Dříve luxus pro vyvolené, dnes je auto bez tohoto prvku výbavy téměř neprodejné

Zdroj: Archiv MF

Automobilové klimatizaci bude za dva roky osmdesát let. Pravděpodobně prvním vozem vybaveným klimatizací byl totiž americký Packard z roku 1939. Ve světovém měřítku se však tento prvek výbavy masově rozšířil až v modelech Chrysler Imperial vyráběných od roku 1953. A i když v naší republice se masové rozšíření klimatizace datuje až o neuvěřitelných 40 let později s nástupem modelu ŠKODA Felicia, je v současnosti vůz bez tohoto prvku výbavy v podstatě neprodejný. A to nejen nový, ale ani ojetý. Nejvíce ojetin s klimatizací v českých autobazarech je značky AUDI, ŠKODA a Volkswagen. Potvrzuje to statistika prodejů ojetých vozů za měsíc duben a květen, který zpracovala společnost Auto ESA.

„O vozy bez klimatizace je čím dál tím menší zájem a obzvláště v současných tropických dnech jsou takové vozy skoro neprodejné,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a přibližuje, jak se mění pohled zákazníků na klimatizaci společně s počasím: „V chladných dnech klienti klimatizaci moc neřeší, naopak v letních měsících se vozy bez klimatizace téměř neprodávají.“ Dříve byly klimatizací vybaveny spíše luxusní vozy jako například Mercedes, BMW nebo Audi, nyní ji však nalezneme i v městských vozech typu ŠKODA Citigo nebo Hyundai i10. Nejvíce ojetin vybavených klimatizací, vyrobených od roku 2010, je u prodejce Auto ESA značky AUDI (81 %), následuje ŠKODA (76 %), VW (74 %), FORD (72 %), BMW (71 %) a OPEL (65 %).

Bez klimatizace jsou v Auto ESA nejvíce zastoupeny vozy v kategorii do 75 tisíc korun a starší deseti let. „Je ale pravda, že mnohdy ani u vozu staršího deseti let není klimatizace nic výjimečného,“ říká Foltýn. Jako příklad uvádí model Chrysler PT Cruiser z roku 2001, Renault Laguna nebo Ford Mondeo z roku 2002. „Všechny vozy jsou sice v kategorii do 75 tisíc korun, přesto měly automatickou klimatizaci již jako prvek standardní výbavy,“ říká Foltýn.

Nejvíce zastoupeným modelem ojetiny bez klimatizace je pak v českých autobazarech ŠKODA Felicia. „Toto dnes již v podstatě kultovní auto, si svého majitele najde snadno i bez klimatizace,“ říká Foltýn a vysvětluje: „Důvodem je především fakt, že tento model je kupován většinou jako další auto do rodiny, se kterým se jezdí na velmi krátké vzdálenosti, nebo se s ním třeba dopravuje materiál na chalupu a klimatizace není hlavním požadavkem kupujícího.“

Zajímavostí z Auto ESA je pak také informace, že poměrně značná část klientů (cca 19 %) preferuje manuální klimatizaci před elektronickou/automatickou. Podrobnějším dotazováním pak bylo zjištěno, že tito zákazníci vnímají automatickou klimatizaci jako příliš svébytnou, naopak u manuální oceňují okamžitou možnost „míchat“ teplý vzduch z topení se studeným z kompresoru klimatizace.

Dříve luxus pro vyvolené, dnes je auto bez tohoto prvku výbavy téměř neprodejné
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů
Sdílejte

1 komentář

  1. Já sice v autě klimatizaci mám, ale nefunguje, takže je to stejné, jako kdybych ji neměl. Každé léto si říkám, že ji musím nechat spravit, protože je to bez ní utrpení. Vloni jsem dokonce objednal mobilní klimatizaci ze Vzdušínu https://www.vzdusin.cz/mobilni-klimatizace do našeho karavanu, ale na klimatizaci v autě jsem opět zapomněl. Tak třeba příští rok.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: