Ford Kuga 1.5 EcoBoost v dlouhodobém testu: Jak rychlé je SUV s patnáctistovkou?

  • Ford Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW má udávané zrychlení 0-100 km/h za 9,7 sekundy

  • My jsme naměřili o tři desetiny horší čas a jen těsně tak zůstali nad 10s metou

  • K subjektivnímu vnímání dynamiky při běžné jízdě napomáhá na dnešní poměry krátké odstupňování převodovky

Ford Kuga se vyrábí i s výkonnými motory. Nejvýkonnější benzin i diesel ve čtyřkolce mají okolo 130 kW. Naše patnáctistovka s předním pohonem je vlastně téměř základní motorizací. (Existuje i ve slabší, 88kW verzi.) A samozřejmě je na místě otázka, jestli takový pohon na relativně rozložité auto stačí.


Dosavadní díly dlouhodobého testu:


Subjektivně je dynamika velmi dobrá. Dílem díky mapování plynu, dílem díky krátkému odstupňování převodů. Na jedničku jede Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW reálných 48 km/h, na dvojku 87, na trojku 127. (U podobně motorizovaných kompaktních hatchbacků sahá dvojka často přesně na stovku, trojka na 150 atd.)

Odstupňování převodů je následující:

  1. 3,818
  2. 2,150
  3. 1,423
  4. 1,029
  5. 1,129
  6. 0,943

Stálý převod má na první až čtvrtý rychlostní stupeň hodnotu 4,063:1, u pětky, šestky a zpátečky (5,433) je to 2,955. Odtud také pocit výrazného přeskoku mezi čtyřkou a pětkou, přestože, jak vidíte, pětka je ve skutečnosti nastavená o chlup víc „do síly“ než čtyřka. Při rozjezdech z křižovatek nebo někde na klikaté silničce se tak Kuga jeví sportovně svižná, zatímco na dálnici se promění na „dlouhonohý“ cestovní vůz, ovšem s poněkud vlažnější akcelerací.

Mimochodem, omezovač vás při zkoušení rozsahu jednotlivých převodů zarazí v šesti a půl tisíci otáčkách, kdy na otáčkoměru teprve začíná šrafovaná zóna červeného pole. Samotnému motoru ale není co vytýkat. Má kultivovaný projev a lineární zátah s turboefektem sice dobře patrným, ale ne v míře, která by od řidiče vyžadovala přizpůsobení jízdních návyků.

Test Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost ST-Line: Návrat mezi nejlepší

Co ale dynamika reálná? Ford uvádí zrychlení z nuly na 100 km/h za 9,7 sekundy. U aut s manuálem většinou naměříme horší než udávanou akceleraci, někdy i výrazně. Kuga se sice při našem měření nedostala přes psychologickou desetisekundovou hranici, za oficiálním údajem však zaostala jen o symbolické tři desetiny. A to jsme trochu bojovali s řazením. Převodovce není moc po chuti, když se na ni jde příliš zhurta. Vyžaduje přesný a důrazný pohyb s dotlačením páky do finální polohy. Jinak se může při drastickém řazení, jaké je k dosažení maximálního zrychlení potřeba, stát, že rychlost nezapadne. Při běžné jízdě, a to ani sportovní, se to ale nikdy neprojeví.

Akcelerace Ford Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW
0-50 km/h (s) 3,27
0-100 km/h (s) 10,06
0-130 km/h (s) 15,64
0-150 km/h (s) 22,63
30-50 km/h (s) 1,25
50-70 km/h (s) 2,29
80-120 km/h (s) 7,03
130-150 km/h (s) 6,66
80-120 km/h 3°(s) 6,59
80-120 km/h 4°(s) 8,7
Rychlost dle GPS Ford Kuga 1.5 EcoBoost
50 km/h 46
90 km/h 56
130 km/h 124

Zajímavé by samozřejmě bylo porovnat Kugu s některým z kompaktních SUV koncernu VW. Motor 1.5 TSI však přišel teprve nedávno a zatím jsme ho v žádném porovnatelném modelu netestovali. Pro zajímavost tedy alespoň společný graf s Atecou 1.4 TSI:

Ford Kuga 1.5 vs Seat Ateca 1.4 – graf akcelerace 0-150 km/h
Graf akcelerace 0-150 km/h. Pro zajímavost jsme do něj přidali také Seat Ateca 1.4 TSI (modrá křivka). Nový motor 1.5 TSI jsme v žádném z konkurentů ze skupiny VW zatím netestovali

Cena testovaného vozu: 789 590 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 689 980 Kč (Top Edition)

Technické údaje Ford Kuga 1.5 EcoBoost FWD ST-Line
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný řadový čtyřválec s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1498
Vrtání x zdvih (mm): 79,0 x 76,4
Kompresní poměr: 10,0 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 110/6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 240/1600-4000
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,7
Nejvyšší rychlost (km/h): 195
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): 7,9/5,4/6,3
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4541
Šířka bez/včetně zrcátek (mm): 1856/2086
Výška (mm): 1703
Rozvor náprav (mm): 2690
Rozchod kol vpředu (mm): 1571
Rozchod kol vzadu (mm): 1583
Poloměr otáčení (m): 5,55
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1504
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2100
Objem zavazadlového prostoru (l): 605
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení MacPherson, vinuté pružiny, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor
Podvozek vzadu: víceprvkové zavěšení Control Blade, plynokapalinové tlumiče pérování, zkrutný stabilizátor uchycený na těhlici s dvojitým kloubovým spojem
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem, 2,6 otáčky volantu mezi krajními polohami
Brzdy vpředu: ventilované kotouče 320 x 25 mm
Brzdy vzadu: plné kotouče 280 x 11 mm
Standardní rozměr pneumatik: 235/50 R18
Ford Kuga 1.5 EcoBoost v dlouhodobém testu: Jak rychlé je SUV s patnáctistovkou?
Ohodnoťte tento článek!
4.25 (85%) 8 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: