• Moderní obytné vozy udrží uvnitř tolik tepla, že v nich lze pohodlně žít i v zimě

  • Počítejte s tím, že skvělá tepelná izolace neznamená automaticky i odstínění hluku

  • Chemické WC se nesmí vypouštět do kanálu

  • Mýto ve většině zemí je dražší než za osobní auta. Zpravidla rozhoduje výška

Dnešní padesátníci milovali karavany. Jenže kde je vzít? Polské přívěsy N126n byly malé, české Karosy W 4 Dingo ještě menší (k tomu zcela raritní) a východoněmecké stanové vozíky Camptourist jen chránily před deštěm, nic víc. Obytná auta byla nesehnatelná. Tak se stavělo doma z toho, co bylo. Tedy pokud dotyčný sehnal starší Škodu 1203, Barkas či Žuk (nové si soukromník koupit nesměl). Avia pak byla ternem, protože měla rám a hodně uvezla.

Takové automobily měly společnou nevýhodu: od podzimu do jara v nich byla zima. A vlastně to platilo o většině obytných vozů ještě donedávna. Jenže prudký vývoj izolačních materiálů dnes umožnil při nezmněné hmotnosti (která je u obytných aut alfou i omegou) udržet uvnitř tolik tepla, že v nich prý lze pohodlně žít i v zimě. Toto smělé tvrzení jsme se rozhodli vyzkoušet a půjčili si od firmy Barth Caravan obytný vůz Bürstner Viseo.

DSC_1553
NA HORSKÝCH SILNIČKÁCH myslete na rozměry i hmotnost obytného auta. Nevyjíždějte bez sněhových řetězů, jsou zde povinné
DSC_1760
VÝŠKA KOLEM TŘÍ METRŮ vám zabrání vjet na běžné či kryté parkoviště u supermarketu. Místa pro vysoká auta mívají jen některá, pozor i na úzké výjezdy

S ním jsme projeli Dolomity včetně průsmyku Jaufen, sevřeného dvoucifernými mrazy, a pak sklouzli do Toskánska, sice prosluněného, přesto však v noci pokrytého jinovatkou. A otevřel se před námi nový svět. Za okny dechberoucí scenerie, uvnitř teplo. Topení snadno ohřálo interiér i vodu, plynový sporák s velkou chladničkou umožňoval i vyšší kulinaristiku, decentně osvětlený interiér s pohodlným klubovým posezením kolem velkého stolu zase pohostil celou rodinu.

Zima už překážkou není. Slabým místem jsou velká okna vpředu, přes ně ale zvenčí nasadíte izolační fólii a je po problému. Promyslet je třeba pouze přezouvání, zvenčí vcházíte rovnou do salonu a větráte. Zamrznutí vody se bát nemusíte, pokud topíte, je temperována čerstvá i odpadní. Otočná přední sedadla navíc dostala v rámci zimního paketu vyhřívání, pokud jste připojeni na 230V zásuvku, můžete ocenit i vyhřívanou podlahu. Takový komfort by se nám líbil i doma.

Náš středně velký integrovaný vůz pojme čtyři rekreanty. Dva vzadu na pevných lůžkách s nastavitelným roštem a poličkami, čtecími lampičkami i závěsem. Další dva na příčném výklopném dvoulůžku nad předními sedadly. I tam je pohodlí dost, vzhledem k výšce prostoru by tam ale raději měly spát děti. Nevýhodou je, že se musí před jízdou či společným posezením u velkého stolu zaklápět. Tento problém řeší model s alkovnou, ten ale trpí zase jinými omezeními.

Fiat (24)
KLUBOVÝ INTERIÉR nabízí plné pohodlí celé rodině k jídlu nebo společenským hrám
Fiat (31)
U ELEKTRICKÉ PŘÍPOJKY si zjistěte sílu jističe. Šesti- ampérový neutáhne topení a mikrovlnku současně

Díky celkové šířce 2,2 m je uvnitř dost místa pro příčné ležení, čehož někdy využívají jiné typy s odlišnou konfigurací zadní palandy. V alkovnách se tak zase vyspí až tři lidé podélně. Spaní je mimořádně pohodlné, rolety v oknech vytvoří téměř úplnou tmu a od dobře izolovaných stěn nejde chlad. Počítejte pouze s tím, že skvělá tepelná izolace neznamená automaticky i odstínění hluku. Pokud zaparkujete vedle silnice, uslyšíte každé auto velmi zřetelně. V kempu podobný problém řešit nemusíte, avšak přespání na veřejných prostorech bývá tolerováno pouze tehdy, když vůz zvenčí vypadá, že je ihned pohotový k odjezdu. Nedoporučujeme tedy vysouvat stabilizační nožky a z auta nesmí nic vytékat. Neexistuje tedy otevřený vypouštěcí ventil odpadní vody.

Bez vysunutých nožek se vůz houpe, parkování na šikmé ploše rovněž není příjemné, což lze napravit klíny pod koly. Minimálně jednou za dva dny byste měli vyhledat kempovací místo s elektrickou přípojkou (umožní topit na elektřinu a ušetřit tak plyn, zároveň aktivuje 230V zásuvky a oživí nástavbové baterie) a vypouštěcím místem pro odpadní vodu i obsah chemického záchodu. Poslední je prakticky samozřejmostí na každé větší italské čerpačce, v jiných zemích ale můžete mít problém. Zatímco odpadní jímku lze s přimhouřenýma očima vypustit do kanálu, u chemického WC vás to nesmí ani napadnout. Bydlet lze i bez přípojek, baterie bez problémů dva dny uživí topení, vodní čerpadlo, vnitřní zásuvky na 12 V i LED osvětlení. Topení, sporáku i chladničce stačí plyn, sprcha i záchod rovněž fungují. Před jízdou přepínejte chladničku na bateriový provoz (pouze při nastartovaném motoru), po připojení na 230 V pak na síťový. Topení v nástavbě za jízdy běžet nemusí, pokud lahve nemají bezpečnostní pojistky, musíte je před odjezdem zavřít.

Palubní sanita

Sprchu a dřez napájí zhruba stolitrová nádrž, která se plní pitnou vodou. Není-li hadice, zaběháte si s konví. Běžná zahradní se k tomu hodí ideálně. Pozor, metrák vody může znamenat překročení povolené hmotnosti. Odpadní vodu vypouštějte do jímek, v nouzi poslouží i obyčejný kanál. Můžete tím ale vyvolat nevraživé reakce okolí.

DSC_2305

Splachovací záchod používá vyjímatelnou dvacetilitrovou kazetu, do níž se vkládají sanitační tablety či roztoky. Tu je třeba vyprazdňovat do speciálních jímek. Takové najdete v kempech i u některých benzinek. Manipulace s dvacetikilovou kazetou je trochu namáhavá, při vylévání pomáhá zavzdušňovací ventil. Nezapomeňte na vyprázdnění před pobytem mimo civilizaci.

Zdaleka ne každý kemp je vybaven pro připojení obytného vozu, doporučujeme v tomto smyslu pečlivě naplánovat celou cestu. Existuje řada webových i mobilních aplikací, nám se osvědčil web campercontact.com. Pokud cestujete mimo dálnice, pamatujte na více než třímetrovou výšku. Speciální palubní navigace by vás do rizikových míst pustit neměly, pomůže vám i cestovní plánovač www.viamichelin.com.

DSC_2104
V ZIMĚ BÝVAJÍ prázdnější a levnější kempy. Na jihu se nepřipravíte ani o slunce
DSC_2108
NA SPORÁKU připravíte i náročnější jídla, mik- rovlnka vám ale bude funovat jen na 230 V

Na podobný obytňák vám stačí oprávnění skupiny B, počítejte ale s pohotovostní hmotností kolem tří tun. Zvažte tedy každé kilo nákladu a připravte se na specifické jízdní vlastnosti. Těžiště nahoře a vzadu nepomáhá při bočním větru ani v kluzkých stoupáních. Spotřebu na dálnici či v horách nestlačíte pod 13 litrů a se slabším motorem než našich 190 koní si dobře rozmyslete každé předjíždění. Výsledné zážitky však za pár ústupků rozhodně stojí.

Pár dobrých rad na zimní dovolenou s obytným vozem

  • Plný plyn Hlavně v zimě pečlivě zkontrolujte naplnění plynových lahví a vezměte si dvě náhradní. Jinak si nezatopíte.
  • Jako v osobáku Pro cestování dalších osob jsou určena výhradně místa s bezpečnostními pásy. Ležení v posteli či chození za jízdy neexistuje!
  • Mýto Ve většině zemí je dražší než za osobní auta. Zpravidla rozhoduje výška, když přesáhne tři metry, třeba ve Francii platíte jako autobus!
  • Přestávky Pokud jste si naplánovali delší trasu, těžko zvládnete za den přes 500 km. Pojedete totiž pomaleji a na dálnici je uvnitř docela hlučno.
  • Kontrola Před každou jízdou nebuďte líní udělat kontrolní kolečko. Ověřit si zatažení stabilizačních nožek, odpojení elektrické přípojky, zavření výpustního ventilu i plynových lahví a důkladné uložení všeho pohyblivého se vám stokrát vyplatí.
  • Výbava S sebou byste měli mít kromě povinné výbavy i prodlužovačku (ideálně navíjecí s více zásuvkami), adaptéry CEE na obě strany (do auta i do některých zásuvek), konev na čistou vodu, hadici na vypouštění jímky, kliku na spouštění nožek, nářadí, čelovou svítilnu, vyrovnávací klíny pod kola a v zimě izolační fólii na okna, sněhové řetězy a náhradní PB láhve.
  • Plánování Věnujte čas ověření, zda kemp má skutečně otevřeno (webům moc nevěřte). Vyhýbejte se centrům měst. Spát můžete i zdarma na vyhrazených parkovištích. Nebo téměř kdekoliv, kde nepřekážíte a není to výslovně zakázáno. Pak ale počítejte s možnými nevrlými reakcemi okolí. Zjistěte, zda po cestě nestojí příliš nízké mosty a také kolik kde stojí nafta. Třeba v Itálii není výjimkou 1,80 eur za litr, tedy o 18 korun více než v Německu. Pokud podnikáte poznávací cestu, zůstaňte aspoň na jednom místě více dní. Jinak se příjemný výlet změní v nepříjemné dostihy s časem a denním balením. Když pojedete stovkou místo 130 km/h, snížíte spotřebu klidně o tři litry i vnitřní hluk. V Itálii vás ale budou předjíždět kamiony.
Dovolená s obytným autem na horách: Teplo stále s sebou
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 5 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: