1. Na startovní čáře
  2. 4. místo: Subaru WRX STi
  3. 3. místo: Volkswagen Golf R
  4. 2. místo: Mercedes-Benz A 45 AMG
  5. 1. místo: Ford Focus RS
  6. Naměřené hodnoty a poznámky k testování
  7. Technické údaje a kompletní fotogalerie

1. místo: Ford Focus RS

_DSC2776

+

  • Celkově nejvyváženější vlastnosti na silnici
  • Za dané peníze opravdu hodně muziky
  • Launch Control a Drift Mode vážně fungují…

  • …ale neustálé přezouvání vás brzy přestane bavit
  • Malý kufr i rejd
  • Nepříliš vzrušující charakter motoru

Oč déle si dal Ford se vstupem (přesněji řečeno návratem) do segmentu sportovních hatchbacků s pohonem všech kol načas, o to oslnivější entrée nakonec předvedl. Jost Capito vždy říkával, že Focus RS čtyřkolku nepotřebuje, ale až s ní se rychlý Ford dostává do čela pelotonu rychlých hatchbacků.

Jen blbněte, ono vás to přejde

Je přirozené, že velkou část pozornosti médií i zákazníků poutají elektronické funkce pohonu Twinster. Launch control v kombinaci s manuální převodovkou a Drift Mode jsou unikátní nejen v tomto segmentu. Opravdu fungují a dobře chápeme, že každý si chce vyzkoušet bleskový odpal z místa i snadné přetáčivé smyky. Přesto si myslíme, že po počátečním okouzlení budou skuteční majitelé používat oba prvky naprosto minimálně. Při ostrých rozjezdech je totiž enormně namáhaná spojka (u čtyřkolek nedochází při přebytku točivého momentu k prokluzu mezi pneumatikami a asfaltem, ale právě na spojce) a driftovací režim doslova žere pneumatiky – přední víc než zadní, mimochodem.

_DSC2736
Model RS si s jiným Focusem nespletete, přesto nepůsobí tak divoce jako předchozí generace s rozšířenými blatníky
_DSC2749
Zezadu navazuje Focus RS na styl předchůdce horním křídlem i dvěma velkorážními „kanony“ trčícími z difuzoru

Proto považujeme za významné zjištění, že Focus RS zůstává velmi přesvědčivým sportovním autem i po pomyslném odečtení těchto marketingových lákadel. Systém Twinster sice nedokáže zcela zamaskovat přítomnost těžkého motoru v přídi ve fázi nájezdu do zatáčky (jako břitva ostré změny směru v podání Lanceru Evo jsou asi definitivní minulostí), ale jakmile se noha znovu vrátí na pravý pedál, získává ostrý Focus větší míru řiditelnosti plynem než kterýkoliv ze soupeřů. I Golf R nebo A 45 vás za správné konstelace dokážou pocitově vyvézt ze zatáčky „na zadních“, zde je však pomocný efekt zadní nápravy dramaticky výraznější. A o to zábavnější.

_DSC2910
Motor 2.3 EcoBoost má původ v Mustangu, pro Focus RS byl ale rozsáhle přepracován
_DSC2904
V nabídce jízdních režimů najdete i speciální mód na řízené (doufejme) přetáčivé smyky

Z hlediska rychlosti na českých okreskách je ale neméně důležitou předností Focusu RS zdařilá kalibrace odpružení a tlumení. Ve srovnání s některými soupeři působí rychlý Ford na rozbitém povrchu skoro až komfortním dojmem, což však neznamená, že je měkký v kolenou. To jen pružiny a tlumiče důsledně přitlačují pneumatiky k asfaltu, aniž by dovolily karoserii rozhoupat se. Tlumení je stavitelné ve dvou stupních (nezávisle na zvoleném jízdním režimu), ale tužší režim se na rozdíl od Golfu vážně hodí jen na okruh. Na českých okreskách je jeho tvrdost už kontraproduktivní.

Nejlepší, ale nikoliv bez výhrad

Vítězství v testu samozřejmě ještě neznamená, že Focus RS je zcela bezchybné auto – ať už jako řidičský nástroj, nebo optikou dopravního prostředku pro každý den. Osobně bych uvítal říznější charakter motoru. Navzdory velké síle a vyladěnému zvuku působí spíš dojmem rozvážného bručouna, což je ještě zdůrazněno nejdelším zpřevodováním v testu. Ne každému bude vyhovovat prodleva turbodmychadla – sice mnohem menší než u Subaru, ale stále ještě dost citelná. Někteří řidiči si stěžovali také na příliš vysoko umístěné sedadlo: „Vadí mi, jak se sedí vysoko,“ říká Dalibor. A třebaže při cestovní jízdě je Focus RS podobně pohodlný a kultivovaný jako Golf, coby rodinné auto je kompromitován prostorností karoserie v části pro cestující i pro zavazadla.

_DSC2892
Skořepinové sedačky jsou za příplatek; trojici přídavných přístrojů má i Focus ST

Přednosti však jasně převažují. Focus vyšel jako jasný vítěz podle bodování i ze zprůměrovaného pořadí podle jednotlivých řidičů. Vlastně není divu. Od Subaru si půjčuje nádech charakteru ze staré školy, od Mercedesu stopy jeho divokosti a hlasitosti, od Golfu bezproblémové soužití. A navíc je za nejpříznivější cenu. Fanoušci rychlých čtyřkolek pro každý den nikdy neměli lepší výběr.

Čtyřikrát 4×4: Souboj ostrých čtyřkolek
Ohodnoťte tento článek!
3.7 (73.49%) 43 hlas/ů

8 KOMENTÁŘE

  1. No STI sice už není, co bývalo, ale že takovýhle test dělá zrovna někdo, kdo neví rozdíl mezi turboefektem a trubodírou nebo mezi váhou a hmotností, to je pánové velké faux pas…

  2. Transprarentně uplácené auto.cz mě už hodně vadilo, takže když jsem se dozvěděl, že bude mezi námi autaři další webovka zaměřená na auta a dění kolem, tak jsem se mooc těšil a moc ve vás vkládal.

    Ale po tom, co jsem si přečetl tu splažku zblitek k recenzi na hoty 4×4, tak jsem se oprávdu málim poblil.
    Dotyčného, kterej to napsal vyhoďte. To je neuvěřitelný. Mimochodem velkej průser je už vůbec porovnávat jablka s hrušky a když už, tak úplně zcestně a pominout zamyšlení a charaktery aut je už doslova dechberoucí.

    No, omluvte otevřenost a dejte si to do pořádku, můžete být dobrý.

    P.S. když budete chtít poradit, abych byl konkrétní (tady se rozepisovat nebudu), jsem k dispo.

  3. Bohužel je pravda, nové Sti je velká, těžká a lína potvora. Subaru udělalo stejnou chybu jako Mitsubishi s Evo X. Samozřejmě poladit motor a podvozek jde, ale s tou masou se nedá nic dělat (predpokládám že nikdo nebude kuchat fáro pro běžný provoz) A vím co říkám. Sti upravujeme a opravujeme 12 let a Evolutiony 17.
    Je pravda, nový Ford RS je opravdu pecka. Neskutečně mrštné auto, výborná převodovka. Jen motor v sérii je tupý. Ale na to je řešení. S 370ps a 580Nm jde snadno letět bokem na úzké okresce i bez Drift modu.

  4. Muj nazor: Pisete blbosti, běžte radši do práce. Já vim ze se vam nechce kluci. Tenhle článek je ostuda!

  5. Já bych tak příkrý nebyl a tento kometář věnuji autorovi, který si má (naštěstí) právo psát, co se mu zlíbí. Každopádně způsob, jakým popisuje jízdní vlastnosti STI jasně naznačuje, že zatím na něj řidičsky nedosáhl. Přiznávám se, že s STI jezdím v různých obdobách včetně těch ostrých závodních asi patnáct let. Přesto se nepovažuji za dobrého řidiče, protože nejdůležitější je respekta práce na sobě sama.

    Nicméně, milý kolego, doporučoval bych si sednout do STIčka vedlě někoho, kdo to skutečně umí, aby vám ukázal, jak se správně řídí. Já to před mnoha lety tak také udělal a moc mi to pomohlo. Pak nebudete psát nesmysly jako že je aktuální STI nedotáčivé, podvozek špatně naladěný apod. Vězte (a opravdu to neříkám ironicky), že ve vašem případě je problém mezi volantem a pedály. Což není nic špatného, pracujte na sobě a uvidíte, že odhalíte zcela novém obzory v ježdění autem. Mnoho zdaru!

  6. Máte sice pěkný tabulky zrychlení a brždění, ale nikde jsem nezahlíd v čem jsou auta obutý. Ty rozdíly mohou být naprosto v tolerancích různých značek pneumatik. (viz. srovnávací testy pneu) Pokud jsem to někde přehlédl, tak se omlouvám, ale pokud ne, není co srovnávat.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: