i když výměna vstřikovače za skoro osm tisíc není žádná láce. Písty se zde tolik nepropalují. Oleje si vezme jen trochu. Otazník visí nad stavem převodovky a podvozku. Počítejte se spotřebou 12 litrů na 100 km i při klidném tempu. Verze s filtrem pevných částic se nebojte, regenerace se totiž řeší pátým vstřikovačem do výfuku, nikoli dostřikem nafty do motoru. Navíc se dá regenerace spustit ručně.

Našli jsme: Toyota Land Cruiser V8 D-4D, do provozu 08/2008, najeto 360 000 km, cena 22 700 eur.

  • Zanedbaná údržba a opravy: 459 782 Kč
  • Celkové náklady: 253 188 Kč
  • Náklady na měsíc: 10 537 Kč
  • Náklady na kilometr: 13,18 Kč

Škoda Octavia RS 2.0 TDI-PD DPF

Před tímhle servisním peklem varujeme, ale vy si to stejně nenecháte vymluvit. Jakkoli je Octavia solidní auto, motor TDI-PD ve verzi 125 kW a s filtrem pevných částic se nepovedl. Vstřikovače se musí měnit všechny čtyři najedou, DPF nefunguje a motoru se zadírají vačky. Nejsou výjimkou ani zadřené motory vinou selhání mazání. Je to past a nekupujte to, i kdyby kvůli německému zákazu spadly na tamním trhu pořizovací ceny na minimum. Benzinová 2.0 TFSI je perspektivnější.

Našli jsme: Škoda Octavia RS Combi TDI DPF, do provozu 10/2006, najeto 285 000 km, cena 5199 eur.

  • Zanedbaná údržba a opravy: 201 426 Kč
  • Celkové náklady: 142 341 Kč
  • Náklady na měsíc: 5924 Kč
  • Náklady na kilometr: 7,41 Kč

BMW 330d Coupé E46

Nepřítelem stále řidičsky zajímavého a jinak kvalitního BMW řady 3 E46 je koroze. Utahaná auta s mnohasettisícovým nájezdem prostě hnijou. Seženete třeba kombík za 3000 eur, ale bude už utrápený jako otrok v diamantovém dole. Kupé nebývají tak vytěžovaná, ale otázka je, proč do tak pěkného auta chtít nafťák, jakkoli je třílitrový šestiválec povedený a dá se dobře servisovat. Hledejte raději zachovalou 330i, ta už má investiční potenciál.

Našli jsme: BMW 330d Coupé E46 Automat, do provozu 05/2004, najeto 251 110 km, cena 5900 eur.

  • Zanedbaná údržba a opravy: 322 504 Kč
  • Celkové náklady: 127 828 Kč
  • Náklady na měsíc: 5320 Kč
  • Náklady na kilometr: 6,65 Kč

Autoři: Lukáš Dittrich, Dalibor Žák

Galerie: Zajímavé a velmi lákavé dieselové ojetiny z Německa. Nebude to ale past?
Ohodnoťte tento článek!
2.82 (56.36%) 33 hlas/ů

11 KOMENTÁŘE

  1. Takové hrkny jaké tam dáváte budou vždy pastí,zdarma jsou drahé.Co to je za nabídku 300 t nalítáno a 15 let stará hrobka?To rovnou hoďte ty peníze do kanálu.

      • Právě že vím kolik se dá najezdit za 15 let a proto tak staré auto s takovým nájezdem už nemá na silnici co dělat,ohrožuje nejen okolí,ale i Vás.Auto je spotřební věc jako cokoli jiného a má se v rozumných intervalech měnit.To snad jenom u nás si může někdo hýčkat 15 let starou hrobku a mít ji jako svátost,nedej bože za ni dát peníze,to jsou opravdu vyhozené do kanálu.

  2. Ten clanek rika, ze velke nafty klesnou na cene nejvice a stanou se lakadlem. A tam je to riziko. Ale neznamena to, ze to nemuze slouzit majiteli jak potrebuje. Zalezi co od toho kdo chce. Ja treba mam Turka V8 a ikdyz opravuji, tak stale se mi to vyplati, protoze to auto dela co chci – je tezke a bezpecne a vozi mou rodinu. Ve svetle toho zvysene naklady neboli tolik.

  3. Mám WV TOUAREG 5.0 V 10 TDI .Auto vlastním 10 let .Akorát vždy vyměním olej a filtr a auto slouží dál.Všiml jsem si že hodně píšou na internetu že je to auto hrozně nespolehlivé a nákladné není to vůbec žádná pravda ! Auto je celoročně v provozu a ještě nebyl žádný problém jede jako drak auto má najeto přes 400 000 km a super (sednu a jedu) byl bych zvědav když bude mít (škoda hyundai bmw Atd) najeto tolik kilometrů jestli to auto ještě bude jezdit ? Asi těžko (za mě auto super) pohodlné ,na to že je to SUV velmi výkoné prostě super .Kdo s tím nemá osobní zkušenost ať se k tomu autu nevyjadřuje. Lidé si myslí že si něco přečtou na internetu a jsou nejchytřejší není to pravdu

    • Ale koupil sis ho jako nový, nebo skoro nový. Ne jako 15 letou ojetinu. Takže jseš mimo. Je rozdíl kupovat luxusní ojetinu ve stáří a stavu vraku a koupit novou. Tyhle 15 letý plečky by měly stát maximálně 100 tisíc, o tom, že se tady nejčastěji kupují 10 letý plečky pod 200 tisíc z ááček se nebudu vyjadřovat.

  4. Tohle můžou a nemusí být super káry, vidina ježdění v Sku určitě lákavější než v ojete oktávce že. Ale, tyhle auta by se měli kupovat lidi co maj třeba těch 400 litrů keš, ne že si na to vezmou splátky jako socka. A ti zase půjdou spíš do nového, takže zbývaj socky co chtěj fakovat sociální status.

  5. Mělo by se to v bazarech spíše omlazovat než zahlcovat starýma ojetinama to stojí za prd. Já si co pět let pořizuji novější ojetinu dle mého nemá smysl rvát peníze do 10 až 15 let starého vozu…

  6. Němci se zbavují dieselů a Češi je jako maj nadšeně vítat a kupovat? Si to strčte někam…
    Elektromobilům to bude ještě trvat, takže benzín je jasná volba. V bazaru se navíc dá pár kousků sehnat za moc pěkný ceny podobný těmhle německejm “zázrakům”.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: